Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Regulator Pokojowy Czy Termostaty Z Programatorem?


sebek77

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Posiadam kocioł peletowy ze sterownikiem Tech ST 550zPID. Chciałem kupić regulator pokojowy z termostatem w celu obniżenia temperatury w określonych godzinach np: Tech st 296 lub st 280.

Zastanawiam się jednak czy to takie dobre rozwiązanie. Zadane temperatury będą dotyczyły w zasadzie tylko pomieszczenia, w którym jest regulator. Cześć pomieszczeń może być czasem niedogrzana. Załóżmy, że regulator będzie umieszczony w salonie gdzie będzie osiągnięta zadana temp pokoju a pół godziny wcześniej będzie wietrzenie sypialni na poddaszu. Kocioł dostanie sygnał o nagrzaniu i się wyłączy kiedy w sypialni będzie jeszcze chłodno.

Jest fajne rozwiązanie między innymi Techa bezprzewodowe siłowniki do grzejników i regulator na którym można zaprogramować temperatury w każdym pomieszczeniu oddzielnie. Ma jednak jedną wadę - cenę. Sterownik 640zł, jeden siłownik 180zł, jeden czujnik 60zł. Przy 10 grzejnikach robi się kwota ok 3000zł! Dla mnie trochę przydrogo niestety.

Znalazłem ostatnio głowice termostatyczne elektroniczne z programatorem.

Przykład:

http://allegro.pl/honeywell-glowica-termostatyczna-hr-25-hr-25-i7115035852.html

Koszt jednej od 50-200zł. Zdecydowanie taniej. Wystarczy zaprogramować indywidualnie przy każdym grzejniku i efekt w zasadzie podobny. Pompę CO mam adaptacyjną czyli kocioł również powinien oszczędzać.

Co o myślicie o takich głowicach? Może jest ktoś kto ich używa?

Opublikowano

Regulator pokojowy ogólnie porażka i sobie daruj (odcinanie pompy biorąc dane z jednego pomieszczenia).

Było na forum o takich głowicach, ogólnie OK ale jak się otwierają to brzęczą - więc do sypialni mogą być wnerwiające.
Tam gdzie ma być cicho daj normalne gazówki i skręć przed spaniem...
 

Opublikowano

No właśnie też nie widzę sensu regulatora pokojowego przy kilku pokojach. Chyba kupię kilka tych głowic, cenowo tyle co regulator a komfort na pewno większy.

Gość Visitor1230
Opublikowano

Ma sens jak najbardziej.  Kwestia jeszcze tego jaka jest instalacja. Czy podlogowka, czy grzejniki i czy jest mieszacz 4D. I oczywiscie prawidlowego ustawienia.U siebie mam mieszacz  sterowany sterownikiem zaworu Tech 451 N. 551 ma identyczne sterowanie mieszaczem.  Zawor jest sterowany pogodowo i pokojowo i dziala idealnie. Warunki dla poprawnej pracy to:

1 sterownik pokojowy montujemy gdzies w przedpokoju

2 w przypadku dogrzania pomieszczen pompka pracuje dalej

3 w przypadku dogrzania pomieszczen zawor obniza temperature na grzejniki zadana od pogodowki o np 8 stopni

4 brak obnizen nocnych

Tech 280 np ma histereze 0,1stopnia. Jezeli chce miec w sypialni chlodniej, skrecam glowice.  W tej chwili na swoje 70m spalam 9,5 kg ekogrochu i to przy mocno przewymiarowanym kotle. Kociol pracuje tylko z zadana, stala  tepmperatura.

Opublikowano

Mam same grzejniki i zawór 4d ale jeszcze bez siłownika. Być może warto byłoby założyć siłownik na zaworze wtedy mógłbym podłączyć czujnik zewnętrzny.

Piszesz, że w przypadku dogrzania pomieszczenia pompa pracuje dalej. Cały czas myślałem, że przestaje pracować i w tym właśnie widziałem problem.

Opublikowano

Pokojówka (tylko) z wyłączaniem pompy jako termostat nie ma sensu - opisane wyżej sens ma, tylko pare zł kosztuje.
Mieszanie na zaworze ma tą wadę, że jak grzejnik źle dobrany to i tak będzie niewłaściwa temp w pomieszczeniu. Żeby tego uniknąć lepiej założyć termostaty.

Opublikowano

Na pewno są lepsze i gorsze rozwiązania. Chciałbym zautomatyzować trochę moją instalację, mieć komfortową temperaturę tam gdzie chcę a przy okazji przez 12 godzin nie grzać domu niepotrzebnie kiedy nikogo nie ma. A i najlepiej jeszcze nie wydać na to fortuny ;-)

Sterownik zaworu 4d mam wbudowany w sterownik kotła. Może zacząć od siłownika zaworu i podłączyć czujnik zewnętrzny. Potem będę kombinował w pokojach. Sam już nie wiem.

Gość Visitor1230
Opublikowano

Mam same grzejniki i zawór 4d ale jeszcze bez siłownika. Być może warto byłoby założyć siłownik na zaworze wtedy mógłbym podłączyć czujnik zewnętrzny.

Piszesz, że w przypadku dogrzania pomieszczenia pompa pracuje dalej. Cały czas myślałem, że przestaje pracować i w tym właśnie widziałem problem.

Przeczytaj instrukcje  sterownika kotla

 

Na pewno są lepsze i gorsze rozwiązania. Chciałbym zautomatyzować trochę moją instalację, mieć komfortową temperaturę tam gdzie chcę a przy okazji przez 12 godzin nie grzać domu niepotrzebnie kiedy nikogo nie ma. A i najlepiej jeszcze nie wydać na to fortuny ;-)

Sterownik zaworu 4d mam wbudowany w sterownik kotła. Może zacząć od siłownika zaworu i podłączyć czujnik zewnętrzny. Potem będę kombinował w pokojach. Sam już nie wiem.

A po co masz nie grzac 12 godz? Własnie stale grzanie gwarantuje stabilna prace kotla i na bieżąco uzupełnia tylko straty budynku. Gdy zrezygnowałem z obnizen nocnych na rzecz stalego grzania, oszczednosc wyniosla cos ok 20% opału.

Wystarczy dostawic silownik mieszacza. Czujnik temp. zewn. Sensownie ustawic mieszac i krzywa grzewcza. I nawet bez pokojowego sterowac temperatura glowicami na grzejnikach.

Opublikowano

 

A po co masz nie grzac 12 godz? Własnie stale grzanie gwarantuje stabilna prace kotla i na bieżąco uzupełnia tylko straty budynku.

Nie do końca nie grzać. Chodziło mi o obniżenie temperatury o 3-4 stopnie. Ale możliwe, że masz rację i dogrzanie budynku z powrotem o te 3-4 stopnie zużyje więcej opału niż podtrzymanie stałej temperatury. W tej chwili tak właśnie mam. Kocioł odpaliłem we wrześniu i chodzi cały czas na 65 stopni. Peletu pali średnio 20kg na dobę. Dom 120m2. Tragedii nie ma ale myślę, że można jeszcze parę kilo zejść.

Jeżeli kupiłbym siłownik zaworu znajdę gdzieś przynajmniej wstępne ustawienia krzywej grzewczej czy zostaje tylko metoda testowa?

Gość Visitor1230
Opublikowano

Im lepsza izolacja tym mozna nizej zejsc z krzywa. W sterownikach Techa krzywa ustawia sie samemu. A wystarczy troche w necie pogrzebac. 

U siebie ustawilem  krzywa ( proste jak drut) troche za "wysoko". Sterownik pokojowy melduje dogrzanie pomieszczen. W tym momencie  sterownik przymyka lerkko zawor obniczjac temp za zaworem o 8 stopni. Od kazdej temp jaka ustawia w danym momencie pogodowka. I tak przez wiekszosc doby zawor podaje te obnizona temp na grzejniki. Jak przyjda jakies wiatry i wiecej z domu wywiewa chodzi wtedy bez obnizenia. To tak jakby miec ustawione dwie krzywe grzewcze zaleznie od zapotrzebowania. W Techu nazywa sie to obnizenie pokojowki. Ustawienia nalezy dobrac doswiadczalnie. Wazne parametry to minimalne otwercie zaworu ( nigdy nie powinien byc zamkniety na amen) skok procentowy ( np. 10) i proporcjonalnosc. Ten ostatni parametr zmniejsza skok zaworu w miare dochodzenia do temp. zadanej. Wstepne ustawienia to czas otwarcia, prawy czy lewy. Majac reg. pokojowy ustawia sie pogodowke i pokojowke razem. Tak przynajmniej mam to zrobione u siebie. I co najwazniejsze dziala. Jak wsponialem mam sterownik autonomiczny tylko do zaworu. Kociol pracuje na wysokiej stalej zadanej. 

Opublikowano

Osobiście mam regulator pokojowy i złego słowa na to rozwiązanie nie mogę powiedzieć. Tylko musi zostać to zrobione z głową.

W moim przypadku to: zawór 4D + siłownik + czujnik temp zewnętrznej + ustawiona krzywa + regulator ST280.

Przy pracy dwustanowej krzywa grzewcza w każdym zakresie została zwiększona o 5 stopni bo tyle wynosi obniżka temperatury gdy regulator pokojowy zgłosi dogrzanie.

No i nie każdym miejscu regulacja proporcjonalna jest wskazana. Np u mnie regulator jest na parterze a promienie słoneczne nagrzeją mi parter (przez duże okno tarasowe) to na piętrze mam za zimno.

Regulacja zwykła dwustanowa u mnie się sprawdza w 100% do tego oszczędność w opale. Do tego jeszcze termostaty na grzejnikach od miesiąca i co najważniejsze znów oszczędnośc opału.

Przy aktualnych temperaturach około zera jak i na minusie w nocy zasobnik 84kg starcza mi na 7-8 dni. Bez termostatów starczało na 6-6,5 dnia

Gość Visitor1230
Opublikowano

Bardzo przyzwoity wynik Przemyslaw. Mi obecnie ida podobne ilosci. Co prawda mam stary dom i mniejszą powierzchnie. I jak piszesz najwazniejsze to optymalne, zrownowazone wysterowanie odbioru. 

Opublikowano

Wczoraj na próbę przestawiłem zawór 4D. Wcześniej był na połowie teraz jest 3/4 na powrót 1/4 na grzejniki. Kocioł w nadzorze pracuje dobre pół godziny dłużej. Temperatura w domu taka sama ( ustawiona na termostatach). Wychodzi na to, że mam zawór ale nie wiem po co. I niestety za to płacę. Dzisiaj zamawiam siłownik bo coś mam przeczucie, że w 3 miesiące mi sie zwróci.

Gość Visitor1230
Opublikowano

Taki test moze byc mylacy. Sciany sa jeszcze wygrzane i oddaja cieplo. Jak juz kupujesz ten silownik to koniecznie zamontuj czujnik zewn. i zalacz pogodowke.

Opublikowano

Dokładnie tak chcę zrobić. Czujnik zewnętrzny dostałem razem z kotłem. Do sterowania pogodowego brakuje mi tylko siłownika. Kupiłem właśnie Tech Stz 120 pod zawór esbe. Zamontuję i zacznie się zabawa z krzywą :)

Gość Visitor1230
Opublikowano

Zwroc tylko uwage w instrukcji. Jak 550 ma skonfigurowane ustawienia pogodowe w stosunku do kotla. Tj. czy krzywa grzewcza ma wplyw np. na temp zadana kotla. Zebys potem w panike nie wpadl jak zacznie ci sie wszysko rozjezdzac :)

Opublikowano

Z tego co czytałem to wpływu nie ma. Wszystkie regulacje co są opisane dotyczą temperatury za zaworem. Chyba, że coś źle zrozumiałem.

Mam do Ciebie prośbę. Znalazł byś chwilę żeby zerknąć w tę instrukcję?

Widzę, że dobrze znasz temat a ja bym się upewnił, że dobrze zrozumiałem.

 

http://www.sas.busko.pl/pl/produkty/sas-bio-solid.html

 

Sterownik Tech ST-550zPID

Punkt V.4 Ustawienia zaworów

 

Będę wdzięczny :-)

Gość Visitor1230
Opublikowano

Wychodzi na to, ze nie miesza w kotle.  Pamietaj, ze czujniki nalezy powkladac pod izolacje rur w kotlowni. Jezeli nie masz izolacji to polecam wykonac. Czunik za zaworem nie moze byc zbyt blisko zaworu. Ochrone powrotu mozesz sobie wlaczyc. Ale lepiej ustawic dosc nisko. 30 stopni np. Chwilowe spadki powrotu nie sa grozne a bedziesz mial w menu podglad na te temperature. A mieszacz nie bedzie sie zamykal zeby tego pilnowac, Ochrone kotla zalacz koniecznie. Ustawiasz nap 80 - 83 stopnie. W przypadku przekroczenia temp kotla zawor odkreca sie na max i schladza kociol. 

 

Czas pomiaru temperatury nalezy ustawic pomiedzy 80 a 120 sek. Zeby zawor nie latal na wszystkie strony. Trzeba poobserwowac jak sie zachowuje. Skok zaworu to 8 do 10 %. Proporcjonalnosc jak dobrze pamietam 10. Te rzeczy zaleza juz od instalacji, odbioru etc. Jezeli masz na CWU ustawione pompy rownolegle to w przypadku zalaczenia pompy CWU Temp za zaworem bedzie spadac a zawor sie bedzie otwieral ( zalezne to od instalacji). Po dogrzaniu CWU pompa sie wylaczy, a temp za zaworem wzrasta. Wtedy zawor sie przymyka. Wlasnie czasy pomiary temperatur sa tu wazne. Zeby zawor nie robil tego zbyt wolno a na grzejniki przez pol godziny nie szlo 60 stopni albo cos. Poza tym wazne tez jest minimalne otwarcie zaworu. Miedzy 15 a 25 %. Pompka musi dzialac caly czas. Jezeli masz adaptacyjna to jeszcza lepiej. Jezeli nie to raczej najnizszy bieg. 

Przy stalej pracy pompki dobrze miec jakis grzejnik otwart na stale. U siebie swiadomie zrezygnowalem z glowicy w przedpokoju. Jezeli zawor w trakcie pracy dojdzie do zadanej to przy roznicy +/- 1 stopien przestaje pracowac. Taka ma tolerancje.

Opublikowano

Z tego co czytałem to wpływu nie ma. Wszystkie regulacje co są opisane dotyczą temperatury za zaworem. Chyba, że coś źle zrozumiałem.

Mam do Ciebie prośbę. Znalazł byś chwilę żeby zerknąć w tę instrukcję?

Widzę, że dobrze znasz temat a ja bym się upewnił, że dobrze zrozumiałem.

 

http://www.sas.busko.pl/pl/produkty/sas-bio-solid.html

 

Sterownik Tech ST-550zPID

Punkt V.4 Ustawienia zaworów

 

Będę wdzięczny :-)

Opublikowano

Dziękuję, że spojrzałeś do tej instrukcji. I oczywiście za resztę porad. Sporo mi się rozjaśniło.

Izolacja rur jest jeszcze przede mną. Mam nadzieję, że w ten weekend uda mi się to zrobić.

Od razu zrobię porządek z kablami przy kotle i zamontuję czujniki.

Miejsca zaznaczyłem na zdjęciu. Myślę, że wystarczająco daleko od zaworu?

 

post-5581-0-49124200-1515690789_thumb.jpg

Opublikowano

Czujnik powrotu najbliżej kotła jak się da. Czujnik za zaworem za trójnikiem nad zaworem różnicowym.

 

Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Czyli w ten sposób?

Czujnik powrotu maksymalnie blisko wejścia do kotła.

post-5581-0-02878700-1515703682_thumb.jpg

 

A czujnik zasilania nie będzie bardziej wiarygodny za pompą CO na obejściu?

Opublikowano

Kilka lat palę już swoim 12kw w domku. Instalacja prosta bo jedna pompka na CWU i druga na CO i jeden zawór trójdrożny który miasta wodę z kotła z wodą powrotną i daje temperaturę na grzejniki jaką zechcę czyli u mnie obecnie 65 na piecu a siłownik na zaworze kontroluję aby podawana woda miała 55 stopni. Dzięki temu mam zapas ciepłej wody na kotle co u mnie jest pomocne bo poprzedni właściciel domu zamontował piec 12 kw ale zapomniał że ten piec umieszcza w kilkanaście metrów od domu w budynku gospodarczym a to ogromna różnica.

Przez ten czas kombinowałem bardzo różnie mając sterownik PID na piecu, to z czujnikiem pogodowym, to z Termostatem pokojowym i muszę Wam powiedzieć że to wszystko średnio wychodzi...

-Termostat w domu...odłącza pompę CO po osiągnięciu temperatury... Gdy ta spadnie włącza...są widoczne wahania - raz iż duszno a za chwilę chłodniej tak + - 2-3 stopnie a to dużo ...

- czujnik to bajer bo jak zmienią się warunki i temperatura mocno waha się na dworzu to rozjeżdża piec i nie do końca dobrze to reguluje...

Obecnie mam:

- siłownik na zaworze trójdrogowym i ustawiam temperaturę która ma iść na grzejniki co na wiosnę i jesień szczególnie jest przydatnę bo mogę dać 38 stopni na nie a na piecu nadal mieć 55 co daje dużo oszczędności i zapas ciepłej wody w piecu...

- regulatory za Castoramy elektroniczne z wyświetlaczem po ok 30 zł sztuka...co dają? Ano dają efekt stałej temperatury...one pilnują żeby w danym pomieszczeniu była taka jaką ustawiłem...nie ma efektu przegrzania ani przechłodzenia...dodatkowo mają funkcję co jakiś czas pełnego obrotu a to znaczy że na chwilę robią pełny ruch i dzięki temu wkład głowicy się nie zakamieni...co do słyszalności to jest to odrobinę słyszalne ale w żadnym stopniu nie przeszkadza a mam dwa także w sypialni i małe dzieci...do tego to że je słyszę to wiem że działają...robią robotę i teraz po roku dałbym nawet 100 zł za każdy jakby tyle kosztowały bo wiem że warto...

- w związku z powyższym termostat pokojowy mam odłączony, pompa chodzi CO chodzi cały czas na 1.

- woda CWU bojlera daje duże obciążenie dla pieca więc i tu załączana jest tylko jak temperatura spadnie 3 stopnie poniżej zadanej. U mnie zadana wynosi 45 stopni a to dlatego jak miałem 50 to mi się częściej załączała a zauważyłem że i tak jak nieużywana to piec ją podbije do ok 47-49 stopni.

-cyrkulacja CWU - mam doprowadzony kabel z pompy Cyrkulacyjnej do przedpokoju pomiędzy łazienką a kuchnią czyli z Pida kabel idzie do pompy ale jedna żyła jest przecięta, doprowadzona do domu i tam jest przełącznik i to ja decyduję kiedy chcę mieć ciepłą wodę i jestem w domu a kiedy nie. Na Pid pieca oczywiście musi być cyrkulacja załączona non stop ale to ja przełącznikiem włączam w domu. Mam program cyrkulacji w PID ale sami wiecie jak regularnie w domu przebywamy.

- także PID jest u mnie tylko do kontrolowania pomp, sterowania spalaniem a zaznaczę że na dwustanie najlepiej wychodzę...piec oscyluje przy nastawie na 65 w okolicach 61-68 stopni...

Także bajery i czujniki pogodowe fajne ale nie do końca dobre do naszych zmiennych warunków...może komuś pomogę przestać wierzyć w niektóre cuda techniki i bajer handlowców...

Pozdrawiam !!!

 

Wysłane z mojego HAMMER_AXE_M_LTE przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Bartekgroch80 pomimo tego co piszesz mnie argumenty Visitora1230 i Przemyslawa85 przekonały.

Zresztą siłownik do zaworu już kupiłem i termostat pokojowy też zamierzam.

Myślę, że właśnie automatyka do zmiennych warunków pogodowych mam sens. Gdyby warunki były cały czas jednakowe wystarczyłoby raz ręcznie ustawić i tyle.

Mam zwykłe termostaty na grzejnikach także na komfort jest. Te z programatorem chciałem kupić żeby obniżyć temperaturę kiedy nikogo nie ma w domu ale już wiem, że to nie ma sensu. Visitor mi trochę w głowie namieszał i poczytałem trochę o tym żeby się przekonać, że ma rację. Chociażby tu:

http://czysteogrzewanie.pl/jak-palic-w-piecu/jak-ogrzewac-by-sie-ogrzac/

 

Nie wierzę we wszystkie cuda techniki ale dużo rozwiązań uważam za udane. Na przykład prosta pompa CO, którą wymieniłem chociaż kosztowała nie mało. Moc adaptuje się automatycznie do aktualnego zapotrzebowania, oszczędza nagrzaną wodę i u mnie średnio podczas pracy pobiera 4W. Poprzednia wciągała kilkadziesiąt na pierwszym biegu. Z punktu widzenia oszczędności chyba nie ma o czym mówić.

Jeżeli Twoje rozwiązanie się sprawdza u Ciebie to bardzo dobrze, ja dla siebie już wybrałem i zamierzam to zrealizować.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.