fruti Opublikowano 24 Lutego 2017 #1 Opublikowano 24 Lutego 2017 Witam. Ogrzewanie kotłem gazowym dwufunkcyjnym z zasobnikiem cwu. Całość instalacji CO planuję w PEX/AL/PEX. Doprowadzenie do grzejników fi 16mm. Podzieliłem na 2 pętle: 4500W i 4300W. Rury prowadzone w wylewce. Proszę o ewentualne zmiany schematu lub propozycje innych rozwiązań. Z góry bardzo dziękuję. W załączniku pdf ze schematem ;) 4.pdf
odpowietrznik Opublikowano 24 Lutego 2017 #2 Opublikowano 24 Lutego 2017 Nie lepiej zrobić w systemie rozdzielaczowym?unikniesz łączenia rur w wylewce.Jezeli zasobnik to kocioł jednofunkcyjny chyba ze zasobnik ładowany warstwowo.To ma być kocioł kondensacyjny?bo jezeli tak to należy dobrać grzejniki pod ten typ kotła czyli dla parametrów 55/40/20
Zaba287 Opublikowano 24 Lutego 2017 #3 Opublikowano 24 Lutego 2017 Witam. Ogrzewanie kotłem gazowym dwufunkcyjnym z zasobnikiem cwu. Całość instalacji CO planuję w PEX/AL/PEX. Doprowadzenie do grzejników fi 16mm. Podzieliłem na 2 pętle: 4500W i 4300W. Rury prowadzone w wylewce. Proszę o ewentualne zmiany schematu lub propozycje innych rozwiązań. Z góry bardzo dziękuję. W załączniku pdf ze schematem ;) Witaj. Z doświadczenia powiem Ci lepiej obiegi podłogowe podzielić w rozdzielaczu. Czasami zdarza się nierówne grzanie i wtedy możesz zaworami doregulowac temperaturę. Ja mam ok 100m podzielone na 4 obiegi na jednej pompie z zaworem 3D. Pozdrawiam Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
fruti Opublikowano 24 Lutego 2017 Autor #4 Opublikowano 24 Lutego 2017 Nie lepiej zrobić w systemie rozdzielaczowym?unikniesz łączenia rur w wylewce.Jezeli zasobnik to kocioł jednofunkcyjny chyba ze zasobnik ładowany warstwowo.To ma być kocioł kondensacyjny?bo jezeli tak to należy dobrać grzejniki pod ten typ kotła czyli dla parametrów 55/40/20 Myślałem, też o systemie rozdzielaczowym, ale chodzi mi o koszt wykonania. To ma być mieszkanie pracownicze na ok 5lat. Teraz sobie policzyłem koszt trójników to na szybko wychodzi ok 200zł. https://pex.pl/p/4/422/szafka-kompletny-rozdzielacz-pex-9-obwodow-szafki-do-rozdzielaczy.html Jeśli bym kupił taki rozdzielacz to faktycznie nie duża różnica w cenie. Przed rozdzielacz wystarczy zwykła pompa,bez zaworu 3D prawda? Pomyliłem się, chodzi o piec jednofunkcyjny i zasilanie grzejników 75/65/20. Witaj. Z doświadczenia powiem Ci lepiej obiegi podłogowe podzielić w rozdzielaczu. Czasami zdarza się nierówne grzanie i wtedy możesz zaworami doregulowac temperaturę. Ja mam ok 100m podzielone na 4 obiegi na jednej pompie z zaworem 3D. Pozdrawiam Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka To ma być zasilanie grzejników, a nie ogrzewanie podłogowe ;)
odpowietrznik Opublikowano 24 Lutego 2017 #5 Opublikowano 24 Lutego 2017 Nie potrzeba zadnych zaworów 3D Pompa kotłowa zasili całą instalację grzejnikową.Do rozdzielacza najlepiej miedzią.Należy dobrać odpowiednią średnicę rur zasilających rozdzielacz w zależności od mocy instalacji
Zaba287 Opublikowano 24 Lutego 2017 #6 Opublikowano 24 Lutego 2017 Myślałem, też o systemie rozdzielaczowym, ale chodzi mi o koszt wykonania. To ma być mieszkanie pracownicze na ok 5lat. Teraz sobie policzyłem koszt trójników to na szybko wychodzi ok 200zł. https://pex.pl/p/4/422/szafka-kompletny-rozdzielacz-pex-9-obwodow-szafki-do-rozdzielaczy.html Jeśli bym kupił taki rozdzielacz to faktycznie nie duża różnica w cenie. Przed rozdzielacz wystarczy zwykła pompa,bez zaworu 3D prawda? Pomyliłem się, chodzi o piec jednofunkcyjny i zasilanie grzejników 75/65/20. To ma być zasilanie grzejników, a nie ogrzewanie podłogowe ;) No jasne... :) nie otworzył mi się załącznik ze schematem... Ale mimo wszystko regulowanie zasilania grzejników poprzez zawór 3D uważam za uzasadnione.. Łatwo możesz sterować krzywą grzewczą, a jeśli jeszcze masz (użyjesz) do tego bufor ciepła to powinno dać komfort odbioru ciepła w pomieszczeniach. Gazowe ogrzewanie mnie osobiście kojarzy się z "ciepło-zimno" :) pewnie nowoczesne kotły modulują palniki i nie ma tego efektu związanego z histerezą kotła. Poprawcie mnie jeśli się mylę .. Pozdrawiam
fruti Opublikowano 24 Lutego 2017 Autor #7 Opublikowano 24 Lutego 2017 Nie potrzeba zadnych zaworów 3D Pompa kotłowa zasili całą instalację grzejnikową.Do rozdzielacza najlepiej miedzią.Należy dobrać odpowiednią średnicę rur zasilających rozdzielacz w zależności od mocy instalacji Dziękuję za zainteresowanie. Przejrzałem schematy budowy kotłów i faktycznie posiadają już pompę obiegową i zawór 3D, naczynie przeponowe i zawory bezpieczeństwa w środku - super sprawa. Jeszcze mam kilka pytań ;) 1. Czyli zasobnik ustawiam pod kotłem i bezpośrednio podłączam + zawory odcinające. Przed przyłączem zimnej wody do zasobnika zawór odcinający, zawór zwrotny, zawór bezpieczeństwa i naczynie przeponowe? 2. Do takiego prostego rozdzielacza, do którego dałem link wystarczą na belce zasilającej i powrotnej automatyczne zawory odpowietrzające? Od rozdzielacza pex/al/pex fi 16 do grzejników. 3. Jeśli kocioł ma regulację temp CO i CWU to wewnątrz kotła jest czujnik temperatury na zasilaniu/powrocie i nie potrzebuję dodatkowych regulatorów pokojowych lub pogodowych? 4. Jakiej średnicy ma być zasilanie i powrót do rozdzielacza w miedzi jeśli całość CO to 8,8kW? 5. Jakiej średnicy zasilanie zbiornika CWU ok. 150L? 6. Od skrzynki z gazem do tej nowej kotłowni mam odcinek 11m, zakręt 90 stopni i odcinek 3m. Całość chcę prowadzić w rurze stalowej bezszwowej na elewacji budynku. W połowie tego pierwszego odcinka (6m) chcę zrobić trójnik, żeby za 2 lata podłączyć 2 piec. Będą to 2 osobne kotłownie zasilające inne części budynku. 6A. Wszystko na zewnątrz musi być spawane? 6B. Jaka średnica rury? Do połowy rozumiem, że większa bo z niej będą zasilane 2 kotły. Za trójnikiem redukcja średnicy. 2 piece ok 24kW. 6C. Czy ten długi odcinek (11m) mogę prowadzić w linii prostej, chodzi o rozszerzalność cieplną.
odpowietrznik Opublikowano 24 Lutego 2017 #8 Opublikowano 24 Lutego 2017 1)Tak tylko zarówno zawór bezpieczeństwa(6bar) jak i naczynie do CWU na trójniku 2)Dałbym ręczne odpowietrzniki na belkach rozdzielacza.Do grzejników jak nie są bardzo duże to wystarczy PEX 16 3)Zależy jak chcesz sterować.Najlepiej pogodowo( wtedy czujnik zewnętrzny oraz oczywiscie sam kocioł musi mieć automatykę pogodową) i ustawiasz na sterowniku kotła krzywą grzewczą + regulator pokojowy w reprezentatywnym pomieszczeniu.Musi być czujnik w zasobniku podłączony do płyty kotła 5)Zasilanie zasobnika CWU rura CU fi.22 6)Musi być spawane 4)Do rozdzielacza rury miedź CU fi.28 dla mocy 8,8kW przy temp.zasilanie/powrót 55/40 (jak dla kotła kondensacyjnego) i dla tych parametrów nalezy dobrać grzejniki W załączniku instalacja tego typu na przykładzie Vaillanta ale przy kotłach innych producentów będzie podobnie
fruti Opublikowano 24 Lutego 2017 Autor #9 Opublikowano 24 Lutego 2017 Prawie wszystkie wątpliwości zostały rozwiane. Jeszcze małe pytanko, zawór do napełniania instalacji umieścić przed belką zasilania rozdzielacza? Spustowy na dolnej belce?
odpowietrznik Opublikowano 25 Lutego 2017 #10 Opublikowano 25 Lutego 2017 Zawór do napełniania instalacji powinien być przed kotłem(na trójniku)na powrocie,nie na stałe tylko na wężyku+zawór zwrotny aby woda z instalacji CO nie mieszała się z wodą użytkową.Swoją drogą na belce zasilającej i powrotnej powinny być zawory spustowe
fruti Opublikowano 25 Lutego 2017 Autor #11 Opublikowano 25 Lutego 2017 odpowietrznik dzięki za pomoc!
odpowietrznik Opublikowano 25 Lutego 2017 #12 Opublikowano 25 Lutego 2017 Chyba że nie chcesz sterowania pogodowego to wtedy możesz kupić tańszy kocioł + regulator pokojowy np.tygodniowy i na nim nastawiasz czasy grzania i temp.jaką chcesz mieć w pomieszczeniu.(podłączasz go kabelkiem na odpowiednie styki kotła)sterowanie polega wtedy na włącz wyłącz.Oczywiscie zawory termostatyczne na grzejnikach
fruti Opublikowano 25 Lutego 2017 Autor #13 Opublikowano 25 Lutego 2017 Jeśli nie kupię żadnego dodatkowego regulatora tylko będę ustawiał temp CO i CWU na piecu to takie rozwiązanie nie przejdzie?
odpowietrznik Opublikowano 25 Lutego 2017 #14 Opublikowano 25 Lutego 2017 Przejdzie ale będziesz latał co chwilę do kotłowni aby korygować temperaturę zasilania na kotle gdy zmienią się warunki zewnętrzne? Jak już tak bardzo chcesz oszczędzać to przynajmniej kup za kilkadziesiąt zł jakiś prosty termostat który będzie Ci pilnował temp.w pomieszczeniu(załącznik) Albo "bardziej zaawansowany" z mozliwoscią regulacji temp.dziennej i nocnej)Za sto parę kupisz regulator pokojowy z możliwoscią programowania tygodniowegohttp://allegro.pl/regulator-sterownik-auraton-2025-pokojowy-q8-i5742367010.html np.http://allegro.pl/salus-098a-dobowy-termostat-regulator-baterie-090-i6701385673.html?reco_id=1ea55e3a-fb9d-11e6-b860-02a1c2831487&ars_rule_id=201
fruti Opublikowano 27 Lutego 2017 Autor #15 Opublikowano 27 Lutego 2017 Dobra uwaga, nie zamierzam za często przyjeżdżać do tego mieszkania ani tym bardziej zmieniać ustawień pieca. Kupie taki regulator. Jakie zawory zamontować wtedy przy grzejnikach?
odpowietrznik Opublikowano 27 Lutego 2017 #16 Opublikowano 27 Lutego 2017 Sugeruje jednak termostatyczne to będzie mozliwość regulowania temp.indywidualnie w każdym z pomieszczeń.Zawór będzie pilnował zadanej temp.Tylko w pomieszczeniu gdzie regulator pokojowy to bez zaworu termostatycznego na grzejniku albo nie zakładać głowicy termostatycznej
fruti Opublikowano 28 Lutego 2017 Autor #17 Opublikowano 28 Lutego 2017 Zawór termostatyczny, który wstępnie ustawiam i głowicę termostatyczną?
odpowietrznik Opublikowano 28 Lutego 2017 #18 Opublikowano 28 Lutego 2017 Też zależy jaki masz typ grzejników czy bocznozasilane czy dolno.Do bocznozasilanych możesz kupić zwykły zawór termostatyczny(prosty lub kątowy) najlepiej z nastawą wstępną +głowicę termostatyczną do niego(np.coś takiego jak w załączniku,to skośnooki produkt:)markowe typu Herz Danfos itp. będą droższe.Natomiast grzejniki dolnozasilane mają już wbudowaną wkładkę zaworową(też z możliwością nastawy wstępnej)i do tego dokupuje się głowicę.Nastawa wstępna może posłużyć ewentualnie do regulacji hydraulicznej instalacji jak zajdzie taka potrzeba http://allegro.pl/zestaw-grzejnikowy-term-goshe-1-2-prosty-i5330155515.html
Maciek92 Opublikowano 3 Marca 2017 #20 Opublikowano 3 Marca 2017 Co do instalacji gazowej - ma być spawana, rury czarne bezszwowe i przede wszystkim wykonana ZGODNIE Z PROJEKTEM (nie ma szans na żadne dodatkowe trójniki nie ujęte w projekcie). Przypominam również, że żeby budować instalację gazową należy mieć stosowne uprawnienia SEP. W budynku (poza częściami wspólnymi typu klatki schodowe, korytarze, piwnice) można instalację prowadzić w miedzi. Konkretne informacje co do technologii wykonania, przekrojów i trasowania znajdziesz w projekcie.
carlos78 Opublikowano 5 Marca 2017 #21 Opublikowano 5 Marca 2017 te Hydraulik jak woda z intalacji sie moze wymieszac jak w instalsjach wodnych jest zazwyczaj 3,5 do 2,5 bar a w instalacji c.o pieca jest 0,6-1,0 bar
Maciek92 Opublikowano 5 Marca 2017 #22 Opublikowano 5 Marca 2017 Te, kolego, kotly gazowe pracuja w ukladzie zamknietym i robocze cisnienie ich pracy to ok 1.2-1.5 bar (w zaleznosci od producenta). Cisnienie sieci 2.5-3 bary w niektorych miejscach i przy odpowiednich uwarunkowaniach to pobozne zyczenie, bo nie wiem czy zauwazyles, ale wieczorami w okresie letnim potrafi spasc nawet do 1 bar. Swoja droga, troche wiecej oglady gosciu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.