bigber Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #1 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Witam zastanawiam się czy takie oto rozwiązanie ma sens, Komin mam murowany z cegły, wysokość to 13m a wymiary to 27 na 14cm, nad dach wystaje 2m wymurowane z cegły klinkierowej dziurawki i tylko ostatnie 5 warstw jest z cegły pełnej. Komin na ostatnim stropie jest delikatnie przesunięty około 15mm co powoduje że wilgoć jaka w nim jest wnika w stop i na ścianie pojawia się czasem plama (jest na tyle mała że nawet nie śmierdzi) ale jest. Zastanawiam się czy mogę włożyć od góry 3m wkład kwasoodporny połączony na stałe o wymiarach 100X220 dodatkowo owinąć go 2cm warstwą wełny, wkład był by zakotwiony na samej górze komina. Sprawdzałem to szczotka o wymiarach 14x27 przez niego przejdzie by móc wyczyścić resztę komina zastanawia mnie czy takie rozwiązanie ma sens a może ktoś tak ma i podzieli się spostrzeżeniami.
jurgonka Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #2 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Przedłużając komin (wędził solary) wkład włożyłem ca 1 m do murowanego komina. Powyżej murowanego komina ociepliłem. Wewnątrz komina starałem się by nie dopuścić do zwężania komina. Twoja propozycja to ogromne zwężenie przelotu i tu rodzą się wątpliwości. Może to drastycznie zmniejszyć ciąg (może?) a na pewno utrudni czyszczenie. Lepszym rozwiązaniem (niestety kosztowniejszym) będzie wkład (poprawny i kompletny) przez cały komin.
bigber Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Autor #3 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Ja ciąg mam za duży wiec jego zmniejszenie jest na plus lecz nie wiem za bardzo czego mogę się spodziewać. Patrząc racjonalnie to spaliny uciekną tam gdzie mają łatwiej wiec same skierują się do rury i nie powinno być żadnych zawirowań ale czy na pewno???? Jak możesz to napisz jaki masz przekrój komina i jaki przekrój wkładu do niego włożyłeś. Też się zastanawiałem czy nie lepiej włożyć 120x260 lecz w takim wypadku nie miałbym możliwości ocieplenia
jurgonka Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #4 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Do regulacji ciągu polecam RCK nawet tani jak u mnie. (patrz stopka) Zwężenie na szczycie komina zmieni ciśnienie w całym kominie, a więc zmieni warunki kondensacji na całości. Brak dodatkowego ocieplenia to konieczność pilnowania temperatury spalin - ważne na szczycie komina. Na forum podają 50oC jako optimum. U mnie jest mniej, ale jakikolwiek ogień w kotle to otwarty RCK. Nie pamiętam dokładnie ale u mnie 140x270 i taki wkład, bardzo ciasny, minimalny stożek - włożony do oporu.
bigber Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Autor #5 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Właśnie u mnie jest na granicy i ten punkt powstania kondensatu się przemieszcza jak wchodzę na dach i wkładam łapkę do środka to raz jest such, raz na górze mokry a raz mokry metr od góry a na samej górze suchy. Dlatego właśnie pomyślałem o takim rozwiązaniu bo sam wkład mi nic nie da (nie chce rozwiązania za 3tys na 5 lat) pozostaje jeszcze ocieplenie komina z zewnątrz ale tu znów mam problem z żoną :P. Ogólnie można powiedzieć że tragedii nie ma bo mam plamę 5na 5cm i się nie powiększę już od 2 lat ale chciałbym jednak coś z tym zrobić. Właśnie z temperaturą 50 st na wylocie to jest mało realne bo gdzieś czytałem że spaliny na kominie murowanym o przekroju 14x27 ochładzają się około 5-10st na 1m wiec musiał być mieć ciągle 200st na czopuchu a ja mam w granicach 150-90st nie mówiąc że idzie lato i max to będzie 80 raz na 3-4 godziny. Jest jeszcze jedno pytanie czy bardziej zmniejsza ciąg zimny komin 14X27 czy przewężenie ale z ocieplonym kominem 10x22
jurgonka Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #6 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Na ostatnie pytanie nie jestem w stanie odpowiedzieć. Zimny komin to początek palenia, potem się ogrzewa. Przewężenie - stałe bez względu na ciąg. Wyliczenia nawet te przytoczone o spadku temperatury z każdym metrem komina to straszna niedokładność - by liczyć coś takiego potrzeba wielu danych. Co komin to inne dane inne wyniki. Moja rada: prawidłowy montaż ROC i koniec problemu. Dodatkowy ruch powietrza, pomimo obniżenia temperatury całości komina powoduje bardziej intensywne odparowywanie wilgoci ze ścianek komina.
bigber Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Autor #7 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 właśnie tak kiedyś też myślałem że nie ważne jaka temperatura ważne tylko by był odpowiednio duży przepływ powietrza przez komin, tylko że wszędzie pisze że temperatura spalin to podstawa. Ale dobra jak bym zamontował coś takiego w drzwiczkach wyczystki http://allegro.pl/regulator-ciagu-kominowego-mial-darco-rcw-ch-rm-dw-i5214399677.html myślisz że się sprawdzi. nie napisałem jednaj chyba najważniejszej rzeczy kocioł z podajnikiem na ekogroszek teraz dałem sobie sprawę że piec ma czopuch fi 140 a kanały nawrotne w piecu to 2 X po 6x6cm wiec maże faktycznie wina za wykroplinie się kondensatu ponosi leniwy ruch spalin. Jak obserwuje wylot spalin z komina to widać wyraźnie że one nie chcę zbytnio go opuścić tylko leniwie się kołyszą, nawet jak chodzi dmuchawa wiec to chyba dowodzi że mam sporo przewymiarowany komin ale nie wiem czy dobrze kombinuje.
baca350 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #8 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Ocieplenie końca komina to podstawa. Wkład kominowy na końcu komina to druga podstawa. Uzyskasz tym sposobem obniżenie strat ciepła ze spalin = podwyższenie ich temperatury = pt rosy poza kominem. Ideałem było by wstawic rurke stalowa KO na 2 metry w dół i dobrze ocieploną . Zmniejszenie ciągu możliwe, kłopoty z czyszczeniem możliwe. W końcu ja to u siebie zrobie zamiast dawać dobre rady. Hej! Cytat : nie napisałem jednaj chyba najważniejszej rzeczy kocioł z podajnikiem na ekogroszek-------------------- sądziłem że drewno/ Skąd na węglu kondensacja??
bigber Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Autor #9 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 z tego co wiem to kondensacja występuje zawsze gdy jest różnica temperatur. Mnie tez to zastanawiało bo mam na piecu 60st na powrocie 55st eko suche jak pieprz (zawsze palę tym z poprzedniego roku, a przechowuje obok pieca). Co do ocieplenia to ociepliłem część na strychu około 50cm, nad dachem nie wiem czy ocieplenie przyniesie poprawę a jak nie to mam zapewnione lokum obok pieca jak żona to zobaczy ;p. (Ogólnie jak by plama się powiększyła to bym się nie zastanawiał ale w obecnej sytuacji chciałbym tego uniknąć). Moje obawy wynikają z tego że mam komin spalinowy umieszczony na środku a po obu stronach przechodzą kominki wentylacyjne wiec tak naprawdę ocieplenie będzie tylko około 30cm płaszczyzny komina z jednej i z drugiej strony.
Gość jacek61 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #10 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Najważniejsza jest temperatura wewnętrznej ścianki komina. Spaliny mogą mieć i 200 stopni a jak ścianka będzie zimna to będzie się skraplała woda. Kotły z podajnikiem pracują cyklicznie, jak jest podtrzymanie to komin stygnie jak rozpoczyna się praca to spaliny wpadają na te zimne ścianki i jest woda.
jurgonka Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #11 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Zalinkowany RCK poraża ceną. Co do jakości nie znam produktu. Mnie RCK kosztował ca 50zł. Działa OK. Poprawny regulator chroni komin, zmniejsza zużycie paliwa (też w kotłach podajnikowych). Kondensacja w kominie to nie tylko temperatura, to też stężenie składników kondensacji. Domieszka powietrza zmniejsza niebezpieczeństwo kondensacji - podnosi jej temperaturę. Moim zdaniem i doświadczeniem nie ma potrzeby przesadzać z temperaturą spalin. Montowanie RCK w wyczystce poprawne tylko gdy wyczystka jest +- na poziomie czopucha, na dnie komina błąd.
bleto Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #12 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Czy nie lepiel i pewniej byłoby wstawić ( o ile to możliwe) rury ceramiczne i je ocieplić. Przy paleniu ekogroszku kwasówka po pięciu latach będzie przezroczysta jak firana.
bigber Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Autor #13 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 jurgonka możesz dać link do tego za 50zł ewentualnie sposób jak go zrobić to co podałem znalazłem na szybko. Właśnie najbardziej pasowałoby mi zamontowanie go w wyczystce która jest poniżej czopucha, rozumiem że ze względu na różnice ciśnień lepiej będzie zamontować go np. na czopuchu???? , czy może jeszcze inne miejsce wchodzi w grę. bleto z tego co wiem bez prucia ściany nie ma możliwości prawidłowego włożenia wkładu ceramicznego do istniejącego komina.
jurgonka Opublikowano 9 Kwietnia 2015 #14 Opublikowano 9 Kwietnia 2015 Wyszukiwarka - REGULATOR CIĄGU KOMIN.\"TERMINATOR\" TR6 - 29zł reszta na zdjęciach (patrz stopka) dorabiasz element zdjęcie 26, montujesz. U mnie do blaszki (25) dospawano do otworu - szczelnie pręt kwadratowy 6mm i na magnesówce przeszlifowano w celu idealnej szczelności po zmontowaniu. Na zdjęciu 24 widzisz zamontowany RCK na wyczystce komina na wysokości czopucha (z drugiej strony komina) U mnie regulacja to - RCK zamknięty, każdy ogień w kotle (nawet tylko gazeta) powoduje jego otwieranie. Oczywiście każdy reguluje na swoim sprzęcie tak by był zadowolony.
henryk1953 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 #15 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 jurgonka możesz dać link do tego za 50zł ewentualnie sposób jak go zrobić to co podałem znalazłem na szybko. Właśnie najbardziej pasowałoby mi zamontowanie go w wyczystce która jest poniżej czopucha, rozumiem że ze względu na różnice ciśnień lepiej będzie zamontować go np. na czopuchu???? , czy może jeszcze inne miejsce wchodzi w grę. bleto z tego co wiem bez prucia ściany nie ma możliwości prawidłowego włożenia wkładu ceramicznego do istniejącego komina. Kolego -jak czytam twój watek,to wydaje mi się że masz problem ze zbyt niską temperaturą spalin -efekt to wilgoć w kominie i pojawiająca się plama. Natomiast nic nie pisałeś o problemach związanych z ciągiem kominowym. Rozwiązanie problemu wilgoci podał ci kolega baca350 .W skrócie -na strychu i nad dachem musisz ocieplić komin na całej długości , najlepiej to zrobić wełną mineralną. Jezeli to nie pomoże to musisz podnieś temperaturę spalin.Masz komin przystosowany do pracy w trybie suchym a to oznacza ze komin wymaga temperatury spalin powyżej 160*.W motoryzacji jest tak że do danego silnika dobierasz odpowiednią skrzynię biegów, bo te dwa urządzenia muszą ze sobą współpracować.Identycznie jest z kotłem i kominem.Jeżeli z kotła spaliny masz ponizej 160* to powinieneś mieć komin przystosowany do pracy komina w trybie mokrym (odpornym na działanie wilgoci i kwasu siarkowego.)Jeżeli takowego komina nie posiadasz to musisz podnieś temperaturą spalin. Jeżeli natomiast sądzisz ze montując RCK rozwiążesz problem wilgoci w kominie ,to się mylisz .Jest akurat odwrotnie ,-dopuszczając chłodne powietrze do komina spowodujesz to ,ze spaliny zmieszane z tym powietrzem znacznie się ochłodzą .W efekcie będziesz miał więcej plam i w dodatku pojawiać się będą coraz niżej RCK montuje sie do kominów przystosowanych do pracy w trybie mokrym. i do kotłów pracujących w trybie pracy przerywanej(np gazowe ,olejowe, na palet.)Wtedy gdy te kotły się wyłączają przestają płynąc spaliny i wtedy to powietrze osusza w jakimś stopniu te kominy .Podstawowym zadaniem RCK jest jednak stabilizacja ciśnienia na okreslonej wielkości.
jurgonka Opublikowano 10 Kwietnia 2015 #16 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 "Jeżeli natomiast sądzisz ze montując RCK rozwiążesz problem wilgoci w kominie ,to się mylisz .Jest akurat odwrotnie ,-dopuszczając chłodne powietrze do komina spowodujesz to ,ze spaliny zmieszane z tym powietrzem znacznie się ochłodzą .W efekcie będziesz miał więcej plam i w dodatku pojawiać się będą coraz niżej" Moje doświadczenie życiowe jest sprzeczne z powyższym twierdzeniem. Nieogrzewane komin wentylacyjny (przy naturalnej wilgotności - bez stojącej wody na posadzce) nie powoduje zawilgocenia ścianek, powodującego wykwity. Dopuszczone powietrze z wnętrza kotłowni (nie zalanej wodą) do spalin nie do końca tylko obniża ich temperaturę. Ponadto (o ile nie zastosujesz turbulatorów) nie całkowicie miesza się ze spalinami tylko - jako zimniejsze zajmuje miejsca przy ściankach komina. Jako cięższe od spalin rusza się wolniej, spychając szybciej poruszające się spaliny na środek komina. Ponadto inna jest wilgotność obu gazów itd. Do czasu gdy wełną (?) opakujesz 2 metrowy komin klinkierowy ponad dachem sprawdź RCK, który i tak powinien być. Temperatura spalin a wykwity nie jest to tak prosty temat. Ogromne znaczenie ma i temperatura spalania w palenisku, a więc ilość nie spalonych cząstek w spalinach. itd.
bigber Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Autor #17 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Henryk1953 nie rozumiem stwierdzenia komin do pracy w trybie suchym, bo faktycznie temperatura u mnie to 90-150st dodatkowo opał jest zawsze suchy jak pieprz, a np. typowe śmieciuchy mają tylko chwilowo wyższą temperaturę a najczęściej później jadą tez z temperaturą około 90st dodatkowo później wygasają itp, nie mówiąc już że opał z opału się leje. Dlatego nie rozumiem tego stwierdzenia, co nie zmienia faktu że ocieplenie na pewno wpłynie korzystniej na komin niż jego brak, tylko jak pisałem wcześniej to chciałbym zostawić na koniec. Co do ciągu to niestety nigdzie nie mogę znaleźć jakie są objawy za dużego ciągu prócz znikania opału z palnika, ale to akurat jest śliska sprawa bo sporo zależy od palnika i od opału. Jak dla mnie, chodź tez nie mogę znaleźć żadnych danych to RCK faktycznie obniża temperaturę spalin ale znacząco zwiększa ich prędkość a dodatkowo substancje są one rozcieńczone z powietrzem wiec jest ich mniej. A bez RCK i że szczelnie zamknięta wyczystką i drzwiczkami spaliny wydostają się z pieca w żółwim tempie mimo tego że ciąg kominowy jest za duży. ALe oczywiście nie jestem tego na 100% pewien
bigber Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Autor #18 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 jurgonka w RCK zainwestuje (twoja konstrukcja kosztowała by mnie sporo więcej niż ciebie) tylko po przeczytaniu instrukcji dowiedziałem się że musi być on w pomieszczeniu gdzie piec wiec dopiero na lato przetestuje bo muszę piec odsunąć by było miejsce na wkucie go a przy okazji postawie go na gumie by nie przenosił hałasu na mieszkanie
jurgonka Opublikowano 10 Kwietnia 2015 #19 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Z powodu montażu RCK nie przestawia się kotła, choć można. U mnie regulator ciągu jest w innym pomieszczeniu ale połączonym z kotłownią (bez drzwi). RCK może być w pewnym oddaleniu od komina połączony dodatkową rurą - nawet elastyczną spiro, którą wkuwasz ko komina w wygodnym miejscu. Moja decyzja o robieniu RCK wynikała z jakości takiego urządzenia, które montowałem u sąsiada (oryginał niemiecki). Oryginał był za delikatny i nieszczelny w stanie spoczynku.
bigber Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Autor #20 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 co do jakości możesz mieć racje jak i do szczelności, jeszcze zobaczę mam trochę czasu, z tego co wyczytałem to RCK najlepiej jak jest w tym samym pomszczeniu co piec że względu na temperaturę otoczenia. Mnie najbardziej by pasowało dać ją po przeciwnej stronie czopucha tzn. w drugim pomieszczeniu lecz sam już nie wiem.
henryk1953 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 #21 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Chcesz o kominach to masz: Tu -jak sie komina budować nie powinno: Tu trochę przepisow i norm: http://www.abc-dachy.pl/index2.php?site=art&id=53 http://dobrykomin.pl/pl/cms/doc/index/id/670 szczególnie polecam ten punkt: 2. Kondensacja skroplin - kominy na spaliny suche (jeśli temperatura wewnętrznej powierzchni komina jest wyższa od temperatury punktu rosy spalin) - kominy na spaliny mokre (gdy temperatura spalin w dowolnym odcinku komina jest równa lub poniżej punktu rosy spalin czyli 52 °C w tym przypadku można liczyć się z powstawaniem w nim kondensacji pary wodnej spalin)
jurgonka Opublikowano 10 Kwietnia 2015 #22 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 @henryk1953 - norma na ocieplenie komina ponad dachem. Norma. : 2. Komin wystający ponad dach powinien być otynkowany i spoinowany. Czyżby twoja rada: " nad dachem musisz ocieplić komin na całej długości , najlepiej to zrobić wełną mineralną" była nie zgodna z normą. Albo nie doczytałem normy, albo mnie zaskoczyłeś. @bigber Polecam (sprawdzone wielokrotnie) wykonaj w tym drugim pomieszczeniu wyczystkę na kominie po przeciwnej stronie czopucha, i na jego wysokości. Tak jest u mnie na zdjęciu 24 Na pokrywie wyczystki RCK zapomnij o temperaturze, ale zapewnij to samo ciśnienie powietrza po obu stronach komina. (swobodny przepływ powietrza na wysokości RCK i czopuch) Dodatkowo "poza konkursem" uzyskasz możliwość czyszczenia czopucha, chyba, że już ją miałeś.
bigber Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Autor #23 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Doba wiec spróbuje z RCK chodź w myśl tego co tu piszą to powinno pogorszyć sprawę bo temperatura spalin będzie niższa Co ciekawe kominy murowane mam dwa, drugi wystaje 3metry nad dachem i jest podłączony do kominka i (odpukać) tam nic się nie dziej lecz kominek podłączony jest rurą fi200 wiec przepływy są sporo większe wiec chyba jednak to decyduje jurgonka jeszcze pytanie bo zastanawiam się czy aby nie dać RCK trochę niżej niż czopuch że względu na obawy że spaliny będą biły prosto w niego co może spowodować jego niepoprawną pracę czy też przyspieszy jego zniszczenie.
jurgonka Opublikowano 10 Kwietnia 2015 #24 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 Wiem, że jestem sam, ale twierdzę, że od temperatury spalin ważniejsze jest temperatura spalania, jego dokładność. Temperatura wkraplania wody to ca 38oC. Daj znać o efektach, bez względu jakie będą
henryk1953 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 #25 Opublikowano 10 Kwietnia 2015 @henryk1953 - norma na ocieplenie komina ponad dachem. Norma. : 2. Komin wystający ponad dach powinien być otynkowany i spoinowany. Czyżby twoja rada: " nad dachem musisz ocieplić komin na całej długości , najlepiej to zrobić wełną mineralną" była nie zgodna z normą. Albo nie doczytałem normy, albo mnie zaskoczyłeś. @bigber Polecam (sprawdzone wielokrotnie) wykonaj w tym drugim pomieszczeniu wyczystkę na kominie po przeciwnej stronie czopucha, i na jego wysokości. Tak jest u mnie na zdjęciu 24 Na pokrywie wyczystki RCK zapomnij o temperaturze, ale zapewnij to samo ciśnienie powietrza po obu stronach komina. (swobodny przepływ powietrza na wysokości RCK i czopuch) Dodatkowo "poza konkursem" uzyskasz możliwość czyszczenia czopucha, chyba, że już ją miałeś. Jjurgonka - przeciez ty te wszystkie normy masz w małym poważaniu, i co -teraz ci pasują ? Jak nie jesteś w stanie utrzymać odpowiedniej tem. spalin w kominie -to co ? -komin będziesz budował od nowa? -czy raczej go ocieplisz .? Kto ci broni obłożyć komin ładnymi komieniami? -nikt ,norma tego nie zabrania !!! a wełna mineralna z jakiegoś powodu nazywa się mineralna. Jak już jesteś taki przepisowy to ci powiem że norma również zabrania montowania na przewodach kominowych dymnych urządzeń które w razie pożaru sadzy w kominie - ten pożar by potęgowały. Pomyśl jak wtedy zachowa sie RCK - czy zmniejszy się ciąg w kominie czy zwiększy ?.. czy temperatura w kominie będzie mniejsza czy większa? czy zwiększy sie ryzyko zapalenia całego budynku czy nie. No ale to norma - i jezeli tobie akurat nie pasuje to norma do d....y. ważniejsze twoje doświadczenie.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.