ramzeus Opublikowano 28 Stycznia 2014 #1 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Witam. Chcę zrobić ogrzewanie podłogowe wiatrołapu. Sytuacja jest taka. Podłoga i płytki już są, mam dostęp tylko od spodu. Czy można by było "przykleić" do tego stropu rurkę następnie ją zatynkować i podkleić styropian np 20 cm. Sam strop ma 12 cm grubości. Czy jest sens takiego wykonania, jakie materiały izolacyjne zastosować. Czy robił może ktoś coś takiego.
sambor Opublikowano 28 Stycznia 2014 #2 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Ciepło zawsze idzie do góry, czyli jak przymocujesz taśmą kołkami i aluminiową to będzie grzało, tylko musisz brać pod uwagę że ta "wylewka" nad rurami jest dość gruba i będzie się to dłużej nagrzewało. Przed zaizolowaniem można dodatkowo przestrzeń pomiędzy rurami wypełnić "wylewką np z kleju do płytek, zaprawy z wapnem raczej odpadają - wapno reaguje z aluminium, ale można i bez zaprawy - popatrz na "suchą" technologię ogrzewania podłogowego . Co do materiałów izolacyjnych od spodu to daj styrodur ok 10cm z folią a;u od środka , który dodatkowo możesz kołkami do stropu złapać a na to dodatkowo styropian 10cm+ siatkę i klej do styro. Nikt nie pozna że ogrzewanie jest wykonane w technologii "odwrotnej" :P Pozdr.
ramzeus Opublikowano 28 Stycznia 2014 Autor #3 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Byłem rano w w sklepie hydraulicznym i doradzili mi wykonanie "wylewki" tynkiem maszynowym KNAUF - a. Nie wiem tylko czy zawiera wapno. Są podobno jakieś cudowne folie izolacyjne, nie wiesz może jak one się nazywają?
sambor Opublikowano 28 Stycznia 2014 #4 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Tynki aszynowe przeważnie nie mają wapna - są na bazie gipsu, czyli można tym pokryć, jedyna wada to dużo mniejszy współczynnik przenikania ciepła niż dla zaprawy betonowej lud bal kleju do płytek ale to przy małej grubości nie ma znaczenia. Co do folii to chyba o to idzie -Aluthermo - http://allegro.pl/aluthermo-10mm-przeciw-mostkom-termicznym-na-m2-i3903189830.html Tylko ta cena! :angry: Pozdr.
ramzeus Opublikowano 28 Stycznia 2014 Autor #5 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Cena kosmos, a może by tak ekran grzejnikowy: http://allegro.pl/ekran-zagrzejnikowy-grzejnikowy-5m-x-0-5m-x-3mm-i3853876081.html . lub: http://allegro.pl/ekran-zagrzejnikowy-mata-aluminiowa-pianka-alu-i3859674924.html#tabsAnchor Jakby go dać 2 lub 3 warstwy i dopiero styropian 10 cm.
vernal Opublikowano 28 Stycznia 2014 #6 Opublikowano 28 Stycznia 2014 Witam, To mi się takie proste nie wydaje. Bo mamy 12 cm jednolitej płyty stropowej, nigdzie nie odciętej a pod tym dopiero rurki (czyli tak naprawdę druga płyta o grubości 3 cm). Obawiam się, że grzać to będzie słabo, ale na wiatrołap to może wystarczy. Z tych względów, to widzę to tak: 1. Rurki w miarę gęsto, 10-12 cm 2. Dodatkowa płyta musi być z bardzo przewodzącego materiału - tynki gipsowe zdecydowanie odpadają (w tym sklepie hydraulicznym to chyba jakiś murarz pracuje, bo rzeczywiście taki tynk jest najłatwiej tu położyć, ale na cieple to się trochę słabo zna, na budowę go wysłać). Mam ogrzewanie ścienne wykonane tynkami gipsowymi Knauf a niektóre tynkiem cementowo wapiennym i różnica w przewodzeniu i rozchodzeniu się ciepła jest znaczna, istotna (taka jak pokazują współczynniki). Dlatego dodatkową płytę widzę jako: albo tynk cementowo wapienny albo klej do płytek elastyczny (to drożej dużo wyjdzie, bo 2-3 cm!). 3. Połączenie obu płyt musi być dokładne, mocne. Tu widzę jakiś grunt lepszy, np. betokontakt knaufa 4. Oczywiście z boków jakieś dylatacje taśmą dylatacyjną, bo płyta gorąca będzie a reszta wkoło zimna. 5. Dopiero teraz ocieplenie i tu już problemu nie ma - wolna amerykanka. Jeśli aluminium miałoby reagować z tynkiem wapiennym, to dać najpierw styropian, na to ekran albo alufox (w te drogie folie to bym się nie pchał, bo tu mamy swobodę ocieplenia dowolną ilością styropianu a one są dobre tam gdzie miejsca nie ma a chcemy mocno izolować) 6. Zamocowanie rurek to chyba najłatwiej będzie na uchwytach, listwach do podłogówek No i tyle całej technologii po mojemu... Pozdrawiam.
ramzeus Opublikowano 3 Lutego 2014 Autor #7 Opublikowano 3 Lutego 2014 Witam "Pokonałem" wysokość. Mam do dyspozycji jakieś 7-8 cm czyli nie jest tak źle. Pozostaje jeszcze kilka szczegółów. Ogrzewane będzie 2 pomieszczenia 4m2 (płytki) oraz 4,5m2. (panele). Co radzicie? Dać na 1 RTL-u czy 2 niezależne, czy może zastosować jakiś rozdzielacz. Jak gęsto ułożyć rurki pod panele, czy tak samo jak pod płytki? Jeśli RTL z kapilarą czy zwykły? Jeśli ktoś może pomóc w takiej sprawie to bardzo proszę. Kurdę kocioł zbudowałem a w tym to jestem kompletna noga stołowa.
sambor Opublikowano 3 Lutego 2014 #8 Opublikowano 3 Lutego 2014 Jak dasz gęsto rurki to będą większe opory , ja bym to zrobił na małym mieszaczu - takim jak ze sklepu forumowego lub podobnym. Pod panele rurki gęściej lub przepływ większy. Pozdr.
vernal Opublikowano 3 Lutego 2014 #9 Opublikowano 3 Lutego 2014 Rurki to i tak pasuje dać co 10cm w obu przypadkach, bo 7-8 cm betonu nad rurkami, to nie to samo co 4-5cm nad rurkami. Mieszacz będzie rzeczywiście pewniejszy, bo domowe grzejniki mają małe opory i w przypadku RTL może zaistnieć problem z ich kryzowaniem. To zależy też gdzie będą wpięte te obwody - jaka jest obecna instalacja. Bo jak się da wpiąć dodatkowe obwody (na 1 małym rozdzielaczu gdzieś w kotłowni) tak, żeby dać na resztę obwodu jakąś zasuwę do kryzowania całości, to może się udać bez mieszacza. Na osobnym mieszaczu nie ma żadnych ograniczeń i problemów z kryzowaniem. Jeśli już zawory to rzeczywiście nie RTL ale takie z kapilarą byłyby lepsze. Pozdrawiam.
ramzeus Opublikowano 3 Lutego 2014 Autor #10 Opublikowano 3 Lutego 2014 Obwody będą jakby ostatnim grzejnikiem. Jakby jednak założyć zawory 3/4 (większy przepływ) zamiast 1/2 plus głowice z kapilarą, trochę zkryzować zawory na grzejnikach to może.... Mieszacz to już kaska większa. 7-8 cm mam do dyspozycji w sumie razem z dociepleniem.
vernal Opublikowano 3 Lutego 2014 #11 Opublikowano 3 Lutego 2014 Jak są najdalej od pompy to niestety najgorszy przypadek. A masz jak kryzować te zawory na grzejnikach? Zawór tak, 3/4 będzie lepszy, trzeba obliczyć długości rurek. I jeszcze jaką masz pompę obiegową, na jakim biegu obecnie pracuje?
ramzeus Opublikowano 3 Lutego 2014 Autor #12 Opublikowano 3 Lutego 2014 Zawory powrotne na grzejnikach mam, kryzować jest czym. Pompa obiegowa GRUNGFOS UPE 25-40, pracuje na 1/2
sambor Opublikowano 3 Lutego 2014 #13 Opublikowano 3 Lutego 2014 Na to ogrzewanie pójdzie dużo rury - nawet po 50mb lub więcej z ostrymi zakrętami, może być problem z przepływem np 1,5l/min daje opór rzędu 1,0m sł.w. czyli 1/4 podnoszenia obecnej pompy, Czy nie warto wstawić osobnej pompy 25/40 za 100zł , nawet bez mieszacza, tylko z samymi zaworami RTL, które wtedy mogą być 1/2", co da koszt rzędu 300zł.
vernal Opublikowano 3 Lutego 2014 #14 Opublikowano 3 Lutego 2014 Jeśli już dawać pompę (Omnigena za 100zł), to dużo lepiej będzie zrobić to nie z RTLami ale z zaworem termostatycznym trójdrogowym, takim jak do obniżania temp. cwu. Ustawić na nim 40 i będzie dużo lepiej działało na zasilaniu niż zawory umieszczone na powrotach. Cena też wyjdzie ok. 300 zł.
sambor Opublikowano 3 Lutego 2014 #15 Opublikowano 3 Lutego 2014 fakt można , nie pomyślałem - sugestia tymi RTL-ami, a wtedy można nawet i 3 obwody podłączyć. Tu jest 1" za 170zł http://allegro.pl/termostatyczny-zawor-mieszajacy-1-cal-dn25-35-60-i3884332344.html a tu za 160zł http://allegro.pl/termostatyczny-zawor-mieszajacy-vta-322-35-60-st-i3922753600.html pozdr.
yareka Opublikowano 3 Lutego 2014 #16 Opublikowano 3 Lutego 2014 Nie wiem jak to robicie ja jak dałem pompę na końcu instalacji to mi po jej włączeniu zaciągało wodę z rozdzielacza który jest wcześniej i nic na poddaszu nie grzało(pompa na 1 i jeszcze 20 % mocy ustawione).
sambor Opublikowano 3 Lutego 2014 #17 Opublikowano 3 Lutego 2014 Pompę z mieszaczem można dać w kotłowni, jako osobny obwód równoległy do obecnego CO i nic nie będzie przeszkadzało
vernal Opublikowano 4 Lutego 2014 #18 Opublikowano 4 Lutego 2014 Nie wiem jak to robicie ja jak dałem pompę na końcu instalacji to mi po jej włączeniu zaciągało wodę z rozdzielacza który jest wcześniej i nic na poddaszu nie grzało(pompa na 1 i jeszcze 20 % mocy ustawione). No masz rację, mogą grzejniki przestać grzać. Zwłaszcza, że jak tam jest cały strop do ogrzania to będzie potrzebna moc sakramencka, czyli duże przepływy. Tak nawet myślę, że to podgrzeje cały strop prawie równomiernie - jeśli mocy wystarczy - i w ten sposób uzyskasz podłogówkę w całym domu :D A w piwnicy ogrzewanie sufitowe, ale nie przejmuj się, sufity w piwnicach można też ocieplić - Niemcy do tego celu używają styropianu 50cm grubości, nie żałują. Z tych względów, też jak kol. sambor będę rekomendował podpięcie się z tym w kotłowni, równolegle do pompy c.o.
ramzeus Opublikowano 10 Lutego 2014 Autor #19 Opublikowano 10 Lutego 2014 Witam. Dzięki wszystkim za dobre słowo. Mam trochę zapiernicz z tym moim remontem, brakuje czasu na wizyty forumowe. Miał być remont 2 pomieszczeń teraz przenosi się na 4. Brak słów. Podłogówka miała być w 2 pomieszczeniach, zostało na 1 (3,6m2) i całe szczęście. Stan obecny jest taki. Izolacja: styropian 1 cm plus 3x ekran zagrzejnikowy, może nie bogato ale nie było więcej miejsca. Rurki w rozstawie ok 10 cm, zalane 5 cm betonu zbrojonego włóknem. Zasilanie na początek zrobię przez zawór 3/4 i głowicę z kapilarą. Całość robiona dopiero w sobotę wiec muszę poczekać ok 3 tygodnie na odpalenie, chyba że można wcześniej.
sambor Opublikowano 10 Lutego 2014 #20 Opublikowano 10 Lutego 2014 Z tym odpaleniem to się nie spiesz, min 4-5 tygodni suszenia Pozdr.
ramzeus Opublikowano 8 Grudnia 2014 Autor #21 Opublikowano 8 Grudnia 2014 Od początku sezonu ogrzewanie podłogowe pracuje w/g mnie działa poprawnie, udało się ograniczyć koszty. Pompka daje radę bez zwiększania przepływu. Dziękuję wszystkim za pomoc.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.