montez Opublikowano 2 Października 2015 #1 Opublikowano 2 Października 2015 Mam temat, wpadło mi w łapska kupa złomu, pompa carrier ze sprężarka 0/1 Copeland R407C - ZR61KCE-TFD (Z54KCE_TFD), 3fazy z wentylatorem toto ssie 5,8kW czyli dużo, Pytanie do znawców, jaki falownik do tego podpiąć i czy jest sens, w ogóle czy ktokolwiek wie jak to może się zachować z falownikiem?? czytałem że na elektrodzie coś tam kombinują, ale szukam szukam i nie wiem. Może ktoś coś wie na ten temat, zawirowanie wokół antracytu, i w ogóle trzeba się rozejrzeć za czymś nowszym ;) ???
Vlad24 Opublikowano 2 Października 2015 #2 Opublikowano 2 Października 2015 Sprawny ten złom? Może bufor zamiast falownika, scrolle ponoć źle znoszą obniżenie obrotów.
montez Opublikowano 2 Października 2015 Autor #3 Opublikowano 2 Października 2015 złom sprawny, mysle o tym buforze, ale nie zadowala mnie charakterystyka pracy 0/1 obśmiana mocno przez Automatyka, mniejsza o te obśmianie, bardziej do mnie przemawia obawa, że ją raz dwa zajadę (a ma przeszło 10 latek co dla scrola jest 1/6 zycia dopiero) kiedy będzie załączać się po kilka minut 12 razy na godzinę :) z tym znoszeniem obrotów to raczej źle słyszałeś, tłokowe źle - chodzi o smarowanie, generalnie scroll to przeciez najtwardsza habeta, Niemniej jednak temat dla mnie nowy a rozwojowy - żaden koszt, a scroll jest, tylko ta sprawność co się bedzie dziać....
montez Opublikowano 2 Października 2015 Autor #4 Opublikowano 2 Października 2015 gdzieś na strychu czy w bejsmencie potknąłem się o to żelastwo, patrze a tam kawał metalu, pomyślałem, że wywiozę na złom, widzę tabliczka, przecieram rękawem, miałem ciuch roboczy na sobie, takie napisy R407C - ZR61KCE-TFD 16KW mocy grzewczej, a już było prawie na przyczepie na złom ;) na złom trzeba będzie wywieźć niebawem lazara, antracyt mam jeszcze do stycznia 2017 ale trzeba myslec juz dzisiaj ;)
Vlad24 Opublikowano 2 Października 2015 #5 Opublikowano 2 Października 2015 Kol automatyka mnożyć na 0,5, albo na 0,3 zależy o czym pisze :P O scroll u dobrze słyszałem i tam też chodzi i smarowanie, gdy obroty są za niskie spirale zaczynają się o siebie ocierać i zużywać (film olejowy itd) podobno bezpieczne jest schorzenie do ok 60-70%, ale to nie wiele przy 16kW. Druga sprawa to zawór rozprężny. Tam masz prawdopodobnie mechaniczny, a on tez ma swój wąski zakres stabilnej pracy i przy obciążeniu np 4 kW może nie utrzymać przegrzania. Jak byś miał podłogówkę w 100%, to nie potrzeba bufora, przy grzejnikach niestety G11 i bufor. Tak duży by było nie więcej 2 załączeń na godzinę. No i ważna jest temperatura na grzejnikach, najniższa możliwa która da komfort w domu. Jak Ci 50C wystarczy przy - 15C, to warto w to iść, jak przy 0C będzie już chłodno, to kupuj znów czecha.
Vlad24 Opublikowano 2 Października 2015 #6 Opublikowano 2 Października 2015 Jeszcze jedna kwestia. By utrzymać na GZ rozsądną deltę 5K musisz przepompować przez wymiennik 2,7m3/h wody. Wątpię byś wpinając ja bezpośrednio do instalacji takie przepływy uzyskał. To kolejny argument za buforem i jednocześnie sprzęgłem hydraulicznym.
automatyk Opublikowano 2 Października 2015 #7 Opublikowano 2 Października 2015 a to ma byc pompa powietrze woda ??? falownik do tej sprezarki to sliski temat a wydatek rzędu 1000zł a nawet gdyby sie udało zaistalowac falownik to sterowanie w zakresie 70-100%
montez Opublikowano 2 Października 2015 Autor #8 Opublikowano 2 Października 2015 powietrze woda, to dlatego tak tanio :(
montez Opublikowano 2 Października 2015 Autor #9 Opublikowano 2 Października 2015 w niektorych sprezarkach scrolowych nie ma w ogóle oleju!!!
montez Opublikowano 2 Października 2015 Autor #10 Opublikowano 2 Października 2015 ten zakres 70-100, to z powodu sprawności czy też niesprawności poniżej 70% w ogóle?? :)
montez Opublikowano 2 Października 2015 Autor #11 Opublikowano 2 Października 2015 aha no i pytanie jeszcze do Automatyka - mówisz kolego o falowniku do tej sprężarki? bo generalnie inwerterowe pompy ciepła to nic innego przecież jak falownik + sprężarka, wiec o co cho?
automatyk Opublikowano 2 Października 2015 #12 Opublikowano 2 Października 2015 masz ty chłopie pojecie tu masz silnik klatkowy i nie chodzi o to że sie spali jak bedzie na falowniku a chodzi o smarowanie sprezarki ,przy mniejszych wydajnosciach sie poprostu zaciera i tyle a inwester to jest silnik DC sterowany czestotkiwoscią zupłnie inny sposób regulacji zupełnie inne obroty i co za tym idzie sprawnosci
Vlad24 Opublikowano 2 Października 2015 #13 Opublikowano 2 Października 2015 "i tyle ..." ;) Nie chodzi o częstotliwości, obroty, czy prądy dc/ac. Sprężarką rotacyjna ma inną budowę, w niej głowica jest na dole zanurzona w oleju, a silnik na górze. Podczas pracy zasysa z komory silnika znacznie więcej mgły olejowej niż scroll i znacznie więcej też wyrzuca oleju w instalację. Przez co startuje z pełnej mocy i w trakcie pracy co jakiś czas sama zwiększa moc by przegonić ew korki olejowe i polepszyć powrót oleju do sprężarki.
automatyk Opublikowano 2 Października 2015 #14 Opublikowano 2 Października 2015 możesz doprecyzowac co staruje z pełnej mocy bo sie pogubiłem ???
Vlad24 Opublikowano 2 Października 2015 #15 Opublikowano 2 Października 2015 Co startuje, a co nie w tym momencie najmniej istotne. Nasz coś więcej o różnicach w budowie obu typów sprężarek.
Vlad24 Opublikowano 2 Października 2015 #17 Opublikowano 2 Października 2015 W pompach ciepła daikin tak startuje sprężarka. Mówię tu oczywiście o zimnym starcie, nie o taktowaniu.
automatyk Opublikowano 2 Października 2015 #18 Opublikowano 2 Października 2015 daikin zanim nauczy sie robić pompy to wykupi jeszcze z 10 firm i tak sie nie nauczy daikin to na dzien dzissiejszy acson ale nie wazne inwerter rozpeddza sie do 20 min badajac cały czas zapotrzebowanie i aktualne wyniki a moc idzie praktycznie od zera
montez Opublikowano 3 Października 2015 Autor #19 Opublikowano 3 Października 2015 ktoś się ostro rozwijał na forum pomp ciepla, ze nie ma silnika pradu stałego w żadnej sprężarce pompy ciepła, są tylko przemienniki a budowa silnika to i tak silnik prądu zmiennego. co sie ma zatrzec w scrollu, spirale sie o siebie nie ocierają, to im wolniej to tym lepiej co miało by się stać z taką sprezarką, zaczynacie mi dzialac na nerwy z tym straszeniem, w koncu kupie te pompe i sprawdze osobiscie, to wbrew logice zeby na wolnych obrotach cos sie zacierało a na full speed wszystko ok, w rotacyjnej to sie zgodze ale w spiralnej, to sie kłóci z rozumem, 20% PYK PYK PYK i co tu ma nie grac niby? masz Automatyku pewnosc co do tego, czy tak po prostu straszysz z zasady ;) ?
automatyk Opublikowano 4 Października 2015 #20 Opublikowano 4 Października 2015 ugotować sprężarkę falownikiem możesz każdą w 3 godziny brak smarowania ,brak chłodzenia a taktowanie falownika na poziomie 15-20kHz w zakresie czestotkliwosci bazowej 10-60Hz nie pomaga w chłodzeniu silnika i to idealny przepis na sukces bez straszenia
montez Opublikowano 6 Października 2015 Autor #21 Opublikowano 6 Października 2015 to powiedz mi co sie ma zatrzeć w sprężarce bezolejowej spiralnej Copeland chłodzenie silnika czy nawet samej sprężarki można kontrolować na małych prędkościach obrotowych. film jest z 2010 roku wiec juz wtedy były produkowane sprężarki bezolejowe
automatyk Opublikowano 6 Października 2015 #22 Opublikowano 6 Października 2015 piszemy o modelu ZR a nie o ZH ktory jest typowo pod falownik i w dodatku jest w niej silnik BLDC a my piszemy o zwykłym klatkowym
montez Opublikowano 8 Października 2015 Autor #23 Opublikowano 8 Października 2015 zwykły klatkowy silnik od BLDC różni się .... dokładnością a co za tym idzie .... w sumie - większą sprawnoscią, i to tyle :)
automatyk Opublikowano 10 Października 2015 #24 Opublikowano 10 Października 2015 o widzisz i o te sprawność chodzi w pompie ciepła
montez Opublikowano 12 Października 2015 Autor #25 Opublikowano 12 Października 2015 cieszy mnie aprobata, że chodzi o sprawność, a nie o ten nieszczęsny olej, kiedy myślę o wydatku na inwerterową pompę ciepła za 30 000zł (też nie wiadomo co za badziew) a zwykłą 0/1 za 3000 to zastanawiam się, o jakiej różnicy sprawności rozmawiamy, bo większa dopiero większa niż 30% dzięki innemu silnikowi, miałaby tutaj jakiś sens. Jeśli różnica in plus dla tego BLDC jest rzędu 10-15% to byłby już totalny sukces ale dalej to daleko do zwrotu z inwestycji i daleko do sensu takiego wydatku.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.