zodi Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor #51 Opublikowano 21 Listopada 2017 Dzięki za schemat. Sorki ze mnie tak odebrałeś. Chciałem tylko jak najwięcej zrozumieć. Czy pompa na powrocie do kotla ma chodzić cały czas czy ma ja sterować temperatura powrotu? Jeśli pompa będzie wyłączona to czy przepuści wodę gdy inne pompy sie włączą? No i rozumiem ze ze mozna wykozystac to co juz mam zrobione tylko przepiac to tak jak na twoim schemacie?
sambor Opublikowano 21 Listopada 2017 #52 Opublikowano 21 Listopada 2017 Za pompą kotłową jest zaw zwrotny i on nie przepuści pracy na grawitacji. Nie wiem czy w sterowniku masz opcję np pompa kotłowa, pompa dodatkowa to wtedy można taką opcję wykorzystać, można też włączyć tą pompę wprost do kontaktu el i też będzie dobrze. A tak naprawdę to ta pompa powinna praktycznie chodzić cały czas podobnie jak pompy podłogówki.
zodi Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor #53 Opublikowano 21 Listopada 2017 A gdy pompa kotlowa bedzie rozlaczona to inne pompy beda obracac wode wkółko przez zawór 4d z pominieciem kotła? A czym sie różni takie rozwiązanie przed kotłem i jaki efekt by to dało? czy lepiej zrobic tak jak na schemacie? po co stosuje sie takie bypassy? dziekuje za odp
sambor Opublikowano 21 Listopada 2017 #54 Opublikowano 21 Listopada 2017 Jak pompa kotłowa będzie wyłączona, to obieg kotłowy będzie stał. To rozwiązanie z rysunku nic nie daje, możesz tam dać jedynie zawór kulowy do ręcznego przełączenia, ale wtedy muszą być rury 6/4" i zawór 4-D.także 6/4". Widzę, że szukasz świętego grala instalacji. To nic nie da. Wszystko już zostało odkryte. Poczytaj ten dział i nie pisz tego co inni już ponad 100 razy przed tobą bezskutecznie próbowali. Jak chcesz aby pompy działały np bez prądu to kup UPS lub przetwornicę. z aku. Instalację grawitacyjną robi się inaczej - bez zaw 4-D, specjalne zawory przy grzejnikach, oczywiście bez podłogówki. Więc nie szukaj miodu w d...e , tylko to przerób jak Bozia przykazała i ciesz się ciepłem w domu. PS Bronisz tej instalacji, gdyż to pewnie twój pomysł a "hydraulik" robił wg twoich wskazówek . PS2. Jakby mnie ktoś polecił wykonać taką ramotę, to nie podjąłbym się za żadne pieniądze.
lechumb Opublikowano 21 Listopada 2017 #55 Opublikowano 21 Listopada 2017 Słuchaj sambora bo on wie co mówi. Ja mam przerobioną instalację według schematu 2 z pompą kotlowa i chodzi u mnie ok. I powrót jest taki jak powinien i głowa mniej boli. Sambor też radził montaż sprzęgła ale wtedy był brak $$$ żeby to zrobić wiec doradzili koledzy z forum ten drugi schemat i jak narazie działa. Tylko ze u mnie nie ma 2 petli podlogi tylko jedna i wywalilem 3d termostatycznyi mam zwykly 3d z silownikiem i pogodówka.
zodi Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor #56 Opublikowano 21 Listopada 2017 Do momentu odpalenia kotla i zobaczenia temp powrotu nie interesowalem sie nawet instalacja. Gosciu zrobil to gdy ja bylem w pracy. Nie szukam grala tylko chce sie dowiedziec czegos. Szkoda tylko ze zamiast konstruktywnych odp dostaje sie podejrzenia ze sam sobie to projektowalem. Chlopie ja o tym nie mam pojecia ale widze ze moj hydraulik tez nie bardzo. Hydraulik chce przerobic ale nie wie jak dlatego pisze do was. Nie bronie tej instalacji tylko jak sobie pomysle ze ma teraz wszystko przerabiac to szlak mnie trafia. sam rachunek za material to 6600zl bez baniaka CWU i rozdzielaczy!!! Nie chodzi mi o zadna instalacje grawitacyjna lub zeby to wszystko chodzilo bez zasilania. Mam tylko proste pytanie. Co jesli pompa kotlowa nie dziala, a pompa podlogi zaczyna chodzic. Co dzieje sie wtedy z obiegiem instalacji? Jak zachowuje sie zawor 4d? Czy pompa kotlowa nie zatrzyma obiegu w instalacji? Probuje sie tylko tego dowiedziec ale narazie bez skutecznie.
sambor Opublikowano 21 Listopada 2017 #57 Opublikowano 21 Listopada 2017 Pompy po oby stronach zaworu 4-D mogą działać niezależnie. Pompa od podłogówki powinna działać cały czas podczas sezonu grzewczego Pompa kotłowa powinna działać podczas pracy kotła i kilka minut po jej zakończeniu, aby odebrać ciepło od kotła. Te pompy nie mają na siebie wpływu Już pisałem, że zaw 4-D zachowuje się jak sprzęgło - rozdziela obiegi i po prostu jest ;) . W twoim przypadku zaw 4-D będzie dbał o powrót do kotła.
zodi Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor #58 Opublikowano 21 Listopada 2017 i oto mi chodzilo:) dziekuje bardzo. Czy moj rozmiar zaworu 4d wystarczy czy musze kupic nowy, teraz mam dn32? Czy musze go przenosic blizej kotla czy moze zostac tu gdzie jest? no i jaka moc pompki kotłowej ?
sambor Opublikowano 21 Listopada 2017 #59 Opublikowano 21 Listopada 2017 Jak będzie pompa kotłowa to może tam zostać
lechumb Opublikowano 21 Listopada 2017 #60 Opublikowano 21 Listopada 2017 Pompka 25/40 i włączona cały czas na pierwszym biegu. I nie musi być jakaś droga. Ja mam teraz ibo elektroniczna i działa.
zodi Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor #61 Opublikowano 21 Listopada 2017 a czy pompe kotlowa mozna wstawic tutaj?
sambor Opublikowano 21 Listopada 2017 #62 Opublikowano 21 Listopada 2017 Podawałem na rys jak musi być zamontowana Między 4D a powrotem z grzania CW W tym miejscu co pokazujesz masz raczej za mało miejsca
zodi Opublikowano 21 Listopada 2017 Autor #63 Opublikowano 21 Listopada 2017 a czy musze wymieniac zawor 4d czy ten wystarczy?
sambor Opublikowano 21 Listopada 2017 #64 Opublikowano 21 Listopada 2017 Gdzieś mi wyleciało jaki to zawór? - 5/4 ESBE wystarczy, jak to Afriso to także. Natomiast trzeba wywalić te obejścia z zaworami klapowymi - po co one??? To nie zadziała. Jak będziesz dawał zawory zwrotne to tylko z metalowym grzybkiem i sprężynką. Żadnych klapowych. PS Dlaczego gniazda el są tak blisko inst wodnej - to też niezgodnie z przepisami, minimalna odległość to 0,5m
shogunzlasa Opublikowano 22 Listopada 2017 #65 Opublikowano 22 Listopada 2017 Fajny schemat. Jest tylko jeden problem - na zdjęciu widać głowicę w rozdzielaczu - czyli to grupa mieszająca z zaworem termostatycznym i kapilarą - jak się termostat zamknie to obieg zamknięty kręcący się w kółko. Na schemacie mamy inny system - zawór 3D + pompa i goły rozdzielacz. Stąd wnioskuję że zawory 3D nie będą potrzebne zwłaszcza jak 4D obniży wstępnie temp...
zodi Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #66 Opublikowano 22 Listopada 2017 Gdzieś mi wyleciało jaki to zawór? - 5/4 ESBE wystarczy, jak to Afriso to także. Natomiast trzeba wywalić te obejścia z zaworami klapowymi - po co one??? To nie zadziała. Jak będziesz dawał zawory zwrotne to tylko z metalowym grzybkiem i sprężynką. Żadnych klapowych. PS Dlaczego gniazda el są tak blisko inst wodnej - to też niezgodnie z przepisami, minimalna odległość to 0,5m O które obejścia ci chodzi? A już wiem ono miało być pod grawitacje.
sambor Opublikowano 22 Listopada 2017 #67 Opublikowano 22 Listopada 2017 Pod jaką grawitację??? Wywal to dziadostwo, jak się taki zaw zwrotny klapowy nie domknie to woda wraca nim z powrotem, zamiast iść w instalację - częsty przypadek.
zodi Opublikowano 22 Listopada 2017 Autor #68 Opublikowano 22 Listopada 2017 Pytanie czysto dla mojej wiedzy. Mam nadzieję że nie jestem zbyt upierdliwy. Na schemacie rozrysowalem kilka opcji z zaworem 4d. Jestem ciekaw co będzie się działo z obiegami w zależności od działającej pompy. Moje odpowiedzi to A obieg kotłowy pracuje B obieg kotłowy zatrzymany, podłoga nie grzeje C podłoga idzie ale słabo D obieg kotłowy pracuje przez bypass, podłoga grzeje. Czy jestem w błędzie? I nie szukam dziury w całym tylko jestem ciekaw.
sambor Opublikowano 22 Listopada 2017 #69 Opublikowano 22 Listopada 2017 U ciebie A=D, więc powinny być takie same odpowiedzi - jest przepływ ale brak ochrony kotła. Ponadto nie wiemy jak duży będzie przepływ w obiegu kotłowym Z lokalizacji zaw 4-D - na zdjęciu w poście 61 wynika , że ochrony powrotu w istniejącym obecnie układzie nie ma i nie będzie Czyli o co to całe "bicie piany". Wziełeś "fachowca" to z nim to przedyskutuj i sprawdź w praktyce na swojej instalacji.
PioBin Opublikowano 22 Listopada 2017 #70 Opublikowano 22 Listopada 2017 PS Dlaczego gniazda el są tak blisko inst wodnej - to też niezgodnie z przepisami, minimalna odległość to 0,5m Pierwsza byla kura czy jajko? :) Zepnij te rurki, piec, i pozostale "metale" przewodem PE i podlacz do szyny wyrownawczej w rozdzielni. Na kotlownie dobrze zalozyc oddzielny RCD. Po tym temperatura powrotu sama podskoczy :) zartowalem...
sambor Opublikowano 22 Listopada 2017 #71 Opublikowano 22 Listopada 2017 To nic nie da, co będzie jak zacznie wyjmować pompę nad gniazdkami - te gniazdka są max w klasie IP44, z resztą przepisy mówią wyraźnie - -0,5m od instalacji wodnych.
PioBin Opublikowano 22 Listopada 2017 #72 Opublikowano 22 Listopada 2017 Nic nie bedzie dopuki nie dotknie fazy... A jak dotknie to rcd zadziala. Oczywiscie powyzsze jest pol zartem pol serio. Wiem o tej odleglosci. A rozszerzajac temat to kiedys bylo/jest odleglisc od instalacji wymagajacej obslugi 100cm. Ale to hydraulik skopal robote... Co nie widzial ze sa gniazdka? A moze tak bylo w projekcie?
sambor Opublikowano 22 Listopada 2017 #73 Opublikowano 22 Listopada 2017 Jakim projekcie? Jak mi ktoś mówi że chce tak pompę lub instalację to najpierw przedstawiam przepisy, a następnie pytam - robimy? jak robimy, to podpisz pan odpowiedni papierek , że zostałeś poinformowany o przepisach i robimy to na pańskie żądanie . Nie chcę skończyć jak koleś z Krakowa co montował wannę u Wasermana. Bo tak sobie życzył pan inwestor , a następnie wzioł rzeczoznawcę i nie zapłacił, a na dodatek chciał jeszcze od wykonawcy odszkodowania za to , że prace zostały wykonane wg jego zaleceń. Jak robisz sam dla siebie to twoja wola, jak robisz zarobkowo to już nie.
lechumb Opublikowano 22 Listopada 2017 #74 Opublikowano 22 Listopada 2017 A czemu kolega tak drazy temat co sie bedzie dzialo gdyby cos nie dzialalo :-). Masz podane gotowe i najtansze rozwiazania i albo to zastosujesz albo nie. Masz juz odpowiedz na swe pytanie gdy wlaczyles cwu na stałe, to temp powrotu poszla w gore ale brak wtedy kontroli nad temp cwu. Jak chcesz miec kontrole nad cwu i nadal nie wiezysz w pompe kotlowa to kup sobie uzywke za pare dyszek, hydraulik ci to za frajer wstawi i zobaczysz ze warto i kupisz drozsza pompe elektroniczna i sam wtedy podmienisz jesli oczywiscie zamontuje zawory przed i za pompa i sitko przed pompa.
zodi Opublikowano 23 Listopada 2017 Autor #75 Opublikowano 23 Listopada 2017 Ja wierzę w to i już mam postulowane wszystko i będę gadał z hydraulikiem. Ale przy okazji chce się czegoś nauczyć. Dzięki wszystkim za pomoc bo bardzo się przydała. Pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.