olekstar Opublikowano 26 Sierpnia 2014 #1 Opublikowano 26 Sierpnia 2014 Witajcie szanowni fachowcy Chcę przerobić instalację, by odpowiadała schematowi z załącznika, a nie chcę bezkrytycznie polegać na moim instalatorze. Rysunek pochodzi z instrukcji obsługi i instalacji kotła Ling, Ling Duo, Ling Combi z dnia 2011.10.24 (Strona 43). Klimosz proponuje w punkcie 11 zawór trójdrogowy, teraz moje pytania: Nie mam pojęcia do czego powinienem podpiąć zawór mieszający trójdrogowy ESBE z siłownikiem (pkt. 11), by prawidłowo sterował podłogówką - sterownik bodajże nie potrafi sterować dwoma zaworami mieszającymi 3D i 4D? W czym konkretnie lepsze jest rozwiązaniem z zaworem 3D sterowanym przez siłownik, w porównaniu do zaworu 3D termostatycznego? Jeżeli zastosuję siłownik, to lekko licząc przez cały sezon grzewczy mój portfel będziei drenowany przez dodatkowe 4W enegrii elektrycznej, niby to mało, ale summa summarum nazbiera się tych kosztów energii elektrycznej w instalacji. Niemniej jednak jeśli warto, to się pewnie zdecyduję. Pozdrawiam olekstar
Gość Digitrax Opublikowano 26 Sierpnia 2014 #2 Opublikowano 26 Sierpnia 2014 Pokaż jak masz obecnie. Wszelkie pomysły z 4D są skazane na porażkę czyli nie działają tak jak się tego do nich oczekuje.
olekstar Opublikowano 26 Sierpnia 2014 Autor #3 Opublikowano 26 Sierpnia 2014 Digitrax ja nie bardzo mam co pokazać, chyba że moja instalacja (biorę część odpowiedzialnosci na siebie) ma być przestrogą, że nie każdemu instalatorowi można zaufać oraz, że mądry Polak po szkodzie. :angry: W skrócie jednak opiszę, że mam obecnie jedną trójbiegową pompę LFP 25-60 na całą instalację (C.W.U.+podłogówka+grzejniki), a do tego całe ciepło z kotła idzie w podłogówkę (termostaty są na powrocie :( ). Kocioł pracuje w opłakanych dla niego warunkach, ciągle zachodzi sadzą, ponieważ nic nie podgrzewa powrotu. Wiem czym to wszystko grozi i od dwóch lat zbieram fundusze na przeróbkę, którą chciałbym zrobić przed sezonem grzewczym. Zamierzałem skonsultować na formum dwa rozwiązania, wybrać lepsze (lub dowiedzieć się o jakiejś nowej drodze którą mógłbym podążyć): a. Zrobić sugerowany przez producenta na schemacie grawitacyjny obieg kotłowy na rurkach 6/4 cala, z zaworem 4D W tym rozwiązaniu mam schemat producenta, którym mogę się podeprzeć włącznie z chociażby sugerowaną grubościa rur, poza tym sterownik jest w stanie sterować siłownikiem przy zaworze 4D. lub b. Zrobić obieg kotłowy z pompą kotłową sterowaną przez np. sterownik ST-21 firmy TECH, z czujnikiem na powrocie W tym drugim jednak rozwiązaniu nie mam żadnego schematu z przekrojem rur stąd obawiam się, jakie przekroje dobrać i jak taki układ wyregulować żeby nie doprowadzić do sytuacji że kocioł grzeje sam siebie a w domu zima.
majschi Opublikowano 26 Sierpnia 2014 #4 Opublikowano 26 Sierpnia 2014 Witam Zdecydowanie opcja B Czyli pompa kotłowa która łączy zasilanie kotła z powrotem Wystarczy że za pompą kotłową dasz zawór dławiący (grzybkowy) dzięki któremu (kocioł nie będzie grzał siebie) Ile masz podłogówki na zaworach RTL ?
olekstar Opublikowano 27 Sierpnia 2014 Autor #5 Opublikowano 27 Sierpnia 2014 Jeśli pompa kotłowa, to która z tych? Pompa obiegowa LFP 25-60 Pompa cyrkulacyjna GRUNDFOS UP15-14 B PM Pompa C.W.U. LFP Erga Podłogówki mam jakieś 60m2 Sześć obwodów różnej długości w tym dwa na piętrze.
olekstar Opublikowano 27 Sierpnia 2014 Autor #6 Opublikowano 27 Sierpnia 2014 Witam Widziałem na YouTube jeszcze rozwiązanie z zastosowaniem zaworu termostatycznego 3D i pompy na powrocie: https://www.youtube.com/watch?v=kdicDqX7sug (Po pierwszej minucie filmu). Pewnie to trzecia droga na ochronę kotła przez zbyt niską temperaturą, ale czy sensowna?
sambor Opublikowano 27 Sierpnia 2014 #7 Opublikowano 27 Sierpnia 2014 To najlepsza ochrona kotła przed niską temp, ten z linka to Regulus TSV3, lepszy jest ten TSV3B o parę zł droższy lub VTC 5xx prod ESBE . Dla wszystkich temp pracy 55C Trzeba tylko pamiętać że pompy nie powinny pracować w szereg, ewent trzeba dać pompy adaptacyjne ( elektroniczne). Innym rozwiązaniem jest wstawienie sprzęgła hydraulicznego pomiędzy układem ochrony na zaw 3-d a przed pompami odbiorów.
olekstar Opublikowano 27 Sierpnia 2014 Autor #8 Opublikowano 27 Sierpnia 2014 Dziękuję. Przepraszam, ale muszę zadać to pytanie jako laik w kwestiach ogrzewania, czy oznacza to, że nie muszę się spinać, by obwód kotłowy miał 5/4 lub polecane przez producenta 6/4 cala przy kotle 28kW? Regulus TSV3B 55°C występuje w wersji o średnicy DN 25 Regulus TSV5B 55°C występuje w wersji o średnicy DN 32 Regulus TSV6 55°C występuje w wersji o średnicy DN 40, ale jest to wersja bez B na końcu i nie wiem jaki ma to wpływ na przydatność w mojej instalacji Teraz jak ma to korespondować z pompą Alpha 2, która ma bodajże 1" śrubunki? Czy taka pompa musi działać w cyklu ciągłym? Czy ma ktoś poprawny schemat instalcji z zastosowaniem tekiego rozwiązania pod C.W.U., grzejniki i podłogówkę? Interesuje mnie ilość i typ pomp.
sambor Opublikowano 27 Sierpnia 2014 #9 Opublikowano 27 Sierpnia 2014 Możesz dać wszystko na 1": te wytyczne producenta to dla układu z zaw 4-d i grawitacji po stronie kotłowej
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.