andrzejlubicz Opublikowano 6 Października 2017 #1 Opublikowano 6 Października 2017 Cześć, jestem nowy na forum i chcę się przywitać. Bardzo liczę na waszą pomoc bo to ważna dla mnie sprawa, głównie z powodu finansów. Sprawa wygląda tak: Stary dom, cegła. Poddasze nieużytkowe, piwnica nieogrzewana. Powierzchnia ogrzewana to ok. 160m2. Ściany zewnętrzne nieocieplone, sufit piwnicy nie zbyt dobrze ocieplony, podłoga strychu wcale nie ocieplona. W tamtym roku został zamontowany palnik na pelet do starego kotła węglowego.Kaloryfery w większości wymienione na nowe purmo, zostały trzy sztuki starych żeberkowych. W tym miesiącu położę na strychu wełnę- ile położyć wełny? 15cm wystarczy czy lepiej 30cm? Przykleję też styropian na sufit piwnicy, w jednym pomieszczeniu jest przyklejony 10cm, w drugim, największym jest przyklejony 5cm- planuje w tym dużym pomieszczeniu dokleić 10cm styro. Tamten sezon grzewczy, ze względu na zamontowanie tego palnika to była masakra. Nie jestem w stanie dokładnie tego policzyć, ale spaliłem mniej więcej 8 ton peletu(średnio 800zł za tonę, teraz znalazłem tańszy za 500zł i go testuje), a w domu nie było jakoś bardzo ciepło. Palnik ma 36kW mocy. Czy ta wełna plus styropian plus wymienione drzwi wejściowe na nowe, szczelne zmieni jakoś widocznie komfort cieplny i zużycie paliwa?Mam okazję teraz sprzedać ten palnik wraz ze sterownikiem i mógłbym dołożyć coś do innego kotła. Czy coś mi polecicie? Czy zostać jeszcze ten sezon na tym co mam i zbierać na ocieplenie ścian? Ekogroszek? Dołożenie bufora ciepła? Poradźcie coś panowie proszę bo nie chcę kolejnej zimy siedzieć w zimnym domu martwiąc się ciągle ile tego peletu zużyję.
CooleR Opublikowano 6 Października 2017 #2 Opublikowano 6 Października 2017 Witaj Inwestuj w dom, a nie w urządzenia. Nie ma lepszej inwestycji niż ocieplenie. W pierwszej kolejności strop, przeczytaj to: https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/24572-ocieplenie-stropu-czy-wymiana-grzejnik%C3%B3w/ następnie przyklej styropian w piwnicy. Z pewnością poprawi się komfort w domu. Kolejna sprawa to napisz jaki masz kocioł, może można coś w nim poprawić co również może przynieść korzyści. Na forum jest dużo informacji nt "tuningu" różnej maści. Zdjęcia instalacji również dużo wniosą do tematu, może uda Ci się naszkicować schemat Twojej instalacji, koledzy z pewnością coś doradzą/poprawią. Jak już temat się wyczerpie to sam dojdziesz do odpowiednich wniosków i podejmiesz właściwą decyzję. :D
andrzejlubicz Opublikowano 6 Października 2017 Autor #3 Opublikowano 6 Października 2017 Dziękuję za odpowiedź i link do tematu. Zdjęcia kotłowni zrobić czy w jaki sposób instalację? Mam też niezaizolowane rury, które idą przez nieogrzewany garaż. Jest to rura prowadząca wodę do grzejników i rura którą powraca woda. Czy duże straty są przez brak izolacji tych rur? Muszę coś wymyślić z tymi rurami, bo idą w dziwny sposób a mianowicie obydwie blisko siebie i dodatkowo blisko sufitu przez co nie mogę tam wcisnąć takiej koszulki którą się zakłada na rury.
CooleR Opublikowano 6 Października 2017 #4 Opublikowano 6 Października 2017 Andrzeju, po kolei, jaki kocioł, sterownik i wszystkie nastawy jaki masz ustawione, temp kotła, temp na instalację, temp powrotu, temp spalin, zdjęcia instalacji (od kotła na instalację), jak instalacja (grzejniki z głowicami czy bez, itp). PS. wszystko co generuje straty jest złe, czyli Twoje rury w garażu również, ale z pewnością nie tylko one są przyczyną Twoich problemów. Pozdrawiam
besix Opublikowano 7 Października 2017 #5 Opublikowano 7 Października 2017 Też zamontowałem palnik pelletowy 16 kW do typowego miałowca i na co trzeba jeszcze zwrócić uwagę , oprócz ocieplenia tego co się da, to komin , ciąg kominowy i wymiennik w tym kotle . Zbyt duży ciąg , przy wymienniku , który pozwala na zbyt swobodny przepływ spalin, to bardzo duże straty. Napiszę co ja zrobiłem u siebie może to pomoże koledze w poprawieniu dość nieciekawej sytuacji. Pierwsze to porządnie uszczelniłem kocioł , wszystkie drzwiczki otrzymały nowe sznury i na wszystkie wyczystki poszły uszczelki . Na półki wymiennika zamontowałem zawirowywacze spalin, komorę spalania wyłożyłem szamotem, na czopuch trafił RCK praktycznie niezbędny przy pellecie. Zwiększyłem średnicę rury napowietrzającej kotłownię do kwadratowej rury 150/150. Wszystkie rury wychodzące z kotła i te idące po wierzchu dostały otuliny. Ponieważ nie posiadam zaworu 4D, bufora, czy sprzęgła, to zamontowałem pompę kotłową , w celu ochrony powrotu, to też bardzo ważne przy pellecie. Wcześniej jechałem na stałej pompie od CWU , ale pompa kotłowa to lepsze rozwiązanie. Co po za tym, pilnuję temperatury spalin i staram się żeby kupować w miarę dobry pellet , obawiam się,że ten za 500 może przysporzyć jeszcze większych kłopotów, ale jasnowidzem nie jestem i krakał nie będę
andrzejlubicz Opublikowano 7 Października 2017 Autor #6 Opublikowano 7 Października 2017 Dziękuję kolego za odpowiedź. Czy te rzeczy, które wymieniłeś to skomplikowana sprawa? Jak zamontować ten RCK i co to jest? Ja mam chyba zwykłą pompę wody, możesz przybliżyć czym jest ta Twoja pompa i czym się różni?
kiminero Opublikowano 7 Października 2017 #7 Opublikowano 7 Października 2017 RCK - Regulator Ciągu Kominowego np. taki: http://www.presto-kominy.pl/strefa-profesjonalisty/regulatory-ciagu Najważniejsze to ten strych. Masz miejsce to się nie zastanawiaj, tylko pakuj ile możesz. Opcje kolegi wyżej jak najbardziej wskazane.
besix Opublikowano 7 Października 2017 #8 Opublikowano 7 Października 2017 Regulator ciągu zamontowałem na czopuchu , czyli szlifierka kątowa, pół godziny i RCK zamontowany, uszczelnienie kotła to wymiana sznurów i dwie uszczelki do wyczystek , zawirowywacze - kawałki blachy pocięte tą samą szlifirką , generalnie wszystko do zrobienia we własnym zakresie bez wielkich kosztów. Pompa kotłowa to dodatkowa pompa zamontowana na krótkim obiegu zasilanie - powrót i powinna być wpięta do zasilania jako pierwsza , za nią pompa CWU i na końcu CO
andrzejlubicz Opublikowano 7 Października 2017 Autor #9 Opublikowano 7 Października 2017 Grzeje tylko CO, bez CWU. Cegła szamotowa mi się nie zmieści niestety, jak się montuje te zawirowywacze?
Gość berthold61 Opublikowano 7 Października 2017 #10 Opublikowano 7 Października 2017 RCK zostaw sobie na sam koniec ale wsiadaj do auta kup z 15 rolek wełny mineralnej może być najtańsza ale nie w casto tylko w lerua merlę oni tam mają tanią fajną wełnę , wydasz za tą wełnę cenę 0,5 tony węgla a zyskasz co najmniej 3 tony to sprawdzone osobiście przeze mnie i nie tylko , efekt murowany już po dobie to zauważysz
andrzejlubicz Opublikowano 7 Października 2017 Autor #11 Opublikowano 7 Października 2017 W następnym tygodniu się za to biorę i kładę 30cm (2 razy 15cm). Dzięki za pomoc.
andrzejlubicz Opublikowano 7 Października 2017 Autor #12 Opublikowano 7 Października 2017 Regulator ciągu zamontowałem na czopuchu , czyli szlifierka kątowa, pół godziny i RCK zamontowany, uszczelnienie kotła to wymiana sznurów i dwie uszczelki do wyczystek , zawirowywacze - kawałki blachy pocięte tą samą szlifirką , generalnie wszystko do zrobienia we własnym zakresie bez wielkich kosztów. Pompa kotłowa to dodatkowa pompa zamontowana na krótkim obiegu zasilanie - powrót i powinna być wpięta do zasilania jako pierwsza , za nią pompa CWU i na końcu CO Możesz mi przybliżyć temat pompy kotłowej i tych zawirowywaczy? Albo może jest tu na forum taki temat?
Gość berthold61 Opublikowano 7 Października 2017 #13 Opublikowano 7 Października 2017 Zawirowywacz to kawałek blachy np półki w kotle szer 30cm i wys 6cm to tniesz kawałek blachy szer 30cm x15cm i potem nacinasz kątówką co 3-5cm do połowy i druga strona tak samo a potem wyginasz te pocięte kawałki jeden do góry drugi na dół i wkładasz miedzy półki wymiennika https://www.google.pl/search?q=zawirowywacz&client=firefox-b&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwihkpS5ut_WAhXmBZoKHUspDF0QsAQIJQ&biw=1366&bih=656
andrzejlubicz Opublikowano 8 Października 2017 Autor #14 Opublikowano 8 Października 2017 Wrzucam biedny rysunek kotła. Jakby ktoś mógłby mi poradzić gdzie cegły szamotowe powkładać, jak to ułożyć, gdzie jakiś zawirowywacz itp. to byłbym bardzo wdzięczny. link do rysunku bo nie potrafię wrzucić do posta: https://imgur.com/a/apQVs
Andrzej_M_ Opublikowano 8 Października 2017 #15 Opublikowano 8 Października 2017 Płytki szamotowe o grubości 3 cm na ściance wymiennika kotła, naprzeciwko palnika. Zapobiegnie to miejscowemu podgotowywaniu wody kotłowej i miejscowej korozji wysoko temperaturowej stali.
andrzejlubicz Opublikowano 8 Października 2017 Autor #16 Opublikowano 8 Października 2017 Panowie, palnik mam tak włożony, że koniec palnika jest 25cm od ścianki kotła czyli takie minimum wg producenta palnika. Gdybym włożył cegłe szamotową 3cm to ta odległość zmniejszy się. Czy montować cegłę mimo wszystko czy próbować jakoś wysunąć trochę palnik?
sambor Opublikowano 8 Października 2017 #17 Opublikowano 8 Października 2017 Wstaw cegłę i wysuń palnik, inaczej przepalisz to miejsce szybciej niż myślisz.
andrzejlubicz Opublikowano 8 Października 2017 Autor #18 Opublikowano 8 Października 2017 Narazie borykam się z innym problemem, a kocioł i tak pójdzie do zmiany pewnie w następnym sezonie. Jak ustawić temperaturę kotła dobową? Ma być całą dobę taka sama? Jak włączam termostat pokojowy to jak dojdzie do temperatury zadanej np. 21C w pokoju to kocioł się wygasza i wyłącza i woda stygnie. Jak to powinno wyglądać?
sambor Opublikowano 8 Października 2017 #19 Opublikowano 8 Października 2017 A chciałbyś aby chodził przez cały czas? Oszczędność jest wtedy jak kocioł jest wygaszony! A nie jak się pali.
besix Opublikowano 9 Października 2017 #20 Opublikowano 9 Października 2017 Kolego Andrzeju co do szamotu i odległości palnika od tylnej ściany kotła, to ja też nie miałem z tą odległością za bogato, więc wziąłem dwa kawałki płyty SILCA ( zostały po obudowie kominka ) skleiłem ze sobą za pomocą silikonu odpornego na wysokie temperatury i tak powstał dystans dla palnika o grubości 6 cm , na tylną ścianę i boki komory spalania poszły płyty szamotowe 3 cm . Co do wygaszania palnika to kolega sambor już tobie napisał z czego są oszczędności między innymi, czyli takie wygaszanie im będzie trwać dłużej tym korzystniej. Musisz sprawdzić ile razy na dobę ten kocioł się wygasza i podjąć decyzję czy chcesz by pracował ciągle z modulacją mocy, czy właśnie tak jak teraz. Jeśli tych rozpaleń - wygaszeń będzie więcej niż 5 to przestaje mieć sens praca z wygaszaniem. Napisz jaki masz sterownik tego palnika i co tam w nim masz poustawiane . Co do zmiany kotła to masz jeszcze czas, ale ja bym się zastanowił czy nie wstawić dużego bufora i zostawić ten kocioł z palnikiem, pogadaj sobie z kolegą samborem, on ma bardzo dobrze to opanowane u siebie, Bufor sprawi że ten duży palnik będzie miał na co pracować i może wcale nie trzeba robić rewolucji z kotłem
andrzejlubicz Opublikowano 9 Października 2017 Autor #21 Opublikowano 9 Października 2017 Dziękuję wam koledzy za odpowiedzi, ratujecie mi du** :)Wczoraj o 22 ustawiłem na kotle 60C, histereze 1C i wyregulowałem mniej więcej temperatury w pokojach głowicami. To i tak dla mnie duża zmiana bo zazwyczaj całą noc u mnie kocioł był wyłączony a w pokojach temp. spadała do 16C :) Dzisiaj o 22 dosypię peletu znowu do 100% i sprawdzę ile zjadło. Besix- sterownik mam ecoMAX 850, po południu postaram się spisać sobie wszystkie nastawy (mam cykliczne oczyszczanie co minute bo mi czujnik płomienia mi brudzi) Sambor- a jak zrobić żeby kocioł nie pracował a było ciepło? :) Jak palnik dogrzeje do 60C to kilka minut i temperatura spada i znowu się odpala. Sposobem jest np. 75C na kotle i duża histereza?
sambor Opublikowano 9 Października 2017 #22 Opublikowano 9 Października 2017 Ustaw na 65C na kotle i histerezę taką aby nie przekraczał dolnej temp 55C - czyli będzie czekanie dużo dłuższe.
andrzejlubicz Opublikowano 9 Października 2017 Autor #23 Opublikowano 9 Października 2017 Ok Sambor, dziękuję Ci za rady. Poczekam do godziny 22, sprawdzę ile pelletu w ciągu doby zjadło i ustawię tak jak mówisz.
andrzejlubicz Opublikowano 9 Października 2017 Autor #24 Opublikowano 9 Października 2017 Czy taka wata: https://www.leroymerlin.pl/izolacja-budynkow/welna-mineralna-styropian/welna-mineralna/welna-szklana-essentia-roll-ursa,p404997,l396.htmlbędzie dobra do stropu? Planuje dać ją 2x15cm na zakładkę
Gość berthold61 Opublikowano 9 Października 2017 #25 Opublikowano 9 Października 2017 Pewnie że wystarczy , ja taką dałem najpierw jedna warstwa miedzy krokwie to poprawa była okrutna a druga warstwa załatwiła sprawę definitywnie , przecież ty dajesz dwie warstwy to jak by nie patrzeć musi być dobrze , 10 lat temu pewnie były gorsze wełny a ludzie docieplali i było dobrze powiem ci tak że na dworze minus 17 a na strychu plus 14 bez jakiegokolwiek ogrzewania tylko to co ucieka stropem z dołu , przedtem ile na dworze tyle na strychu więc widzisz różnicę ? rużnica 31 stopni
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.