Maxminator Opublikowano 18 Grudnia 2016 #1 Opublikowano 18 Grudnia 2016 Witam :)Na to forum natrafiłem w ubiegłym roku gdy szukałem informacjio kotłach na pelet. Przeczytałem wiele tematów i jestem pod wrażeniem wiedzy, doświadczenia użytkowników oraz życzliwości dla innych :)Przeczytałem kilka tematów dotyczących "pomocy, konsultacjiw sprawie niedziałających instalacji" często padało stwierdzenie "czemu wszyscy pytają po fakcie a nie przed"...Dlatego ja chciałbym zapytać przed złożeniem kotłowni :)Moje pytanie, prośba brzmi jak powinna wyglądać sprawna instalacja zapewniająca stałą, jednakową temperaturę na obu kondygnacjach ?Opis miejsca akcji:Nowy budynek z pustaków 25 cm, parter + użytkowe poddasze. Wentylacja mechaniczna z rekuperacją.Na ścianach szary styropian 20 cm, na poddaszu 30 cm wełny, podłoga na parterze 20 cm styropianu, podłoga na poddaszu 8 cm styropianu, 150 m2 podłogówki podzielonej na 16 obiegów, 8 na parterze i 8 na poddaszu, dodatkowo 4 grzejniki (dwie drabinki w łazienkach, jeden grzejnik w pomieszczeniu gosp. i jeden w garażu).Kocioł (już kupiony) na pelet Tekla draco bio 12 (13 kW) który ma pracować w układzie zamkniętym. W kotłowni przygotowane dwa rozdzielacze (góra i parter) do podłogówki, rozdzielacz do grzejnikówi bojler cwu 250 litrów.Ze względu na małe dzieci i ciepłolubną żonę planuję przez cały sezon grzewczy utrzymywać stałą temp. z minimalnym spadkiemw godzinach nocnych (we wszystkich pomieszczeniach mieszkalnych ta sama temp. 21-22 stopnie).Hydraulików jest dwóch i są dwa scenariusze:Hydraulik 1: to fan automatyki który proponuje mi stos pokojowych regulatorów temp. do każdego pomieszczenia podłączonych do listwy KL 06 + siłownik na każdy z 16 obiegów do tego układ mieszający + pompa na podłogówkę+pompa do cwu + pompa na grzejniki.To co mi się nie podoba to argument że nawet jeśli ja nie potrzebuje osobnego sterowania temperaturą w poszczególnych pomieszczeniach to może moje dzieci kiedyś będą tego używać (dzieci mają 2 latka)....Hydraulik 2: lubi proste rozwiązania ale na co dzień jest montażystąi serwisantem kotłów innej marki z bardzo rozbudowaną elektronikąi "martwi" go Tekla bo w podstawowej wersji może sterować tylko dwiema pompami jedną co i drugą cwu. Nie do końca ma również pomysł jak uniknąć możliwej sytuacji że pomieszczenia na górze będą się nagrzewać szybciej i bardziej niż te na parterze.Dodatkowo po lekturze wielu wątków, głównie za sprawą Sambora ;) jestem skłonny wstawić do kotłowni zbiornik bufor jeśli tylko to miałoby obniżyć zużycie opału.W kotłowni miejsca mam dużo ale wizja zbiornika buforowegow głowach moich hydraulików zupełnie się nie mieści ;)Co powiedzą doświadczeni wyjadacze w tej branży ?
sambor Opublikowano 18 Grudnia 2016 #2 Opublikowano 18 Grudnia 2016 . Nie do końca ma również pomysł jak uniknąć możliwej sytuacji że pomieszczenia na górze będą się nagrzewać szybciej i bardziej niż te na parterze. Dlaczego będą się szybciej nagrzewać? Czyżby wpływ Słońca? A o instalacji to są przynajmniej dwa tematy i warto je przeczytać a następnie popytać o konkrety.
Plumpi Opublikowano 19 Grudnia 2016 #3 Opublikowano 19 Grudnia 2016 Problemy z różnymi temperaturami na różnych kondygnacjach dotyczą tylko instalacji grawitacyjnych z grzejnikami i bez zaworów termostatycznych. W instalacjach wymuszonych, zarówno grzejnikowych jak i podłogowych, temperatury będą takie same. Oczywiście z założeniem, że instalacja jest prawidłowo zaprojektowana, a kondygnacje nie różnią się pod względem jakości ocieplenia. Co do automatyki. Rozwiązanie z siłownikami i sterownikami pokojowymi to dodatkowe koszty. Jeżeli nie rujnuje to Twojego budżetu to rób. Jeżeli obecnie liczysz każdą złotówkę to taki system możesz dołożyć później np. http://sklep-podgrzewacze.pl/auraton-8000-bezprzewodowa-centrala-do-ogrzewania-podlogowego-aurla80001001.html Jeżeli bierzesz pod uwagę takie sterowanie to już teraz trzeba zamontować odpowiednio większe szafki rozdzielcze i doprowadzić do nich zasilanie 230V. Są też systemy, które możesz obsługiwać poprzez internet. Jeżeli chodzi o bufor to warto jest zainwestować w przypadku kotła pelletowego. Obniżanie temperatury na noc przy podłogówce to zły pomysł. Zanim temperatura spadnie to już podłogówka będzie musiała być rozgrzewana, a oszczędzności z tego powodu nie będzie.
Maxminator Opublikowano 19 Grudnia 2016 Autor #4 Opublikowano 19 Grudnia 2016 Dlaczego będą się szybciej nagrzewać? Czyżby wpływ Słońca? A o instalacji to są przynajmniej dwa tematy i warto je przeczytać a następnie popytać o konkrety. Dlaczego mogą się szybciej nagrzewać: bo pomieszczenia są mniejsze, niższe, jest w nich o wiele m2 mniej okien niż na parterze i mają 30 cm wełny na skosach i na suficie. Tematy, wiem kilka już przeczytałem i ciągle szukam dalej, ale faktycznie mój błąd zadałem zbyt ogólne pytanie - przepraszam i obiecuję poprawę :) Na tym forum znalazłem dwa schematy które interesują mnie szczególnie: Schemat 1 Schemat 2 Pytanie który z nich będzie lepiej pracował w moim konkretnym przypadku szczególnie chodzi mi o sterowanie podłogówką przy zastosowaniu czujnika temp. zewnętrznej i pokojowej oraz zapewnienie ochrony temp. powrotu. Do tematu bufora wrócę za rok, zobaczymy jakie będzie spalanie gdy budynek się wygrzeje.
sambor Opublikowano 19 Grudnia 2016 #5 Opublikowano 19 Grudnia 2016 Drugi schemat jest OK Grzanie jest obliczane pod dane pomieszczenie, a niestety pomieszczenia na poddaszu wychładzają się szybciej, Ciepło ucieka przez dach i to nie zależnie od izolacji. 30cm na skosach to przeciętna izolacja , sam tak mam i dodatkowo dokładałem wełny z rolki na poddaszu, gdyż uważałem, że ciepło mi jednak ucieka.
Plumpi Opublikowano 19 Grudnia 2016 #6 Opublikowano 19 Grudnia 2016 Pierwszy z nich jest błędny. Zawór 3D podłogówki nie może być podłączony za zaworem 4D grzejników, bo układy wzajemnie będą się zakłócały. Chyba, że 4D będzie bez siłownika, a regulator grzejników będzie sterował pompą lub przy grzejnikach będą zawory termostatyczne, zamiast sterownika. Na tym schemacie masz 4D z siłownikiem.
sambor Opublikowano 19 Grudnia 2016 #7 Opublikowano 19 Grudnia 2016 Zawór 3D podłogówki nie może być podłączony za zaworem 4D grzejników, bo układy wzajemnie będą się zakłócały. Ciekawe dlaczego - napisz dlaczego mają się "zakłócać"
Plumpi Opublikowano 19 Grudnia 2016 #8 Opublikowano 19 Grudnia 2016 Bo są 2 układy regulacyjne zależne od siebie, a konkretnie uzależnione mają od siebie przepływy. W takich układach bardzo często dochodzi do oscylacji. Jeżeli 4D będzie ustawiany ręcznie i regulacja temperatury grzejników będzie się odbywać zaworami termostatycznymi lub sterownikiem pokojowym sterującym pompą to OK, ale w takim układzie jak na tym schemacie z dwoma regulatorami zaworów mieszających mogą być jaja.
sambor Opublikowano 20 Grudnia 2016 #9 Opublikowano 20 Grudnia 2016 Mogą być kłopoty, ale nie muszą , gdyż zaw 4-D ustawiasz na wyższe temperatury na wyjściu na instalację Problemem raczej są przepływy - podłogówka potrzebuje większych ilości wody niż grzejniki i czasem mimo mieszania wody z powrotu niekiedy zaczyna brakować wody w obiegu grzejników. Jedną z rad na takie problemy są dwa zawory 4-D pracujące niezależnie i wtedy są one podłączone równolegle wprost do kotła.
Hadziajluk Opublikowano 21 Grudnia 2016 #10 Opublikowano 21 Grudnia 2016 Czyli jak 2 zawory 4d. Nie lepiej dać tak jak było na schemacie Pytam
Maxminator Opublikowano 7 Stycznia 2017 Autor #11 Opublikowano 7 Stycznia 2017 Dziękuję wszystkim za wypowiedzi i konsultacje :)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.