PEX Opublikowano 29 Grudnia 2014 #1 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Witam Szanownych forumowiczów Chciałem prosić bardziej doświadczonych kolegów o poradę w następujących kwestiach: 1)Czy warto inwestować przy ogrzewanie podłogowym w wylewkę anhydrytową? Plusy:cieńsza warstwa ok.5cm,można zacząć proces wygrzewania już po 7 dniach,szybko się nagrzewa i szybko stygnie co ma znaczenie przy sterowaniu ogrzewaniem podłogowym(można pozwolić sobie na np.obniżenie nocne temp.?) Minus-cena 2)Jak należy pielęgnować wylewkę tradycyjną w trakcie wymaganego 30dniowego okresu wiązania.Czy konieczne jest jej przykrywanie?Polewanie wodą? 3)Jak wygrzewać wylewkę po upływie okresu jej wiązania. Dziękuję za zainteresowanie tematem
balbulus Opublikowano 29 Grudnia 2014 #2 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Ad 2 - 30 dniowy okres wiązania - beton zwiąże wcześniej, niż po 30 dniach... Najważniejsza jest pielęgnacja przez pierwsze dni - po wykonaniu wylewki, gdy tylko zwiąże na tyle mocno, by utrzymać ciężar człowieka (myślę, orientacyjnie, że jeżeli wylewkę wykonasz rano, to koło południa możesz powoli próbować wchodzić - najlepiej poruszając się po rozłożonych płytach styropianu, żeby rozłożyć nacisk) należy spryskać powierzchnię mgiełką wodną (ważne,żeby strumień nie był silny) - ma się pokryć warstwą wody i najlepiej przykryć jakąś folią dla ograniczenia parowania. Ale jeżeli budynek ma już okna i wiatr nie hula, parowanie gigantyczne nie będzie. Spryskiwanie wodą często należy powtarzać - a początkowo wodę będzie pił bardzo mocno - czyli kilka razy dziennie biegasz i podlewasz. Podlewaj przez tydzień czasu, drugi tydzień potrzymaj pod folią i będzie dobrze. Nie waż się przez pierwszy miesiąc włączać ogrzewania podłogowego!! Oczywiście - jeżeli wylewkę będziesz robił zimą i jednocześnie ogrzewasz budynek, to robi się to bardziej skomplikowane: ogrzewanie wysusza powietrze, dodatkowo często rurki CO położone są w wylewce - jeżeli nie będą dobrze zaizolowane, będą tą świeżą wylewkę podgrzewać mocno i na dodatek miejscowo - tutaj pojawia się ryzyko zbyt szybkiego wiązania (co oznacza duże zapotrzebowanie na wodę) - jeżeli miejscowo tej wody zabraknie, w najlepszym razie wylewka spęka skurczowo od zbyt szybkiego wysychania w okolicach rurek, a w najgorszym razie pokruszy się na kawałki, jeżeli zabraknie wody do procesu wiązania.
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2014 #3 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Witam Jak masz dostęp do wylewki anhydrytowej to warto ją wykonać. Najlepsza jest wylewka anhydrytowa z betoniarni dostarczana na budowę betoniarką Dobra wylewka anhydrytowa jest samopoziomująca i nie ma problemu z układaniem posadzki docelowej i jest bardzo mocna - jastrychy cementowe przy niej odpadają, dlatego może być kładziona cienko - wystarczy 3cm nad rurkami, czyli cała grubość ok 5cm. Z powodu tego że wylewka jest rzadka - jak gęsta śmietana to rury muszą być mocno i gęsto mocowane do podłoża oraz napełnione wodą, inaczej mogą wypłynąć. Wejść na wylewkę z anhydrytu można po 1 dniu od wylania, a wygrzewać po 14 dniach, Do temp +20C otoczenia nie potrzeba dodatkowo jej polewać. Polewanie obowiązkowe powyżej +25C Układanie podłogi docelowej po 30 dniach. Ja mam i sobie chwalę, to duża inwestycja, ale w ostatecznym rachunku opłacalna - nie potrzeba mas samopoziomujących pod posadzkę docelową, szybko się nagrzewa , ale też szybciej stygnie - warto ją wykonać przy sterowaniu termostatami. Co do pielęgnacji wylewek betonowych to koledzy napisali. Poniżej - jak robili moją wylewkę - cała operacja wylania ok 17m3 - prawie 270m2 anhydrytu trwała na gotowo ok 3h + ok 6h poprzedniego dnia na ustawienie poziomów.
Dragster Opublikowano 29 Grudnia 2014 #4 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Gdybym mógł robić posadzki jeszcze raz zrobiłbym anhydrytowe. Szczególnie już gotowy anhydryt, przywieziony na budowę przez betoniarkę tak jak pisze sambor. Niestety z dobrych materiałów cement/kruszywo może wyjść posadzka kupa. Ważny jest każdy szczegół. Szczególnie stosunek wody do cementu. Dlatego właśnie tak często jastrych cementowy jest tak kiepski. Pan Ziutek z łopatą leje wody tyle ile mu się wleje, nie patrzy na wilgotność kruszywa, nie stosuje się do receptury z plastyfikatorem. Tak naprawdę wilgotność kruszywa powinna być zmierzona i do tego dobrany stosunek w/c uwzględniając plastyfikator. Do tego dochodzi właściwa pielęgnacja. Podstawa to przykryć folią zaraz po wylaniu jastrychu cementowego i podlewać go przez tydzień tak aby cement właściwie związał. CEM - I wiąże 3 dni, CEM - II 7 dni a CEM - III 30 dni. Ciekawe kto ma beton C16/20 taki jaki powinien być na ogrzewanie podłogowe.
PEX Opublikowano 29 Grudnia 2014 Autor #5 Opublikowano 29 Grudnia 2014 No pięknie to wygląda u kolegi Sambora) Chciałbym zapytać go o szczegóły. 1)Skoro wylewka anhydrytowa jest taka rzadka to izolacja brzegowa musi być z tzw.fartuchem z folii aby go wywinąć na podłogę i przykleić taśmą bo inaczej wylewka mogłaby wnikać w szczelinę pomiędzy izolacją a styropianem? 2)Nie widzę na zdjęciach dylatacji w progach pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami o ile wiem przy standardowej wylewce takowa w tym miejscu jest konieczna. Czy w przypadku anhydrytu nie musi jej tam być? 3)Mam dość duży salon w którym w projekcie jest przewidziana dylatacja dzieląca pomieszczenie mniej więcej na pół.Czy wylewka anhydrytowa zwalnia mnie od zrobienia w tym miejscu dylatacji? (chyba nie?:) ) 4)W moim projekcie OP na rysunku warstw pod OP na parterze (podłoga na grancie) jest przewidziana folia na chudym betonie i to jest oczywiste ale już na stropie poddasza jej nie ma.Na zamieszczonych zdjęciach widzę ze jest folia na poddaszu.Czy powinna się tam znajdować? 5)W salonie będzie kominek.Rozumiem że ze względu na ciężar kominka nie daje się styropianu pod wylewkę w miejscu gdzie ma stać? Jak ułożyć dylatację w strefie kominka?Czyżby ten kwadracik na ostatnim zdjęciu gdzie wejście do komina jest przeznaczony właśnie na kominek? Będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi na moje pytania
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2014 #6 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Ciekawe kto ma beton C16/20 taki jaki powinien być na ogrzewanie podłogowe. U mnie wylewka anhydrytowa ma C25 -dane z dostawy :)
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2014 #7 Opublikowano 29 Grudnia 2014 ad 1 - taśma brzegowa zawsze musi być, dodatkowo do anhydrytu wywija się tą folę metalizowaną co idzie pod rurki - wylewkę wlewasz jak do kuwety. Jak pisałem w poprzednim poście dzień wcześniej ekipa przygotowywała poziomy i uszczelniała ewentualne szczeliny w podłożu aby wylewka nie podeszła pod styropian. ad 2, 3 - wg mojego dostawcy, a współpracujemy na stałe, przy anhydrycie Agilia Lafarge a takowy mam, nie potrzeba dylatacji do 300m2 ad 4 - folia na piętrze była dana gdyż był też styropian, tej wylewki nie wolno lać na styropian dlatego tam gdzie nie ogrzewania jest folia czarna a pod ogrzewanie metalizowana. ad 5 - tak to miejsce pod piec kaflowy ,brak tam oczywiście pod spodem styropianu, dodatkowo wydzielone listwa dylatacyjną - piec ma ważyć ok 2t, więc trzeba było i zbroić fundament i oddzielić go od reszty wylewki Warto poczytać http://www.lafarge.pl/Poradnik_Techniczny_Agilia_Sols_A.pdf http://www.lafarge.pl/wps/portal/pl/7_2_1-Komunikaty_prasowe?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connectlib_pl/Site_pl/AllPR/Press+release+Exemple_1316689980956/PressReleaseHeader Pozdr.
marcinrr Opublikowano 12 Kwietnia 2015 #8 Opublikowano 12 Kwietnia 2015 szkoda że w naszym kraju tak ciężko jest uzyskać wyczerpującą odpowiedź na dany temat: u mnie 100% podłogówka, do tego mogę sobie pozwolić tylko na 10cm styropianu pod podłogówkę , okna zamontowane itp. Anhydryt mam prosto z betnoniarki zajmuję się tym mój znajomy i zachwala mi tą wylewkę pod ogrzewanie podłogowe... z plusów które ma anhydryt ( z różnych dyskusji wyciągnąłem) : + szybciej się nagrzewa + nie potrzeba dylatacji do 300m2 + jest cieńsza wylewka przez co mogę dołożyć trochę styropianu jeszcze do izolacji + łatwiej nią sterować - podłogówką - nie lubi wilgoci, chłonie wodę - wymaga specjalnych klejów do glazury - szybciej oddaje ciepło Mam spory dylemat bo wykonawca co mi stawiał dom nie jest przekonany do anhydrytu , kier bud odradza, wykonawca CO mówi że szkoda kasy , a z drugiej strony osoby które tą wylewką mają chwalą sobie, równo, szybciej się nagrzewa itp... pytanie w jeśli macie garaż w bryle budynku też macie anhydryt? w łazienkach też ?
fotlot Opublikowano 12 Kwietnia 2015 #9 Opublikowano 12 Kwietnia 2015 Znajdź wykonawcę w swojej okolicy. Przekalkuluj i wtedy podejmij decyzję. Nie zgadzaj się na robotę w betoniarce, ma być wylewane grucha +agregat (jak na foto Sambora) Sam z braku sensownej propozycji na Podlasiu, musiałem wybrać posadzkę cementową( z mixokreta) z ekipą 3 osobową. 80m2 /5h - 2kzł. Położono wzorowo i równo. Żadnych problemów z późniejszym kładzeniem gresu. Za 8kzł był chętny wykonawca anhydrytowej z Warszawy. Natomiast wykonawca z Białegostoku nie zajmował się takimi małymi pracami. 1000-2000m to powierzchnie , które go interesowały.
sambor Opublikowano 12 Kwietnia 2015 #10 Opublikowano 12 Kwietnia 2015 Są na rynku suche wylewki do mieszania z wodą na budowie, ale nie w betoniarce, tu jest potrzebny agregat do płynnych mas, Mi ostatnio polecali takie coś ATLAS SWS 201, ale wychodziło cenowo podobnie jak gruszka. lecz na posadzkę 80m2 to jak znalazł.
AntekBoryna Opublikowano 12 Kwietnia 2015 #11 Opublikowano 12 Kwietnia 2015 A ja bym nie chciał anhydrytowej szczególnie w kuchni bo wystarczy coś na nią wylać i chyba się uszkodzi: to jest gips. Jak robić drogo i metodą lekką to na sucho.
sambor Opublikowano 12 Kwietnia 2015 #12 Opublikowano 12 Kwietnia 2015 szkoda że w naszym kraju tak ciężko jest uzyskać wyczerpującą odpowiedź na dany temat: u mnie 100% podłogówka, do tego mogę sobie pozwolić tylko na 10cm styropianu pod podłogówkę , okna zamontowane itp. Anhydryt mam prosto z betnoniarki zajmuję się tym mój znajomy i zachwala mi tą wylewkę pod ogrzewanie podłogowe... z plusów które ma anhydryt ( z różnych dyskusji wyciągnąłem) : - te dyskusje są często sprzeczne :D + szybciej się nagrzewa -tak + nie potrzeba dylatacji do 300m2 - tak , ale przy prawidłowej wylewce a nie przy czymś z betoniarki + jest cieńsza wylewka przez co mogę dołożyć trochę styropianu jeszcze do izolacji - liczy się poziom całości, a tu bywa różnie, potrafi być krzywy chudy beton, czasem o dobre kilka cm, wtedy jest problem z poziomem styropianu i grubością wylewki, która się samopoziomuje i nie wykona się posadzki lekko pod górę, :) tylko trzeba dolewać + łatwiej nią sterować - podłogówką - nie lubi wilgoci, chłonie wodę - nie zauważyłem - sam mam dwie łazienki, podłoga z gresu OK, do basenu raczej nie polecam - wymaga specjalnych klejów do glazury - wystarczy Ceresit CM-17 lub inny do grzanych podłóg - Mapei, Atlas, Sopro - szybciej oddaje ciepło - to zaleta, a nie wada Mam spory dylemat bo wykonawca co mi stawiał dom nie jest przekonany do anhydrytu , kier bud odradza, wykonawca CO mówi że szkoda kasy , a z drugiej strony osoby które tą wylewką mają chwalą sobie, równo, szybciej się nagrzewa itp... Dodatkowo proszę nie mylić tynków gipsowych z wylewką anhydrytową, to całkiem inne materiały, choć niektórzy twierdzą że to prawie to samo. :lol: Dobra rada, jak nie masz dostępu do dobrego anhydrytu z gruszki to odpuść. Pozdr.
marcinrr Opublikowano 12 Kwietnia 2015 #13 Opublikowano 12 Kwietnia 2015 oczywiście z rozpędu napisałem i się pomyliłem mój wykonawca wylewek anhydryt ma prosto z gruszki a nie betnoniarki sorry za błąd :unsure: i do tego agregat tak jak to powinno być : Lafarge lub Knauf .
sambor Opublikowano 12 Kwietnia 2015 #14 Opublikowano 12 Kwietnia 2015 To brać , tylko sprawdź poziom styropianu przed zalaniem
marcinrr Opublikowano 16 Kwietnia 2015 #15 Opublikowano 16 Kwietnia 2015 prawda jest chyba taka że jakkolwiek się wybierze to będzie chwalić swoje, bo jak można narzekać że coś lepiej grzeje czy gorzej jak w dom domowi nierówny... do mnie przemawiają zalety anhydrytu ale pozostaje no właśnie to ale... czy raz warto wydawać więcej na anhydryt . Jak się odpali podłogówkę to przecież w normalnym domu murowanych nie opłaca się zmieniać temperatury na noc o kilka stopni mniej bo wg mnie to nie ekonomiczne, to jak jazda samochodem gaz,hamulec, gaz , hamulec ... wyższe spalanie niż jednostajna równa jazda, co innego w domach szkieletowych gdzie szybko się nagrzewa taki dom więc możliwości sterowania ogrzewaniem są ale wg mnie nie będą wykorzystywane. Dlaczego my Polacy tak sceptycznie podchodzimy do nowości , mi anhydryt poleca jedynie dwóch znajomych co mają u siebie w domu i wykonawca tych wylewek, instalator CO + kier bud+ majster od murowania + kilkanaście innych osób mówi że nie warto... skąd ten sceptycyzm ? z niewiedzy? nie mam pojęcia co wybrać.
irakkaliszewski Opublikowano 27 Lutego 2019 #16 Opublikowano 27 Lutego 2019 Powiedzcie mi jaką grubość wylewki na ogrzewanie podłogowe czy 5 cm wystarczy czy to jednak trochę za mało?
Gość berthold61 Opublikowano 27 Lutego 2019 #17 Opublikowano 27 Lutego 2019 Przy takiej grubości czyli 5 cm to tylko anhydrytowa , betonowa to minimum 6 cm a najlepiej więcej .
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.