wuwok Opublikowano 23 Listopada 2014 #101 Opublikowano 23 Listopada 2014 Tak węgiel nazwa "wesoła" . Skoro drzewem to za bardzo się nie mogę wypowiadać.Brak doświadczenia. Patrze przez pryzmat pieca na eko.I stąd wiem że pchanie się w mega moce jest kosztowne [zakup kotła jak i potem spalanie z gorszą sprawnością ]. Przy paleniu drzewem może to jednak inaczej wyglądać lecz na 100% potrzebny bufor , by spalać efektywnie drewno. Piece na eko inaczej troszkę działają niż piece zasypowe.
zbigmaz1 Opublikowano 23 Listopada 2014 #102 Opublikowano 23 Listopada 2014 A nie słyszałeś nie dawno informacji gdzie w kopalni zginął górnik? Jeden z najmocniejszych grochów o bardzo małej ilości popiołu, stwarzający na niektórych palnikach problemy ze spalaniem, jak nie sadza to spieki. Trzeba się dobrze wstrzelić w podawane i nadmuch aby spalać bez kłopotów.
CooleR Opublikowano 23 Listopada 2014 #103 Opublikowano 23 Listopada 2014 Hogan, lepiej 3 razy zastanów się przed podjęciem decyzji odnośnie kotła i paliwa. Złotego środka nie ma, albo ekonomia albo wygoda. Przy małych budynkach do 200 m2 to jeszcze ujdzie, ale przy dużych, a taki masz w planach to każda zła decyzja to czyszczenie kieszeni. Wiem co piszę bo sam mam dom 450 m2 mieszkalnej + piwnice i pomieszczenia nieogrzewane i pierwsze 2 sezony nie były miłe dla kieszeni i ogólnego samopoczucia. System grzewczy musi by przemyślany od A do Z, jak najprostsza instalacja, bez kombinacji alpejskich, albo grzejniki albo podłogówka. Osobiście uważam że powinno stosować się jeden system. U siebie mam to i to, teraz podjął bym inna decyzję. Im prostsza instalacja tym bardziej czytelna dla użytkownika i łatwiej nią sterować. Skoro myślisz o drewnie to zrób to tak aby jak najrzadziej bywać w kotłowni, max 1 raz dziennie przy - 20, tylko bufory chyba musiały by być w kaskadzie żeby zmagazynować energie na 24 godz. i pytanie ile 1000, 2000, 3000 a może więcej. Ktoś musi to dobrze policzyć, żeby użytkownik nie stał się niewolnikiem, dodatkowo miejsce na opał, musi być konkretne i przemyślane, co by maratonów sobie nie urządzać. Jak kocioł z podajnikiem to też łatwo nie będzie, kocioł + skład opału i co wg mnie najważniejsze to jakość opału. Na rynku jest więcej gów.....na niż dobrego jakościowo. Wszyscy nastawiają się na moc, wesoła i inne mocne węgle, a potem całą zimę przy kotle siedzą. Z tej mocy nic dobrego dla nich nie ma bo nie potrafią tego spalić i potem tłuką 300 postów w tydzień na forach próbując znaleźć dobre nastawy, a mogliby kupić zwykłego jareta i śmiać się, bo on pójdzie prawie na każdych ustawieniach ( to tylko taki przykład). Na koniec mam prośbę abyś oddzielał "plewy od ziaren", często gęsto ludzie piszą nie mając pojęcia o tym co piszą i nie porównuj swojego domu do innych domów. Pozdrawiam
nieudacznik13 Opublikowano 23 Listopada 2014 #104 Opublikowano 23 Listopada 2014 Dobrze napisane Wiem po sobie. Nigdy więcej mocnego grochu niby ma go iść mniej ale tak naprawdę policzyć ten co się nie do pali swój czas spędzony w kotłowni no i pieniądze to guzik a nie oszczędności.
Hogan Opublikowano 24 Listopada 2014 #105 Opublikowano 24 Listopada 2014 Dzięki za cenne uwagi. W kwestii węgla jestem kompletnie niezorientowany, gdyż tak jak pisałem prawie nie używam. Póki zdrowie pozwala będę pozyskiwać drewno ze swojego lasu. Oczywiście kocioł na drewno nie będzie jedynym źródłem ciepła, mam przyłącze gazowe i na wszelki wypadek zawieszę na ścianie piec gazowy, w razie gdyby w największe mrozy kocioł nie dawał rady. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że ostrego palenia jest raptem kilkanaście dni w sezonie, reszta to przepalanie. Myślę że wtedy dobrze sprawdzi się bufor, oczywiście że planuję. Miejsca w kotłowni nie zabraknie, piwnic jest w sumie 165 m2. Dom z podobnych materiałów co kolegi Konrada, dlatego piszę w tym temacie. Nie mam zamiaru stać się niewolnikiem kotła czy mieszkańcem kotłowni, stąd to ubezpieczenie w postaci gazu, z tym że później te rachunki... Przez zimę mam czas na podjęcie decyzji co do rozplanowania instalacji. Wszędzie mam zamiar dać podłogówkę, waham się co do sypialni, podobno lepiej mieć tam grzejniki, posadzka działa jak akumulator ciepła, nagrzewa się i stygnie powoli, a do spania lepiej żeby było trochę chłodniej. No i jak są grzejniki to mniej się kurzy. Może to ktoś potwierdzić? Tylko powtarzam zasłyszane opinie, póki co nie mam doświadczenia z podłogówką. Obawiam się natomiast, że grzejniki o wiele szybciej wydrenują bufor z ciepła niż podłogówka.
balbulus Opublikowano 25 Listopada 2014 #106 Opublikowano 25 Listopada 2014 Uważam, że grzejniki planowane do współpracy z buforem trzeba dobierać do temperatur zasilania i powrotu 45/35 stopni - będziesz musiał kupić większe niż do typowych parametrów dla paliwa stałego, tj. 80/60 stopni (nawet dużo większe...), ale spokojnie woda z bufora da radę nagrzać pomieszczenie nawet, gdy bufor nieco się już wystudzi. Jeżeli chodzi o bezwładność podłogówki i sypialnie, to moim zdaniem ma to znaczenie tylko tam, gdzie w dzień chcesz mieć inną temperaturę, niż w nocy - jeżeli np. w dzień pokój pełni inną funkcję i musisz go faktycznie bardziej podgrzać. Jezeli to typowa sypialnia i w dzień nikt tam nie zagląda - myślę, że można cały czas trzymać nieco mniejszą temperaturę. Bo bezwładność podłogówki jest faktem i raczej nie wchodzi w grę szybka zmiana temperatury pomieszczenia.
TIMON120777 Opublikowano 25 Listopada 2014 #107 Opublikowano 25 Listopada 2014 Hogan zawsze możesz obniżyć temperaturę pętli w sypialni o kilka stopni i miec tam stale niższą temperaturę bufor sprawdzi sie dobrze przy niskim zasilaniu musiałbyś więc mocno przewymiarować grzejnik w sypialni a to się wiąże z naprawdę sporym klamotem na ścianie- pytanie na które musisz sobie odpowiedzieć sam- komfort czy efekty wizualne czy jedno i drugie a może obojętne to jest?
konrad69 Opublikowano 25 Listopada 2014 Autor #108 Opublikowano 25 Listopada 2014 Witam , mam do Ciebie pytanie odnosnie korony palnika ekoenergia. Czytalem o jego uszczelnieniu . Wczoraj okazalo sie ze brak jest w nim tych dziurek na okolo (tych wierconych wiertlem) poprzeczne paski sa identycznie jak na zdjeciach. Czy to normalne?
zbigmaz1 Opublikowano 25 Listopada 2014 #109 Opublikowano 25 Listopada 2014 Wczesne wersje korony miały nacięte kanały, potem były wiercone. Możesz wstawić zdjęcie jak jest u Ciebie?
TIMON120777 Opublikowano 25 Listopada 2014 #110 Opublikowano 25 Listopada 2014 konrad z tego co pamiętam i pisał o tym chyba Pieklorz tylko nie wiem na ktorym forum, te palniki bywały różnie zamawiane przez różnych producentów kotłów. niektórzy zamawiali "suche" odlewy i sami napowietrzenie robili. górne okragłe otwory miały służyc przy dopalaniu miału podobno. ja w moim Brucerze mam je zaklejone. zresztą zaklejone mam wszystkie i zrobione nowe według mojej wizji, tak jak cały palnik
konrad69 Opublikowano 29 Listopada 2014 Autor #111 Opublikowano 29 Listopada 2014 Witam, kociol podlaczony do instalacji bez zadnego zaworu (3d,4d) pompa c.o. na powrocie. Pali sie drogi dzien. Na poczatku probowalem na Grupowe-Auto ale duze spieki mala temp. Od wczoraj nieudolnie ustawilem Grupowe ale spieki i niedopalki nadal sa. Sytulacja wyglada tak narazie chce ogrzac tylko dolne Pietro. Nie zalezy mi na wysokich temp. w domu, chce wygonic wilgoc, zimne sciany i podlogi. Jestem na etapie ocieplania dachu welna , po zimie bede ocieplal budynek.Dodam ze tam jeszcze nie mieszkam. Garaz (przylegajacy do budynku ,oddzielony sciana) dwie spirale chodza (zeby woda nie zamarzla). Jutro zakladam dzwi w garazu , zostanie tylko montaz bramy garazowej ( czekam lada dzien ma przyjsc). Teraz tak kupilem 60 l koncentratu plynu do chlodnic samochodowych do -70 (zawiera glikol etylowy), zamiezam zamknac zasilenie na kotle oraz odpyw, spuscic wode z kotla i zalac ten plyn .Teraz ustawienia Sterownik Smart II. 1. min. moc kotla 25 kW 2.max. moc kotla 30 kW 3moc dmuchawy dla 8kw 50% ilosc powtorzen dla 8kw 5 4moc dm.12 kw 55% ilosc powtorzen 12 kw 6 5moc dm. 16 kW 70% ilosc pow. 16 kW 6 6 moc dm. 20 kW 75% ilosc. powtorzen 20 kW 6 7moc dm. dla 25 kw 50% ilosc pow. dla 25 kW 4 8moc dm. dla 30 kW 60% ilosc pow. 30 kW 4 9Histeza CO 0,7 stopni C 10Czas postoju w podtrzymaniu 20 min 11Czas pracy w podtrzymnaiu 50 sek 12Krotka przerwa w podtrzymaniu 10 sek 13.ilosc powtorzen w postoju podajnika 5 14 moc dmuchawy w podtrzymaniu 40 % 15 moc dmuchawy w trybie recznym 60 % Teraz tak przy takich ustawieniach zadaje mu prace min. z 25 kw max. 30 kW. Temperature CO zadaje na 80 stopni a dochodzi tylko do okolo 65 stopni. Przy okolo 56-60 stopniach zalacza sie pompa CO ( ustawiona na 4 max. bieg). Kociol zalewany jest woda z powrotow podlogowki ( parter 11 pentli 1100 mb).Przy tych temp. powrot sredno osiaga okolo 30 stopni celcjusza. Spaliny 90 stopni. Temp. podajnika 27 stopni. Do tej pory czas pracy podajnika 610. Po zakonczeniu pracy pompy zasilanie przy samym wylocie z kotla osiaga okolo 40,5 stopnia celcjusza. Cylk ten sie caly czas powtarza do tej pory. Temperatura w pomieszczeniach 16 stopni. Teraz pytanie jak ustawic ten kociol zeby temp. zasilenia i powrotu proporcionalnie rosla, przy jak najekonomiczniejszym spalaniu ekogroszku ( suchy niby 27 -28 ) Pozdrowienia
TIMON120777 Opublikowano 29 Listopada 2014 #112 Opublikowano 29 Listopada 2014 konrad to bruli jest albo eCoal się domyślam ustaw moc niżej, nie potrzebujesz 25KW zacznij od 8KW min i max też 8KW obniż temperaturę załączenia pompy CO do 40stC i zmniejsz na 1 bieg jak nie będzie się wyrabiać wtedy podniesiesz na 2 zajrzyj na esterownik (link u zbigmaza w stopce) i podejrzyj sobie jak chłopaki mają poustawiane grupowe tam znajdziesz też odpowiedzi na pozostałe pytania. jesli nie masz zaworu ndrogowego to nie powalczysz z powrotem podnosząc jedynie zadaną. możesz wykorzystać pompę CWU jako mieszającą. jak się dom wygrzeje i będzie szło mniej energii na uzupełnienie strat ciepła to wtedy zaczniesz myśleć o ekonomii. teraz to koszt grzania jest kosztem budowy, dopiero 2 sezon to prawie normalne a 3 normalne grzanie jak chałupa wyschnie i się wygrzeje
konrad69 Opublikowano 30 Listopada 2014 Autor #113 Opublikowano 30 Listopada 2014 Kociol ustawiony na moc min. 8kW, max. 8kW. Dmuchawa 41 % , podawanie 4.Puszczone wszystkie pentle ( 22 slimaki). Wnioski to o wiele mniejsze spalanie , barak spiekow ( lub bardzo malo). Chcial bym teraz ustawic pompe CO Grundfos Alpha2L. Ustawilem ja na 2 bieg ( z 4). W opcjach zaawansowanych minimalna temp. 55 stopni C, max. 80 stopni C. Tryb pracy pompy CO - Cyklicznia (do wyboru Cykliczna, Zalaczona, Wylaczona). Czas pracy pompy CO 2 min. (1-99 min). Czas postoju pompy 15 min. (1-99 min.) Teraz fakty. Obserwowalem dluzszy czas prace kotla i pompy przy tych ustawieniach, gdy kociol dochodzi do temp. minimalnej 55 stopni C pompa CO zalacza sie . Pracuje okolo 7 minut , w tedy temperatura zasilenia z 55 stopni Spada do 20 stopni C. Kociol zeby ogrzac wode z 20 stopni do 55 stopni , potrzebuje okolo 35-40 minut. Taraz moje pytanie czy da sie tak ustawic pompe CO zeby dzialala 2-3 minuty , wtedy temp. spadla by do okolo 40 stopni i w okolo 20 minut kociol dogrzal by wode do temp minimum tj. 55 stopni. Prosze mnie poprawic jezeli zle rozumuje ( jestem laikiem w tej kwestii). Acha dodam jeszcze ze instalacja w tej chwili sklada sie tylko z jednej pompy CO na powrocie bez zaworu ndrogowego .Ciepla woda jeszcze nie podlaczona ( a wiec brak pompy CWU).
TIMON120777 Opublikowano 30 Listopada 2014 #114 Opublikowano 30 Listopada 2014 moim zdaniem lepiej obniżyć temperaturę załączenia pompy do powiedzmy 40stC i puścić ją na najniższym biegu niech pracuje na stałe. jak sterujesz temperaturą na podłogach?
konrad69 Opublikowano 30 Listopada 2014 Autor #115 Opublikowano 30 Listopada 2014 niema zadnej elektroniki moge przyciac zasilanie albo powrot zdjecie szafki w zalaczniku
konrad69 Opublikowano 30 Listopada 2014 Autor #116 Opublikowano 30 Listopada 2014 moim zdaniem lepiej obniżyć temperaturę załączenia pompy do powiedzmy 40stC i puścić ją na najniższym biegu niech pracuje na stałe. jak sterujesz temperaturą na podłogach? Rozumiem, ale mam pytanie czy z poziomu sterownika da sie ustawic czas jaki ma pracowac pompa, nie mam podlaczonych jeszcze zadnych czujnikow temp. zew. czy wew. Jak wlacze na 1 zakres pompy CO to bedzie pracowala krocej czy bedzie zasysala mniej wody ???
TIMON120777 Opublikowano 30 Listopada 2014 #117 Opublikowano 30 Listopada 2014 nie wiem jak steruje misiek pompami- pisz do karoki, zbigmaza czy SUSPENSERA, oni znają lepiej ten sterownik co do instalacji czy Ty masz to tak zrobione że ile na kotle tyle idzie w podłogówkę?
konrad69 Opublikowano 1 Grudnia 2014 Autor #118 Opublikowano 1 Grudnia 2014 czy Ty masz to tak zrobione że ile na kotle tyle idzie w podłogówkę? tak dokladnie
zbigmaz1 Opublikowano 1 Grudnia 2014 #119 Opublikowano 1 Grudnia 2014 Rozumiem, ale mam pytanie czy z poziomu sterownika da sie ustawic czas jaki ma pracowac pompa, nie mam podlaczonych jeszcze zadnych czujnikow temp. zew. czy wew. Jak wlacze na 1 zakres pompy CO to bedzie pracowala krocej czy bedzie zasysala mniej wody ??? Z poziomu sterownika ustawisz czas pracy pompy CO ale lepiej jak masz podłączone czujniki. Pompa do osiągnięcia temp. zadanej pracuje ciągle, jak już osiągnie to przechodzi do pracy cyklicznej. Cykle musisz ustawić w ustawieniach zaawansowanych, pracę pompy jako cykliczną i tam masz ile postoju a ile pracy. Pompa podłogowa aby działać musi mieć podłączony czujnik i też działa tak że po osiągnięciu temp. przechodzi w cykle.Ustawiasz ją w zaawansowanych, funkcja pompy mieszającej i tu zaznaczasz jako podłogowa. Możesz na początek oszukać sterownik podłączając czujnik od podłogówki mocując go na belce zasilającej podłogówkę. Będzie mierzył temp. wody wpływającej w podłogę. Będziesz miał czas aby pociągnąć kable i wtedy zamontujesz w pomieszczeniu w którym ma mierzyć. Przy podłogówce ustawiasz czas pracy pompy i cykle w programatorze podłogówki, tam trzeba zaznaczyć kwadraciki a każdy to 0,5h Możesz sobie ustawić program na cały tydzień w dowolny sposób. Co do pompy na 1 biegu będzie mniej wody podawać i wolniej.
zbigmaz1 Opublikowano 1 Grudnia 2014 #120 Opublikowano 1 Grudnia 2014 tak dokladnie To jest bardzo nieładne i niezdrowe dla kieszeni i dla ludzi. Możesz w pewnych warunkach tańczyć jak niedźwiedź w drewnianych butach kiedy go uczyli chodzić na dwóch łapach. Drewniaki mu zakładali aby gorąca blacha nie parzyła go w łapy.
zbigmaz1 Opublikowano 1 Grudnia 2014 #121 Opublikowano 1 Grudnia 2014 Zakładaj jak najszybciej, zakładaj zawór 3D lub 4D jak nie ma jeszcze dużych mrozów.
konrad69 Opublikowano 1 Grudnia 2014 Autor #122 Opublikowano 1 Grudnia 2014 Z poziomu sterownika ustawisz czas pracy pompy CO ale lepiej jak masz podłączone czujniki. Pompa do osiągnięcia temp. zadanej pracuje ciągle, jak już osiągnie to przechodzi do pracy cyklicznej. Cykle musisz ustawić w ustawieniach zaawansowanych, pracę pompy jako cykliczną i tam masz ile postoju a ile pracy. Pompa podłogowa aby działać musi mieć podłączony czujnik i też działa tak że po osiągnięciu temp. przechodzi w cykle.Ustawiasz ją w zaawansowanych, funkcja pompy mieszającej i tu zaznaczasz jako podłogowa. Możesz na początek oszukać sterownik podłączając czujnik od podłogówki mocując go na belce zasilającej podłogówkę. Będzie mierzył temp. wody wpływającej w podłogę. Będziesz miał czas aby pociągnąć kable i wtedy zamontujesz w pomieszczeniu w którym ma mierzyć. Przy podłogówce ustawiasz czas pracy pompy i cykle w programatorze podłogówki, tam trzeba zaznaczyć kwadraciki a każdy to 0,5h Możesz sobie ustawić program na cały tydzień w dowolny sposób. Co do pompy na 1 biegu będzie mniej wody podawać i wolniej. Czyli pompe do sterownika mam podlaczyc w gniazdo ( na dole tej czarnej skrzynki sterownika) jako "Pompa mieszajaca" ? Obecnie podlaczona w gniazdo "Pompa CO"
zbigmaz1 Opublikowano 2 Grudnia 2014 #123 Opublikowano 2 Grudnia 2014 I tu i tu będzie działać cykliczna, jeżeli masz tylko tą pompę to może tak zostać. Martwi mnie ta instalacja bez możliwości obniżenia temp. jaka wchodzi w podłogę. Na kotle utrzymasz najniżej około 43-45*C i taka ci pójdzie w podłogę, na powrocie będzie wychodziła 25-28 i taka pójdzie na kocioł a to stanowczo za nisko. Bez zaworu 4D i dogrzania powrotu czarno to widzę. Można jeszcze dogrzać CWU która by musiała (pompa)działać cały czas a powroty z podłogi i CWU spięte razem. Ale to i tak będą kłopoty bo takiej różnicy z tak dużej podłogówki nie dogrzeje. Zakładaj 4D jak nie chcesz mieć kłopotu z możliwością regulacji, rdzą na kotle i skroplinami w kominie bo przy większych mrozach tak niskie prowadzenie kotła będzie to powodować. Podłączaj sterownik do netu, zakładaj czujniki a będzie lepiej coś doradzić widząc co się tam dzieje. PS. Jak masz jeszcze podejścia do grzejników to podłączaj czujnik podłogówki, przełącz pompę w swoje gniazdo a grzejniki podłączysz w gniazdo CO.
TIMON120777 Opublikowano 2 Grudnia 2014 #124 Opublikowano 2 Grudnia 2014 konrad przy takim sterowaniu podłogówką albo poparzysz nogi albo rozwalisz wylewki jak pisze zbigmaz- najszybciej zawór 4d i dopiero na kotle jedna temperatura(okolice 55-60) a na podłogi inna(około 30st)
konrad69 Opublikowano 8 Grudnia 2014 Autor #125 Opublikowano 8 Grudnia 2014 Mam pytanie czy zamiast zaworu 4d moglbym zamontowac plytowy wymiennik ciepla ? Kociol pracowal by z wymiennikiem w ukladzie otwartym ( do tego naczynie otwarte), a istalacja CO w ukladzie zamknietym. Czy to dobry pomysl? Patrzylem troche te wymienniki tylko jaki dobrac ile kW? Cena podobna do zaworu 4d ( bez silownika) okolo 500 zl.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.