iskrav Opublikowano 5 Kwietnia 2014 #1 Opublikowano 5 Kwietnia 2014 Witam wszystkich Proszę o sprawdzenie czy taki schemat jest poprawny, zmieniłem trochę oryginalny który był w projekcie domu dodając zawory mieszające, pompy, podłogówkę. Wszystkie pompy będą w kotłowni zarządzane sterownikiem kotła. Dom parterowy, poddasze użytkowe, 170m2, ocieplenie 15cm styropian
sambor Opublikowano 5 Kwietnia 2014 #2 Opublikowano 5 Kwietnia 2014 Raczej ok Ale za każdą pompą daj zawór zwrotny Pozdr.
sambor Opublikowano 6 Kwietnia 2014 #3 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Jeżeli nie przewidujesz większej podłogówki to wystarczy zamiast VTA 572 zawór VTA 372 .
iskrav Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Autor #4 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Witam Do dwóch obwodów podłogówki od rozdzielacze będzie jeszcze około 8m więc dałem zawór z zapasem, schemat z zaworami
sambor Opublikowano 6 Kwietnia 2014 #5 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Tam są takie dwa małe błędy - brak spustu wody z układu a napełnianie zasadniczo powinno być od dołu - wtedy powietrze wypychane przez wode wychodzi przez naczynie przelewowe i układ sam się odpowietrza.
iskrav Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Autor #6 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Spust wody może być np. przy powrocie wody przy kotle?, a to napełnianie to od dołu naczynia przelewowego czy w innym miejscu?
sambor Opublikowano 6 Kwietnia 2014 #7 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Spust i napełnianie najlepiej z najniższego miejsca instalacji - np przy powrocie na kocioł.
iskrav Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Autor #8 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Schemat z napełnianiem i spustem przy kotle
sambor Opublikowano 6 Kwietnia 2014 #9 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Jakoś nie widzę już błędów - do realizacji :)
vernal Opublikowano 6 Kwietnia 2014 #11 Opublikowano 6 Kwietnia 2014 Witam, Jeszcze by się trochę znalazło rzeczy: 1. Niepotrzebnie dociągnięta woda do kotła. Kocioł ma spust gotowy, przeznaczony właśnie do napełniania i spuszczania wody (wężem). 2. Do bojlera wystarczy rurka 1/2 ale często daje się 3/4 (najczęściej z niewiedzy). Na tej nitce ma być co najmniej 1 zawór kryzujący (najlepiej ten za pompą). 1 cal to niepotrzebne koszty. 3. Jakimi rurami jest to robione? Jakaś mieszanka stali z miedzią? Dziwne rozmiary. 4. Zbiornik przelewowy. Jeśli ma być wpięty tylko do zasilania to usunąć bezsensowną rurkę 25 drugą od dołu. Normalnie to powinno się dół połączyć z powrotem kotła i wtedy ta rurka druga od dołu służy do podgrzewania naczynia cały czas. Daję się tam 3/4 cala a niekoniecznie cal i zawór regulacyjny. Wtedy to ma sens i tak bym polecał zrobić. Wówczas przelew do umywalki wystarczy mniejszy, 3/4 cala. Pozdrawiam.
Gość mak Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #12 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Co to za rura o śr 38? Z rur stalowych mozna kupić taką o średnicy 38 ale stosuje się jej do budowy instalacji. Do instalacji sanitarnych stosuje się rury o średnicach 21,3;26,9;33,7;42,4; 48,3; 60,3. Miedziana w ogóle nie występuje w takiej średnicy, a ta odpowiadajaca średnicy wewnętrznej 32 ma zew 35
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #13 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Myślę, że chodzi tu o 6/4 po prostu. Ale ważniejsze są materiały z jakich to wykonane a nie sama średnica ;)
iskrav Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Autor #14 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Witam, takie oznaczenie były na oryginalnym schemacie zrobionym przez projektanta, napisane jest że to jest z rur stalowych, chce to zrobić na rurach miedzianych, te"38" to jak piszesz 6/4 a 25 to 1calowa, chce je zamienić na miedziane odpowiedniki Co do pociągniętej wody do kotła, rura i tak będzie iść za kotłem do zasobnika C.W.U więc myślę o zrobienie odejścia do kotła Biorę się za zmianę średnic rur do zasobnika i naczynia przelewowego za radą vernala
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #15 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Co do pociągniętej wody do kotła, rura i tak będzie iść za kotłem do zasobnika C.W.U więc myślę o zrobienie odejścia do kotła Odejście to można zrobić, ale nie powinno być ono na stałe przypięte do kotła. Normalne wyjście na wąż ogrodowy i takim się powinno napełniać instalację od strony kotła. Potem wąż należy odłączyć. Robi się tak ze względów bezpieczeństwa.
iskrav Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Autor #16 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Witam -zmienione rozmiary rur (mam nadzieję że dobrze) -rozłączone napełnianie instalacji -zmiana podłączeń do zbiornika przelewowego, o ile dobrze zrozumiałem
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #17 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Jak robisz to w miedzi, to do bojlera zrób rurą 22. Chodzi to, że jak ktoś zapomni wyregulować przepływ przy zbyt mocnej pompie(zaworem regulacyjnym[nie kulowym!] za pompą cwu, o którym pisałem wcześniej), to może w czasie krótszym niż 5 lat uszkodzić/wypłukać kolanka miedziane. Dlatego bezpieczniej może dać 22 gdy robi się miedzią i się nie martwić.
sambor Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #18 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Może jednak warto dać te Cu28 na grzanie CWU a nie bawić się w aptekę - logistyka też kosztuje. A co do układu napełniania to może kolega vernal wytłumaczy jakie niebezpieczeństwa czyhają na napełniającego - gdyż kolega pytający może nie wiedzieć, a napełnianie wężem też może być niebezpieczne i nie spełniać norm EN 806-2 i PN-EN 12828 . Pozdr. PS Te średnice ponad Cu28 będzie ciężko polutować samemu - weź dobrego wykonawcę.
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #19 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 A co do układu napełniania to może kolega vernal wytłumaczy jakie niebezpieczeństwa czyhają na napełniającego - gdyż kolega pytający może nie wiedzieć, a napełnianie wężem też może być niebezpieczne i nie spełniać norm EN 806-2 i PN-EN 12828 . :lol: Dobre. Jakaś pokrętna logika - kolega sambor pisze jakieś zdanie a ktoś inny ma tłumaczyć co ono oznacza? To nie podstawówka, pisz kolego jasno o co chodzi jak chcesz pytającemu pomóc, może jeszcze węża nie ma... :wacko: Pozdrawiam.
iskrav Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Autor #20 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Zasobnik C.W.U będzie stać obok kotła więc nie będzie to wielka odległość i koszt rury o większej średnicy nie będzie o wiele większy, dla spokoju dam 28. A podłączenie naczynia może być? Instalacja będzie robiona za jakiś czas więc wąż zawsze można dokupić ;)
sambor Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #21 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 To wytłumacz co znaczy te zdania Odejście to można zrobić, ale nie powinno być ono na stałe przypięte do kotła. Normalne wyjście na wąż ogrodowy i takim się powinno napełniać instalację od strony kotła. Potem wąż należy odłączyć. Robi się tak ze względów bezpieczeństwa. Względy bezpieczeństwa publicznego? hydraulicznego ? Czy może inne - niech kolega wie co może go czekać. Pozdr. PS Teraz chyba jasno napisałem :)
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #22 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 A, o to chodzi... Nie podpina się na stałe układu c.o. (w którym jak wiadomo, ciśnienie jest większe od 0 przez cały rok) do wody użytkowej. Z powodu możliwości zanieczyszczenia wody użytkowej i zatrucia ludzi. Dodam, że samo istnienie zaworu pomiędzy tymi układami nie gwarantuje, że brudna woda do cwu się nie dostanie. Natomiast odpięcie "węża" znaaaaaacząco zmniejsza możliwość przedostania się do cwu tych zanieczyszczeń.
sambor Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #23 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 O widzisz to jest informacja dla potencjalnego wykonawcy. ja ze swojej strony dodam że można podpiąć na stałe ale trzeba spełnić następujące warunki - pomiędzy układem CO i układem wody musi być w kolejności patrząc od CO - zawór kulowy, zawór zwrotny, zawór antyskażeniowy, drugi zawór kulowy - wtedy układ jest bezpieczny i wykonany zgodnie z normami, które podałem kilka postów wcześniej. Na zachodzie są gotowe układy podłączenia zasilania na stałe a u nas jeszcze nie. Jak ktoś chce oszczędzać to wężem ogrodowym, zasilanym z ogrodu, jak chce dobrze też wężem ale tylko to tego przeznaczonym, zasilanym z kranu z kotłowni, jak chce bogato i dobrze to tak jak powyżej napisałem z zaworami kulowymi, antyskażeniowym i zwrotnym. pozdr. PS Natomiast odpięcie "węża" znaaaaaacząco zmniejsza możliwość przedostania się do cwu tych zanieczyszczeń. Ja napełniam zimną wodą a nie ciepłą ( CWU) jak pisze kolega wyżej.
vernal Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #24 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 O widzisz to jest informacja dla potencjalnego wykonawcy. ja ze swojej strony dodam że można podpiąć na stałe ale trzeba spełnić następujące warunki - pomiędzy układem CO i układem wody musi być w kolejności patrząc od CO - zawór kulowy, zawór zwrotny, zawór antyskażeniowy, drugi zawór kulowy - wtedy układ jest bezpieczny i wykonany zgodnie z normami, które podałem kilka postów wcześniej. Na zachodzie są gotowe układy podłączenia zasilania na stałe a u nas jeszcze nie. Jak ktoś chce oszczędzać to wężem ogrodowym, zasilanym z ogrodu, jak chce dobrze też wężem ale tylko to tego przeznaczonym, zasilanym z kranu z kotłowni, jak chce bogato i dobrze to tak jak powyżej napisałem z zaworami kulowymi, antyskażeniowym i zwrotnym. Szkoda tylko, że nie widziałeś tego wszystkiego wczoraj, zanim zatwierdziłeś koledze schemat "do wykonania" z połączeniem na jednym zaworze odcinającym. A jak wiedziałeś i "zatwierdziłeś" to tym gorzej niestety. Ale od czego jest forum ;)
sambor Opublikowano 7 Kwietnia 2014 #25 Opublikowano 7 Kwietnia 2014 Jakbym zalecił wg przepisów to pewnie by nie wykonał, jak upraszczana jest większość instalacji robionych w domach jednorodzinnych, w takim układzie z reszta masz przepływ od większego ciśnienia ( 3-4 bary), instalacja z wodą użytkową do instalacji prawie bezciśnieniowej CO ( max 1bar). Jakby nie było pod prąd zanieczyszczenie nie popłynie. Podobnie istnieje niebezpieczeństwo zanieczyszczenia wody w instalacji brudnymi końcówkami węża. Gorzej jakby był układ zamknięty to istnieje takie niebezpieczeństwo przepływu w drugą stronę . Nadal uważam że w mojej decyzji nie ma wielkiego błędu. Pozdr. PS Ile inst widziałeś napełnianych wężem? - max 5% i to nowe instalacje, dawniej takich przepisów nie było i też się żyło. ;)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.