marcinsz0 Opublikowano 7 Sierpnia 2017 #1 Opublikowano 7 Sierpnia 2017 Witam Mam duzy problem z instalacją C.O. ktora ma 3 lata i została załozona i poprawiania przez 3 fachowców i kazdy na swój sposób coś spiepszył :(.Po krótce instalacja układ zamkniety,wszystkie rury miedziane 22mm, sklada się z pieca gazowego 16KW którym steruje sterownik pokojowy oraz kominka z płaszczem wodnym 15kw ze sterownikiem temperatury wody w kołnierzu,przy załaczonej pompie wody przy kominku wyłacza się piec gazowy.Do instalacji FACHOWIEC zamontował 400l zbiornik C.W.U. którego węzownica podłaczona jest jak końcowy kaloryfer :wacko: ( masakra ),przed zbiornikiem znajduje sie elektrozawór ktory włacza obieg przez zbiornik gdy na sterowniku temperatury pokojowej jest osiągnieta zadana temperatura,pompa obiegowa kominka Wilo Stratos,mieszkanie na 2 pietrze,łacznie 10 kaloryferów. Schemat ma załaczonym obrazku ,kominek ma podłaczone zabezpieczenia ktorych nie zaznaczyłem na schemacie. Głowny problem to ciągle brudna szyba i oblepione sciany kominka gestą smołą co świadczy o niewłaściwym spalaniu mimo iż temperaturę wody mam ustawioną na 75 stopni co juz jest za wysoką temperaturą na obieg C.O. ,w ubiegłym roku w celu zwiekszenia temperatury wody na powrocie zamontowałem zawór mieszajacy termostatyczny ESBE VTC312 55* niestety wydaje mi się ze pogorszył jeszcze sprawę ponieważ według mnie ma za małą przepustowość i woda nie odbiera szybko temperatury z płaszcza kominka przez co szybko sie ona nagrzewa i sterownik zamyka dopływ powietrza aby nie zagotowała się woda i w paleniusku zaczyna się wędzić drzewo . :(,Poza tym po zamontowaniu zawodu nagrzanie wszystkich kaloryferów trwa wieki,dodatkowo pojawił się szum w instalacji pewnie spowodowany zmiejszonym przepływem wody na zaworze Proszę o pomoc w ogarnięciu tej instalacji,zalezy mi przede wszystkim na polepszeniu spalania w kominku,ochronie powrotu oraz na mozliwie szybkim nagrzewaniu sie kaloryferów.Myslałem o zmianie zaworu termostatycznego na 3D ze sterowaniem elektronicznym ale czy to cos pomoze ? Proszę wszystkich obeznanych w temacie o rady i sugestie co mozna w tej instalacji poprawić,zdaję sobie oczywiscie sprawę iz nie da się tego zrobnic idealnie ponieważ przeróbka ma swoje ograniczenia , nie jestem w stanie wyprowadzić zadnych rur z kominka do piwnicy (mieszkam na 2 pietrze,pode mna są mieszkania ),przy kominku ktory jest zabudowany mam mało miejsca na przeróbki a w piwnicy mogę robic co mi się podoba . Z góry dziekuję każdemu za pomoc !!!!!
sambor Opublikowano 7 Sierpnia 2017 #2 Opublikowano 7 Sierpnia 2017 Nie podajesz jaki to kocioł gazowy, ale mniejsza o to - ten układ nigdy nie będzie działał poprawnie. Ponadto cały układ jest niebezpieczny, a rozpalenie w kominku może grozić wybuchem instalacji
Gość mak Opublikowano 7 Sierpnia 2017 #3 Opublikowano 7 Sierpnia 2017 Ale odlot! Poza tym zgadzam się z opinią kol Sambora
marcinsz0 Opublikowano 7 Sierpnia 2017 Autor #4 Opublikowano 7 Sierpnia 2017 Panowie coś z tym badziewiem muszę zrobić więc proszę o pomoc. Kocioł gazowy to Vaillant dwufunkcyjny. Ps. Dlaczego instalacja grozi wybuchem, ? Tak jak pisałem kominek jest zabezpieczony, nie narysowalem tego ale jest do niego wstawiony zawór który przy około 95 stopniach wpuszcza zimną wodę przez wezownice która chłodzi płaszcz wodny. Pozdrawiam Wysłane z mojego LG-H960 przy użyciu Tapatalka
Gość mak Opublikowano 8 Sierpnia 2017 #5 Opublikowano 8 Sierpnia 2017 Po pierwsze to skontaktuj się z dostawcą kotła i dowiedz czy można kupić zestaw do przezbrojenia kotła dwufunkcyjnego na jednofunkcyjny (oczywiście jeżeli jest to na pewno kocioł dwufunkcyjny!!!). Producenci mają takie zestawy w ofertach. Następnie trzeba podgrzewacz cwu podłączyć według schematu załączonego do zestawu.Tylko że wyrzuć tego 400 litrowego potwora , i zastąp go podgrzewaczem dostosowanym do mocy kotła. Na 16 kW będzie to ok 100 - 120 l maksymalnie 200l z podwójną wężownicą jak chcesz ogrzewać go też kominkiem, będzie wymagać większej przeróbki instalacji i zastosowania dodatkowej pompy. W obwodzie kominka zastosowałeś zawór termostatyczny na 55o C tylko że powinien być zamontowany na powrocie bo ma być w funkcji ochrony powrotu. Średnica zaworu powinna być jak średnica wyjścia z kominka (prawdopodobnie 1"). Kłopotliwe przy tak zbudowanej instalacji jest regulacja hydrauliczna instalacji. Trzeba do niej wykorzystać poza stopniowaniem średnic rurociągów również nastawy wstępne na zaworach termostatycznych. Przelicz średnice rurociągów i dobierz nastawy wstępne na zaworach, gdzie potrzeba popraw i wyrzuć ten zawór zwrotny bo jest zbędny.. Przy sterowaniu stałotemperaturowym kocioł gazowy powinien bezproblemowo współpracować z kominkiem
marcinsz0 Opublikowano 8 Sierpnia 2017 Autor #6 Opublikowano 8 Sierpnia 2017 Kocioł jest na pewno dwufunkcyjny i ma wbudowany 20 litrowy zbiornik CWU w sobie, kocioł gazowy nie grzeje wody w 400l zbiorniku, nie ma problemu z ciepłą wodą w kranach nawet w lato gdy duży 400 litrowy zbiornik jest nie podgrzewany przez kominek , co osiągnalbym przerabiajac go na wersję jednofunkcyjna? Co to zaworu termostatycznego to popełniłem błąd na schemacie, zawór jest prawidłowo wpięty na powrocie, tak jak na załaczonym zdjęciu,jest o średnicy 1" ale ma bardzo duże zwężenie średnicy w środku, prześwit jest około połowę mniejszy niż prześwit rury 22mm, kvs 3.2 m3/h, czy to nie za mało dla mojej instalacji?
Gość mak Opublikowano 9 Sierpnia 2017 #7 Opublikowano 9 Sierpnia 2017 To może inaczej: Do czego było Ci potrzebne podłączenie na obiegu grzewczym 400 l podgrzewacza????? Jakiś powód był ale nie wiem jaki tym bardziej że jak twierdzisz ciepłej wody Ci nie brakuje. Czyli sam sobie odpowiedz na pytanie, Podłączenie jak na schemacie podgrzewacza jest kompletną bzdurą. Moja sugestia odnośnie przezbrojenia kotła na jednofunkcyjny jest nieaktualna bo akurat kotła z wbudowanym zasobnikiem ładowanym warstwowo prawdopodobnie przezbroić się nie da. Ale nie wspomniałeś o tym że masz taki kocioł. Przerobienie kotła na jednofunkcyjny pozwoliło by normalnie podgrzewać cwu na oddzielnym obiegu. Co do zaworu to na schemacie zaznaczyłeś go na zasilaniu. jak masz na powrocie to jest ok. Niestety jest on błędnie dobrany trzeba go wymienić na taki o wyższym kvs, jak 1" nie spełni wymagań to trzeba zastosować większą średnicę. Możesz też zrezygnować z 3D i na baypasie zainstalować małą pompę mieszającą ale do tego potrzebny będzie dodatkowy sterownik (były w handlu zestawy pomp mieszających ze sterownikiem tylko że ostatnio są dość trudno dostępne
sambor Opublikowano 9 Sierpnia 2017 #8 Opublikowano 9 Sierpnia 2017 jest o średnicy 1" ale ma bardzo duże zwężenie średnicy w środku, prześwit jest około połowę mniejszy niż prześwit rury 22mm, kvs 3.2 m3/h, czy to nie za mało dla mojej instalacji? Za małe to są rury, przez Cu22 max przepchniesz ok 0.8m3/h, a przez zawór i 2x tyle.
marcinsz0 Opublikowano 9 Sierpnia 2017 Autor #9 Opublikowano 9 Sierpnia 2017 Odpowiadamy na pytania : Zbiornik 400 litrowy i cała instalacja to nie mój pomysł, po prostu przeprowadziłem się do tego domu i całe ogrzewanie i C. W. U było już tak wykonane, ja tylko dorzuciłem zawór mieszajacy na powrocie. Kocioł gazowy jest odcięty zaworem elektronicznym od wężownicy zbiornika i go nie ogrzewania, tyle dobrze. Zastanowię się co zrobić z tym zbiornikiem, miałem pomysł aby odciąć go od c.o. , wsadzić mu grzałke i podłączyć po ogniwa foto lub kolektory słoneczne. Bez dodatkowej rury zasilającej bezpośrednio od kominka na osobnym obiegu i tak nie jestem w stanie prawidłowo jakiegokolwiek zbiornika c.w.u. podłączyć. Nie wiem co z tym zaworem mieszajacym, kolega mak pisze że mój ma za małe kvs co by potwierdziło to co zaobserwowałem po jego zamontowaniu a sambor twierdzi że i tak za duży do rur 22mm....
sambor Opublikowano 9 Sierpnia 2017 #10 Opublikowano 9 Sierpnia 2017 Wg programu doboru zaw 3-D ESBE, w tych warunkach co pisze autor tematu posiadany zaw 3-D wystarcza, spadek ciśnienia na tym zaworze jest ok 8-10kPa Natomiast słyszany szum jest spowodowany przepływem przez rury o zbyt małej średnicy
marcinsz0 Opublikowano 10 Sierpnia 2017 Autor #11 Opublikowano 10 Sierpnia 2017 Szum pojawił się po zamontowaniu zaworu, wcześniej tego nie było. Wysłane z mojego LG-H960 przy użyciu Tapatalka
sambor Opublikowano 10 Sierpnia 2017 #12 Opublikowano 10 Sierpnia 2017 Ale to nie jest bezpośrednia wina zaworu - po prostu za mocno pracuje pompa. Taki zaw VTC 312 to bez problemu przenosi ok 12kW mocy cieplnej, czyli więcej niż masz z kominka.
marcinsz0 Opublikowano 15 Sierpnia 2017 Autor #13 Opublikowano 15 Sierpnia 2017 Witam Dziekuje za wszystki wpisy,rozwazam wszystkie rady i za niedługo wrzucę schemat instalacji po poprawce, Nie daje mi jednak zamontowany zawór termostatyczny VTC312 ,mimo iz zapewniacie mnie ze jego przepływ jest prawidłowy mam obawy ,poza szumem o ktorym pisałem przypomnialo mi sie ze po zamontowaniu zaworu musiałem mocno podnieść wydajnosc pompy obiegowej z 2 na 4 ,poniewaz zaczeła przegrzewać sie woda w płaszczu wodnym i załaczał się alarm w sterowniku,swiadczy to ewidentnie o tym ze zawór mocno obnizył przepływ wody. Przeczytałem tez dzisiaj informację z karty informacyjnej VTC300 o której wczesniej nie miałem pojęcia : Maksymalna dozwolona zawartość glikolu zapobiegającego zamarzaniu i związków pochłaniających tlen to 50%. Fakt ten należy uwzględnić podczas wymiarowania zaworu, ponieważ dodatek glikolu wpływa zarówno na lepkość, jak i na przewodnictwo cieplne. Dodatek 30–50% glikolu powoduje zmniejszenie maksymalnego wydatku energetycznego zaworu o 30–40%. Wpływ mniejszego stężenia glikolu można pominąć. W mojej instalacji jest glikol w stezeniu około 30% więc wydajnosc zaworu VTC mocno zostaje przez to ograniczona . Czy ta informacja zmienia Wasze stanowisko w sprawie doboru mojego zaworu VTC312 do instalacji ?? Korci mnie zakup zaworu VTC412 lub VTC422 o przepływie odpowiednio 5,5 lub 4,5 kvs ,ale czy to cos zmieni ........
sambor Opublikowano 15 Sierpnia 2017 #14 Opublikowano 15 Sierpnia 2017 Pewnie, że glikol ma wpływ na dobór elementów instalacji, ale autor tematu dopiero w 13 poście raczył o tym wspomnieć. Więc ja poczekam na wszystkie dane o instalacji i dopiero wtedy będę się wypowiadał na jej temat.
Gość mak Opublikowano 15 Sierpnia 2017 #15 Opublikowano 15 Sierpnia 2017 A po co ten glikol w instalacji? Z gazowym kotłem do niczego domieszka glikolu nie jest potrzebna. Poza tym to wszystko ma wpływ średnica 3D średnice rur, zawory termostatyczne i ich nastawy. Wszystko należy przeliczyć i dobrać
marcinsz0 Opublikowano 15 Sierpnia 2017 Autor #16 Opublikowano 15 Sierpnia 2017 Przepraszam za te info o glikolu dopiero teraz ale nie zdawałem sobie sprawy ze to ma jakies znaczenie.Sorry :rolleyes:, Co do glikolu to jest w instalacji ponieważ zleceniodawca instalacji czytaj mojemu teściowi przy silnym mrozie zamarzły rury od C.O. gdy mieszkanie było puste a ogrzewanie gazowe ustawione na niską temperaturę ,powodem było/jest poprowadzenie rur miedzy ścianą murowaną a izolacją i płytą gipsową,oczywiscie rury po stronie zimnej sciany zewnetrznej .Po prostu jedna wielka fuszera którą musze teraz bez dewastacji nowego mieszkania doprowadzic do jako takiego stanu ;/;/
marcinsz0 Opublikowano 7 Października 2017 Autor #17 Opublikowano 7 Października 2017 Witam Zdecydowałem się wymienić zawór trójdrożny na Vtc422 ale proszę o poradę w sprawie zaworów zwrotnych, w załaczniku uproszczony schemat mojego aktualnego podlaczenia kominka do instalacji, myślę żeby usunąć zawór nr1 i pozostawić nr2, co prawda przy użyciu kotła gazowego Vtc422 zablokuje przepływ ciepłej wody przez przyłącze kominka ale chce mieć dodatkowe zabezpieczenie w wypadku gdy np. będzie nagrzana woda w płaszczu kominka i zawór 3d będzie częściowo otwierał przepływ wody z powrotu. Co o tym myślicie? Pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.