dariusz87 Opublikowano 8 Października 2018 #1 Opublikowano 8 Października 2018 Witam wszystkich serdecznie, przymierzam się do wymiany kotła grzewczego, obecny kocioł to stary poczciwy Zębiec 28KW, który zostanie zastąpiony kotłem z podajnikiem tłokowym 25KW. Mam jednak pewien problem z instalacją CO od czasu dołożenia grzejników na piętrze. Sprawa wygląda tak, na parterze jeśli się nie mylę, jest system trójnikowo-obwodowy, natomiast piętro było nie używane (brak instalacji CO), po remoncie piętra, została wynajęta firma, która "wyjechała" z pionem na górę, gdzie została założona rozdzielnia (system rozdzielaczowy) i dołożony zbiornik wyrównawczy (wcześniej instalacja pracowała w układzie zamkniętym ze zbiornikiem przeponowym). Wszystko było ok, do czasu aż grzejniki na piętrze wybiórczo zaczęły przestawać grzać, pomaga jedynie chwilowe zakręcenie zaworów na rozdzielni i po takim zabiegu grzejniki zaczynają znów grzać. Razem ze szwagrem zauważyliśmy, że problem występuje rzadziej, gdy zakręcone są bojlery (Tak, są dwa bojlery. Oddzielny na parter i piętro). W załącznikach przesyłam schemat obecnej instalacji oraz link do filmiku. https://youtu.be/roHLnjmlT-s . Planuje montaż pomp na zasilaniach do bojlerów, oraz zastanawiam się nad zaworem czterodrożnym, byłbym bardzo wdzięczny za jakiś schemat, który sprawdził by się przy dwóch bojlerach oraz zaworze czterodrożnym. Z góry przepraszam za terminologie, mogłem gdzieś popełnić jakiś błąd i liczę na waszą wyrozumiałość. Zapewne wielu z użytkowników napisze, żebym to zostawił specjalistom, jednak w takim wypadku zadajcie sobie pytanie, po co jest to forum? Jeśli ktoś może pomóc, bardzo proszę o informacje. Pozdrawiam Dariusz
hajtaler428 Opublikowano 9 Października 2018 #2 Opublikowano 9 Października 2018 Pytanie czy potrzebny Co kocioł o takiej mocy? Chyba że tak duży i być może nie ocieplony dom. Bo jeśli kocioł będzie przewymiarowany i w dodatku tłokowiec to będziesz produkował sądzę na potęgę. Odwiedź cieplowlasciwe.pl będziesz miał przybliżone zapotrzebowanie Problemy z grzaniem poszczególnych grzejników po dołączeniu piętra wynikają z braku regulacji hydraulicznej instalacji. Trzeba przydławić przepływ na grzejnikach które grzeją najlepiej(przeważnie te najbliżej kotła). Jeżeli CO i CWU jest na jednej pompie to trzeba też zdławić przepływ na wężownicy . Zasobniki masz dwa ale mają być oddzielnie zasiane czy połączone szeregowo wężownice? Zawór 4d to też niezbyt dobry pomysł ale jeśli ma być to schematów na forum z nim od groma.
pięknyroman Opublikowano 9 Października 2018 #3 Opublikowano 9 Października 2018 10 minut temu, hajtaler428 napisał: Zawór 4d to też niezbyt dobry pomysł ale jeśli ma być to schematów na forum z nim od groma. dlaczego zawór 4drożny to niezbyt dobry pomysł? u siebie dwa lata wstecz założyłem plus siłownik i jestem zadowolony
hajtaler428 Opublikowano 9 Października 2018 #4 Opublikowano 9 Października 2018 Jesteś zadowolony czyli bez pompy w obiegu kotłowym masz jednocześnie ochronę powrotu i regulację temperatury na instalację?
dariusz87 Opublikowano 9 Października 2018 Autor #5 Opublikowano 9 Października 2018 Godzinę temu, hajtaler428 napisał: Pytanie czy potrzebny Co kocioł o takiej mocy? Chyba że tak duży i być może nie ocieplony dom. Bo jeśli kocioł będzie przewymiarowany i w dodatku tłokowiec to będziesz produkował sądzę na potęgę. Odwiedź cieplowlasciwe.pl będziesz miał przybliżone zapotrzebowanie Problemy z grzaniem poszczególnych grzejników po dołączeniu piętra wynikają z braku regulacji hydraulicznej instalacji. Trzeba przydławić przepływ na grzejnikach które grzeją najlepiej(przeważnie te najbliżej kotła). Jeżeli CO i CWU jest na jednej pompie to trzeba też zdławić przepływ na wężownicy . Zasobniki masz dwa ale mają być oddzielnie zasiane czy połączone szeregowo wężownice? Zawór 4d to też niezbyt dobry pomysł ale jeśli ma być to schematów na forum z nim od groma. Dom jest spory i tak jak napisałeś nie ocieplony, według strony cieplowlasciwe, piec powinien miec moc 23KW, wymienniki wolałbym, żeby były zasilanie każdy oddzielnie, obawiam się, że któryś z wymienników zawsze byłby chłodniejszy od drugiego lub wolniej sie nagrzewał. Co do kryzowania, próbowałem na wszystkie możliwe sposoby. Zastanawiam się, czy zbiornik przelewowy nie jest za nisko.
dariusz87 Opublikowano 9 Października 2018 Autor #7 Opublikowano 9 Października 2018 Nie rozumiem tylko, dlaczego mam zbiornik przelewowy i przeponowy? Nie bardzo widzę w tym sens :/ Zastanawiam się, czy nie zrobić obiegu zamkniętego na grzejniki, a otwartego na kocioł. Coś w tym stylu:
Gość jacek61 Opublikowano 9 Października 2018 #8 Opublikowano 9 Października 2018 Odpowidając na pytanie z tematu to jako użytkownik kotła z podajnikiem tłokowym mogę powiedzieć, że najlepsza będzie instalacja stabilnie odbierająca ciepło, tłoki są słabo sterowalne i źle znoszą podtrzymanie.
pięknyroman Opublikowano 9 Października 2018 #9 Opublikowano 9 Października 2018 11 godzin temu, hajtaler428 napisał: Jesteś zadowolony czyli bez pompy w obiegu kotłowym masz jednocześnie ochronę powrotu i regulację temperatury na instalację? oczywiście że tak dziś na piecu 58...powrót 50....na instalację 32 w sezonie w ubiegłym roku na piecu 68, powrót 52, na instalację max 48
dariusz87 Opublikowano 13 Października 2018 Autor #10 Opublikowano 13 Października 2018 Ludzie, piszecie nie na temat. Myślałem, że otrzymam tu jakieś konkretne odpowiedzi, a wy zaczynacie zbaczać od głównego wątku
Ksieciunio Opublikowano 13 Października 2018 #11 Opublikowano 13 Października 2018 W dniu 9.10.2018 o 11:48, dariusz87 napisał: Nie rozumiem tylko, dlaczego mam zbiornik przelewowy i przeponowy? Nie bardzo widzę w tym sens :/ Zastanawiam się, czy nie zrobić obiegu zamkniętego na grzejniki, a otwartego na kocioł. Coś w tym stylu: Skoro już masz zbiornik przelewowy i przeponowy to masz juz uklad otwarty i zamkniety.
Ksieciunio Opublikowano 13 Października 2018 #12 Opublikowano 13 Października 2018 W ukladzie zamknietym pompa musi byc na powrocie, tloczyc wode na wymiennik plytowy, no i filtr przed pompa.
dariusz87 Opublikowano 16 Października 2018 Autor #13 Opublikowano 16 Października 2018 W dniu 13.10.2018 o 21:15, Ksieciunio napisał: Skoro już masz zbiornik przelewowy i przeponowy to masz juz uklad otwarty i zamkniety. Ale ja chciałem zrobić tak jak by dwa oddzielne układy - zamknięty i otwarty przedzielone wymiennikiem płytowym. A na chwile obecną mam układ zamknięty i otwarty na jednym obwodzie, czyli mieszany.
audilhr Opublikowano 16 Października 2018 #14 Opublikowano 16 Października 2018 Co ty kolego bredzisz masz tak jak chcesz zamknięty po stronie grzejników i otwarty po stronie kotła dwa obiegi oddzielone wymiennikiem.
hajtaler428 Opublikowano 17 Października 2018 #15 Opublikowano 17 Października 2018 No nie ma tak bo nie ma wymiennika i obwody nie są odseparowane więc kto tu bredzi? Jeżeli już są elementy do układu zamkniętego (naczynie, zb i wezownica lub zawór DVB) to zrobiłbym całość w zamkniętym z tym że musisz wtedy kupić kocioł którego producent dopuszcza taki montaż. Jeżeli jest możliwość poprowadzenia osobnej rury do naczynia(pewnie nie ma) to bym zrobił otwarty. Jeśli miałby pozostać układ otwarty bez demolowania stropów to pozostaje tylko przeniesienie pompy na powrót. Ta opcja eliminuje również montaż zaworu 4d. Takie masz opcje No i oczywiście wspomniany wymiennik
dariusz87 Opublikowano 17 Października 2018 Autor #16 Opublikowano 17 Października 2018 No i tu kolega ma racje, zastanawiam się nad puszczeniem rury PEX 22mm od naczynia przez kanał wentylacyjny bezpośrednio do pieca i zostawię sam układ otwarty, a grzejniki przez wymiennik
dariusz87 Opublikowano 17 Października 2018 Autor #17 Opublikowano 17 Października 2018 14 godzin temu, audilhr napisał: Co ty kolego bredzisz masz tak jak chcesz zamknięty po stronie grzejników i otwarty po stronie kotła dwa obiegi oddzielone wymiennikiem. Ten schemat powyżej z wymiennikiem płytowym jest poglądowy, ja wymiennika nie mam jeszcze zamontowanego. Na chwile obecną wszystko jest wpięte w jeden obieg: grzejniki, bojlery zbiornik przelewowy oraz zbiornik przeponowy. Więc jakim cudem mam mieć układ zamknięty na grzejnikach?
hajtaler428 Opublikowano 17 Października 2018 #18 Opublikowano 17 Października 2018 No to jak masz możliwość poprowadzenia osobnej rury to zostaw całość w otwartym układzie. Z wymiennikiem miałoby to sens gdyby naczynie musiało być zaraz nad kotłem. Z tym że prowadząc rurę kanałem wentylacyjnym musisz ją dobrze zabezpieczyć przed zamarznięciem. I jeżeli miedź to nie 22 a 28. Albo stal 1". Na pewno nie pex
dariusz87 Opublikowano 17 Października 2018 Autor #19 Opublikowano 17 Października 2018 To może rura PEX/AL/PEX 25mm i ewentualnie naciagnac na to otuline termoizolacyjną?
hajtaler428 Opublikowano 17 Października 2018 #20 Opublikowano 17 Października 2018 Jeśli ma być zgodnie z przepisami to tylko stal lub miedź, średnica wewnętrzna min 25mm
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.