Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymiennik Płytowy I Łączenie Instalacji


titanus
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Mam mały problem z właściwym podłączeniem wymiennika 30 płytowego (Urlich) do obu instalacji.

Precyzując:

1. Instalacja "pierwotna" (zasilająca) jest oparta o piec na paliwo stałe (drewno + węgiel). Piec o mocy 24 KW ze sterownikiem i regulacją nadmuchu.

Powyższy piec pracuje w układzie zamkniętym z zaworem bezp. i chłodnicą. Przy piecu oczywiście pompka na zasilaniu 25/60. Instalacja rozprowadzająca w miedzi. Temperatura optymalna wody wyjściowej z pieca to okolice 45 stopni. Wtedy w domu jest przyjemne 21-23 stopni.

2. Instalacja "wtórna" znajduje się w nowo dobudowanej części (przez ścianę) i oparta jest na kotle gazowym kondensacyjnym, dwu-funkcyjnym 22 KW z zamkniętą komorą, ze sterownikiem pogodowym. Tu również instalacja w układzie zamkniętym na alupexie. Dodatkowo jest rozdzielacz i podłogówka z zaworem mieszającym i osobną pompką wspomagająca (tylko dla podłogówki) 25/60 sterowaną przez regulator Pixysa ATR242. Temperatura zasilania ustawiona na 44 stopnie.

 

W/w obiegi zdecydowałem się połączyć właśnie za pomocą wymiennika płytowego. Jednak problemy mam (jak na razie) 2.

1. Zasilenie na wymiennik idzie z "końca" jednego z grzejników i obecnie problemem jest to że choć woda na "zasileniu" wymiennika jest, to jest po prostu zimna (brak przepływu??). Czy w takim razie zasilenie na wymiennik powinno być wykonane sprzed grzejnika ?

2. Jeśli zechcę podłączyć do wymiennika obwód "wtórny" to jak to uczynić: Czy za pomocą np zaworów 3-drożnych przełączalnych (sterownik sprawdzając temperaturę na "zasileniu" wymiennika przełączałby zawory na wymiennik (+blokowałby funkcję C.O. W piecu - jest taka opcja na złączu elektroniki w piecu) lub piec gazowy.

 

Pozostaje pytanie czy w takim razie dokładać również pompkę 25/40 na obwodzie "wtórnym", zaraz na "wyjściu" wymiennika ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik na stronie pierwotnej podłączasz za kotłem, a nie za grzejnikami. Za grzejnikami masz już tylko wychłodzony powrót do kotła i de facto instalacja pracuje "na odwrót". Strona wtórna grzeje pierwotną. Nie dajesz przed wymiennikiem żadnych zaworów trójdrożnych celem sterowania, ale dajesz dwie pompy. Jedna po stronie pierwotnej, a druga po stronie wtórnej (sa gotowe zestawy do kupienia razem z wymiennikiem i skoro nie wiesz wiele w tym temacie, a chcesz robic to sam, to radzę się tym zainteresować) Dobrze byłoby, jakbyś przepiął grzejniki na stronę wtórną, a o kocioł gazowy się nie martw. On bedzie wiedział kiedy sie właczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ nie zawsze piec na drzewo (nie w każdych warunkach) jest uruchamiany, więc przy połączeniu bezpośrednim miałbym instalację "wtórną" - zimną.

Dodatkowo piec gazowy jest ustawiony na grzanie-dogrzewanie czyli przy pewnych warunkach po prostu się wyłącza.

Chcę uniknąć równie grzania instalacji pierwotnej przez piec gazowy.

Innymi słowy: wymiennik ma zapewnić ciepło jako podstawowe źródło, a jeśli w instalacji pierwotnej się "nie grzeje" to przełączyć trzeba układ na grzanie piecem gazowym.

 

Sklecę jeszcze jakiś podstawowy schemat tech i dodam trochę później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik na stronie pierwotnej podłączasz za kotłem, a nie za grzejnikami. Za grzejnikami masz już tylko wychłodzony powrót do kotła i de facto instalacja pracuje "na odwrót". Strona wtórna grzeje pierwotną. Nie dajesz przed wymiennikiem żadnych zaworów trójdrożnych celem sterowania, ale dajesz dwie pompy. Jedna po stronie pierwotnej, a druga po stronie wtórnej (sa gotowe zestawy do kupienia razem z wymiennikiem i skoro nie wiesz wiele w tym temacie, a chcesz robic to sam, to radzę się tym zainteresować) Dobrze byłoby, jakbyś przepiął grzejniki na stronę wtórną, a o kocioł gazowy się nie martw. On bedzie wiedział kiedy sie właczyć.

Co do podłączenia wymiennika, to również mi się tak wydaje, że powinien on być "przed" grzejnikiem, jednak instalator twierdził, że takie połączenie "szeregowe" też będzie działać. ?? Niestety jak się okazuje chyba nie do końca...

Co do sensu stosowania zaworów 3-drożnych przełączających (bo takie miałem na myśli - konkretnie ATV300 Urlicha) to przełączałyby mi układ grzewczy po stronie wtórnej pomiędzy: wymiennik->pompka->rozdzielacze->grzejniki+podłogówka->powrót, a piec->rozdzielacze->grzejniki+podłogówka->powrót. Dodatkowo regulator oprócz załączania zaworów włączałby pompkę i blokował funkcję C.O. w piecu (w momencie gdy grzeje piec na drzewo).

 

Schemat załączam.

post-20792-0-29179500-1323245434_thumb.jpg

schemat_v2.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Mam mały problem z właściwym podłączeniem wymiennika 30 płytowego (Urlich) do obu instalacji.

Precyzując:

1. Instalacja "pierwotna" (zasilająca) jest oparta o "piec" - kocioł na paliwo stałe (drewno + węgiel). Piec o mocy 24 KW ze sterownikiem i regulacją nadmuchu.

Powyższy piec pracuje w układzie zamkniętym z zaworem bezp. i chłodnicą. Przy piecu oczywiście pompka na zasilaniu 25/60. Instalacja rozprowadzająca w miedzi. Temperatura optymalna wody wyjściowej z pieca to okolice 45 stopni. Wtedy w domu jest przyjemne 21-23 stopni.

2. Instalacja "wtórna" znajduje się w nowo dobudowanej części (przez ścianę) i oparta jest na kotle gazowym kondensacyjnym, dwu-funkcyjnym 22 KW z zamkniętą komorą, ze sterownikiem pogodowym. Tu również instalacja w układzie zamkniętym na alupexie. Dodatkowo jest rozdzielacz i podłogówka z zaworem mieszającym i osobną pompką wspomagająca (tylko dla podłogówki) 25/60 sterowaną przez regulator Pixysa ATR242. Temperatura zasilania ustawiona na 44 stopnie.

 

W/w obiegi zdecydowałem się połączyć właśnie za pomocą wymiennika płytowego. Jednak problemy mam (jak na razie) 2.

1. Zasilenie na wymiennik idzie z "końca" jednego z grzejników i obecnie problemem jest to że choć woda na "zasileniu" wymiennika jest, to jest po prostu zimna (brak przepływu??). Czy w takim razie zasilenie na wymiennik powinno być wykonane sprzed grzejnika ?

2. Jeśli zechcę podłączyć do wymiennika obwód "wtórny" to jak to uczynić: Czy za pomocą np zaworów 3-drożnych przełączalnych (sterownik sprawdzając temperaturę na "zasileniu" wymiennika przełączałby zawory na wymiennik (+blokowałby funkcję C.O. W piecu - jest taka opcja na złączu elektroniki w piecu) lub piec gazowy.

 

Pozostaje pytanie czy w takim razie dokładać również pompkę 25/40 na obwodzie "wtórnym", zaraz na "wyjściu" wymiennika ?

 

1. Nie piec a kocioł

2. Pamietaj min. temp powrotu to 45C /to i tak bardzo nisko ale z przymrużeniem oka/ powinno być 55C

3. Co to za pompa 25/60 .... coś wiecej może ustawiona na 1 lub 2 bieg ... wymiennik ma opór rzędu 13 do 17kPa do 1,7 m a połączenie prosto z kotła

4. Wszystkie grzejniki przepnij na stronę wtórną i tam zamontuj pompkę

Już ktoś tak napisał nie zauważyłem przepraszam

Proste to gdy masz sterownk kotła dostosowany do rozdzielenia obiegów poprzez wymiennik. Tylko jeszcze trzeba pamiętac o tym że kocioł gazowy nie może jednocześnie działać z kotłem na paliwo stałe jeżeli ten nie ma automatycznego podawania opału. Taki kocioł trzeba ręcznie odpalać po rozłączeniu automatyki kotła na paliwo stałe

Dwie pompy nie moga działać jednocześnie albo jedna z nich nie może otrzymywac dwóch sygnałów Trzeba o tym pamiętać

Pozdrawiam czytających

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Pamietaj min. temp powrotu to 45C /to i tak bardzo nisko ale z przymrużeniem oka/ powinno być 55C

Zasadniczo to przychylam się do tej koncepcji, ale...przy wyższej temp na piecu w domu (chodzi o część "pierwotną") panowałaby "nieznośna gorącz" -

testy, już przy temp. zasilania wodą grzejników w okolicy 55 stopni dawała praktycznie 26-28 stopni w domu (o zapachu smażonych jajek dolatujących z grzejników nie wspomnę). Coby więc mieć w tamtej części temp w okolicach 20-21 stopni potrzebowałbym zaworu mieszającego za pompą - czyli przeróbka starej instalacji.

 

3. Co to za pompa 25/60 .... coś wiecej może ustawiona na 1 lub 2 bieg ... wymiennik ma opór rzędu 13 do 17kPa do 1,7 m a połączenie prosto z kotła

4. Wszystkie grzejniki przepnij na stronę wtórną i tam zamontuj pompkę

Ad. 3 Pompa obiegowa omnigena 25-60 45-75W ustawiona na III bieg - to jeśli chodzi o stronę "pierwotną" i podobna grundfosa na stronie "wtórnej" do podłogówki.

Ad. 4 W zasadzie to one tak są zrobione, ale jeśli masz na myśli przepięcie grzejników w dwu różnych obiegach to jest to obecnie (a prawdopodobnie i w przyszłości) niewykonalne. Oba obwody grzewcze w głównych założeniach mają zostać niezależne od siebie.

 

Tylko jeszcze trzeba pamiętac o tym że kocioł gazowy nie może jednocześnie działać z kotłem na paliwo stałe jeżeli ten nie ma automatycznego podawania opału. Taki kocioł trzeba ręcznie odpalać po rozłączeniu automatyki kotła na paliwo stałe.

Założenie odpowiedniej zwory na płycie elektroniki w kotle gazowym powoduje wyłączenie funkcji C.O. i pozostawienie jedynie funkcji C.W.U. I piec działa nadal. Po zdjęciu zwory funkcja C.O zostaje aktywowana i po wykonaniu automatycznego "selftestu" C.O. załącza się - więc ręczne odpalanie kotła gazowego jest niepotrzebne. Załatwia to automatyka.

 

Dwie pompy nie moga działać jednocześnie albo jedna z nich nie może otrzymywac dwóch sygnałów Trzeba o tym pamiętać

A kto powiedział, że na jednym obwodzie nie mogą działać np. 2 pompy ?? Nie widzę przeciwwskazań. Należy pamiętać jedynie o zasadzie punktów skrajnych.

Co do 2 sygnałów jednoczesnych to oczywiście się zgadzam i jest to dla mnie oczywiste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie chciałem zamieszać w waszym ogródku ,na schemacie żle podłączony wymiennik (ciepłe po stronie ciepłego ma być) innymi słowy ma być przeciwprądowo.poz Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie chciałem zamieszać w waszym ogródku ,na schemacie żle podłączony wymiennik (ciepłe po stronie ciepłego ma być) innymi słowy ma być przeciwprądowo.poz Hermogenes

Faktycznie - moje przeoczenie. Rozumiem że teraz jest już OK ?

W takim razie nie rozwiązana pozostaje kwestia główna jak to podłączyć w takim układzie (co konkretnie zrobić) aby to działało dobrze?

Strona "pierwotna" pozostaje podłączona, ale nie ma grzania, strona "wtórna" jest nie podłączona i nie wiem czy ją w ogóle podłączać bez pompki.

post-20792-0-32821300-1323427217_thumb.jpg

schemat_v3.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-4692-0-62337600-1323430285_thumb.jpg

Odnośnie możliwości przepięcia układu pierwotnego bezpośrednio na wyjście kotła na paliwo stałe okazało się "niewykonalne". "Instalator" stwierdził, że "...na 110% pompka tego przez to pana ustrojstwo wody nie przepcha" :DDD

Pokazałem mu wnętrze mojego Vaillanta dwufukcyjnego z pytaniem dlaczego w takim razie pompka 55W w piecu daje radę "przepchać" na wysokość 3 metrów i długość 38 metrów powiedział tylko: "Jak żeś Pan sobie sam to urządzenie zakładał to sam sobie szukaj odpowiedzi w internecie" :DDDDDD

Tak więc podłączenie wymiennika na "końcu" jednego z grzejników pozostaje.

Może w niedalekiej przyszłości uda się to zmienić trochę.

 

Koniec końców wstawiłem dodatkową pompkę 25-40 na zasilenie od strony pierwotnej (już u mnie), tuż przy wymienniku, dołożyłem odpowietrznik automatyczny i termometr z ciśnieniomierzem (w jednej obudowie). Po puszczeniu pompki w ruch temp. ustaliła się na 45 stopniach, więc pozostaje mi jedynie wypięcie pompki od podłogówki (25-60) przy rozdzielaczu i przepięciu jej na wyjście ciepłej wody na wymienniku. Zawory ATV-300 powinny przyjść jutro więc jak skręcę wszystko i sprawdzę to nawet zrobię zdjęcia i wrzucę. Może komuś się przyda na przyszłość. (Jeśli będzie musiał tak kombinować jak ja :DDD).

 

Na dzień dzisiejszy jakoś to działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie :-)

Nastapiły małe zmiany i obecnie jestem podłączony bezpośrednio na piecu :-)

Rurki miedziane 18mm więc przepływ dla pompki 25/40 bedzie wystarzający. Musze jeszcze przerobić przyłącze na wymienniku od części pierwotnej na gwintu 3/4 cala i chyba będzie to brykać :-). Mała uwaga do zaworów atv-300, niestety ale ich platikowa obudowa sprawia że poprostu przepuszczają wode z głownego obiegu. Kapie tylko coprawda troszke ale jednak. :-( obiecane zdjęcia w przyszłym tygodniu.ro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.