lamer99 Opublikowano 30 Lipca 2014 #1 Opublikowano 30 Lipca 2014 Bede chcial wyniesc kotlownie z domu do pomieszczenia gospodarczego. Odleglosc calkowita polaczenia to bedzie <15m. Rury zaizoluje sam i zakopie zgodnie z innym watkiem tutaj. Piec na ekogroszek. Ogrzewany budynek ma ok. 100m2 i bedzie tam podlogowka na calosci.Wymyslilem dwa rozwiazania i chcialbym zapytac, ktore wedlug was jest lepsze lub czy moze jest jakies jeszcze inne:1. wymiennik 2. bojler Dla 1. planowalem sterowanie bruli, ktory by to chyba ogarnal, ale pozniej znalazlem sterownik SPP i w zwiazku z jego brakiem wyjscia na 3pompe wyszla 2. w ktorej sterowanie wewnatrz zrobilbym na jakims termostacie. Wymaganie jest takie zeby piec byl w miare bezobslugowy, poniewaz nie bedzie mnie w domu przez dluzsze okresy(2 moze 3tyg.).Sterowniki takie bo chcialbym jakies sterowanie/kontrole przez internet.Schematy uproszczone na razie, poniewaz chcialem pokazac jak najlepiej to o co pytam, bez wnikania w szczegoly, ktorych jeszcze wszystkich nie znam.Przepust bedzie zrobiony z pex 2x32co+2x20bojer/2x32bojler, pianki i rur kanalizacynych.Instalacja w obu przypadkach moze byc otwarta i zamknieta, wydaje mi sie ze przy piecach na ekogroszek i zabezpieczeniu pieca w postaci zaworu bezpieczenstwa nie ma duzego ryzyka dla zamknietej. Otwarta piec/dom byc nie moze, bo piec bedzie ponizej czesci instacji w domu.Podlogowka bez sterowania w pokojach, wiec po ustawieniu wstepnym przeplywy nie beda sie zmieniac.Czy potrzeba zaworu termostatycznego przed podloga - w rozwiazaniu 1. wydaje mi sie ze temperature wody w podlodze mozna by regulowac przeplywami po obu stronach wymiennika i dodatkowo bylaby regulacja pogodowa tej temeratury w zwiazku ze zmiana temp. na piecu w zaleznosci od pogody, pompa podlogi caly czas wlaczona. W 2. chyba koniecznie zawor i pompa tylko jak trzeba(co jest gorszym rozwiazaniem chyba).Bojler bedzie na cwu, wiec mozna by z niego skorzystac jako zrodlo dla podlogowki. Strat na nim ja nie widze skoro bedzie w domu, poza tym ze musialby byc wiekszy.
majschi Opublikowano 30 Lipca 2014 #2 Opublikowano 30 Lipca 2014 witam Drugi schemat jest lepszy ponieważ prowadzisz tyko dwie rury cieplika z tym, że bojler należy wpiąć przed wymiwnnikiem a za pompą kkrótkiego obiegu. Na zasilaniu bojlera dajesz zawór termostatyczny z kapilarą który otetnie zasilanie gdy bojler się nagrzeje Do zasilania podłogówki niezbędny jest zawór 3d za wymiennikiem np taki http://allegro.pl/esbe-termostatyczny-zawor-mieszajacy-1-20-43-413-i4464093955.html bez niego nie wyregulujesz temperatury na podłogówkę
sambor Opublikowano 30 Lipca 2014 #3 Opublikowano 30 Lipca 2014 W przypadku wymiennika i samej podłogówki sytuacja się trochę komplikuje gdyż aby obsłużyć zawór 3-D pompa musi być zainstalowana za zaworem 3-D i wtedy nie obsługuje prawidłowo wymiennika. Tu pytanie czy potrzebny jest wymiennik - jeżeli zbiornik przelewowy jest wyżej instalacji grzewczych w drugim budynku to nie potrzeba wymiennika.
lamer99 Opublikowano 31 Lipca 2014 Autor #4 Opublikowano 31 Lipca 2014 Nie narysowalem tego tak super, w drugim rozwiazaniu nie ma wymiennika, jest tylko bojler posiadajacy 2 wezownice. Druga wezownica zasilalaby ogrzewanie podlogowe i na niej pewnie zaistalowalbym zawor termostatyczny.Jesli mowimy o zaworze 3D z kapilara to pompa chyba powinna byc przed nim, natomiast przy termostatycznym za - dobrze mysle?Rozwiazanie z tym zaworem 3d z kapilara tez dobre, natomiast generuje nam taki bezwarunkowy priorytet nagrzania bojlera(cwu), bo bez tego woda nie pojdzie na wymiennik/podlogowke wcale.Tak jak pisalem, piec, bojler i wymiennik moga byc otwarte, natomiast instalacja w domu musi byc zamknieta, bo jest powyzej pieca/naczynia.
majschi Opublikowano 31 Lipca 2014 #5 Opublikowano 31 Lipca 2014 Niestety moim zdaniem opcja z zasobnikiem ogrzewającym podłogówkę przez wężownice nie ma racji bytu ze względu na wydajność wężownicy, nie jest wstanie odebrać wystarczającej ilości ciepła aby ogrzać dom (choć nic nie wiemy o mocy kotła oraz wielkości domu) Chba najlepszym rozwiązaniem będzie zamknąć całą instalację, wyposażyć kocioł w wężownice schładzającą i wtedy żadne wymienniki nie są potrzebne
lamer99 Opublikowano 1 Sierpnia 2014 Autor #6 Opublikowano 1 Sierpnia 2014 ...nie pomyslalem o tym ze wezownica nie da rady ogrzac domu, czytalem przy jakims bojlerze ze wezownica go nagrzewajaca ma 23kW(pewnie przy 70oC na zasileniu), wiec myslalem ze podobna dla co da rade dom jest o powierzchni ~120m2, lata 60te, ocieplony 10cm styropianu na scianach i 20cm welny pod dachem kociol planowalem skam7kw
lamer99 Opublikowano 6 Sierpnia 2014 Autor #7 Opublikowano 6 Sierpnia 2014 podsumowujac zmienilem schemat na taki Dzieki za dotychczasowa pomoc i czy moze macie jeszcze jakies sugestie?
lamer99 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Autor #8 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Zastanawiam sie tylko czy ten zawor termostatyczny(esbe 372) bedzie dzialal dobrze, bo z tego co gdzies przeczytalem zamyka tylko doplyw cieplej wody, wiec chyba trzeba bedzie kryzowac podejscie powrotu. Jak go bede mial w rekach to potwierdze.
sambor Opublikowano 7 Sierpnia 2014 #9 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 VTA 372 to zawór mieszający, to najlepsze rozwiązanie do podłogi o pow do 100m2, powyżej powinno się stosować VTA572
lamer99 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Autor #10 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 tak, mieszajacy, uzyty jak na obrazku powyzej Ma miec kvs 3,4 wiec wiecej niz aktualnie produkowane 2,3. Podlogi bedzie akurat ze 100m a i dla wiekszej nie widze problemu z jego przeplywem. Problemem moze byc jedynie to ze przymyka tylko ciepla wode. Lepszy pewnie zawor 3d ze sterowaniem, ale drozszy pare razy.
sambor Opublikowano 7 Sierpnia 2014 #11 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Problemem moze byc jedynie to ze przymyka tylko ciepla wode. Podaj źródło tej informacji, gdyż typowy zawór mieszający zawsze steruje przepływem tak aby na wyjściu była zadana temperatura Polecam stronę ESBE - tam jest przekrój takiego zaworu z pokazanym przepływem http://www.esbe.eu/pl/pl-PL/produkty/termostatyczne-zawory-mieszajace/vta370-vta570
lamer99 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Autor #12 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Widzialem gdzies na forum, teraz poszukalem i mam 2gie zrodlo - mowilem konkretnie o VTA 372 http://www.fachowyinstalator.pl/ogrzewanie/armatura-instalacyjna/548-jak-dziala-termostatyczny-zawor-mieszajacy-vta370.html Wychodzi wiec na to ze dla mojego ukladu nie bedzie on pasowal.
sambor Opublikowano 7 Sierpnia 2014 #13 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Nie, ten zawór jest dobry - należy tylko na zasilaniu zaworu zimną wodą zamontować zawór regulacyjny np grzybkowy aby wyregulować przepływy. Lub jak się boisz , weź VTA 570
lamer99 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Autor #14 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 ...no dla mnie nie jest dobry, bo bede musial kryzowac a skoro tak to po co kupowac taki z wysokim kvs Ten 372 byl w dobrej cenie, moze byc jeszcze afriso 561, ktory ma kvs2,5 i nie wiem jeszcze jak dziala
sambor Opublikowano 7 Sierpnia 2014 #15 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Ten Afriso to głównie do CWU, masz wątpliwości co do działanie a patrzysz głównie na cenę. A tak naprawdę nie patrz na cenę - niżej kosztują te , które nie mają wzięcia, poszukaj VTA 320 20-43C i będzie spoko, no może trochę drożej Robisz błąd - w sprawie kvs - to max przepływ i kto każe taki osiągać, ty jak masz rozległą instalację i jakąś regulację na pompie to nie powinieneś się tego bać.
lamer99 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Autor #16 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Kolego sambor czy zajmujesz sie hydraulika zawodowo? Jesli nie a chcesz pomoc to pisz cos co wiesz a nie strzelasz. Zawor 320 to jest to samo co 370 tylko z 2x mniejszym kvs i mialbym z nim te same problemy. KVS natomiast to jest przeplyw przy spadku cisnienia a nie maksymalny przeplyw. Do CWU raczej sa zawory z wyzsza temp., a nie 20-43, chyba ze jest sie morsem ;) edit: pierwszy dobrze dzialajacy to 570, co sugerowales, sprawdze jutro jeszcze u afriso ten 561
sambor Opublikowano 7 Sierpnia 2014 #17 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Kolego sambor czy zajmujesz sie hydraulika zawodowo? Jesli nie a chcesz pomoc to pisz cos co wiesz a nie strzelasz. Zawor 320 to jest to samo co 370 tylko z 2x mniejszym kvs i mialbym z nim te same problemy. KVS natomiast to jest przeplyw przy spadku cisnienia a nie maksymalny przeplyw. Do CWU raczej sa zawory z wyzsza temp., a nie 20-43, chyba ze jest sie morsem ;) Po pierwsze to ty proponujesz a ja tylko komentuje Stosowałem do podłogi VTA 320 i 370 - to trochę inne zawory , a także dla większych pow te same z serii VTA 500. U mnie nie ma - tańszy, okazyjnie - po prostu biorę to co trzeba , gdyż za to odpowiadam, A na forum każdy ma jakiś pomysł - bo taniej, bo okazja itd. Napisałem ci jak trzeba podłączyć ten VTA 370 to narzekasz, że przepływ ma za duży, ale to przecież nominalny, a sam podawałeś ten model! Martwić się trzeba aby przepływ nie był za mały, gdyż wtedy pompa musi iść na wyższy bieg aby utrzymać zadane przepływy w pętlach - i to czasem jest problem. Jak już jestem na poletku Kvs to mam u siebie w instalacji mieszacz Wolfa, który ma Kvs= 10,0 a potrzeby mojej podłogówki są rzędu 0,8m3/h Odpowiednie ustawienie pompy pozwala pracować prawidłowo całej instalacji. Sorry ale ja podawałem ci temp do podłogi a ty piszesz o CWU - to jakaś pomyłka - nie wiem czy moja czy twoja. PS Mors w temp 20 -43 C już by ze skóry wyskakiwał - one lubią poniżej 5C. :D
lamer99 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Autor #18 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Troche Cie sprowokowalem, przepraszam. Chodzi mi o to zeby to bylo jak najprostsze hydraulicznie i zeby taki zawor termostatyczny dzialal jak 3d ze sterowaniem - nawet myslalem ze tak jest z wszystkimi, a tu zonk
sambor Opublikowano 7 Sierpnia 2014 #19 Opublikowano 7 Sierpnia 2014 Zawór 3-D termostatyczny nie działa tak jak obrotowy mieszający - ale efekt jest ten sam, ba nawet lepiej 3-d termostatyczny trzyma temperaturę wyjściową ale jest trochę kłopotu z jej zmianą. Proste układy , dobrze wykonane wymagają zmian nastawy temp zaworu 3-4x na zimę. Jeszcze można regulować grzanie biegami pompy a przy pompach Wilo z płynną regulacją wydatku to nawet nie trzeba zaworu przestawiać Tu pytanie podstawowe czy liczyłeś jakoś tą podłogówkę? Jeżeli tak to jakie są wyniki? Dobór wielkości zaworu 3-D jest opisany w katalogu ESBE. Np przy przepływie w instalacji podłogi rzędu 0,8m3/h i mocy grzewczej ok 8-10kW zawór powinien mieć Kvs= 2,5-3,0 lub więcej, spadek ciśnienia na zaworze 3-D w instalacji podłogi nie powinie być większy niż 10-15kPa.
lamer99 Opublikowano 8 Sierpnia 2014 Autor #20 Opublikowano 8 Sierpnia 2014 Faktycznie moze by i wystarczyl zawor 3d, jedynym klopotem byloby wlaczanie sie pompy cwu, ktora zmienialalby troche cisnienie po stronie cieplej wody zaworu. Ten zawor afriso 561 dziala "normalnie". Podlogowka nie liczona bo nie mam wiedzy o zapotrzebowaniu na cieplo pomieszczen(budynek jest ocieplany teraz). Biorac pod uwage ze bedzie ze 100m2 i z 500m rurki 16mm, to przeplyw pewnie bedzie ponizej 1m3/h, wiec biorac to pod uwage to pompka 25-4 nie bedzie miala zadnego probelmu z tym nawet jakby ten zawor mial 10-15kPa jak piszesz.
lamer99 Opublikowano 18 Listopada 2014 Autor #21 Opublikowano 18 Listopada 2014 Witam, by nie smiecic chcialbym kontynuowac w tym temacie dalsze rozwazania na temat mojej instalacji :)Na ponizszym obrazku pokazuje jak bedzie wygladac ogrzewanie u mnie, kotlownia w bud. gospodarczym jakies 15m od domu. Dom lata 60te ocieplony styropian 10 + welna 20cm, do ogrzania ok. 90m podlogowki i na gorze 3 grzejniki zasilone z rozdzielacza podlogowki. Generalnie rzadko tam mieszkam, wiec chcialbym by w zime nic nie zamarzlo(15-18oC), a jak juz przyjade bylo przyjemnie cieplo ;) Piec najpewniej Bialek 17kw, taki duzy bo chcialem obrotowy palnik Ardeo i chyba dopiero od tej wielkosci wymiennika sie on miesci, a i cena jest ok. Ardeo bo mozna niby palic w nim rozne rzeczy a eko bedzie drozal pewnie. Jesli cos tutaj zmieniac to moze na jakas mala fajke, wtedy tylko eko ale piec mniejszy?Ze wzgledu na to ze jestem >100km od domu, potrzebuje by bylo to jak najbardziej bezobslugowe + dostep zdalny dla monitoringu i zmiany temp. wewnetrznej gdy bede sie tam wybieral. Planuje sterownik SPP+BET co by te wszystkie wymagania spelnic. Prosze o sugestie i porady, dzieki.
Gość mak Opublikowano 19 Listopada 2014 #22 Opublikowano 19 Listopada 2014 Tweoje wymagania przy kotle na węgiel sa praktycznie niemożliwe do spełnienia. Kocioł węglowy to nie tylko sterownik ale i prozaiczne czyunności jak czyszczenie usuwanie popiołu i ładowanie węgla, ktoś fizycznie musi wykonać. Napewno nie zrobi tego zdalny monitoring i trudno aby taki kocioł pracował przez dłuższy czas besz obsługi.
balbulus Opublikowano 19 Listopada 2014 #23 Opublikowano 19 Listopada 2014 Ale na pewno łatwiej znaleźć kogoś, kto na miejscu tylko usunie popiół i wrzuci trzy worki węgla do zasobnika (zwłaszcza, że kotłownia w oddzielnym budynku - mniejszy strach kogoś z zewnątrz wpuścić), niż kogoś, kto ustawi parametry pracy pieca zgodnie z potrzebami właściciela.
lamer99 Opublikowano 19 Listopada 2014 Autor #24 Opublikowano 19 Listopada 2014 "prozaiczne" czynnosci sobie darujmy, bo tak jak napisal balbulus da sie to jakos zalatwic, a jesli mi zgasnie w piecu przy -20 to tego bynajmniej nie poczuje, a bede musial wiedziec ze to sie stalo
balbulus Opublikowano 19 Listopada 2014 #25 Opublikowano 19 Listopada 2014 pomyśl o zalaniu instalacji glikolem, tak na wszelki wypadek (przypadkowe wygaśnięcie przy solidnym mrozie)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.