rafal369 Opublikowano 27 Października 2013 #1 Opublikowano 27 Października 2013 Witam! czy tekie podłączenie kotła będzie właściwe. Obieg kotłowy rury 42 Cu, pozostałe 28 Cu. Mam kotłownie na parterze (dom bez piwnicy) i zastanawiam się czy mimo wszystko nie założyć na zasilaniu pionu do krzejników zaworu różnicowego, bo w przypadku braku prądu woda spokojnie będzie mogła grawitacją unosić się przynajmniej na poddasze budynku. co w jakiś sposób (oczywiscie moim zdaniem) rozłąduje powstałe ciśnienie w przypadku wyłączenia obiegu pomp. pozdrawiam Rafał
sambor Opublikowano 27 Października 2013 #2 Opublikowano 27 Października 2013 Ewentualne ciśnienie powstałe z przegrzania lub zagotowania wody będzie rozładowane przez rurę do naczynia wzbiorczego, jak obawiasz się zaniku prądu to kup UPS-a lub przetwornicę 12/230V + akumulator.
rafal369 Opublikowano 27 Października 2013 Autor #3 Opublikowano 27 Października 2013 Sambor, proszę jeszcze o informacje odnośnie tego podłączenia. Przedstawiony przeze mnie sposób jest dla mnie najkorzystniejszy. Czy Twoim zdaniem mogę wykorzystać te wyjącia z kotłą w taki sposób. Mam jeszcze pytanie odnośnie umiejscowienia zaworów bezpieczeństwa, tak jak to wskazał producent kotła na wyjściu i wejściu obiegu, czy ten sposób przedstawiony poniżej będzie dobry..
majschi Opublikowano 27 Października 2013 #4 Opublikowano 27 Października 2013 witam Twój schemat ideowy jest w porządku zawory bezpieczeństwa 1,5bar) zamontuj w taki sposób aby w momencie zadziałania nie poparzyły nikogo
sambor Opublikowano 27 Października 2013 #5 Opublikowano 27 Października 2013 Zawór bezpieczeństwa ma chronić kocioł a nie instalacje , ten na rurze wzbiorczej to musi być przy samym kotle , podobnie ten na powrocie. Może masz w kotle jakieś miejsce do bezpośredniego montażu zaworu.
rafal369 Opublikowano 27 Października 2013 Autor #6 Opublikowano 27 Października 2013 z boku kotła w jego górnej części jest wejście na miarkownik ciągu, a na dole miejsce na zawór spustowy, ale producent w DTR kotła wskazuje na konieczność umiejscowienia zaworów na zasilaniu i powrocie.
sambor Opublikowano 27 Października 2013 #7 Opublikowano 27 Października 2013 Na samym wyjściu i wejściu do kotła daj trójniki w które wkręcisz te zawory bezpieczeństwa, tak aby pomiędzy ZB i kotłem nie było elementów odcinających - takich jak : filtry, zawory, pompy.
rafal369 Opublikowano 28 Października 2013 Autor #8 Opublikowano 28 Października 2013 Ok! Proszę jeszcze o informacje odnośnie podłączenia czyjnika temperatury do zbiornika CWU. Nie mam w zakupionym bojlerze dedykowanego gniazda pod ten czujnik, nie korzystam z cyrkulacji, czy zatem będę mógł podłączyć w to miejsce czyjnik. Słyszałem, ze są odpowiednie gniazda "pochwy" tylko nie wiem jak dokłądnie się to nazywa jeżeli możecie to prosze o pomoc przy wskazaniu właściwej nazwy tego ustrojstwa. pozdrawiam\ Rafał
sambor Opublikowano 28 Października 2013 #9 Opublikowano 28 Października 2013 Nazywa się to tuleja zanurzeniowa, i jest wykonywana w kilku długościach i średnicach np ta http://www.katalog.onninen.pl/index.php?act=produkt&id=638826 ma 7mm średnicy wewnętrznej i 8 zewnętrznej a długość 120mm, gwint 1/2" Są o różnych średnicach wewnętrznych - aby pasował posiadany czujnik, długość musi być taka aby czujnik był w wodzie a nie w izolacji zbiornika.
rafal369 Opublikowano 1 Listopada 2013 Autor #10 Opublikowano 1 Listopada 2013 Mam jeszcze pytanie odnośnie obiegu kotłowego a dokładniej średnicy rur. Mój kocioł ma 19 kw, zamierzam zastosować zawór 4d, wyjścia z kotła to 6/4''. Czy mogę przejść na 5/4 czy lepiej wykonać ten obieg kotłowy w 6/4''. Proszę jeszcze o informacje czy lutowaliście lutem miękkim rury Cu 42mm bo jeżeli bym się zdecydował na średnicę 6/4 to taką średnicę rury muszę zastosować. Oczywiście dalej do rozdzielaczy, pion i podłączenie CWU to Cu 28. Rafał
sambor Opublikowano 1 Listopada 2013 #11 Opublikowano 1 Listopada 2013 Mocnym palnikiem polutujesz bez problemu do 35 ale 42 to zależy od palnika i umiejętności lutującego. Teoretycznie nie zaleca się łączeń lutem miękkim powyżej 35 ale jak się uda, to czemu nie. Jeżeli instalacja jest bezciśnieniowa ( otwarta) to luty wytrzymają.
rafal369 Opublikowano 3 Listopada 2013 Autor #12 Opublikowano 3 Listopada 2013 Wykonam obieg kotłowy zgodnie ze średnicami wyjść z kotła 6/4''. Proszę o informację czy zastosować rurę ocynkowaną czy czarną z racji, że dalsza instalacja będzie wykonana z Cu. pozdrawiam Rafał
Gość Digitrax Opublikowano 3 Listopada 2013 #13 Opublikowano 3 Listopada 2013 Tylko stal czarna włącznie z kolanami i trójnikami.
pasik1002 Opublikowano 3 Listopada 2013 #14 Opublikowano 3 Listopada 2013 nie można ocynku http://www.a-test-serwis.pl/strony/14/ocynk-zabroniony/
rafal369 Opublikowano 3 Listopada 2013 Autor #15 Opublikowano 3 Listopada 2013 Proszę jeszcze o informację, czy zastosowanie pompy kotłowej zamiast zawory 4d będzie się właściwie sprawdzało, chodzi mi o ochronę powrotu kotła. Wyjścia i wejście do kotła zrobiłbym na trójnikach 6/4 a pozostałą instalację Cu 28mm. Na grzejnikach mam zainstalowane termostaty, nie stosowałem podłogówki (to już subiektywny wybór) więc instalacja zaworu 3d będzie moim zdaniem zbędna. pozdrawiam Rafał
Gość Digitrax Opublikowano 3 Listopada 2013 #16 Opublikowano 3 Listopada 2013 Pompa kotłowa w 100% lepiej będzie zabezpieczać powrót kotła niż zawór 4D ! Jeżeli nie planujesz obniżenia temperatury CO poprzez zawór 3D to nie potrzebna jest nawet pompa kotłowa. Wystarczy jedna pompa CO na powrocie a przed nią zawór termostatyczny z nastawą na 55 stopni. Nie potrzeba wtedy rur 6/4 cala i wszystko możesz zrobić w miedzi 28. Zawór ten działa tak iż do czasu osiągnięcia na powrocie temperatury 55 stopni woda krąży w obiegu kotłowym. Dopiero po jej przekroczeniu pompa tłoczy wodę do instalacji a zawór sprawdza czy woda powracająca z obiegu CO nie wystudza powrotu. Jeżeli tak się dzieje to zawór samoczynnie miesza wodę powrotną z CO z wodą wychodzącą z kotła do obiegu. Proste i skuteczne rozwiązanie.
rafal369 Opublikowano 3 Listopada 2013 Autor #17 Opublikowano 3 Listopada 2013 może zamiast zaworu 4d takie rozwiązanie?
Gość Digitrax Opublikowano 3 Listopada 2013 #18 Opublikowano 3 Listopada 2013 2 pompy za dużo nie tylko w zakupie ale i eksploatacji. W układzie gdzie nie jest potrzebna regulacja temperatury CO oraz regulacja CWU nie ma to sensu. Wystarczy 1 pompa + TZM oraz sterownik za kilkadziesiąt złotych, który wyłączy pompę gdy temperatura kotła spadnie poniżej np 50 stopni aby nie wystudzić zbiornika CWU.
rafal369 Opublikowano 3 Listopada 2013 Autor #19 Opublikowano 3 Listopada 2013 wolałbym jednak oddzielną pompę do ładowania CWU, piec wyposażony jest w czyjnik temp. i obsługuje taką pompę. Chyba pozostanę jednak przy zaworze 4d. proszę jeszcze o namiary na jakiś sklep/hurtownię najlepiej online gdzie mogę zakupić kolano 45 st (czarne) w rozmiarze 1 i 1/2 lub 5/4.
majschi Opublikowano 3 Listopada 2013 #20 Opublikowano 3 Listopada 2013 oddzielna pompa na CWU to dobre rozwiązanie ale na Twoim ostatnim schemacie masz 2 pompy na CO a wystarczy tylko jedna plus termostatyczny zawór mieszający który zadba o temperatur powrotu
Gość Digitrax Opublikowano 3 Listopada 2013 #21 Opublikowano 3 Listopada 2013 Nie pchaj się w 4D to przereklamowane badziewie :) Tańszy będzie TZM i skuteczny w 100 %
rafal369 Opublikowano 3 Listopada 2013 Autor #22 Opublikowano 3 Listopada 2013 Digitrax stosując TZM pompa CO powinna być na powrocie czy na zasilaniu?
majschi Opublikowano 3 Listopada 2013 #23 Opublikowano 3 Listopada 2013 na powrocie pomiędzy kotłem a TZM
rafal369 Opublikowano 3 Listopada 2013 Autor #24 Opublikowano 3 Listopada 2013 Niezbyt jestem za instalowaniem pompy na powrocie, czy w tej systuacji jedynym rozwiazaniem bedzie montaż zaworu 4d?
majschi Opublikowano 3 Listopada 2013 #25 Opublikowano 3 Listopada 2013 dlaczego nie chcesz montować pompy na powrocie ? posiadasz w instalacji odpowietrzniki automatyczne ?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.