SONY23 Opublikowano 6 Stycznia 2019 #1 Opublikowano 6 Stycznia 2019 Ciekawi mnie, czy da się zaadaptować zawór termostatyczny grzejnikowy do automatycznej regulacji temperatury w ogrzewaniu np. samochodu, czy innego pojazdu z silnikiem spalinowym chłodzonym cieczą ? Może ktoś już próbował ?
SONY23 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor #2 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Widzę po ilości odpowiedzi, że ścieżki po których chodzę jakoś nie krzyżują się z innymi... To może inaczej. Jaki zawór grzejnikowy termostatyczny prosty 1\2" spełnia następujące oczekiwania: 1) Łatwy przepływ cieczy 2) Duży skok grzybka dławiącego przepływ 3) Możliwość pracy w układzie zalanym borygiem 4)kompaktowa głowica z jak najmniejszym gwintem do mocowania na zaworze 5) Najlepiej żeby wszystko było niezbyt drogie, ale dobrej jakości i precyzyjne w regulacji.
Gonzo19 Opublikowano 9 Stycznia 2019 #3 Opublikowano 9 Stycznia 2019 8 godzin temu, SONY23 napisał: Jaki zawór grzejnikowy termostatyczny prosty 1\2" spełnia następujące oczekiwania: każdy
SONY23 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor #4 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Dzięki za odpowiedź, ale pozwolę się nie zgodzić. Zawór od ręcznego sterowania ma otwór przelotowy o średnicy około 12 mm i skok grzybka na pełnym otwarciu prawie 10 mm. Jakiś termostatyczny który znalazłem w rupieciach ma ten przelot 8mm a skok grzybka może z 5mm, więc siłą rzeczy będzie mocno dławił przepływ nawet na pełnym otwarciu...
Gonzo19 Opublikowano 9 Stycznia 2019 #5 Opublikowano 9 Stycznia 2019 pytałeś o zawór termostatyczny, może przypomnę 9 godzin temu, SONY23 napisał: Jaki zawór grzejnikowy termostatyczny
SONY23 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor #6 Opublikowano 9 Stycznia 2019 No tak, ale popatrz na pierwszy post. Chodzi mi o zastąpienie manualnego regulatora nagrzewnicy na automatyczny. Taki grzejnikowy gabarytowo wydaje się idealny, tylko czy sprawdzi się w takim zastosowwniu ?
Gonzo19 Opublikowano 9 Stycznia 2019 #7 Opublikowano 9 Stycznia 2019 teraz napisałeś , że chcesz zastąpić manualny na automatyczny. W pierwszym poście zapytałeś W dniu 6.01.2019 o 11:55, SONY23 napisał: czy da się zaadaptować zawór termostatyczny grzejnikowy do automatycznej regulacji temperatury w ogrzewaniu np. samochodu na co nie odpowiedział nikt, a póxniej zadałeś inne pytanie 9 godzin temu, SONY23 napisał: Jaki zawór grzejnikowy termostatyczny prosty 1\2" spełnia następujące oczekiwania: na które Ci odpowiedziałem, ze każdy spełnia te warunki które wymieniłeś. edit: A to czy nada się do tego co chcesz, to nie wiem. Wstaw, sprawdź i sam oceń. Innej mozliwości nie widzę. jeśli nikt tego wcześniej nie stosował/robił/sprawdził a będzie teoretyzował, to raczej Tobie nie potrzebne.
faradek Opublikowano 9 Stycznia 2019 #8 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Zawór termostatyczny o zmniejszonych oporach przepływu, do instalacji grawitacyjnych. Np Danfoss RA-G.
SONY23 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor #9 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Sprawa pozornie wydaje się prosta, ale jak się wchodzi w szczegóły zaczynają pojawiać się wątpliwości. Np. czy głowica koniecznie musi być ustawiona w poziomie albo czy reakcja będzie odpowiednio szybka jak na małą gabarytowo przestrzeń do ogrzania ? Jedno jest pewne, że przepływ musi być większy niż w zwykłych a przynajmniej takich jak ja widziałem zaworach. Dzięki za propozycję. I czekam na kolejne.
Gonzo19 Opublikowano 9 Stycznia 2019 #10 Opublikowano 9 Stycznia 2019 rozumiem, ze chcesz zrobić automatyczne sterowanie temperatura w pojeździe? Chcesz regulować temperaturą jak w np. w domu czy regulować temperaturą nawiewaną jak np. w grzejnikach temp zasilania? Sterowanie ma być płynne czy może być impulsowe?
SONY23 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor #11 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Założenie jest takie, że głowica ma pilnować, żeby temperatura pomieszczenia ( kabiny) była mniej więcej stała. Bardziej zależy mi, żeby nie dochodziło do przegrzania, bo nagrzewnica jest bardzo wydajna. Wentylatory nadmuchu mogą pracować prawie cały czas, poprawiają komfort ale ręczne przestawianie zaworu z gorącym płynem zasilającym nagrzewnicę jest upierdliwe i z racji często zmieniających się warunków przeszkadza w pracy.
Gonzo19 Opublikowano 9 Stycznia 2019 #12 Opublikowano 9 Stycznia 2019 rozumiem, z tym, ze w samochodach najczęściej jest to sterowane nie przepływem płynu przez nagrzewnicę, ale przysłanianiem samej nagrzewnicy i kierowanie powietrza poza nią, takie bypasy. Klapki w zależności od położenia kierowały nawiewane powietrze w różnym(płynnym) stopniu pomiędzy nagrzewnice a bypas. Natomiast jak masz sterowanie zaworem, to pomyśl raczej o sterowaniu impulsowym(włącz/wyłącz). Głowica od grzejników ma zbyt długi czas reakcji. Nie nadąży. Kabina ma mała pojemność i nagrzeje(przegrzeje) się szybciej niż zareaguje głowica. Może jakiś mały zawór 3D sterowany szybkim siłownikiem, a w kabinie czujnik temperatury i jakiś sterownik? 3D zmniejszał by przepływ płynu przez nagrzewnice gdzie napływające powietrze zdążyło by schłodzić płyn w nagrzewnicy, co w efekcie da różną temperaturę nawiewu.
SONY23 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Autor #13 Opublikowano 9 Stycznia 2019 Tak właśnie się obawiałem tej bezwładności głowicy... A jak pod tym względem zachowują się te elektroniczne ?
Gonzo19 Opublikowano 9 Stycznia 2019 #14 Opublikowano 9 Stycznia 2019 elektroniczne to nie wiem, pewnie zależy co jest elementem wykonawczym
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.