Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Spieki, HT Q EKO GL 20KW


Bagnik

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Mam nowy kociołek firmy Heiztechnik Q EKO GL 20kw, Sterownik HT-Tronic 700.  Komin zewnętrzny, ocieplony. Ogrzewam 120m2 nie ocieplonego domu ( mowa o scianach, reszta ocieplona). W kotłowni nie mam napowietrzania, jedynie wentylację kominowa. Mam problem ze spiekami w moim piecu. Ekogroszek Pantera firmy Sobianek 25-27MJ. Spieki nie są duże, lecz są drobne i stanowią całość pozostałości spalania, nie mam żadnego pyłku, mam malutkie spieki i jest ich pełno. Wcześniej paliłem KWK Chwałowice 28MJ, spieki były, ale dużo mniej ich bylo. W Sterowniku ustawiona wartość opałowa 28MJ i sterownik sam dobiera parametry. A są następujące

Kocioł Heiztechnik Q Eko GL 20KW Histereza kotła 2c
Dmuchawa 07/DM85
Tryb pracy palnika : Standardowy
Wydajność podajnika 15.5kg/h
Ograniczenie wydajności dmuchawy 20%
Praca dmuchawy w podtrzymaniu 10sek
Wzrost obrotów dmuchawy 4%
Przerwa podawania w podtrzymaniu 18
Wydajność dmuchawy 10%
Przerwa podawania dla pracy 60sekund

Kocioł nastawiony na temp 65c, powrót 55c. Mam założony zawór 3d. Przesłona na wentylatorze odsłonięta na max 2cm. Co jest nie tak ? Dodam, że piec czyscze regularnie. Jeszcze takie zasadnicze pytanie, mam do wyboru tryb pracy palnika Standardowy, oraz HT-Logic, czym to się różni ? Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam ! 
 

 

Opublikowano

Spieki są zazwyczaj objawem za dużego nadmuchu, wysterować dobrze palnik. Co do pracy standardowy i HT-Logic nie znam stera ale możliwe że chodzi o tryb dwustan i PID ale jak wspomniałem nie wiem, co pisze DTRka? Pytanie kto dobierał kocioł do m2 chaty? 20KW na 120m2 chyba instalator stwierdził " Panie tak sie robi". 120m2 chaty to przy porywach 100W na 1m2 daje nam 12kw( zimy od kilku lat mamy jakie). na ten metraż to bym się zastanawiał nad 12kw czy nie za duży ( w koncu chata zostanie ocieplona.

Opublikowano
5 godzin temu, Zbyszko125 napisał:

Pytanie kto dobierał kocioł 

..., może gmina :) 

Gość Visitor1230
Opublikowano

Jak juz Kolega @Zbyszko125 wspomnial. Kto doradzil taka lokomotywe do kotlowni? Taki kociol na mocy max ( jezeli bys tyle potrzebowal) przez dobe zjara jakies 70 kg wegla. W takiej sytuacji wurzucasz min 30% wegla kominem. Jezeli do tego jest ceglany to nie zazdroszcze . Spieki, jezeli sa drobne to sie nie przejmuj. 

Opublikowano

Dzięki Panowie za szybką odpowiedź. Otóż tak, dom aktualnie ma 120, w przyszłości będzie 150m2, gdyż będę aranżował poddasze, także kubatura się zwiekszy. Do tego kotłownię mam poza domem, 15m rur preizolowanych. A komin jest z prefabrykatow z wkładem ceramicznych (ocieplony). Dziwią mnie te spieki, powietrza nie mam za dużo. Wzrost obrotów mam 4% a maksymalna wydajność dmuchawy to 10%. Przesłona na wentylatorze odsłonięta tylko delikatnie, max na  2cm. Czy problemem jest brak tzw. "zetki" ? Mam okno przy piecu, może zostawić aby było uchylone cały czas i było dawkowane powietrze ?

Opublikowano

Spiek to się robi od nadmiaru powietrza .Jak uchylisz okno będzie go więcej . Pokaż jakies foto . Moze faktycznie nie ma co się przejmować.

Gość Visitor1230
Opublikowano

Są dwa rodzaje spiekow. Koksowe i żużlowe. Jedne tworzą się z popiołu i są ekonomicznie niegroźne. Niska temp. topnienia popiołu. Drugie tworzą się wewnątrz retorty. Wpływ na ich tworzenie ma skłonność węgla. Parametr Rogi. Im wyższy rym większa skłonność. Węgiel wewnątrz retorty się po prostu topi tworząc płynna masę. Ta jest wypychana z palnika, schładza się tworząc przedziwne twory. Taki spiek  to nie w pełni spalone paliwo. Czyli strata. Jedyne wyjście prz takim węglu to zmniejszyć moc palnika a co za tym idzie temp w złożu. Jednocześnie warto zmienić czasy podawanie. Podawać mniej ale częściej. Występuje wtedy więcej ruchu w palenisku. Spieki maja szanse się odpalić,  silnie spiekający węgiel „ lubi” poleżeć na palenisku. Miałem taki. Przy podawaniu 5 sęk z przerwa dochodziłem nawet do 140 sek. przy minimalnym nadmuchu. Co do ustawień wiele nie zaproponuje. Nie mam doświadczeń ze sterowaniem w PID.

Wrzuc foty palnika i popiołu.
 

Opublikowano

HT Logic to algorytm powiązania wielkości podawania paliwa z ilością powietrza i modulacją.

Warto go wykorzystać.

Wpisujesz tylko kaloryczność paliwa, moc, jaką kocioł ma osiągać i po popiele zaobserwujesz, czy trzeba robić korektę powietrza czy nie...

Jak piszesz, spieki nie są problemem, bo są małe. Duża kaloryczność paliwa skutkuje spalaniem w bardzo wysokiej temperaturze i ewentualne sklejanie popiołu.

Zrób proszę zdjęcia popiołu i górnej części wymiennika, a to pozwoli ocenić jakość spalania.

Opublikowano

Wieczorem wrócę z pracy i od razu wrzucę foty. Dzwoniłem na serwis techniczny Heiztechnik i powiedzieli mi, że ustawienia HT-Logic są nieekonomiczne. W sensie zużywa się więcej opału. I lepiej aby tryb palnika był Standardowy. 

Gość Visitor1230
Opublikowano

PID, fuzzy logic, HT logic czy jak tam to zwal, przy tak przewymiarowanym kotle to srednie rozwiazanie. I tak bedzie sie odstawial. Przy spiekajacym weglu tez bywa trudniej. Przy obecnej aurze to podejrzewam, ze wiecej stoi niz pracuje. Utylizujac przy tym opal w podtrzymaniu.

Opublikowano

Aż nie chce mi się wierzyć, że ktoś z serwisu mógł coś takiego powiedzieć.

W praktyce wygląda to tak, że w obu trybach kocioł pracuje tak samo. W trybie standardowym ustawiamy ilość paliwa poprzez wydłużenie lib skrócenie czasu postoju i ustawiamy moc dmuchawy. W trybie HT Logic ilość paliwa ustawiamy podając oczekiwaną wartość mocy, która po uwzględnieniu wpisanej wartości opałowej przełoży to na czas podawania paliwa i regulator sam dobierze moc dmuchawy, którą można zmieniać poprzez korektę powietrza. wszystko jest tak samo, tylko w trybie HT Logic mamy to lepiej zobrazowane i pewne zgubne nastawy są już wpisane.

Ponadto kocioł dochodząc do temperatury zadanej obniża sobie moc, aby delikatnie wychłodzić palenisko.

Opublikowano

Tak mi powiedział serwisant przez telefon :) Chyba popadam w lekka paranoję a mianowicie nie mam aż takich dużych spieków, unormowało się trochę, ale nic nie ruszalem. Zmieniłem jedynie częstsze podawanie i podaje co 55sekund. Obniżyłem moc dmuchawy na 8%, bo tak mi proponowali w serwisie, ale strasznie kopci i ogień nie dolatuje nawet do deflektora. Wróciłem do starego ustawienia i zadałem dmuchawę na 10%. Przesłona na 2cm. I tak wygląda to wszystko jak na zdjęciach. Grzeje na razie sam dom (grzejniki). Bez CWU. Spalanie 15kg groszku (27MJ) na dobe. Średnia temperatura w domu ok 18c. Dogrzewamy jedynie aby wszystko schło w domu, nie mieszkamy jeszcze ;) Nie wiem, może warto spróbować przejść na HT-Logic ? Jak ktoś może niech obejrzy ten popiół. Wrzucam jeszcze zdjecia ze środka kotła. Czyszczone 4dni temu.  Dziękuję i tak za ogromną pomoc do tej pory. Pozdrawiam ! 

IMG_20200128_211316.jpg

IMG_20200128_211350.jpg

IMG_20200128_211400.jpg

IMG_20200128_211430.jpg

IMG_20200128_211449.jpg

Opublikowano

Spokojnie. Też tak miałem jak zaczynałem. Teraz pale z góry i wczoraj sobie przypomniałem jak to bywa. Ciężko mi palić bo węgiel jest mieszany, a do tego źle przemieszany.
Możesz mieć mieszany albo z łapanki. Jeden wtorek taki, drugi inny. Starty masz minimalne i sadze że te 200 czy ewentualnie i 300 pln to dla Ciebie nie jakaś katastrofa ekonomiczna.

Ładnie walczysz w kotłowni, ogarniesz trochę forum i będziesz palił jak zawodowiec. Jestem o tym przekonany.
Głowa do góry.

Wysłane z mojego Redmi 7A przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Spiek może być spowodowany zbyt nisko wiszacym deflektorem . Jest go nie wiele I jak chcesz  oraz masz możliwość to podnieś deflektor . Ogólnie można by się tym nie przejmowac . Ale przetestowal bym wyzsze zawieszenie deflektora . Z powietrzem nie ma co iść w dół bo okapca juz kociolek . 

Gość Visitor1230
Opublikowano

Wszystko wyglada OK. Deflektor podnies tak czy tak. Plomien powinien dotykac deflektora a nie go omywac. Tak jak jest teraz to jest niepoprawnie. Deflektor zamiast wspomagac dopalanie gazow na goracej powierzchni, zaburza to wrecz. Producenci czesto pakuja go niewlasciwie do kotla. I jezeli nie ma mozliwosci regulacji w gore to czasami lepiej go wogole wyrzucic.

Edit: Tak zamocowany deflektor wzmaga tworzenie sie sadzy w kotle.

 

Opublikowano

Kocioł jest na gwarancji. Czy usuniexie deflektrora skutkuje utrata gwarancji ? Z tego co wiem, to deflektora nie można podnieść. Właśnie kupiłem ekogroszek, który nie ma sadzy ani dużo popiołu, jak patrzyłem na różne testy groszku to tylko ja mam tyle sadzy... 

Opublikowano

Ustawienia pieca jedno a co do testów to trzeba wiedzieć po jakiej ilości spalonego węgla to pokazują bo czasami to jest tylko po 20-25 kg więc spokojnie , 

Opublikowano

Kolego Bagnik, według mnie masz idealnie ustawiony kocioł, a te spieki, to najzwyklejsze zanieczyszczenia. Wymiennik ma idealne kolory, nie jest zbyt jasny, ani nie ma sadzy.

Co do wielkości spalania to bardzo dobrze, że napisałeś o suszeniu budynku, a to powoduje, że kocioł łyka paliwa niemalże dwukrotnie więcej niż będzie zużywał podczas normalnego ogrzewania. Najzwyklej w świecie odparowujesz wodę zawartą w ścianach, a to tak jakbyś ją musiał wygotować....

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Super. Dziekuje za pomoc wszystkim. Mógłbyś jeszcze się wypowiedziec w kwestii deflektora ? Jest on za nisko ? Nie ukrywam, myślałem, że będę mieć mniej tej sadzy. 

Opublikowano

Dziękuję wszystkim za fachowe porady. Jeszcze mam pytanie odnośnie wilgoci. A mianowicie mam mokre ściany podajnika po prawej stronie, woda się skrapla, a w raz z tym uszczelki są mokre. Ale tylko po prawej stronie. Opał kupiłem suchy. Wcześniej spaliłem 5 worków mokrego, ale potem już zasypiałem suchym groszkiem a problem nadal występuje. Dodam równiez, że ścieka mi sporo kondensatu. Czym to jest spowodowane ? Kociol pracuje w temp 65c, spada na 62 i od razu przechodzi z podtrzymania na pracę. Ktoś ma jakiś pomysł czego tak się dzieje ? 

Opublikowano

Rozumiem, że chodzi o wilgoć w zbiorniku. Prawa strona, domyślam się że zbiornik tez masz po prawej stronie od kotła. W zbiorniku jest cieplej niż w kotłowni i dlatego akurat ta ściana zbiornika też jest chłodna i wilgoć się na niej wykrapla. Węgiel mimo że jest suchy to zawsze ma w sobie pewną wilgotność, niestety.

Rozumiem, że masz kondensat z komina. Podnieś temperaturę kotła do 70 stopni. Spaliny będą miały trochę wyższą temperaturę a i samo spalanie się też trochę poprawi.

Gość Visitor1230
Opublikowano
11 godzin temu, Bagnik napisał:

Kociol pracuje w temp 65c, spada na 62 i od razu przechodzi z podtrzymania na pracę. Ktoś ma jakiś pomysł czego tak się dzieje ? 

Histereze temp zadanej masz ustawiona na 3 stopnie. Węgiel jeżeli masz w workach przed wsypaniem rozcinając wzdłuż. I niech poleżą sobie kilka dni zanim je wsypiesz do zasobnika. Odkąd zacząłem tak robić, zasobnik był w środku suchy.

edit: jeżeli kondensat będzie się w zasobniku utrzymywał, to zasobnik przegnije ci na wylot. U mnie nastąpiło to w piątym sezonie, i musiałem wyrzucić go na szrot. Zadana kotła spokojnie możesz podnieść do 75 z histereza 5

Opublikowano

Kocioł podniesiony do temp 70c. Histereza została jak była czyli histereza 2c. A co z powrotem ? Zostawić na 55c ? 

Opublikowano

Powrót sam rośnie. Już ogarnąłem :) kociołek pracuje na 70. Powrót w granicach 63c. Ile ustawic histerezy ? 5c, tak jak kolega wyżej pisał ?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.