arczex Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #1 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 Witam serdecznie wszystkich. Mam skromny warsztat w którym chciałbym zrobić sobie małe centralne ogrzewanie dosłownie na 2 grzejniki z racji tego że nie będzie ono używane na co dzień a jedynie kilka razy w miesiącu motto przewodnie jest tanio a stosunkowo w miarę dobrze. Rozrysowałem sobie schemat i mam kilka pytań jak to amator w tej dziedzinie na zdjęciach poniżej mam drzwi które są moim problemem stoją mi na drodze grzejnika i nie wiem co w tej sytuacji począć. Czy mogę puścić rurę z gorącą wodą nad drzwiami a potem opuścić ją o około 1m w dół a następnie poprowadzić ją do grzejnika ? Czy muszę puścić ją dookoła na tej samej wysokości co grzejnik ( zielona nitka zdjęcie numer 2 ) Czy ogólnie schemat ma prawo działać piec jest umieszczony we wnęce około 1m - 1,3m pod grzejnikami. Ogrzewanie ma być grawitacyjne bez pompki. Z góry dzięki za rady :D Cytuj
IVEN Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #2 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 nie jestem fachowcem hydraulikiem , ale wydaje mi się że w najwyższym punkcie , czyli nad drzwiami , będziesz musiał zainstalować odpowietrznik automatyczny. Przy okazji chciałbym Ci zaproponować lepsze rozwiązanie do warsztatu , które świetnie funkcjonuje u mojego kolegi. Otóż ma on zainstalowany kocioł węglowy zasypowy , który zamiast płaszcza wodnego ma płaszcz powietrzny z wyprowadzonymi króćcami gorącego powietrza . Z tych króćców ma rozprowadzone po warsztacie rury "spiro". Z boku kotła jest zamontowany wentylator , który tłoczy gorące powietrze w te rury . Warsztat bardzo szybko się nagrzewa np .po otwarciu drzwi lub bramy wjazdowej , a do tego nie ma możliwości zamarznięcia wody w układzie .Kociołek wygląda tak http://www.kotly-lawa.isnet.pl/node/26 Cytuj
arczex Opublikowano 28 Sierpnia 2011 Autor #3 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 dzięki wielkie za podpowiedz ale mam już większość elementów do CO z starej instalacji domowej a jak pisałem chcę zrobić to dość tanim kosztem zawodowo warsztat nie służy a lubię od czasu do czasu amatorsko podłubać przy motocyklach czy samochodach więc cena ogrzewania jakie zaproponowałeś po prostu na taką skale nie ma zbytnio sensu. ;) Cytuj
przemyslaw2ar Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #4 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 (edytowane) naczynie wyrównawcze na zasilaniu (bezwzględnie otwarte) i spadki w dół do grzejnika od rury w znośnej i od grzejnika do kotła ok. 1% ;) Dzwiami się nie przejmuj grawitacyjne dopuszcza lekkie syfonowanie, byle zachowane były spadki do odprowadzenia powietrza. Edytowane 28 Sierpnia 2011 przez przemyslaw2ar Cytuj
adamasz Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #5 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 B. WAŻNE uwagi o naczyniu-na przedłużeniu grubej czerwonej! Ale nie zapodałeś jakoś tematu zamarzania pomiędzy paleniem - może jakiś roztwór glikolowy i instalka o małej pojemności. Tym niemniej przekroje powinny być calowe na poziomach, bo to ma być grawita! PozdrA. Cytuj
Hermogenes Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #6 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 Witaj arczex kolega IVEN dobrze Ci radzi z wysoko temperaturowego żródła ciepła szybciej nagrzejesz powietrze niż z nisko temp. przy grzejnikach najpierw nagrzewasz płyn nie zamarzający np od -20 C potem grzejnik i dopiero powietrze a jak zagotujesz przelew powinien mieć dodatkowy pojemnik abyś potem wlał to co wyleci bo proponujesz układ otwarty.Powinieneś obliczyć ile energi (ciepła ) potrzeba na szybkie nagrzanie tego pomieszczenia po drugie czerwona rura musi mieć ujscie do naczynia . poz Hermogenes ps nie ma tanio ma być dobrze. Cytuj
IVEN Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #7 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 dzięki wielkie za podpowiedz ale mam już większość elementów do CO z starej instalacji domowej a jak pisałem chcę zrobić to dość tanim kosztem zawodowo warsztat nie służy a lubię od czasu do czasu amatorsko podłubać przy motocyklach czy samochodach więc cena ogrzewania jakie zaproponowałeś po prostu na taką skale nie ma zbytnio sensu. ;) Nie namawiam Cię do kupna takiego kotła , podałem go jako przykład , równie dobrze może to być zwykły krystek , zabudowany owalem z blachy z wyprowadzonymi króćcami i zainstalowaną dmuchawą np od jakiegoś auta na akumulator (bardzo dobrze do tego pasuje fordowska ) rury spiro fi50 rozprowadzasz po warsztacie i masz ogrzewanie nadmuchowe tanim kosztem , a do tego bez obaw, że zamarznie ... ;) Cytuj
arczex Opublikowano 28 Sierpnia 2011 Autor #8 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 (edytowane) B. WAŻNE uwagi o naczyniu-na przedłużeniu grubej czerwonej! Ale nie zapodałeś jakoś tematu zamarzania pomiędzy paleniem - może jakiś roztwór glikolowy i instalka o małej pojemności. Tym niemniej przekroje powinny być calowe na poziomach, bo to ma być grawita!PozdrA. Układ będzie zalany płynem coś jak w układzie chłodzenia samochodu a dokładnie koncentrat rozrobiony na około -20 C warsztat jest z budynku gospodarczego postawionego z pustaków i ocieplonego przy największych mrozach temperatura nie spada poniżej -10C = -15C a zazwyczaj jak coś robię to albo cały dzień albo w ogóle więc z dłuższym nagrzewaniem nie ma problemu warsztat jest podzielony na 2 pomieszczenia 1 większe (warsztat mechaniczny) 6m x 8m grzeje je piec + rura o długości 3m a drugie mniejsze (warsztat elektroniczny) 6m x 1,6m które rozrysowałem na początku tematu oba są zespolone, drzwi które narysowałem stanowią przejście pomiędzy nimi. W mniejszym pomieszczeniu zawsze koło okien jest zimno i ogóle aby nagrzać je potrzeba cały dzień utrzymywania stałej temperatury a mimo to i tak koło okien temperatura jest na poziomi 8 - 10C więc 2 małe grzejniki rozwiązały by problem a piec jest już zainstalowany grzejniki pozostały mi z domu wystarczy tylko pociągnąć rurki. Czyli jak dobrze rozumiem wyrównawczy na powrocie ma być usunięty a zainstalowany na zasilaniu do tego nad drzwiami spadki do grzejnika i powinno być ok ? A jakiś odpowietrznik ? Poprawiłem schemat wszystko teraz na nim jest ok ? A i jeszcze zapytam czemu układ otwarty a nie zamknięty może mi ktoś to wyjaśnić ? Edytowane 28 Sierpnia 2011 przez arczex Cytuj
przemyslaw2ar Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #9 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 (edytowane) Otwarty ze względów bezpieczeństwa :) dopuszcza się układ zamknięty w instalacji kotłów na paliwo stałe, jednak nie większych jak 15kW i wyposażonych w wężownice schładzającą. Schemat jest poprawny zakładając że jest to naczynie przelewowe. ps. powrót względem zasilania daj po przeciwnej stronie, wówczas lepiej grzeją ;) Edytowane 28 Sierpnia 2011 przez przemyslaw2ar Cytuj
adamasz Opublikowano 28 Sierpnia 2011 #10 Opublikowano 28 Sierpnia 2011 ...ps. powrót względem zasilania daj po przeciwnej stronie, wówczas lepiej grzeją ;) Wszystko OK, a tzw. przyłącze przekątne warto robić, ale dla grzejników powyżej 10żeberek, czyli ponad ca 2kW bo wtedy wyrównują się rozkłady temp w poszczególnych żeb. Dla płytowych nie ma takiej opcji, bo przyłącza są na jednej ściance! A pochylenia rurek 1% to oczywiście tg kąta nachylenia, inaczej 1cm/1m. Jak grzejniki będą tak samo pochylone, to obejdzie się bez odpowietrznikówczyli mniejsze koszty. Naczynie wzb. o poj 7-10% całości płynu w obiegu. Norma na naczynie była niedawno na forum. A płyn do chłodnic-doskonały pomysł, trzeba tylko mieć areometr, żeby wiedzieć kiedy zamarznie i trzeba tego borygo dolać... Powinno chodzić - ważne, żeby przeloty były pełne, czyli obejrzeć rurki pod światło i przeczyścić. PozdrA. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.