WojciszPL Opublikowano 7 Września 2013 #1 Opublikowano 7 Września 2013 Witam serdecznie wszystkich, piszę z pytaniem i wielką prośbą o fachową poradę. Miesiąc temu, modernizowałem instalację c.o., między innymi został zamontowany kocioł (wcześniej instalacja pracowała na kuchni węglowej z własnoręcznie zamontowaną wężownicą i pochłaniala ogromne ilości opału). Zdecydowałem sie na zakup Defro Optima Komfort 13kW ponieważ kilku znajomych ma ten piec i są bardzo zadowoleni. Nie mogłem sobie niestety pozwolić na kocioł dolnego spalania, ponieważ komin ma jedynie 14x14cm i jakieś 5-6m wysokości. Teraz moje pytanie - zbliża się zima i zastanawiam się, co wybrać, miarkownik czy zestaw nadmuchowy? Wiem, że na tym forum większość osób krytykuje nadmuchy. Dodam tylko, że chodzi o to aby piec jak najdłużej palił na pełnym zasypie, ponieważ został umieszczony w piwnicy, do której wejście jest z zewnątrz domu. Dodatkowo instalacja posiada 2 pompy - obiegową i ladującą c.w.u. i one równiez muszą być sterowane. Myślałem nad zakupem sterownika PID, aby dostosowywał prędkość wentylatora do temp spalin, aby zmniejszyć stratę kominową. Proszę o rady i opinie. Pozdrawiam
Rafal71642 Opublikowano 7 Września 2013 #2 Opublikowano 7 Września 2013 Witaj To zależy jakie paliwo chcesz stosować. Jeśli masz zamiar palić miałem to wtedy zamontuj dmuchawę. Jeśli w grę wchodzi grubszy węgiel to miarkownik. Żeby spalać efektywniej dobrze by było dorobić rozetkę PW najlepiej z kierownicą ;) (tylko w przypadku,gdy zdecydujesz sie na miarkownik) Nie ma wariantu 13 kW w modelu Optima Komfort(jest 12kW). Pomyliłeś się lub masz inny model Defro :). Pozdrawiam Rafał
WojciszPL Opublikowano 7 Września 2013 Autor #3 Opublikowano 7 Września 2013 Witam, dzięki za odpowiedź. Dokladnie to mam UniPro 13kW, to jest to samo co Defro tylko sprzedawane pod innym szyldem. Palone będzie głównie węglem i drzewem, ew. mieszanki z miałem. Nad dmuchawą zastanawiam się z dwóch powodów: - i tak musze zamontować sterownik 2 pomp, więc myślałem żeby kupić firmowy Defro, a ten jest w zestawie nadmuchowym, - aby opalanie było bardziej zautomatyzowane, ponieważ jak mowilem, do kotlowni trzeba chodzic przez dwor - chciałbym isc raz dziennie, rozpalic, ustawic temp i zeby trzymalo to 12-24h. Czy sterownik PID, który kontroluję temp spalin poprzez sondę w czopuchu i w ten sposob ustala obroty, rowniez powoduje zwiekszenie straty kominowej? Pozdrawiam, Wojtek.
Rafal71642 Opublikowano 7 Września 2013 #4 Opublikowano 7 Września 2013 Witaj ponownie Ja zainwestowałbym w miarkownik i oddzielne sterowniki do pomp. Dmuchawa nawet na 10% swojej wydajności i tak dostarcza o wiele więcej powietrza niż jest potrzebne do spalania węgla, co powoduje raczej negatywne skutki ;). Reasumując kup miarkownik, koniecznie dorób rozetkę powietrza wtórnego, pal od góry i będziesz zadowolony :D Pozdrawiam Rafał
rybniczanin Opublikowano 7 Września 2013 #5 Opublikowano 7 Września 2013 Jest opcja że do sterownika z PID możesz sobie dopasować miarkownik Boleckiego zamiast dmuchawy. :)
WojciszPL Opublikowano 7 Września 2013 Autor #6 Opublikowano 7 Września 2013 Po pierwsze dziękuję za zainteresowanie tematem i za cenne rady. @Rafal71642, czy wszystkie dmuchawy do kotłów mają jednakowy przeplyw i każda na 10% dostarcza za dużo powietrza, czy mowa o tej Defro? W zasadzie kupiłem juz miarkownik, jest tylko jedno "ale". Otóż nie chcę już teraz spuszczać wody z kotła, a fachowcy zapomnieli go zamontować - to raz. Dwa, to jeśli chodzi o tą rozetkę, to nie do końca rozumiem, chodzi o otwory w drzwiczkach zasypowych? szczerze mowiąc wolałbym nic nie przerabiać na nowym piecu, bo to zakup rodziców, więc trudno im będzie wyjaśnic :P po trzecie właśnie powiedziano mi, że sterownik Defro, jeśli nie będzie miał dmuchawy to ogłupieje, nie mogąc sterować spalaniem. @rybniczanin - istnieje miarkownik elektroniczny który moze wspolpracowac ze sterownik PID Defro? mógłbyś dać jakiś link czy cos :) pozdrawiam, wojtek
Rafal71642 Opublikowano 7 Września 2013 #7 Opublikowano 7 Września 2013 Witam ponownie Wydaje mi się, że każdy dmuchawiec będzie dostarczał zbyt wiele powietrza. Na sąsiednim forum wyczytałem, że do efektywnego spalenia 1kg węgla potrzeba ok. 9m3 powietrza na godzinę. Nie wiem czy są takie dmuchawy, które podają tak mało. Tak jak patrzę teraz na aukcjach to są takie które mają od 200m3 wzwyż na godzinę, czyli nawet na 10% podają ponad dwukrotnie większą dawkę niż potrzeba ;) Odnośnie powietrza wtórnego to pasowałoby, żebyś dorobił. To kluczowa sprawa potrzebna do czystego spalania. Moim zdaniem bez tego "ani rusz" ;) Skoro zakupiłeś już miarkownik to dokup jeszcze oddzielny sterownik do pompy i będziesz miał już cały zestaw :) Pozdrawiam Rafał
mareckir1 Opublikowano 8 Września 2013 #8 Opublikowano 8 Września 2013 Witam posiadam piec Heiztechnik i jeżeli mogę się wypowiedzieć co do dmuchawy to w tym modelu jest bardzo płynna regulacja. Każdy parametr można ustawić oddzielnie np rozpalanie ma trwać 10 min przy obrotach w skali od 1-12 na 10 po tym czasie dmuchawa przechodzi na niższe obroty jakie ustawimy dodam że na 1 w ogóle nie słychać dmuchawy. Także myślę że niekoniecznie dmuchawa musi dawać aż tak za dużo powietrza niż potrzeba.Sam jestem na etapie poznawania pieca ale jak na razie jest super w porównaniu z moim starym piecem.Pozdrawiam.
rybniczanin Opublikowano 8 Września 2013 #9 Opublikowano 8 Września 2013 @rybniczanin - istnieje miarkownik elektroniczny który moze wspolpracowac ze sterownik PID Defro? mógłbyś dać jakiś link czy cos :) Przecież jak wpiszesz w wujka google to znajdziesz. Allegro też po wpisaniu miarkownik MCI znajdzie. :)
WojciszPL Opublikowano 8 Września 2013 Autor #10 Opublikowano 8 Września 2013 Witam, siedze na forum od wczoraj i czytam i czytam :) dzięki wam za cenne rady. @Rafal71642, co do tej kierownicy powietrza wtornego, to nie wiesz moze czy nie ma dostepnych drzwiczek z juz gotowym otworem? Wtedy bym je dokupil i zamienil. Bo szczerze mowiac, rodzice moga sie pogniewac, jesli im zaczne wiercic w nowym piecu ;p a ciezko starsym ludziom cos wytłumaczyć. Dodatkowo, na stronie Boleckiego, widziałem dmuchawy i sterowniki do nich, które są sterowane w zakresie 0-100% ze skokiem co 1%. Czy takie rozwiązanie byłoby złe? @rybniczanin, czy ten miarkownik boleckiego bedzie dobrze wspolpracowac takze ze sterownikiem defro? Ostatnie pytanie - w którym miejcu mam podpiac czujnik temperatury c.w.u jesli juz kupie sterownik pomp, skoro bojler jest w otulinie? Pozdrawiam, wojtek
WojciszPL Opublikowano 8 Września 2013 Autor #11 Opublikowano 8 Września 2013 Mam jeszcze jedno pytanie - wiecie może dlaczego wynik obliczen z cieplowlasciwe.pl jest niemiarodajny? Moj dom ma pow 90mkw, jest to budynek z lat 70, sciany z suporexu, szczelina i cegla biala, stropy w zasadzie nieocieplony, troche trocin, ktore zamiekly i nie izoluja, poddasze nie ogrzxewane, wentylowane bardzo dobrze (brak deskowania), dach nieocieplony, podgloga na gruncie nieocieplona, strop nad piwnica nieocieplony. Z szacunkow wyszło zapotrzebowanie rzędu 10-11kW, do tego cwu więc poszedł piec 13kW. A na cieplowlasciwe.pl podaje mi zapotrzebowanie rzedu 4kW. czemu takie przekłamanie? aż sie zmaartwiłem ze piec zle dobrany. Dodam ze do tej pory instalacja byla ogrzewana z kuchni kaflowej ze wstawiona komora spalania w podkowe z plaszczem wodnym i spalalo sie rocznie ok. 3,5 tony wegla plus drzewo. pozdrawiam, wojtek.
darecki2308 Opublikowano 8 Września 2013 #12 Opublikowano 8 Września 2013 Ostatnie pytanie - w którym miejcu mam podpiac czujnik temperatury c.w.u jesli juz kupie sterownik pomp, skoro bojler jest w otulinie? Pozdrawiam, wojtek Witaj jeśli w zasobniku jest wmontowany termometr to w jego miejsce możesz wpasować czujnik sterownika , i będzie ok . P.s. Jeśli masz sprawne ręce to wmontowanie miarkownika nie powinno sprawić problemu , i wody z układu nie będziesz musiał spuszczać .trzeba tylko wszystko przygotować i wkręcać :D
WojciszPL Opublikowano 8 Września 2013 Autor #13 Opublikowano 8 Września 2013 @darecki2308, w bojlerze nie ma zamontowanego termometru. Jest jakiś króciec (zdaje się 1/2''), obok króćca z wodą zasilającą bojler. Myślałem, że to do cyrkulacji. Czy jest to krócieć do termometru? Jeśli tak, to jak w niego mam wkręcić czujnik od sterownika? Czujnik jest w postaci rurki? Co do wmontowania miarkownika, to czy istotne jest w jakiej pozycji zacznę wkręcać? Chodzi o to, aby po dokręceniu do końca, miarkownik był usytuowany przodem do kotła, inaczej chyba nie będzie działać, czy się mylę? Pozdrawiam, wojtek.
darecki2308 Opublikowano 9 Września 2013 #14 Opublikowano 9 Września 2013 Witam jaki to jest zasobnik ? czujnik możesz zamontować na górnej części zasobnika ,ale wskazania będą nie dokładne , dlatego najlepszym rozwiązaniem jest aby czujnik był włożony w pochwę, która jest zanurzona w zasobniku i ma styk z wodą która jest nagrzewana , zerknij tu http://forum.info-og...c-czujnik-temp/ co do miarkownika to wszystko znajdziesz tu https://www.google.p...oPIL8nF7Aa2xIAo
WojciszPL Opublikowano 9 Września 2013 Autor #15 Opublikowano 9 Września 2013 Czyli tą pochwę mam wkręcic w ten krócieć ktory jest obok wlotu wody zasilajacej?? (jest to krociec cyrkulacji?). Edit:// Tam w tych instrukcjach wszędzie jest "wkręcić w gwint", to ja wiem. Ale z jakiej pozycji zacząć wkręcanie aby po wkręceniu miarkownik był dobrze odwrocony? :) będę mial tylko jedną próbę, co by za dużo nie nabrudzić :D
darecki2308 Opublikowano 9 Września 2013 #16 Opublikowano 9 Września 2013 jaki to zasobnik ? wstaw fotkę wiesz jaki gwint jest na miarkowniku , a jaki w kotle ? może będzie potrzebna redukcja ? jeśli masz obawy lub czujesz się nie pewny jak go odpowiednio wkręcić poproś kogoś bardziej doświadczonego ,aby nie uszkodzić gwintu, i aby nic nie ciekło nie zapomnij również o tym !
WojciszPL Opublikowano 9 Września 2013 Autor #17 Opublikowano 9 Września 2013 @darecki, wiem jak wkręcić i wiem że trzeba uszczelnić pakułami i pastą :) chyba nie umiem Ci wytłumaczyć o co mi chodzi :) chodzi mi o to, że z racji tego iż jest woda, muszę wkręcić go za pierwszym razem. Ale nie wiem z jakiej pozycji zacząć wkręcać, aby po wkręceniu nie okazało się, ze jest odwrotnie niż pownienen być. rozumiesz? ;> Gwint i na miarkowniku i na kotle jest 3/4 '' :) jutro wstawię fotkę zasobnika, ale chyba galmet. pozdrawiam
darecki2308 Opublikowano 10 Września 2013 #18 Opublikowano 10 Września 2013 zawsze zaczyna się wkręcać od tej strony gdzie zaczyna się gwint :P jeśli odpowiednio nawiniesz posmarujesz, wkręcisz to będzie ok pamiętaj o tym jak powinien być ustawiony miarkownik od momentu wkręcania !! a nie gdy gwint zacznie się kończyć , u siebie w kotle mam wejście na 1 cal miarkownik 3/4 więc konieczna była mufa redukcyjna , miarkownik wkręcony w nią nie do oporu , aby pozostawić luz na pół obrotu (mieć pewność że jak mufę wkręcę wraz z miarkownikiem w kocioł i zabraknie gwintu mam jeszcze ten luz aby miarkownik był prawidłowo ustawiony ). B) jeśli będzie wmontowany w poziomie odczyt z białej skali , jeśli pionowo odczyt z czerwonej nie zapomnij szczegółowo przestudiować instr.!! jeśli zasobnik posiada króciec do montażu cyrkulacji i nie posiadasz innego wejścia, cyrkulacja również nie będzie wykorzystywana możesz w to miejsce wpasować pochwę i czujnik od sterownika . P.s. sprawa z P.W. w drzwiczkach zasypowych została już rozwiązana ?
WojciszPL Opublikowano 10 Września 2013 Autor #19 Opublikowano 10 Września 2013 Hehe, no tak, od początu :P ale jak załóżmy będę wkręcał to pod koniec zostawić niedokręcony jeśli tak wyniknie z jego ułożenia? Czy wkręcać na max i napewno będzie w dobrej pozycji? Bo jeśli wkręcę do końca i się okaże zła pozycja, to po wykręceniu pojawią się chyba nieszczelności, prawda? Tak w ogóle to opłaca się zainwestować w ten miarkownik elektroniczny, skoro i tak ma być sterownik do pomp czy to zbędny wydatek? (różnica w cenie ok. 100zł). Co do PW w drzwiczkach, to informacja o próbie przeróbki spotkała się ze stanowcznym protestem rodziców (do przewidzenia :P ). Najwyżej będę musiał kupić drugie drzwiczki i je przerobić, a potem zamienić. Czy to takie? www.luskar24.pl/DEFRO-drzwiczki-pelne-zeliwne-male(3,32776,28091).aspx Bo gdzieś na forum muratora ktoś pisał, że to koszt 300zł (tyle bym nie dał), a tutaj są za 100kilka zł, tylko brak zdjęcia.. Pozdrawiam, Wojtek.
darecki2308 Opublikowano 10 Września 2013 #20 Opublikowano 10 Września 2013 Witam właśnie aby nie było problemu z wyciekiem wiesz już czego użyć , jak już pisałem wcześniej ;) , jeśli sprawa z wkręceniem miarkownika do kotła sprawia problem ,poproś kogoś bardziej doświadczonego, wnioskuję że masz z tym problem ? co będzie później przy odpowiednim jego skalibrowaniu :blink: wkręcanie na MAX może spowodować uszkodzenie miarkownika np. zerwanie gwintu . zakup miarkownika to tylko i wyłącznie twoja decyzja ,ja posiadam już 3 sezon miarkownik Regulusa i nie mam z nim najmniejszego problemu , przemyśl również to że będzie konieczne zakup awaryjnego zasilacza USP bo co zrobisz jeśli zabraknie prądu ? :blink: a kociołek będzie pełny paliwa. :ph34r: P.S gdzie te fotki zasobnika ? poczytaj na forum jest tu wiele opisane na temat różnicy między jednym a drugim typem miarkownika , jak również prawidłowo zabezpieczyć instalację C.O. aby była bezpieczna i wygodna w użytkowaniu , jak również spalać dobrze, czysto i oszczędnie w kociołku ;)
WojciszPL Opublikowano 10 Września 2013 Autor #21 Opublikowano 10 Września 2013 darecki, nie mam problemu z wkręceniem, po prostu zastanawiało mnie czy można nie dokręcić do końca, jeśli np. ustawienie w odpowiedniej pozycji będzie pół obrotu przed końcem gwintu. no ale ok, wyjaśniłeś mi to i luz :) czytałem instrukcję i wiem jak wykalibrować ten sprzęt :) Zastanawiam się natomiast, czy nie lepiej byłoby kupić miarkownik boleckiego, skoro i tak muszę zainwestować w sterownik na dwie pompy. Dodam tylko, że UPS jest zbędne, bo taki miarkownik, w przypadku zaniku napięcia zamyka klapkę :) pozdrawiam PS: Co do sposobów spalania to przeczytałem pół tego forum i kilkadziesiąt stron na forum muratora z wiadomomego tematu Last Rico :) Cieszy mnie, że mogę wiedzę czerpać od ludzi którzy mają doświadczenie w tej kwestii. Wiem już jak wyeliminować lewe powietrze w swoim kotle, bez więszych przeróbek. Problemem pozostaje natomiast KPW bo nie dostałem zgody na wiercenie, a to nie mój kocioł, zobaczę na początku jak będzie spalanie szło bez tego :)
adek Opublikowano 10 Września 2013 #22 Opublikowano 10 Września 2013 Co do miarkownika to ośmielę się radzic aby wkrecic go za pośrednictwem trójnika i na wolnym wylocie załozyc zawór odcinający 1/2cala.w póżniejszym czasie można będzie zrobic obejście do zaworu spustowego co jednocześnie będzie zabezpieczeniem przed zbyt niska temperatura powrotu a jednocześnie poprawi cyrkulacje wody w całym kotle i znacznie poprawi się reakcja miarkownika na zmiany temperatury. W sprawie dzrzwiczek zasypu radze kontaktoawc się z serwisem.nr telefonu jest na obudowie kotła .jeszcze ponad rok temu można było kupic takie i to bez wkladuceramicznego w srodku .Ewentualnie można spróbować zakupu samej klamki a zwymiarowany kawałek blachy niech nawierci i pospawa najbliższy slusarz.to nie powinny być kolosalne pieniądze.
darecki2308 Opublikowano 10 Września 2013 #23 Opublikowano 10 Września 2013 Dodam tylko, że UPS jest zbędne, bo taki miarkownik, w przypadku zaniku napięcia zamyka klapkę :) pozdrawiam z zasilaczem USP to rozumiem takie rozwiązaniem , ale bez ? jest to dla mnie nie zrozumiałe po co :blink: nie twierdzę fajne urządzeniem ma swe plusy jak i minus, który w tym przypadku najważniejszy co będzie gdy zniknie prąd.zamknie klapkę z dopływem powietrza , a kocioł załadowany do połowy , u mnie gdy prąd zniknie co się zdarza nie często ,ale bywają takie sytuację to się tym nie przejmuję kociołek pracuje miarkownik spełnia swoje zadanie ciepło na mieszkanie też idzie i nie mam obawy że wrócę z pracy do zimnego , mimo że prądu nie ma i pompy stoją ,ale to już inny temat . jeśli chcesz i nie masz innych wydatków związanych z instalacją ,co może okazać się bardzie przydatne to kupuj. decyzja zakupu należy do ciebie :) ;) . zerknij poczytaj poszukaj jest podobnych tematów dość na forum np. tu http://forum.info-og...terownik-ciagu/ i dojdź sam do tego pozdrawiam ;)
WojciszPL Opublikowano 10 Września 2013 Autor #24 Opublikowano 10 Września 2013 Cóż, instalacja i tak nie będzie pracować na grawitacji, z racji tego, że pompa jest na powrocie (bez obejścia). Więc w przypadku braku napięcia, zamknie się klapka i kocioł po prostu wygaśnie. I tak by nie było odbioru ciepła, więc to nawet bezpieczniejsze, niż normalna praca na miarkowniku mechanicznym i brak odbioru ciepła.. wiadomo czym to grozi.. :P Pozdrawiam :)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.