rabczanin Opublikowano 22 Listopada 2017 #1 Opublikowano 22 Listopada 2017 Witam wszystkich. Posiadam instalacje cwu(140L) + co z kotłem podajnikiowym na ekogorszek o mocy 20kw ogrzewający 220m domu. W starej instalacji z 'grubymi'rurami Oddzielna pompa CO 60-25-180(6metrów) na pierwszym biegu czyli 39W przepływ 0.17 Oddzielna pompa CWU 40-25-180(4metry)na pierwszym biegu czyli 28W przepływ 0.12 -Problem wygląda tak że w momencie kiedy włączam pompę CWU w celu ochrony temperatury powrotu to temperatura za zaworem 4d a więc temperatura którą 'puszczam' na kaloryfery spada o jakieś 3*C. -Grzanie CWU działa nawet grawitacyjnie ale ten przepływ nie jest na tyle dobry aby zapewnić mi chociaż 50-55*C na powrocie(mniej nie będe utrzymywał : ) ) więc pompa musi być. PYTANIE: Czy są 'słabsze' pompy niż te 40-25-180 które na pierwszy biegu mają 28W i przepływ 0.12? Mój jedyny pomysł to właśnie zakup jakiejś słabej pompy aby ten przepływ/wyciąg wody z kotła oraz 'podbieranie'wody idącej na kaloryfery był mniejszy. Zbiornik Cwu jest jakieś 1.5m wyżej od wyjścia 'zasilanie' z pieca wiec myślę że można założyć coś słabego o ile takie pompy są. Czy ewentualnie mogę przykręcić zawór przed lub za pompa(a może oba)? Może wtedy ten przepływ będzie słabszy. Aktualnie temperatura CWU jest wyzsza o 2*C od zadanej CO. Piec ze zbiornikiem CWU połączony jest rurami fi28. Pozdrawiam.
hajtaler428 Opublikowano 22 Listopada 2017 #2 Opublikowano 22 Listopada 2017 To nie jest kwestia mocy pomp. Ta na CO spokojnie 40ka by starczyła. Przy załączeniu CWU wężownica pobiera tyle mocy że na CO brakuje. Możesz spróbować przydławić zaworem na wężownicy albo podnieść temp na kotle. Ile masz teraz? Zadana CWU powinna być min 10 st niższa od zadanej na kotle
shogunzlasa Opublikowano 22 Listopada 2017 #3 Opublikowano 22 Listopada 2017 Jeśli chcesz iść drogą dogrzewania powrotu przez CWU to jak powyżej - trzeba zmniejszyć przepływ na CWU - tylko tłumienie na zaworach kulowych przy pompie może szumieć i raczej nie jest wskazane z racji iż nie są to zawory regulacyjne.Taka pompa powinna też chodzić non stop by nie generować pików wzrostu zapotrzebowania na ciepło co kiepsko wpływa na spalanie...
Gość mak Opublikowano 22 Listopada 2017 #4 Opublikowano 22 Listopada 2017 Przyczyna tkwi w średnicy rur i zaworu 4D, które powinny być średnicy wyjścia z kotła. W kotłach o mocy 20 kW średnica wylotu wynosi 40-50 mm czyli 1 1/2" do 2" (jak jest u Ciebie to wiesz TY) i takie powinny być rury w obiegu kotłowym, a ty stosujesz Cu 28 . W ogóle to ciekawa filozofię stosujesz "....włączam pompę CWU w celu ochrony temperatury powrotu...". Odpowiedz sobie na pytanie po co kupiłeś 4D jeżeli żeby chronić powrót musisz uruchamiać pompę cwu? Co zrobić zasilanie cwu dać z drugiego króćca (tego co ma być do naczynia) a naczynie podłączyć przed 4D przedtem doprowadzając średnicę wylotu i 4D do stanu wymaganego.
hajtaler428 Opublikowano 22 Listopada 2017 #5 Opublikowano 22 Listopada 2017 Już się znudziło to odpisywać. Kolejny szczęśliwy posiadacz zaworu 4d. Chociaż u Ciebie jak piszesz instalacja z grubymi rurami i lokomotywa 20 kW to jeśli obieg kotłowy i zawór byłby średnicy wyjścia z kotła to szansa na grawitację w obiegu kotłowym by była
rabczanin Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #6 Opublikowano 22 Listopada 2017 To nie jest kwestia mocy pomp. Ta na CO spokojnie 40ka by starczyła. Przy załączeniu CWU wężownica pobiera tyle mocy że na CO brakuje. Możesz spróbować przydławić zaworem na wężownicy albo podnieść temp na kotle. Ile masz teraz? Zadana CWU powinna być min 10 st niższa od zadanej na kotle Dzięki za odpowiedź. Mam aktualnie CO zadane 66*C Chce aby pompa CWU chodziła non stop więc jest celowo skalibrowana na -9*C więc informacje na czujnikach to aktualnie: CO-66 CWU-59(rzeczywistosta temperatura 68) ZADANA CWU-60(rzeczywistosta temperatura 69) skalibrowałem to tak aby nie był w stanie piec dość do zadanej CWU i nie wyłączył mi pompy bo poszarpie mi to wykres który aktualnie jest przyzwoity. Na jakiej podstawie twierdzisz że pompa 4m wystarczy? Licząc od wyjścia z kotła do zbiornika wyrównawczego jest 5.5m. Myśle że mimo to masz racje bo moja pompa chodzi na pierwszym biegu czyli w zasadzie na 1/2biegu pompy 40-25-180 ale pytanie czy faktycznie dała by rade na tym pierwszym 4metrowej dającym 28W i przepływu 0.12.?
shogunzlasa Opublikowano 22 Listopada 2017 #7 Opublikowano 22 Listopada 2017 To że średnice rur są skopane widać od razu - tylko dochodzimy do tego co zawsze - na ile grzebać w g..ie.. Inaczej tego nie nazwe. Co sie bardziej opłaci - dołożyć pompkę, puścić pompkę na stałe, przerobić 4D na grawitację bez pompki ale samo odejście od pieca wyjdzie drogo a i roboty z tym nie mało... Jak się ma coś skopane to każda rada to mniejsze lub większe grzebanie w g..ie - a jedyna porządna to weź to rozwal i zrób na nowo, tylko znów nie o to w tym chodzi i od początku...
rabczanin Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #8 Opublikowano 22 Listopada 2017 Już się znudziło to odpisywać. Kolejny szczęśliwy posiadacz zaworu 4d. Chociaż u Ciebie jak piszesz instalacja z grubymi rurami i lokomotywa 20 kW to jeśli obieg kotłowy i zawór byłby średnicy wyjścia z kotła to szansa na grawitację w obiegu kotłowym by była Przyczyna tkwi w średnicy rur i zaworu 4D, które powinny być średnicy wyjścia z kotła. W kotłach o mocy 20 kW średnica wylotu wynosi 40-50 mm czyli 1 1/2" do 2" (jak jest u Ciebie to wiesz TY) i takie powinny być rury w obiegu kotłowym, a ty stosujesz Cu 28 . W ogóle to ciekawa filozofię stosujesz "....włączam pompę CWU w celu ochrony temperatury powrotu...". Odpowiedz sobie na pytanie po co kupiłeś 4D jeżeli żeby chronić powrót musisz uruchamiać pompę cwu? Co zrobić zasilanie cwu dać z drugiego króćca (tego co ma być do naczynia) a naczynie podłączyć przed 4D przedtem doprowadzając średnicę wylotu i 4D do stanu wymaganego. Działa u mnie ochrona powrotu przez 4D ale wygladało to tak: -temperaturaCO 72*C -temperatura powrotu 55*C Ale na dłuższą metę kiedy chcąc nie chcąc musiałbym grzać mocno kiedy pojawią się mrozy to odpada ponieważ juz przy 75C CO włącza się 'alarm'który zaczyna chłodzić kocioł poprzez załączenie pompy CWU. Co do średnic to rozwinę temat później bo nie mam ze sobą rysunku ale wstępnie mówiąc mam: -wyście z kotła 1.5 -pompy CWU , CO 1.5 -4D 1.1/4 -jedynie rury CWU ,powrotna(wpięta bezpośrednio do powrotu) i zasilająca wpięta przed zawór 4D są z rur cu28 czy tam fi 28 : )
hajtaler428 Opublikowano 22 Listopada 2017 #9 Opublikowano 22 Listopada 2017 Wymiana zaworu 4d i obiegu kotłowego na 6/4 czy na 2" moim zdaniem nieopłacalna - zawór tych rozmiarów to niemały wydatek s i tak brak pewności że będzie działać. Ja bym wywalił 4d, ochrona powrotu przez CWU lub osobną pompę kotłową a na CO zawór 3d PS: czemu obniżasz temp na CO? Nie masz termostatów na grzejnikach? Pompa 40ka wystarcza w 90% ach instalacji grzejnikowych. Musiałbyś mieć willę żeby potrzebować 60ki. Wysokość podnoszenia pompy nie ma się nijak do różnicy wysokości między pompą a najwyższym punktem instalacji. Jest to wysokość na którą pompa może wypompować wodę np że studni. W instalacji pompa wywołuje tylko cyrkulację a to różnica.
rabczanin Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #10 Opublikowano 22 Listopada 2017 Aktualnie jeśli dam wyższą temperaturę na CO to CWU będę miał jeszcze bardziej gorące a tego nie potrzebuje. Tak na prawdę to nie mam wielkich problemów z kotłem ale irytuje mnie to że mógłbym mniej obciążać kocioł aby dogrzać powrót i ciągle wydaje mi się że bez problemu to osiągnę kiedy wrzucę słabszą pompę niż 4metry podnoszenia 40-25-180 tylko ciągle nie wiem czy takie są ,nawet jeśli nie to kupię jakąś energooszczędną i mam nadzieje że ogarnie ona pracę na mocy mniejszej niż 28W 0.12 przepływu i będzie mniej 'wyciągać'wody z kotła i zwiększać zużycie ekogroszku. Spróbuje również przykręcić lekko zawór za pompą CWU, woda napotka większy opór więc może ten 'wyciąg' wody z kotła zmniejszy się. Na tą chwilę nie zamierzam ingerować/kroić mojej instalacji bo wydaję mi się to bez sensu z 3ech powodów: 1. Działa na grawitacji. Co ,a również CWU. 2.Działa ochrona powrotu poprzez 4D 3.Działa ochrona powrotu poprzez pompę CWU. Chyba warto zainwestować w pompę energooszczędną bądź po prostu słabszą od '4metrowej' bo raczej ciężko żeby np.energooszczędna bardziej 'wyciągała' wodę dla CWU(przypominam zbiornik CWU 140L i około 1.5m rurek cu28 i aktualnie chodzi to bez problemu na pompie na 1biegu(28W 0.12) ps.moje średnice rur: -od zasilania(kotła) aż do zaworu 4D 1.5cala -od 4D do pompy CO 1.1/4cala -odcinek gdzie jest obejście do pompy CO(filtr,zawór przed,zawór po) 1cal a sama pompa to 1.5cala -od pompy do kaloryferów tyle co widzę w kotłowni to 1 1/4 więc cała instalacja w domu to pewnie też 1 1/4 -cwu jest na rurach jedno calowych(miedź 28)wpięte przed zaworem 4D w zasilanie a powrót bezpośrednio do rury powrotnej
hajtaler428 Opublikowano 22 Listopada 2017 #11 Opublikowano 22 Listopada 2017 Mylisz się- nie osiągniesz nic wstawiając słabszą pompę. Dogrzewanie powrotu przez CWU to taka proteza właściwej ochrony. Skutecznie w ten sposób utrzymasz wysoką temperaturę powrotu ale efektem ubocznym jest dogrzewanie wody w zasobniku= konieczność wytworzenia większej mocy= większe zużycie paliwa. Wstawiając pompę w obieg kotłowy między zawór 4d a powrót kotła ograniczy jedynie spalanie Zresztą o tym czy słabsza pompa pomoże przekonasz się dławiąc przepływ na wężownicy CWU. Sprawdź.
rabczanin Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #12 Opublikowano 22 Listopada 2017 Spójrzmy na to poprzez pryzmat ogrzewania CO.Jeśli teraz włączyłbym 3bieg na pompie CO to zapewne ze względu na większy 'wyciąg' wody z kotła spalanie również by wzrosło. Czy nie będzie tak samo z pompą CWU? Albo opcja nr.2 zakładam słabszą pompe CO i wtedy obieg kotły ma więcej do powiedzenia bo nie wyciąga pompa już z niego tak szybko więc i powrót jest cieplejszy i możliwe że wtedy odejdzie się bez dogrzewania powrotu za pomocą CWU. Tylko czy tak na prawdę ja zużywam dużo ekogroszku podczas ciągłego grzania DOBRZE ZAIZOLOWANEGO CWU w pomieszczeniu w którym jest 20*C?
kazimip Opublikowano 22 Listopada 2017 #13 Opublikowano 22 Listopada 2017 140 l wody w całym układzie rozumie że piec o małej pojemności wodnej będzie dość elastycznie dostarczał ciepło do układu. Wykorzystanie pompy cwu jako ochrona powrotu na sens tylko przy pompie na 1 biegu ze względu na najmniejszą wydajność wodną pompy.Zamiast poszukiwać nowych pomp proponuję przydławić minimalnie powrót z wymiennika cwu do kotła. Drobny szmer może być na tyle mało uciążliwy że będzie niezauważalny. Już się znudziło to odpisywać. Kolejny szczęśliwy posiadacz zaworu 4d. Chociaż u Ciebie jak piszesz instalacja z grubymi rurami i lokomotywa 20 kW to jeśli obieg kotłowy i zawór byłby średnicy wyjścia z kotła to szansa na grawitację w obiegu kotłowym by była korzystając z funkcji Ecoal retorta łatwo oceniać innych. Proponuję przełączyć się na Retortowy grupowy i wtedy wypowiadać się w temacie zaworu 4d dziękuję
hajtaler428 Opublikowano 22 Listopada 2017 #14 Opublikowano 22 Listopada 2017 A co ma oznaczać ten komentarz? Może ja będę sam decydował w jaki sposób będę korzystał z możliwości mojego sterownika nie sądzisz? I nie wiem co to ma do rzeczy w jakim trybie pracuje kocioł. Poza tym jeśli już się pokusiłeś żeby odwiedzić mój sterownik to możesz zauważyć że w trybie auto kocioł pracuje od paru dni a wcześniej pracował na grupowym. Testuję w tej chwili jaka będzie różnica w spalaniu. I wyjaśnij mi może związek między trybem w jakim pracuje sterownik a przereklamowanym wynalazkiem jakim jest zawór 4d?
shogunzlasa Opublikowano 22 Listopada 2017 #15 Opublikowano 22 Listopada 2017 Szczerze to nie wiem po co z tym grzebać - piszesz że wszystko działa. Ochrona 4D na grawitacji też... Sztywne 55 na powrocie to też dużo za dużo jak palisz suchym ekogrochem - dużo zależy od konstrukcji pieca, ale punkt rosy w kotle to temat rzeka (czasem wymagane jest 40, czasem 45 stopni - 55 to taki dupochron producenta). Poza tym z systemem kompensacji ciśnień (dosuszanie) też to poszło do przodu w tym kierunku. Za niedługo w DTR kotła będzie zawór 8D i 70 stopni na powrocie...Co do większego zużycia przy ciągłym grzaniu CWU to trochę też g**no prawda - jak z podłogówką - jak wystygnie to potrzeba dużej ilości energii by ją zagrzać, tylko że w piecu na groch przekłada się to na pik zapotrzebowania - czyli palnik dostaje w dupe spiekając opał i powodując straty. Sam zapuściłem ostatnio 300L CWU na stałe i póki co same plusy - większego zużycia nie zauważyłem - nawet jak pojawił się ten 1kg dziennie to i tak piec mniej przebija temperaturę prostując wykres (taki kondensator w obiegu).
hajtaler428 Opublikowano 22 Listopada 2017 #16 Opublikowano 22 Listopada 2017 Ja też wczoraj z ciekawości załączyłem CWU do ochrony powrotu i widzę że nie wzrosło specjalnie spalanie. W dniu w którym załączyłem tak, bo podbiło CWU o 30 st ale dziś już normalnie ale też cieplej na dworze dziś. Ale ogólnie nie widzę tragedii
shogunzlasa Opublikowano 22 Listopada 2017 #17 Opublikowano 22 Listopada 2017 Mostek gretza z kondensatorem fajnie to pokazuje :Dhttps://ilf.fizyka.pw.edu.pl/podrecznik/images/image631a.pngPrzed i po zapięciu kondensatora z bojlera...
rabczanin Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #18 Opublikowano 22 Listopada 2017 Spójrzmy na to poprzez pryzmat ogrzewania CO.Jeśli teraz włączyłbym 3bieg na pompie CO to zapewne ze względu na większy 'wyciąg' wody z kotła spalanie również by wzrosło. Czy nie będzie tak samo z pompą CWU? Albo opcja nr.2 zakładam słabszą pompe CO i wtedy obieg kotły ma więcej do powiedzenia bo nie wyciąga pompa już z niego tak szybko więc i powrót jest cieplejszy i możliwe że wtedy odejdzie się bez dogrzewania powrotu za pomocą CWU. Tylko czy tak na prawdę ja zużywam dużo ekogroszku podczas ciągłego grzania DOBRZE ZAIZOLOWANEGO CWU w pomieszczeniu w którym jest 20*C? W tej chwili jak zadam powrót np.na 50*C to bede miał :-poszarpany wykres -wachania temperatury za zaworem 4D(3*C mniej na dom gdy pompa CWU się włączy) -prawdopodobnie większe zużycie opału z powodu większej różnicy między zadaną CO a powrotem. Ja tu nie widze innej recepty jak ciągła praca pompy CWU z mniejszą/energooszczędną pompą lub kombinacje z dławieniem zasilania CWU lub jego powrotu. Wy jak to widzicie drodzy forumowicze? Wysłane z mojego SM-G530FZ przy użyciu Tapatalka
ameno25 Opublikowano 22 Listopada 2017 #19 Opublikowano 22 Listopada 2017 Panowie punkt rosy to nie zalezy od temp powrotu tylko od różnicy zasilania i powrotu . Temp . za 4d CI spada bo zapewne masz CWU wpiete w ta sama rure co zasilanie 4D i gdy pompa cwu sie załacza mniejszy strumień wody leci na 4d , też tak miałem ale wpiołem CWU bezpośrednio do kotła tak ze pompa cwu ciagnie z kotła Im wieksza roznica powrot zasilanie tym wymiana ciepła jest lepsza , spalanie powinno byc mniejsze
manx Opublikowano 22 Listopada 2017 #20 Opublikowano 22 Listopada 2017 Dzięki za odpowiedź. Mam aktualnie CO zadane 66*C Chce aby pompa CWU chodziła non stop więc jest celowo skalibrowana na -9*C więc informacje na czujnikach to aktualnie: CO-66 CWU-59(rzeczywistosta temperatura 68) ZADANA CWU-60(rzeczywistosta temperatura 69) skalibrowałem to tak aby nie był w stanie piec dość do zadanej CWU i nie wyłączył mi pompy bo poszarpie mi to wykres który aktualnie jest przyzwoity. Na jakiej podstawie twierdzisz że pompa 4m wystarczy? Licząc od wyjścia z kotła do zbiornika wyrównawczego jest 5.5m. Myśle że mimo to masz racje bo moja pompa chodzi na pierwszym biegu czyli w zasadzie na 1/2biegu pompy 40-25-180 ale pytanie czy faktycznie dała by rade na tym pierwszym 4metrowej dającym 28W i przepływu 0.12.? w jaki sposób pompa cwu chodzi ci non stop ?
manx Opublikowano 22 Listopada 2017 #21 Opublikowano 22 Listopada 2017 Ja też wczoraj z ciekawości załączyłem CWU do ochrony powrotu i widzę że nie wzrosło specjalnie spalanie. W dniu w którym załączyłem tak, bo podbiło CWU o 30 st ale dziś już normalnie ale też cieplej na dworze dziś. Ale ogólnie nie widzę tragedii w jaki sposób podłączyłeś na stałe cwu? też mam problem z powrotem a jak się załączy pompa cwu jest lepiej
hajtaler428 Opublikowano 22 Listopada 2017 #22 Opublikowano 22 Listopada 2017 U mnie w sterowniku jest opcja ochrony powrotu przez pompę CWU. Jeśli nie masz takiej to albo włączasz pompę bezpośrednio do sieci albo musisz oszukać sterownik wyciągając czujnik z zasobnika
rabczanin Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #23 Opublikowano 22 Listopada 2017 w jaki sposób pompa cwu chodzi ci non stop ?Kalibracja temperatury CWU ustawiona na -9*C + ustawione max co moge na zadanej CWU czyli 60*C. Przy CO zadanym na 66*C temperatura w rzeczywistości wynosi 68*C ale po kalibracji czujnika CWU na -9*C jest to 59*C wiec pompa się nie wyłącza bo nie dochodzi formalnie do zadanej. Wysłane z mojego SM-G530FZ przy użyciu Tapatalka
ameno25 Opublikowano 22 Listopada 2017 #24 Opublikowano 22 Listopada 2017 Albo wystarczy dac zadana CWU wyzszą od temp kotła , easy :)
shogunzlasa Opublikowano 22 Listopada 2017 #25 Opublikowano 22 Listopada 2017 Temp . za 4d CI spada bo zapewne masz CWU wpiete w ta sama rure co zasilanie 4D i gdy pompa cwu sie załacza mniejszy strumień wody leci na 4d , też tak miałem ale wpiołem CWU bezpośrednio do kotła tak ze pompa cwu ciagnie z kotła Wiadomo że tak lepiej (gruba rura lub 2 obiegi). Ale właśnie po to się dławi bojler bo po dogrzaniu nie potrzebuje dużej mocy a to co zostaje leci na 4D - to oczywiście taka partyzantka, którą może się uda ogarnąć bez przeróbek, a i potestować nie zaszkodzi...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.