Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Instalacja C.o I C.w.o Przepuszczający Zawór Klapowy


Beata12

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,
Zwracam się z prośbą o opinię i pomoc w rozwiązaniu problemu, otóż po przeróbce mojej instalacji z c.o. na c.o. i c.w.u (przeróbka miała na celu możliwość podgrzewania wody w lato bez ogrzewania pomieszczeń i grzejników) okazało się iż po mimo wyłączonej pompy c.o. przez sterownik i działającej tylko pompy c.w.u. grzejniki nadal grzeją. Ciepłą woda nie biegnie przez pompę c.o. ale przez zawór klapowy (kawałek rury za pompą jesz zimny z za zaworem klapowym już nie, tak jakby był cały czas otwarty (zawór sprawny). Proszę o opinie czy ten zawór jest nie odpowiedni a może jest coś nie tak podłączone. Aby lepiej to wszystko zobrazować zamieszczam zdjęcia instalacji. Czerwonymi kropkami zaznaczyłem jak płynie ciepła woda z pieca przy wyłączonej pompie c.o. i trybie LATO.

post-74074-0-63704200-1501172481_thumb.jpg

post-74074-0-12624400-1501172489_thumb.jpg

Opublikowano

Normalne, bo zawór klapowy przepuszcza swobodnie wodę na CO. Klapa zamknie się, gdy ruszy pompa CWU lub CO.

Trochę bez sensu to zrobione. Są zawory zwrotne sprężynowe za pompami, to to co w owalu wywalić (np. dać zawór odcinający zamiast klapki)

 

post-70216-0-54460100-1501174281_thumb.jpg

Opublikowano

Ten zawór został wstawiony po to aby gdy będzie zanik zasilania otwierał się i puszczał ciepłą wodę na grzejniki (tak twierdzi hydraulik -taki zawór bezpieczeństwa). Dodam że nawet jak pracuje pompa c.w.o zawór też się otwiera i puszcza ciepłą wodę na grzejniki. To jaki tam powinien być wstawiony zawór, mogłabym prosić o jakąś propozycje? Obecny zawór ma 2''.

Opublikowano

Uhmm... a która rura z pieca (gdy pracuje pompa CWU) jest cieplejsza, wyjście, czy powrót ?

Ktoś Ci to doradził, to niech teraz myśli. Jak nie wymyśli, niech założy zawór odcinający, albo korki wkręci.

Opublikowano

Będę musiała sprawdzić która jest cieplejsza bo szczerze powiem że nie wiem. A które dokładnie rury mam porównywać. Mogłabym też poprosić o jakiś przykład zaworu odcinającego który należałoby wstawić zamiast klapowego? Czy to też będzie spełniać to zadanie, czyli zabezpieczać instalacje gdy stanie pompa przy zaniku napięcia?

Opublikowano

To było trochę żartobliwie z tymi rurami... Jeśli zawór klapowy jest sprawny, to pracująca pompa CWU powinna go zamknąć, trudno stwierdzić jakim cudem wtedy nadal grzeją grzejniki.

Zawory zwrotne dzielą się na klapowe, grzybkowe, i mercedesy wśród zaworów. Gdybym ja to robił, dałbym takie merce za pompami, a ten 2" odcinek zlikwidował.

Przyjdzie sambor, to Ci to uzdrowi.

Opublikowano

A może jest to tym spowodowane ze pompa c.w.u. uruchamia sie dopiero po osiagnięciu 35st. i trzeba zmniejszyć nastawy aby startowała wcześniej?

Opublikowano

Pracująca pompa powinna załatwić sprawę. Jeśli odpalasz kocioł np raz na dobę dla uzupełnienia zasobnika, to pompę włączaj sobie od razu przy rozpalaniu (jeśli to możliwe).

Opublikowano

Na sterowniku jest ustawiona minimalna temperatura uruchomienia pompy c.w.o. na 35 st. dlatego jak piec osiągnie 35 st. to pompa dopiero startuje. Może mieć to jakiś wpływ? A może ten zawór powinien być zamontowany pionowo?

Opublikowano

Klapowy musi być poziomo.

Pompa startuje przy dobrej temperaturze (grawitacja zaczyna raczkować). Problem występuje zapewne, gdy zostanie osiągnięta temperatura zadana CWU - wtedy pompa się zatrzyma, a rozgrzana woda natychmiast idzie na CO. Źle to jest zrobione i tyle. Każ wywalić ten odcinek z zaworem klapowym. Zobacz czy sterownik nie ma ochrony przed przegrzaniem (po przekroczeniu danej temperatury, włącza pompę CWU, a jeśli to mało, włącza pompę CO), wtedy możesz myśleć o jakieś tam automatyce tego układu.

Opublikowano

Wszystko sie zgadza, sterownik ma takie zabezpieczenie dokładnie jak opisałeś, tylko hydraulik cały czas tłumaczy ze tem zawór klapowy musi być bo zabezpiecza przed zagotowaniem wody w sytuacji zaniku napięcia gdzie sterownik juz nie zadziała i pompy tez. I proponuje założenie zaworów przy każdym z grzejników aby je pozakręcać na lato, tylko rury dochodzące do nich nadal bedą sie grzały wiec to będzie i tak strata energii. A noe ma jakiś zaworów które otworzą sie dopiero pod jakimś większym ciśnieniem np. gdy woda będzie miała 90st.?

Opublikowano

Zawory na grzejnikach... to niech da zawór odcinający centralny 2" zamiast klapowego - efekt ten sam.

Być może są zawory nadciśnieniowe, które puszczają medium w stronę CO, zamiast na zewnątrz. Ja nie znam :wacko:

Opublikowano

 

Przyjdzie sambor, to Ci to uzdrowi.

:)  :)  :)

Ej kolego, ja nie jestem lekiem na całe hydrauliczne zło.

Ale może coś poradzę.

Ten zaw jest duży a ciśnienie dyspozycyjne przy takim przekroju jest rzędu 0,1m sł wody - czyli spore.

Należy zwiększyć opór odchylania klapki w zaworze.

 

Na taki zawór są dwie recepty - albo lekko podnieść wylotowy króciec z zaw zwrotnego, aby klapka dodatkowo była dociskana siłą grawitacji albo dociążyć klapkę przez dołożenie na nią ciężarka z ołowiu.

 

Ponadto trzeba sprawdzić czy klapka się prawidłowo domyka , jak np wylot jest niżej to klapka jest cały czas otwarta.

Poniżej przekrój takiego zaworu z zaznaczeniem gdzie ew podnieść lub gdzie dołożyć obciążenie na klapie zaworu.

Wartości na rys są podane dla zaw 5/4", dla tego ZZ = 2" będą pewnie większe.

To raczej dla faceta, który lubi dłubać 

Ale powodzenia.

post-18578-0-90192200-1501189290_thumb.jpg

Opublikowano

Oj tam, oj tam... siedzisz w tym po uszy, wiesz więcej.

Liczyłem, że poprzesz wywalenie tego ustrojstwa. Rzeźba zaworu może nic nie dać, a jego likwidacja załatwi problem.

Na zaniki napięcia może UPS ? Albo rozważny załadunek kotła latem...

Opublikowano

Jak masz instalację w takim układzie i z tak grubymi rurami to na bank na końcu takiej instalacji jest naczynie przelewowe  

A do naczynia z kotła droga musi być zawsze otwarta.

I tu jest problem w ograniczonych możliwościach przeróbki tego zaworu. 

Ta ciepła rura podczas palenia to rozszerzająca się woda , która z kotła wędruje do naczynia wzbiorczego.

 

Jak jest naczynie połączone osobną rurą do kotła to takie zawory różnicowe kulowe lub klapowe są zbędne, woda bez problemu idzie przez niepracującą pompę, 

ale w tym przypadku nie można tak zrobić, gdyż może nastąpić niekontrolowany wzrost ciśnienia i rozerwanie kotła, czyli buuum!

Powodów takiego przypadku może być kilka: brudny filtr przed pompą, zablokowany zawór zwrotny za pompą, zablokowany wirnik pompy. wreszcie jakaś małpa zamknie zawór na obiegu wody na kocioł..

Jak hydraulik proponuje zawory na grzejnikach to rozsądna rada, lecz niestety dodatkowe koszty.

 

Niezłą radą jest propozycja w poście wyżej o takim dobraniu ilości paliwa aby ciepła starczyło tylko na zagrzanie CW.

Opublikowano

Niop, racja - jak baniak przelewowy jest na nitce zasilania, to pupa.

Opublikowano

No właśnie naczynie przelewowe ze strychu zostało usunięte, to dobrze czy złe? Amoże wystarczy zwiekszyć bieg pompy c.w.u. na wyższy bo teraz jest na 2 biegu żeby zabierają cała ciepła wodę z kotła do bojlera o nie pozwoliła płynąc przez zawór klapowy na c.o.?

Opublikowano

Zamiast przelewowego dał przeponowy ? Jeśli tak, to OK.

Niech Ci zamontuje zamiast klapki zawór DBV, i będzie dobrze.

Znaczy nie dokładnie zamiast klapy... od kotła 2" zredukować, zamontować DBV, a z drugiej strony 2" zakorkować.

A jeśli kocioł ma wolne 3/4 na górze, to tam schładzający dać, a 2" na CO usunąć.

Opublikowano

To 25-40, czy 25-60 ? Zresztą... bez znaczenia, powinna dać radę na I biegu.

Opublikowano

Woda na boilerze ustawiona na 60st. A zawory na grzejnikach nie bedą powodowały strat energii, tzn. czy pomimo założonych zaworów na grzejnikach rury doprowadzające nie bedą sie nagrzewały?

Opublikowano

Ale Tobie chodzi o straty, czy bezpieczeństwo ? Jeśli założysz zawory, pozamykasz, to gdzie się rozładuje ew. nadmiar ?

Przepona zbierze ciśnienie, nie zapobiegnie przegrzaniu kotła !

Opublikowano

Chodzi mi o to i o to z naciskiem na bezpieczeństwo, po prostu na ta chwile tak to wyglada jak na zdjęciach może jeszcze dorzucę zdjęcie z zbiorniczkami i bojlerem żeby to lepiej zobrazować, a w tygodniu przychodzi hydraulik i ma zamontować na wszystkich grzejnikach zawory aby na lato sobie pozamykać aby nie grzało w pomieszczeniach tylko podgrzewana była woda. I chciałabym sie dowiedzieć czy to jest dobra decyzja tymi zaworami. Przy pompach i kotle mówi ze nic nie będzie przerabiał bo nie trzeba.

Opublikowano

Zawory termostatyczne na grzejnikach to bardzo dobra rzecz - daje komfort i oszczędności.

Co do reszty wolę się nie wypowiadać. Na rycerza nie ma rady.

Opublikowano

Przesyłam obiecane zdjęcie z bojlerem. A zawory które mają być zamontowane to chyba nie będą termostatyczne tylko motylkowe kulowe, tak to wyglądało jak pokazywał.

post-74074-0-50986700-1501324065_thumb.jpg

post-74074-0-95707400-1501324070_thumb.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.