canoe22137 Opublikowano 20 Października 2013 #1 Opublikowano 20 Października 2013 Witam! Na wstępie chciałbym się przywitać:-). A więc witajcie wszyscy: smoluchy, gazownicy, olejarze, kominkowcy:-) i pomóżcie mi odpowiedzieć na nurtujące mnie pytanie. Otóż gdzieś tak w marcu 2013 miałem robioną kotłownię i część instalacji. Instalator znajomy rodziny, ponoć super, doświadczenie itd. Teraz dopiero się wprowadziliśmy, zaczęliśmy grzać i chodząc tak sobie do kotłowni zauważyłem kilka rzeczy, a mianowicie: 1) Mały obieg kotła często jest zimny - kiedy bawiłem się w całkowite ustawienia manualne, zauważyłem, że kiedy wyłączę pompę cwu i podłogówkę - wtedy robi się ciepły. Kiedy jest chłodny wcina mi strasznie dużo ekogroszku. Wydaje mi się, że na małym obiegu kotła powinna być pompka, ale instalator twierdzi, że nie trzeba (takie rzeczy to tylko na dużych kotłowniach). 2) Ten zawór 3d, taki zielony - jak go skręcę na maksa w lewo na 30 stopni, i tak na podłogę idzie około 40. Coś tam ponoć trzeba było odkręcić śrubokrętem, a ja pokręciłem taką plastikową osłoną, zerwałem wg gościa jakieś zabezpieczenia,. ale mimo to ma być ok??? 3) Temperaturę powrotu mierzy mi tylko na tym termometrze "najwyższym po prawej" na zdjęciu - to jest zdaje się temperatura powrotu podłogówki. Temperatury powrotu z grzejników ani temperatury powrotu przed wejściem do kotła nie mierzy - mi się wydaję, że powinien być tam termometr, instalator, że nie trzeba. Ogólnie jestem średnio zadowolony. Najbardziej wkurza mnie chłodny obieg własny kotła, bo tak jak pisałem, kiedy chodzi pompka cwu i podłogówka zawór 4d traci sens - takie jest moje zdanie, ale jestem laikiem. Poproszę o pomoc, zastanawiam się też nad wezwaniem jakiegoś innego hydraulika, gdyby ktoś miał namiary na kogoś solidnego z okolic Starogardu Gdańskiego, poproszę o kontakt na priva. Pozdrawiam, Canoe PS Piec Defro Duo Uni 25 kw, w plikach zdjęcie mojej kotłowni oraz jako taki schemat:-)
gersik Opublikowano 21 Października 2013 #2 Opublikowano 21 Października 2013 Porób więcej zdjęć bo ten schemat jest tragiczny. Narysuj wyraźnie i dokładnie co gdzie masz. Podłogówka raczej powinna być wpięta za zaworem 4d. Tak w ogóle to ten zawór trochę pieprzy robotę . Załóż 3d; http://www.esbe.eu/pl/pl-pl/Produkty/Produkty%20dla%20instalacji%20na%20paliwo%20sta%C5%82e/VTC500 na powrocie i pompę kotłową też na powrót. Będzie ona służyła też do nagrzewania zbiornika CWU.
Gość mak Opublikowano 21 Października 2013 #3 Opublikowano 21 Października 2013 Jak obieg podłogówki masz zasilany z obiegu kotłowego to musi być zimny powrót. Te średnice rur (4D właściwie nie widać ) w obiegu kotłowym też wyglądają mizernie a wyście z kotła masz 2 cale czyli średnica 4D powinna być 6/4". W obiegu kotłowym przy odpowiedniej średnicy nie musi być pompy, ale tak małych średnicach ciężko będzie złapać obieg bez pomp. Kotłownia nowa to i bierz instalatora i niech poprawia i głupot niech Ci nie opowiada.
canoe22137 Opublikowano 21 Października 2013 Autor #4 Opublikowano 21 Października 2013 Witam ponownie:-) Ze zdjęciami mam problem, bo wszystko jest za piecem i najlepiej na fotkach widać wyjścia na poszczególne obwody. Poprawiłem też schemat rysunkowy, mam nadzieję, że jest lepszy:-). Piec się bardzo szybko wychładza, jak tylko obie pompy zaczynają pracować, w zasadzie nawet jedna powoduje, że na obieg kotła nic nie idzie. Poza tym ten zielony zawór - mam go skręcone na maksa, a i tak idzie tam na podłogę - temperatura z czujki za pompą podłogową, około 40 stopni. Jak pompa cwu przestaje pracować, bo osiągnie swoją temperaturę, to jeszcze rośnie i idzie 43 stopnie, a ja chciałbym tam mieć akurat 35. Cały ten układ wydaje mi się mało stabilny. 1) Co daje zawór 3d, albo podłogówka za zaworem 4d - muszę jakoś to zaargumentować instalatorowi. 2) Czy nie wystarczyłoby dodanie samej pompy na obieg kotłowy? Ile tak na Wasze majstrowe oko, kosztowałaby przeróbka tej mojej kotłowni, gdyby miał to robić ktoś np z Was (robota). Czy te rurki miedziane można drugo raz wykorzystać?
gersik Opublikowano 21 Października 2013 #5 Opublikowano 21 Października 2013 Dlatego że podłogówka puszcza ci zimną wodę przed zawór 4d a on ma mieć jak najkrótszy obieg. Bojler ma byc przed 4d bo pracuje na wyższych parametrach. Prostszy w obsłudze i zapewnia na 100% ochronę powrotu.
canoe22137 Opublikowano 21 Października 2013 Autor #6 Opublikowano 21 Października 2013 A moglibyście mi to z grubsza jakoś rozrysować? Jak co ma lecieć? Obawiam się, że mój "instalator" nie będzie sam umiał tego zrobić, skoro robi jak zrobił moją kotłownię. Chyba będę musiał wziąć kogoś innego, ale i tak wolałbym wiedzieć co i jak ma iść.
dako1970 Opublikowano 21 Października 2013 #7 Opublikowano 21 Października 2013 Witam tak jak wczesniej napisono :obwód cwu bezposrednio w kocioł,potem 4d, nastepnie co gzrejniki i podłogówka mnie tylko dziwi jedno :zawory 3d i 4d wladowane ale ustawiasz recznie,po co to było ladowac bez automatyki ?(na fotkach nie widac siłownikow)
canoe22137 Opublikowano 21 Października 2013 Autor #8 Opublikowano 21 Października 2013 A nie wiem czemu, po prostu zdałem się na instalatora, myślałem, że zrobi automatycznie, w końcu ponoć robi w tym od 40 lat i ciągle obskakuje sporo nowych i domkow jednorodzinnych i bloków w kilku miastach powiatowych na półocy Polski. Sam nie czytałem o tym zbyt dużo, przyznam się szczerze, ale tak go polecało kilku z rodziny, że wyłączyło mnie to z myślenia w tamtym czasie.
canoe22137 Opublikowano 21 Października 2013 Autor #9 Opublikowano 21 Października 2013 A czy po przestawieniu podłogówki za zawór 4d też trzeba dołączyć pompę na obieg kotłowy?
gersik Opublikowano 21 Października 2013 #10 Opublikowano 21 Października 2013 Jeżeli zostanie na 4d to w obiegu kotłowym pompy nie musi być. Musi być w obiegu grzewczym CWU. I za zaworem 4d w obiegu grzejników i jeszcze jedna w obiegu podłogowym.
canoe22137 Opublikowano 22 Października 2013 Autor #11 Opublikowano 22 Października 2013 Ok, dzięki. Ale czy zwiększać średnicę rur obiegu kotłowego? Bo jak przymknę 4d latem na grzanie wody, to pompa cwu i tak zassa całą wodę i powrót do kotła będzie się odbywał jedynie przez bojler. Tak mi się wydaje, cz jestem w błędzie?
gersik Opublikowano 22 Października 2013 #12 Opublikowano 22 Października 2013 Raczej nie ma potrzeby zwiększać średnicy. Pompę CWU ustawisz na 60oC I jak się włączy to bojler i tak nie zdąży odebrać ciepła z wężownicy i powrotem pójdzie ciepła.
canoe22137 Opublikowano 22 Października 2013 Autor #13 Opublikowano 22 Października 2013 A jeszcze jedno, nie można teraz wstawić pompki za zawór 4d na małym biegu kotła? A jaka kolejność pompek za zaworem 3d by musiala być. Był dziś instalator, ale wolno myślał i dziwił się czemu obieg kotła zimny.
canoe22137 Opublikowano 22 Października 2013 Autor #14 Opublikowano 22 Października 2013 i jeszcze jedno, czemu rura przed pompą podłogówki jest chłodniejsza niż głowna rura? Teoretycznie wychłodzenie powinno nastąpić na tym zaworze 3d, a to dzieje się przed nim.
AdamGuitar Opublikowano 23 Października 2013 #15 Opublikowano 23 Października 2013 Obawiam się , że ta instalacja nie będzie poprawnie działała.
krisb Opublikowano 23 Października 2013 #16 Opublikowano 23 Października 2013 Swego czasu przy perypetiach z zlana piwnicą, trzeba było pogmerać przy kotle i został zainstalowany zawór 4D. Wyjście z kotła 6/4, zawór i rury tez 6/4. Zero problemów z obwodem kotłowym. Na 1'' to raczej nie działa. W moim układzie skutecznie podgrzewa powrót obwód CWU, oczywiście, jak jest załączona pompa. Pozdrowienia....
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.