Skocz do zawartości

titanus

Forumowicz
  • Postów

    14
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Osiągnięcia titanus

Ciekawy

Ciekawy (3/14)

  • Pierwszy post
  • Współtwórca
  • Tydzień pierwszy zaliczony
  • Miesiąc później
  • Od roku na pokładzie

Najnowsze odznaki

0

Reputacja

  1. Witajcie :-) Nastapiły małe zmiany i obecnie jestem podłączony bezpośrednio na piecu :-) Rurki miedziane 18mm więc przepływ dla pompki 25/40 bedzie wystarzający. Musze jeszcze przerobić przyłącze na wymienniku od części pierwotnej na gwintu 3/4 cala i chyba będzie to brykać :-). Mała uwaga do zaworów atv-300, niestety ale ich platikowa obudowa sprawia że poprostu przepuszczają wode z głownego obiegu. Kapie tylko coprawda troszke ale jednak. :-( obiecane zdjęcia w przyszłym tygodniu.ro
  2. Odnośnie możliwości przepięcia układu pierwotnego bezpośrednio na wyjście kotła na paliwo stałe okazało się "niewykonalne". "Instalator" stwierdził, że "...na 110% pompka tego przez to pana ustrojstwo wody nie przepcha" :DDD Pokazałem mu wnętrze mojego Vaillanta dwufukcyjnego z pytaniem dlaczego w takim razie pompka 55W w piecu daje radę "przepchać" na wysokość 3 metrów i długość 38 metrów powiedział tylko: "Jak żeś Pan sobie sam to urządzenie zakładał to sam sobie szukaj odpowiedzi w internecie" :DDDDDD Tak więc podłączenie wymiennika na "końcu" jednego z grzejników pozostaje. Może w niedalekiej przyszłości uda się to zmienić trochę. Koniec końców wstawiłem dodatkową pompkę 25-40 na zasilenie od strony pierwotnej (już u mnie), tuż przy wymienniku, dołożyłem odpowietrznik automatyczny i termometr z ciśnieniomierzem (w jednej obudowie). Po puszczeniu pompki w ruch temp. ustaliła się na 45 stopniach, więc pozostaje mi jedynie wypięcie pompki od podłogówki (25-60) przy rozdzielaczu i przepięciu jej na wyjście ciepłej wody na wymienniku. Zawory ATV-300 powinny przyjść jutro więc jak skręcę wszystko i sprawdzę to nawet zrobię zdjęcia i wrzucę. Może komuś się przyda na przyszłość. (Jeśli będzie musiał tak kombinować jak ja :DDD). Na dzień dzisiejszy jakoś to działa.
  3. Faktycznie - moje przeoczenie. Rozumiem że teraz jest już OK ? W takim razie nie rozwiązana pozostaje kwestia główna jak to podłączyć w takim układzie (co konkretnie zrobić) aby to działało dobrze? Strona "pierwotna" pozostaje podłączona, ale nie ma grzania, strona "wtórna" jest nie podłączona i nie wiem czy ją w ogóle podłączać bez pompki. schemat_v3.pdf
  4. Zasadniczo to przychylam się do tej koncepcji, ale...przy wyższej temp na piecu w domu (chodzi o część "pierwotną") panowałaby "nieznośna gorącz" - testy, już przy temp. zasilania wodą grzejników w okolicy 55 stopni dawała praktycznie 26-28 stopni w domu (o zapachu smażonych jajek dolatujących z grzejników nie wspomnę). Coby więc mieć w tamtej części temp w okolicach 20-21 stopni potrzebowałbym zaworu mieszającego za pompą - czyli przeróbka starej instalacji. Ad. 3 Pompa obiegowa omnigena 25-60 45-75W ustawiona na III bieg - to jeśli chodzi o stronę "pierwotną" i podobna grundfosa na stronie "wtórnej" do podłogówki. Ad. 4 W zasadzie to one tak są zrobione, ale jeśli masz na myśli przepięcie grzejników w dwu różnych obiegach to jest to obecnie (a prawdopodobnie i w przyszłości) niewykonalne. Oba obwody grzewcze w głównych założeniach mają zostać niezależne od siebie. Założenie odpowiedniej zwory na płycie elektroniki w kotle gazowym powoduje wyłączenie funkcji C.O. i pozostawienie jedynie funkcji C.W.U. I piec działa nadal. Po zdjęciu zwory funkcja C.O zostaje aktywowana i po wykonaniu automatycznego "selftestu" C.O. załącza się - więc ręczne odpalanie kotła gazowego jest niepotrzebne. Załatwia to automatyka. A kto powiedział, że na jednym obwodzie nie mogą działać np. 2 pompy ?? Nie widzę przeciwwskazań. Należy pamiętać jedynie o zasadzie punktów skrajnych. Co do 2 sygnałów jednoczesnych to oczywiście się zgadzam i jest to dla mnie oczywiste.
  5. Co do podłączenia wymiennika, to również mi się tak wydaje, że powinien on być "przed" grzejnikiem, jednak instalator twierdził, że takie połączenie "szeregowe" też będzie działać. ?? Niestety jak się okazuje chyba nie do końca... Co do sensu stosowania zaworów 3-drożnych przełączających (bo takie miałem na myśli - konkretnie ATV300 Urlicha) to przełączałyby mi układ grzewczy po stronie wtórnej pomiędzy: wymiennik->pompka->rozdzielacze->grzejniki+podłogówka->powrót, a piec->rozdzielacze->grzejniki+podłogówka->powrót. Dodatkowo regulator oprócz załączania zaworów włączałby pompkę i blokował funkcję C.O. w piecu (w momencie gdy grzeje piec na drzewo). Schemat załączam. schemat_v2.pdf
  6. Ponieważ nie zawsze piec na drzewo (nie w każdych warunkach) jest uruchamiany, więc przy połączeniu bezpośrednim miałbym instalację "wtórną" - zimną. Dodatkowo piec gazowy jest ustawiony na grzanie-dogrzewanie czyli przy pewnych warunkach po prostu się wyłącza. Chcę uniknąć równie grzania instalacji pierwotnej przez piec gazowy. Innymi słowy: wymiennik ma zapewnić ciepło jako podstawowe źródło, a jeśli w instalacji pierwotnej się "nie grzeje" to przełączyć trzeba układ na grzanie piecem gazowym. Sklecę jeszcze jakiś podstawowy schemat tech i dodam trochę później.
  7. Witam. Mam mały problem z właściwym podłączeniem wymiennika 30 płytowego (Urlich) do obu instalacji. Precyzując: 1. Instalacja "pierwotna" (zasilająca) jest oparta o piec na paliwo stałe (drewno + węgiel). Piec o mocy 24 KW ze sterownikiem i regulacją nadmuchu. Powyższy piec pracuje w układzie zamkniętym z zaworem bezp. i chłodnicą. Przy piecu oczywiście pompka na zasilaniu 25/60. Instalacja rozprowadzająca w miedzi. Temperatura optymalna wody wyjściowej z pieca to okolice 45 stopni. Wtedy w domu jest przyjemne 21-23 stopni. 2. Instalacja "wtórna" znajduje się w nowo dobudowanej części (przez ścianę) i oparta jest na kotle gazowym kondensacyjnym, dwu-funkcyjnym 22 KW z zamkniętą komorą, ze sterownikiem pogodowym. Tu również instalacja w układzie zamkniętym na alupexie. Dodatkowo jest rozdzielacz i podłogówka z zaworem mieszającym i osobną pompką wspomagająca (tylko dla podłogówki) 25/60 sterowaną przez regulator Pixysa ATR242. Temperatura zasilania ustawiona na 44 stopnie. W/w obiegi zdecydowałem się połączyć właśnie za pomocą wymiennika płytowego. Jednak problemy mam (jak na razie) 2. 1. Zasilenie na wymiennik idzie z "końca" jednego z grzejników i obecnie problemem jest to że choć woda na "zasileniu" wymiennika jest, to jest po prostu zimna (brak przepływu??). Czy w takim razie zasilenie na wymiennik powinno być wykonane sprzed grzejnika ? 2. Jeśli zechcę podłączyć do wymiennika obwód "wtórny" to jak to uczynić: Czy za pomocą np zaworów 3-drożnych przełączalnych (sterownik sprawdzając temperaturę na "zasileniu" wymiennika przełączałby zawory na wymiennik (+blokowałby funkcję C.O. W piecu - jest taka opcja na złączu elektroniki w piecu) lub piec gazowy. Pozostaje pytanie czy w takim razie dokładać również pompkę 25/40 na obwodzie "wtórnym", zaraz na "wyjściu" wymiennika ?
  8. OK. czy już doszedłem w końcu do tego co i jak: potrzebuję: 1. Zestawu wymiennikowo-pompowego na 24-30 KW. Np. na allegro tego już parę szt jest. Koszt ok 1200-1500 Zł. Samemu - jakieś 800-1000 wyjdzie. 2. Przekaźników dwu + trochę kabla trój-żyłowego 3x0,75 z powodzeniem wystarczy - to mam 3. Regulatora temp z dwoma wyjściami przekaźnikowymi i termometrem przylgowym - też mam. 4. Rur calowych stalowych lub miedzianych 22 - pierwsze są, drugie do ewentualnego zakupienia. ...I w sumie tyle! Naczynko wzbiorcze mam już załatwione - 44 litry z osprzętem. Skręcić, napełnić, wyregulować i można umawiać się z instalatorem na 0-we uruchomienie :P JUPII !! :P Schemat poniżej:(źródło: aukcja internetowa pewnej firmy) Schemat z wymiennikiem I opis do tego: Opis do schematu Jak myślicie ma szansę to działać ? ;-) wymiennik_1.bmp wymiennik_4.bmp
  9. Serwisant Vaillanta, z którym dzisiaj rozmawiałem zaproponował rozwiązanie na bazie VR630 + 2 moduły VR31 i kilka czujników NTC VR10. O ile dobrze go zrozumiałem NIE MA MOŻLIWOŚCI takiego sterowania dwoma niezależnymi obiegami grzewczymi aby się UZUPEŁNIAŁY. Przynajmniej nie w sposób bezpośredni. Podrzucił mi rozwiązanie oparte o połączenie kominka z płaszczem wodnym, wymiennika płytowego, wymiennika ciepła i sprzęgła hydraulicznego. Odrzucając części zbędne w moim przypadku koszt DODATKOWEJ instalacji to koszt praktycznie NOWEGO pieca! <szok> Jednak naprowadził mnie na właściwy trop: W piecu jest złącze w którym są zaciski służące do FIZYCZNEGO włączenia i wyłączenia funkcji C.O. Jeśli teraz wykorzystam jedynie wymiennik płytowy i/lub samo sprzęgło hydrauliczne do rozdzielenia obwodów A i B pozostawiając ZEWNĘTRZNEJ automatyce (Regulator PIXSYS) przełączanie obwodów grzewczych (przynajmniej na razie) ma to w/g mnie szansę zadziałać logicznie i po w miarę niskich kosztach. Schemat uaktualnię jutro i wrzucę jak to sobie wyobrażam. Zaczynam to "widzieć". :P
  10. Co do kotła to jest to dokładnie taki (w wersji 24 KW): Kocioł MJ-3 Co do układu zamkniętego, to już jak pisałem jest w tymże kotle zawór bezpieczeństwa, więc (zakładam), że "bomby" z niego nie będzie. Podłogówka poszła na oddzielnym regulatorze temperatury Pixysa+przekażnik+pompa obiegowa (co widać na wcześniejszym zdjęciu) coby odciążyć trochę pompę w kotle kondensacyjnym i uniezależnić się od reszty obiegu grzewczego. Obecnie moduł VR61 planuję właśnie do sterowania zaworami trój-drogowymi przełączającymi obwody grzewcze, ale (jak na razie jeden) serwisant stwierdził, że bez wymiennika płytowego po drodze się nie obejdzie.
  11. Faktycznie trochę chaotycznie, więc porządkuję trochę te informacje: "Piec kumulacyjny" - miałem na myśli:Kocioł kondensacyjny, dwufunkcyjny VCW 226/3-3 "Zabezpieczenie nadciśnieniowe" - oczywiście zawór bezpieczeństwa "Zawór zwrotny przed silnikiem" - to jak słusznie zauważyłeś chodzi o pompę jednobiegową w obwodzie C.O która znajduje się wewnątrz samego kotła kondensacyjnego. Pompa ta zabezpieczona jest zaworem zwrotnym umieszczonym "przed pompą" patrząc z punktu widzenia obiegu wody ciepłej. "Układ gwiazdy" - to połączenie grzejników w tzw. gwiazdę (patrząc znów z punktu widzenia obiegu wodnego) wszystkie do wyjścia pieca bez zaworu głównego a jedynie z zaworkami przy grzejnikach. "sterownik podtemperatorowy" - to sterownik elektroniczny uruchamiający określone urządzenia podpięte do niego (pompę obiegową oraz dmuchawę) przy określonej, niskiej temperaturze. Schematy podałem w poście wcześniejszym.
  12. Proszę bardzo : Schemat w PDF Schemat w JPGu Pomoże ktoś ? schemat.pdf
  13. Hmmm...będę "gadał" sam ze sobą ale widać tak być musi :P [...duuuży skrót...] Pytania: ...wygląda, na to, że podobną rzecz już testowali w Vaillancie: Moduł mieszacza VR 61 Z opisu i schematów przejrzanych pobieżnie wynika, że w przyjętych założeniach będzie najodpowiedniejszy. Piec - jak doczytałem - ma ku temu zabezpieczenie w postaci zaworu zwrotnego przed silnikiem, więc wydaje się iż problem mogę pominąć. No jak najbardziej - jak widać. "W związku ze związkiem" ... będzie automatycznie. będzie zbyt mała a obwód B zamknięty zaworami automatycznymi ? Wychodzi na to, że gdyby automatykę rozdzielić sterownik będzie próbował sterować piecem tak aby uzyskać ustawioną na nim temperaturę. Niestety piec kumulacyjny z racji zasady działania i umiejscowienia miał będzie mniejszą bezwładność i będzie startował jako pierwszy, a to oznacza, że po kilku uruchomieniach wysadzi zawór nadciśnieniowy. Czyli LIPA. Sensownie tak, ale już niekoniecznie tanio. VR 61 + VR 81 + kable i robocizna to jakieś 800 zł - qrde - pod górkę ? Może jutro dodzwonię się w końcu do serwisanta Vaillanta i pomoże lub doradzi inne opcje...
  14. 1. Są dwa OSOBNE (narazie) obwody grzewcze w mieszkaniach sąsiadujących ze sobą "przez ścianę". 2. Oba obwody są ZAMKNIĘTE. 3. W obu obwodach jest jedno urządzenie grzewcze. 3a. W obwodzie A jest to piec CO 24KW z zabezpieczeniem nadciśnieniowym + pompa obiegowa 75W (do 6 m) (poj. ok 240 l) temp. wody 44-45 stopni. 3a1. Obwód bez rozdzielacza, rurki Cu: główne 16mm, potem (do grzejników) 10 mm - układ "gwiazdy". Sterowany zwykłym sterownikiem podtemperaturowym. 3a2. Z uwagi na to iż opalany jest drewnem twardym zdarza się że nie ma możliwości dołożenia "paliwa" np. w nocy - skutek zimno. 3b. W obwodzie B jest rozdzielacz 7 obwodowy + 1 obwód na podłogówkę z pompą obiegową 75W i zaworem mieszającym na 43 stopnie. Poj ok 180 l. - temp rob. ok 42-43 stopnie. Do tego piec CO+CWU 22 KW kumulacyjny z pompą jednostopniową w obwodzie CO. Sterowany radiowo przez sterownik pogodowy. ecoTEC_VCW_pro_2_26.html i calorMATIC_430fl 3b1 dojście od pieca do rozdzielacza rurkami miedzianymi 16 mm potem pexem 10 mm. 3b2 gaz kosztuje i to masakrycznie drogo. Dlatego: I. - Chcę podłączyć obwód grzewczy rurkami Cu 16mm z pieca w obwodzie A do rozdzielacza w obwodzie B II. - Chcę aby temperatura w obwodzie B była utrzymywana na w miarę stałym poziomie programowanym z w/w sterownika pogodowego. Pomysł: Zastosować dodatkowy regulator temperatury w rozdzielaczu obwodu B który, przy odpowiednio małej temp z obwodu A przełączałby automatycznie na obwód B. Np taki: http://www.elmer.krakow.pl/html/body_regulatory_pixys.html ATR 243-20 + sonda typu PT100 Rozwiązanie A. Zawory trójdrogowe sterowane z w/w regulatora. Czyli gdy czujnik regulatora stwierdzi, że woda z obwodu A jest zbyt zimna (tzn, że piec tam wygasł) przełaczałby zawory na obwód B i tym samym uruchamiał grzanie z obwodu B. ATV-300 Pytania: 1. Czy ktoś już robił coś takiego ? 2. Czy różnica ciśnień w trakcie przełaczania obwodów nie zepsuje pieca kumulacyjnego ? tzw. Cofka przez pompę.? 3. Czy automatyka ma tu w ogóle sens ? 4. Nie chce mi się latać w nocy aby przełączać 4 zawory tylko dlatego, że zimno. 5. Jak może zachować się główny sterownik pogodowy gdy temperatura będzie zbyt mała a obwód B zamknięty zaworami automatycznymi ? I główne : czy da się to jakoś sensownie i w miarę tanio wykonać ?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.