alvaro99 Opublikowano 23 Lutego 2016 #1 Opublikowano 23 Lutego 2016 Witam! Posiadam starą instalację grawitacyjną z rurami 2". Piec robiony, żaden firmowy. Dodałem do niej tzw. bypass z pompką na powrocie. Chcę dołożyć bojler (niedaleko od pieca, na odnodze głównej 2", zaraz przed rozdzielaczem na grzejniki). Po przeczytaniu instrukcji do bojlera i zapoznaniu się z wieloma tematami na internecie wszystko na to wskazuje, że powinienem dać osobną pompkę, a następnie zawór zwrotny na zasilaniu do bojlera żeby wody nie wychłodzić. Z tym że u mnie to się nie sprawdzi, gdyż druga pompka będzie podłączona szeregowo i obawiam się, że ta pierwsza z powrotu CO będzie w stanie przecisnąć się przez tą na CWU, zawór zwrotny i wychłodzić wodę. Dodam tylko że nie mam możliwości fizycznej podłączenia drugiej pompki równolegle gdyż czekała by mnie cała modernizacja kotłowni. Czy mógłbym wykorzystać to co mam i nie wystarczyło by dodać tylko elektrozawór z siłownikiem + sterownik na zasilaniu CO bojlera?
Gość Digitrax Opublikowano 23 Lutego 2016 #2 Opublikowano 23 Lutego 2016 Możesz tak podłączyć. Dodatkowo zainstaluj na rurze powrotnej z obiegu CO zawór którym będziesz odłączać grzejniki np chcąc grzać CWU kotłem latem. Prócz tego trzeba na zasilaniu wężownicy bezpośrednio przed zbiornikiem CWU zainstalować zawór zwrotny klapowy a na powrocie wężownicy zawór do regulacji przepływu np typu zasuwa. Woda jest "leniwa" i popłynie tam gdzie ma najłatwiej do pokonania opory hydrauliczne. Dostawiając zbiornik CWU prędzej będzie krążyć pomiędzy kotłem a zbiornikiem dlatego trzeba stłumić ten obieg.
alvaro99 Opublikowano 25 Lutego 2016 Autor #3 Opublikowano 25 Lutego 2016 Od pieca biegnie mi rura 2" do bojlera i tak samo powrót.. wejście/wyjście do wężownicy mam na 3/4". Jaką rurę zastosować? Może 1" i przy samym końcu przejście na 3/4? Czy zawór zwrotny na zasilaniu wężownicy jest konieczny skoro zaraz przed wejściem do bojlera chciałbym zainstalować elektrozawór 3/4"? Odpowietrznik automatyczny gdzieś tam też wcisnąć, bo niektórzy tak robią? W przypadku braku prądu elektrozawór zostaje w pozycji zamkniętej czy otwartej? Co do "zasuwy" na powrocie - myślę że to bardzo dobra sugestia, dziękuję! Jak powinno wyglądać podłączenie od strony sieci wodociągowej? Zawór kulowy, zawór zwrotny, naczynie przeponowe, zawór bezpieczeństwa? Jeśli nie mam cyrkulacji w domu (tej dodatkowej rurki) To w bojlerze po prostu to wyjście zaślepić? I jeszcze jedno pytanie... czy to w ogóle jest dobrze zrobione, czy zastosować jakieś poprawki? Instalacja jest w systemie otwartym. Od jednego z pionów (rura 1") zasilone są szeregowo 2 grzejniki na klatce (na jednym i drugim poziomie), następnie rura przechodzi w 3/4 i trafia na strych - tam znajduje się naczynie przelewowe.
Gość Digitrax Opublikowano 25 Lutego 2016 #4 Opublikowano 25 Lutego 2016 Elektrozawór jest zbędny. Zawór zwrotny klapowy ma za zadanie zatrzymania wychładzania się zbiornika CWU w przypadku gdy w kotle wygaśnie a temperatura zbiornika byłaby większa niż instalacji. Co to za "bojler" że ma tylko 3/4 " na przyłączach ? Zwykły biały wiszący ? jeżeli tak to wystarczą rurki 3/4" od głównego pionu zasilającego. Tak samo na powrocie. Jeżeli od zbiornika CWU rurka zasilająca będzie biegła w poziomie lub delikatnym spadku w kierunku zbiornika to odpowietrznik jest zbędny. Zasilanie zbiornika wodą użytkowa winno wyglądać tak: zawór kulowy > zawór zwrotny > trójnik (w bok podłączone naczynie przeponowe do wody pitnej) > trójnik (w bok podłączony zawór bezpieczeństwa 6 bar) > zbiornik CWU. Jak nie używasz cyrkulacji to oczywiście należy zaślepić przyłącze korkiem. Rura do naczynia otwartego na całej długości winna mieć przekrój 1 cal więc ten kawałek 3/4 na ostatnim odcinku kwalifikuje się do wymiany.
alvaro99 Opublikowano 25 Lutego 2016 Autor #5 Opublikowano 25 Lutego 2016 Wielkie dzięki za szereg tak przydatnych informacji. Elektrozawór jest zbędny. Zawór zwrotny klapowy ma za zadanie zatrzymania wychładzania się zbiornika CWU w przypadku gdy w kotle wygaśnie a temperatura zbiornika byłaby większa niż instalacji. Wszystko się zgadza, tylko wtedy musiałbym ustawić obieg pompki do 60*C, poniżej ma się wyłączać. Ja chcę mieć obieg do temp 40*C, dlatego pomyślałem o elektrozaworze i osobnym sterowniku z pominięciem zaworu zwrotnego: http://allegro.pl/elektrozawor-kulowy-a80-1-2-lub-3-4-230v-moc-8nm-i5343531343.html http://allegro.pl/show_item.php?item=5812018625 Co to za "bojler" że ma tylko 3/4 " na przyłączach ? Zwykły biały wiszący ? jeżeli tak to wystarczą rurki 3/4" od głównego pionu zasilającego. Biały, ocieplany, stojący Biawar W-E 150.81 Jeżeli od zbiornika CWU rurka zasilająca będzie biegła w poziomie lub delikatnym spadku w kierunku zbiornika to odpowietrznik jest zbędny. Przyznam, że nie bardzo rozumiem.... chodziło - "do" zbiornika od kotła CO?
ja740 Opublikowano 25 Lutego 2016 #6 Opublikowano 25 Lutego 2016 możesz zastosować 2 pompy i jakieś nieglupie sterowanie np. 11z lub 11wb eurostera
alvaro99 Opublikowano 26 Lutego 2016 Autor #7 Opublikowano 26 Lutego 2016 możesz zastosować 2 pompy i jakieś nieglupie sterowanie np. 11z lub 11wb eurostera Już pisałem czemu nie. Po przeczytaniu instrukcji do bojlera i zapoznaniu się z wieloma tematami na internecie wszystko na to wskazuje, że powinienem dać osobną pompkę, a następnie zawór zwrotny na zasilaniu do bojlera żeby wody nie wychłodzić. Z tym że u mnie to się nie sprawdzi, gdyż druga pompka będzie podłączona szeregowo i obawiam się, że ta pierwsza z powrotu CO będzie w stanie przecisnąć się przez tą na CWU, zawór zwrotny i wychłodzić wodę. Dodam tylko że nie mam możliwości fizycznej podłączenia drugiej pompki równolegle gdyż czekała by mnie cała modernizacja kotłowni.
alvaro99 Opublikowano 1 Marca 2016 Autor #8 Opublikowano 1 Marca 2016 Digitrax bardzo bym Cię prosił o skomentowanie tego posta. Poza tym zastanawiam się czy zasilanie bojlera i powrót (2") od kotła poprowadzić dalej w rurkach 1" i redukcje na 3/4 przy samym bojlerze, czy zrobić przejście od razu 2" na 3/4". Pytam, bo nie wiem jak zachowa się grawitacja w razie czego.
hajtaler428 Opublikowano 1 Marca 2016 #9 Opublikowano 1 Marca 2016 Stojący zasobnik z wężownicą - grawitacyjnie nie zagrzejesz CWU, od razu od pionu daj 3/4 " Jak nie masz możliwości wpięcia powrotu CWU za pompą CO żeby zrobić osobny obieg to zrób pompę szeregowo i ustaw priorytet CWU - wtedy gdy CWU będzie się ładować pompa CO stanie i nie będzie zakłóceń
alvaro99 Opublikowano 1 Marca 2016 Autor #10 Opublikowano 1 Marca 2016 Tak, ale boje się, że kiedy pompa od CO będzie mi pracować to rozładuje zasobnik, gdyż woda przeciśnie się przez drugą pompę i zawór zwrotny przy bojlerze. Dlaczego rozwiązanie najprostsze z 1 zaworem termostatycznym jest złe?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.