Balzak Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #1 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Witam serdecznie Zwracam sie z do was o pomoc, chce zmodernizować kotłownie gdyż jak była montowana to hydraulik nie zrobił mi ochrony powortu, 2 sezony grzałem bez ochrony, natomiast na nadchodzący sezon chciałbym to zrobić gdyż chyba sa same plusy ochrony powrotu chyba ze jestem w błędzie to prosze o komentarze. Na początek wrzucam obecny schemat instalacji jaką posiadam u siebie, która jest zasilana kotłem Defro Eko Duo Uni 19kw. Czytając forum jest trochę o tej ochronie itp itd. Jedni chwalą rozwiązanie z zaworem 4d inni natomiast z krótkim obiegiem kotłowym. Dlatego chciałbym abyście sie wypowiedzieli co do mojego schematu co lepiej użyć. Chciałbym aby ingerencja w układ była jak najmniejsza, i wymyśliłem sobie ze chyba dodanie pompy kotłowej będzie najprostsze. Poniżej wrzucam schemat po modernizacji tak jak ja to sobie wymyśliłem, prosze o opinie czy to bedzie funkcjonować i spełniać założoną rolę. I teraz mam kilka pytań 1. Czy tak może być wpięty obieg kotłowy tzn. przed odejściem do CWU. czy może lepiej za odejściem. 2. Jakiej pompy uzyć do obiegu kotłowego- Czy zwykła cyrkulacyjna zda egzamin??? 3. Na schemacie nie ma wrysowanego sterownika pompy kotłowej ale wiem ze trzeba go zainstalować, jaki polecacie??? Co do danych instalacji w ramach potrzeby bede je sukcesywnie wpisywał Aha obecnie mam zawór 3d model MINIMIX G 1 1/2" firmy wita-hel. Przyszłościowo też myślałem o automatycznym sterowaniu zaworem 3d ale nie wiem czy to ma sens, Bede wdzięczny za wszelkie podpowiedzi i uwagi
Gość Digitrax Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #2 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Powiesić za jaja tego hydraulika co to stworzył. Najprościej będzie u Ciebie jak wstawisz wymiennik płytowy, Dzięki temu kocioł będzie pracować w układzie otwartym (bezpieczeństwo) i będzie miał ciepły powrót. Instalację CO zostawisz w układzie zamkniętym.
Balzak Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Autor #3 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Jak proponujesz to powpinać, pomysł godny uwagi
sambor Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #4 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Wymiennik płytowy to dodatkowe koszty i dodatkowe problemy z regulacją układu. Przede wszystkim ZB na 1,5 - max 2,0 bar, przy 3 barach to ten kocioł może polecieć a nie ZB puścić. Obieg kotłowy - może być jak proponujesz tylko trzeba na obwodzie pompy zawór grzybkowy dławiący lub pompę z płynną regulacją wydatku. Pozdr.
Balzak Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Autor #5 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Czyli pompa elektroniczna???? A ten zawór grzybkowy w którym miejscu ma być??? Co do ZB sprawdzę te ciśnienie.
vernal Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #6 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Przede wszystkim ZB na 1,5 - max 2,0 bar, przy 3 barach to ten kocioł może polecieć a nie ZB puścić. 3 bary to może wytrzyma, ale 30 na pewno nie.
sambor Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #7 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 jak kolega tak twierdzi to pewnie wytrzyma, ;) choć producent podaje max ciśnienie robocze 1,5bar. Przy zmniejszeniu wartości otwarcia ZB, zajdzie pewnie konieczność powiększenia naczynia przeponowego np dodanie drugiego. Zawór grzybkowy potrzebny jest przed pompą kotłową do regulacji przepływu w obwodzie pompy kotłowej, w przypadku np pompy Wilo Pico regulację wykonasz płynnie gałka na pompie.
vernal Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #8 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Widzę, że kolega chce tam dać zawór 30 bar a nie 3 bar, jeśli taki znajdzie ;) Ten zawór grzybkowy to raczej za pompą a nie przed. Ogólnie to ta instalacja nie bardzo mi się podoba, jakieś dziwne podmieszanie a raczej rozdzielenie na podłogówkę i ta ilość pomp... Ja bym to sterowanie widział raczej na zaworach z siłownikiem takich jak do podłogówek się daje, ale mało kto tak robi, wolą pompy mnożyć. Pozdrawiam.
sambor Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #9 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Autor to chyba w ogóle nie wie o czym pisze z tym ZB, popełnił czeski błąd pisząc 3MPa, założyłem że to 3,0 bar, choć faktycznie takiego ZB - na 3,0bar w handlu nie ma, chyba że regulowany nastawny. A zawór grzybkowy to czy będzie przed czy za pompą spełni taką samą rolę.
Gość Digitrax Opublikowano 18 Sierpnia 2013 #10 Opublikowano 18 Sierpnia 2013 Koledzy nie zapominajmy o jednym. Kocioł obecnie pracuje w układzie zamkniętym a nie jest do tego przystosowany. Stąd moja propozycja z wymiennikiem bo jeżeli ma już być pompa kotłowa to może niechaj już tłoczy wodę do wymiennika dzięki czemu przy okazji zapewnimy bezpieczeństwo dla użytkownika. No chyba, że istnieje możliwość instalacji naczynia otwartego w najwyższym punkcie instalacji oraz poprowadzenia dwóch rur (1 cal) od kotła do tegoż naczynia wtedy bez wymiennika się obejdzie. Użytkownik pisze, że układ już działa 2 sezony, więc obstawiam, że na obecnym etapie montaż tych rur nie jest możliwy (wymiennik załatwi sprawę)
vernal Opublikowano 19 Sierpnia 2013 #11 Opublikowano 19 Sierpnia 2013 A zawór grzybkowy to czy będzie przed czy za pompą spełni taką samą rolę. Jak jest przed pompą to jeszcze może spełniać dodatkową rolę. Wzbudzać kawitację. Tylko nie wiadomo czy autor tego chce.
Balzak Opublikowano 19 Sierpnia 2013 Autor #12 Opublikowano 19 Sierpnia 2013 Wracając do ZB to faktycznie zle napisałem na schemacie. Co do zaworu grzybkowego to on ma za zadanie ograniczać przepływ-tak??? A jaką pompę na obieg kotłowy polecacie?? Tez jeszcze myślałem o zaworze 4d, ale chyba na moich średnicach to kiepsko grawitacyjnie będzie chodził. Wydaje mi sie ze jak bedzie powrót cieplejszy to kociołek bedzie stabilniej pracował,
sambor Opublikowano 19 Sierpnia 2013 #13 Opublikowano 19 Sierpnia 2013 . Wzbudzać kawitację. . Kolejne , po instalacjach w ocynku, Yeti :P - ciekawe czy komuś ta kawitacja przy takich przepływach zaszkodziła Pozdr. PS Kolego Balzak napisz jaki masz ten ZB - pewnie 2,5bar.?
Balzak Opublikowano 19 Sierpnia 2013 Autor #14 Opublikowano 19 Sierpnia 2013 Sprawdzę zaraz dokładnie ale chyba 3 bary.
vernal Opublikowano 19 Sierpnia 2013 #15 Opublikowano 19 Sierpnia 2013 Kolejne , po instalacjach w ocynku, Yeti :P - ciekawe czy komuś ta kawitacja przy takich przepływach zaszkodziła Tak samo jak ocynk przeszkadza tak też i kawitacja. Z ocynkiem zostało już wyjaśnione a kawitacja po prostu będzie zapowietrzać układ, też bardzo częste problemy użytkowników. Tu przepływ nie jest istotny, znaczenie ma moc pompy.
Balzak Opublikowano 20 Sierpnia 2013 Autor #16 Opublikowano 20 Sierpnia 2013 a jeszcze jedno pytanie do ekspertów mi sie przypomniało. Jakiś czas temu zauważyłem ze zaczeła mi działać grawitacja na obiegu C.O mimo trybu letniego kiedy pompa c.o jest wyłączona. dodam ze na parterze i piętrze mam rozdzielacze do grzejników. Możliwe jest to ze działa grawitacja?? Może nie we wszystkich grzejnikach ale najbardziej na piętrze działa.
Balzak Opublikowano 8 Września 2013 Autor #17 Opublikowano 8 Września 2013 Ktoś jeszcze coś podpowie co do mojej przeróbki, bo na dniach chciałbym to przerobić??
automatyk Opublikowano 8 Września 2013 #18 Opublikowano 8 Września 2013 Powiesić za jaja tego hydraulika co to stworzył. Najprościej będzie u Ciebie jak wstawisz wymiennik płytowy, Dzięki temu kocioł będzie pracować w układzie otwartym (bezpieczeństwo) i będzie miał ciepły powrót. Instalację CO zostawisz w układzie zamkniętym. to co teraz zaproponowałeś to nadaje się do muzeum techniki ....
automatyk Opublikowano 8 Września 2013 #19 Opublikowano 8 Września 2013 najlepiej zamontuj tą dodatkowa pompę i na powrocie termostat na 45st ,pompa na pierwszy bieg tak aby wygrzewała tylko wrazie potrzeby ,zawory bezwzględnie wymienić na 1,5 bar a nad kotlem zamontować przepływowy schładzacz lub jeśli masz jakiś wolny króciak w kotle (wejdź na stronę domer tam masz urządzenia do odprowadzania ciepła ) i to by było tyle ,i nie baw się w archainczne wymienniki bo to masakra jest i koszty eksploatacji rosną
Balzak Opublikowano 8 Września 2013 Autor #20 Opublikowano 8 Września 2013 Na jakiej średnicy zrobić krótki obieg, i wpiąć go zaraz za wyjściem z kotła?? czy może za odejściem na CWU a przed zaworem 3d.
automatyk Opublikowano 8 Września 2013 #21 Opublikowano 8 Września 2013 Na jakiej średnicy zrobić krótki obieg, i wpiąć go zaraz za wyjściem z kotła?? czy może za odejściem na CWU a przed zaworem 3d. to już nie ma znaczenia możesz ważne żeby spiąć zasilanie z powrotem i do tego termostat na powrocie i tyle
Balzak Opublikowano 8 Września 2013 Autor #22 Opublikowano 8 Września 2013 Jaki zastosować zawór do regulacji przepływu no bo chyba musi jakiś być, Bo zwykły kulowy chyba nie nadaje sie.może zastosować jakiś zakręcany http://allegro.pl/zawor-grzybkowy-ocynkowany-1-w-w-ocynk-i3498240023.html coś takiego??
automatyk Opublikowano 8 Września 2013 #23 Opublikowano 8 Września 2013 nic nie potrzeba ,jedynie termostat ,a już na pewno nic z tego portalu nie jest potrzebne do instalacji ....
Balzak Opublikowano 8 Września 2013 Autor #24 Opublikowano 8 Września 2013 jaki proponujesz ten termostat????
darecki2308 Opublikowano 8 Września 2013 #25 Opublikowano 8 Września 2013 Witam zerknij tu http://www.esbe.eu/pl/pl-PL
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.