Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Modernizacja Kotlowni


marcin38

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

 

 

Na wiosnę sąsiad planuję zmodernizować kotłownię.

 

Stan obecny:

 

- budynek piętrowy o powierzchni ok 210 m2

 

- kocioł miałowy ze sterownikiem  

 

- jedna pompa obiegowa z zaworem różnicowym 

 

- instalacja z rurek Cu - dwa niezależne obiegi spięte w kotłowni. Zasilanie na górę wyprowadzone rurami 28mm (instalacja wykonana pod wylewką z twardej miedzi na zasadzie redukcji średnic), instalacja na dole podzielona na dwie części zasilanie i powrót z obydwu nitek wykonane rurami 22mm (wykonanie identycznie jak na górze). Zasilanie i powrót bojlera - rurki 28mm. Naczynie wyrównawcze doprowadzone do kotłowni ze strychu rurą 22mm.

 

 

 

Modernizacja:

 

- wymiana kotła na DEFRO Eko Duo PZ 25kW (króćce zasilania i powrotu 6/4')

 

- montaż zaworu czterodrożnego AFRISO ARV 486 z siłownikiem  ARM 343

 

- podzielenie budynku na dwie strefy grzewcze tj.: montaż dwóch pomp obiegowych za zaworem czterodrożnym tj.: góra to pompa GRUNDFOS ALPHA 2L 25/60, dół to pompa GRUNDFOS ALPHA 2L 25/40. Każda z pomp sterowana odrębnym regulatorem pokojowym TECH ST-292 v2

 

- montaż trzeciego obiegu tj. CWU, Pompa GRUNDFOS ALPHA 2L 25/40

 

Ustawienia sterownika:

 

- temperatura kotła 65-67st

 

- priorytet bojlera, temperatura CWU 45st

 

- zawór czterodrożny z siłownikiem, sterowanie wg krzywej grzewczej (pogodówka) w zakresie 45-55st

 

- ochrona powrotu 45st

 

 

Średnice rur do załączonego na końcu schematu:

 

1. Zasilanie kotła - zawór czterodrożny:42 mm

 

2. Zawór czterodrożny - powrót do kotła: 42mm

 

3. Zawór czterodrożny - kolektor do pomp obiegowych CO: 42mm

 

4. Redukcja z 42/28 - pompa obiegowa - 28 na górę 

 

5. Redukcja z 42/28 - pompa obiegowa - 28 na dół (spięte dwa zasilania 22mm)

 

6. Powrót do zaworu czterodrożnego - 42mm (spięty powrót z góry 28mm i dwa powroty z dołu 22mm

 

6. Zasilanie i powrót do CWU 28mm

 

 

Zaworów zwrotnych za pompami jak również filtrow nie rysowałem bo jest to oczywiste. 

 

 

Moje pytania co do schematu:

 

1. Czy jest konieczność zastosowania dwóch zaworów czterodrożnych na każdą pompę obiegową CO, jeżeli tak to jak nimi sterować wg krzywej grzewczej ?

 

2. Czytałem trochę o instalacjach CO i natknąłem się w kilku przypadkach na konieczność zastosowania sprzęgła hydraulicznego w przypadku instalacji z kilkoma strefami grzewczymi. W moim przypadku nie widzę konieczności zastosowania takiego sprzęgła - jedno źródło zasilania, wszystkie pompy pracują równolegle, brak pompy na powrocie do kotła (na krótkim obiegu), duże średnice rur na obiegu kotłowym i na zasilaniu kolektora pomp CU.

 

3. Czy jest konieczność zastosowania zaworów różnicowych (baypasy pomp) na każdej pompie. Nie rysowałem ich na schemacie bo uważam że ich zastosowanie jest bezzasadne. Zastosowałem dwa baypasy z zaworami odcinającymi ręcznymi na wypadek użycia dodatkowego paleniska w którym by było palone wyłącznie pod nadzorem

 

Uzasadnienie: w przypadku zaniku zasilania temperatura kotła nie wzrośnie - podajnik nie pracuje,wentylator nie pracuje,pojemność wodna kotła ok 78L (duża bezwładność). Garstka żaru w retorcie tego nie zagrzeje, a co najwyżej 3st. Ponadto zawór różnicowy na powrocie zakłócał by obieg na odcinku zawór czterodrożny powrót do pieca (ochrona powrotu) - tak interpretuję schemat DEFRO.

 

Montaż zaworów różnicowych a warunki gwarancyjne. Ponadto dowiedziałem się u dystrybutora DEFRO że podstawowym warunkiem jest podłączenie naczynia wyrównawczego bezpośrednio na zasilaniu pieca a nie tak jak często gdzieś na zasilaniu np. na piętrze gdzie po drodze jest jakaś armatura odcinająca.

 

 

To by było chyba wszystko, za jakieś porady czy uwagi z góry dziękuję.

 

post-67602-0-78123200-1457006078_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę duży kocioł jak na 200m - chyba że brak izolacji, nic o tym nie piszesz. Zawór 4d wystarczy jeden. Na dole taz daj pompę 25/40- w zupełności wystarczy. Zawory różnicowe niepotrzebne, takie obejścia do palenia na ruszcie ok. Przy zaworze 4d albo będziesz chronił powrót albo regulował temp CO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budynek z 1986 roku wykonany z pustaka żużlowego - gr murów 45cm .Ściany zewnętrzne i strop górnej kondygnacji ocieplone styropianem 5 cm, stolarka okienna PCV z pakietem dwuszybowym. Producent kotła podaje 25kW do 250 m2.-  mniejszy kocioł tj. 20kW do 200m2. Przy powierzchni 210m2 i takiej termoizolacji optymalnym rozwiązaniem jest chyba 25Kw.

Nad mniejszą pompą do górnego obiegu też  się zastanawiałem i chyba tak zrobię - zamontujemy 25/40. 

Dodatkowe palenisko w kotle który został wybrany będzie sporadycznie używane, o ile w ogóle. Wybór pieca z dodatkowym paleniskiem raczej został podyktowany rusztem wodnym które znajduje się bezpośrednio nad retortą. Rozwiązanie takie powoduje iż kocioł ma nieco większą sprawność co widać w parametrach technicznych.

Co do sterowania ochroną powrotu i sterowaniem pogodowym to sprawa przy sterowniku K1Pv3 wygląda to tak że priorytetem jest ochrona powrotu. Po Załączeniu kotła przez regulator pokojowy załącza się pompa obiegowa, natomiast zawór czterodrożny w pierwszej kolejności pilnuje powrotu a następnie reguluje temperaturę (zgodnie z krzywą grzania) wody puszczonej na obieg grzewczy - informacja od producenta sterownika. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budynek z 1986 roku wykonany z pustaka żużlowego - gr murów 45cm .Ściany zewnętrzne i strop górnej kondygnacji ocieplone styropianem 5 cm, stolarka okienna PCV z pakietem dwuszybowym. Producent kotła podaje 25kW do 250 m2.-  mniejszy kocioł tj. 20kW do 200m2. Przy powierzchni 210m2 i takiej termoizolacji optymalnym rozwiązaniem jest chyba 25Kw.

 

To izolacja nie za bogata. Producenci to wciskają to co im pasuje. Ja też wg producenta to miałem mieć 20 - 25kW a mam 12kW i w te mrozy styczniowe gdy było -15st pracował z mocą ok 8kW przy przyjętej 65% sprawności. Przy 0st pracuje z mocą ok 4kW. Przybliżone zapotrzebowanie policzysz tu: http://cieplowlasciwie.pl/

 

Dodatkowe palenisko w kotle który został wybrany będzie sporadycznie używane, o ile w ogóle. Wybór pieca z dodatkowym paleniskiem raczej został podyktowany rusztem wodnym które znajduje się bezpośrednio nad retortą. Rozwiązanie takie powoduje iż kocioł ma nieco większą sprawność co widać w parametrach technicznych.

 

Weź ruszt żeliwny wkładany lub żaden-ruszt wodny zaburza prawidłowe spalanie poczytaj tu: https://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/kotly-retortowe/ruszt-wodny-tak-czy-nie/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do sterowania ochroną powrotu i sterowaniem pogodowym to sprawa przy sterowniku K1Pv3 wygląda to tak że priorytetem jest ochrona powrotu. Po Załączeniu kotła przez regulator pokojowy załącza się pompa obiegowa, natomiast zawór czterodrożny w pierwszej kolejności pilnuje powrotu a następnie reguluje temperaturę (zgodnie z krzywą grzania) wody puszczonej na obieg grzewczy - informacja od producenta sterownika. 

W takiej sytuacji na CO nie będziesz miał temp takiej jaką chcesz tylko to "co zostanie" z ochrony powrotu. Możliwe że będziesz musiał wtedy podnieść temp kotła żeby mieć te 40st na CO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Digitrax

Najważniejsze pominąłeś. Rura bezpieczeństwa, która biegnie od wyjścia kotła do naczynia otwartego winna mieć średnicę minimum 1 cal (25 mm). Obecnie jest 22... trzeba ją wymienić na 28 !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najważniejsze pominąłeś. Rura bezpieczeństwa,(...)... trzeba ją wymienić na 28 !

Rzeczywiście pominąłem

 

 

Nie wiem dlaczego dawniej - robiono rurę do naczynia przelewowego 3/4" ?

Może ktoś zna odpowiedź?

 

Podejrzewam że na zasadzie "Panie 3/4 to bedzie w bród " . Pewnie i racja, bo podejrzewam jak rura poprowadzona prawidłowo to i przy 3/4 nic się nie stanie przy zagotowaniu ale norma to norma .

Znam to z własnego doświadczenia - jako zleceniodawca zatrudniasz "hydraulika/instalatora" i wierzysz że zrobi dobrze bo się zna i wie co i jak a podłącza UWAGA naczynie nie dość że przez powrót to jescze na 3 metrach od dołu pex 25 a dalsze 3 m pex 20. Wiele razy woda zagotowana była ale (na szczęście) nic się złego nie stało(poza wyrzuceniem całej wody z instalacji i towarzyszącym temu uderzeniom hydraulicznym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

 

Najważniejsze pominąłeś. Rura bezpieczeństwa, która biegnie od wyjścia kotła do naczynia otwartego winna mieć średnicę minimum 1 cal (25 mm). Obecnie jest 22... trzeba ją wymienić na 28 !

 

Jest możliwość wymiany tej rury także będzie wymieniona. Swoją drogą ciekawe czy jest gdzieś zredukowana na mniejszą średnicę bo na strychu nie byłem :) A z montażem to pewnie tak było... panie 3/4 starczy.

 

U mnie jak instalował fachowiec KIELARA to czujnik od CWU włożony był pod izolację termiczną bojlera. Temperatura na kotle 65st, CWU ustawione na 45st a pompka mieli i mieli. Przemyślałem temat i schowałem czujnik temperatury do środka przez króciec do grzałki tak jak to powinno być... problem się rozwiązał. Szkoda tylko ze nie skorzystałem z takiego forum od razu tylko szukałem innej przyczyny (szczerze mówiąc późno to zauważyłem).

Spotkałem się tez z takim patentem w instalacji... czujnik temperatury kotła zamontowany na zasilaniu tzn. zamocowany trytytką do rury w dodatku bez izolacji termicznej. W kotle woda szumiała a na sterowniku ok 60st i wiatrak cały czas pracuje 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

ja dzięki Bogu w nieprawidłowym montażu czujnika CWU  ustrzegłem swego fachurę (pracownik PEC) i od razu wszystko działało ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.