Bilu Opublikowano 26 Marca 2014 #1 Opublikowano 26 Marca 2014 Witam. Od listopada 2013 ogrzewam dom parterowy z poddaszem użytkowym o powierzchni podłóg 170m2 100%podłogówka plus drabinki w łazienkach i jeden grzejnik w garażu. Główny piec to kondensat 2 funkcyjny immergas plus sterownik radiowy, a drugi to kominek z płaszczem w układzie zamkniętym spięty z kondensatem przez grupę pompową cosmo, na dole jest rozdzielacz tece (6xpodłogówka i 3obwody grzejników) z mieszaczem, pompą, sterowany głowicą termostatyczną z kapilarą, a na górze taki sam rozdzielacz tylko że 8xpodłogówka. Zużycie gazu do tej pory 620m3 i 1,5m3 drzewa. temperatura na immergazie ustawiona na 40 przy wiekszych mrozach na 50. Teraz pytania: 1.Czy jakbym wywalił mieszacze to czy spalanie gazu zmalałoby? mógłbym wtedy ustawić tem na gazie 30 do 35, ale znowu bez mieszaczy temperatura powrotu byłaby niższa i kondens musiałby wyżej modulować palnikiem ale krócej wtedy by grzał. 2. Gdybym wywalił mieszacze to jak zabezpieczyć podłogówkę na wypadek palenia w kominku? zawór 3 drożny za grupą pompową? 3. Za grupą pompową jest wstawiony zawór zwrotny klapowy na zasilaniu, lecz gdy chodzi kondensat to muszę zamykać zawory na kominek bo ucieka na niego ciepła woda. Pytanie dlaczego i jak to ewentualnie poprawić? Z góry dziękuję za cenne mi odpowiedzi W załączniku uproszczony schemat bez zaworów kulowych tego cojest u mnie w domu
Gość mak Opublikowano 27 Marca 2014 #2 Opublikowano 27 Marca 2014 620 m3 gazu nie wspominając o 1,5m3 drewna, wydaje się ze nie jest jakimś porazajacym zuzyciem. Ogólnie to ten układ nie jest wykonany tak jak powinien być wykonany, a dobór urzadzeń co najmniej jest nieszczęśliwy, i wlasciwie tym nie można sterować. Jak nie przeszkadza Ci to kulawe sterowanie a właściwie jego brak to proponuję w ogóle nic nie ruszać, bo szkoda robić remontu jak mieszkasz dopiero od listopada.
Bilu Opublikowano 27 Marca 2014 Autor #3 Opublikowano 27 Marca 2014 no ale właśnie czy jeśli bym to zmienił (zaślepił lewe strony rozdzielaczy zamienił retometry z zaworami na belkach dołożył pompę przed rozdzielaczami i dołożył zawór 3drożny za grupą pompową) to czy spalanie poszłoby jeszcze w dół? znajomi mają domy o podobnych gabarytach i im wyszło przez ten okres po ok 800m3 ale mają słabszą izolację i podłogówki tylko na parterze a góra grzejniki. Wydaje mi się że praktycznie dużo przerabiania bym nie miał. A pompę mógłbym wykorzystać tą która jest przy rozdzielaczu tece? podajcie jakiś sensowny układ jak to można byłoby usprawnić. Czemu muszę zamykać zawory kulowe na kominek skoro jest zwrotny? I przeszkadza mi to kulowe sterowanie...
Gość mak Opublikowano 28 Marca 2014 #4 Opublikowano 28 Marca 2014 Nikt Ci nie odpowie na pytanie czy spalanie poszło by w dół. Przy zastosowaniu zaworów mieszajacych i sterowania pogodowego pewnie była by możliwość obniżenia zuzycia gazu ( zuzycie nie zależy tylko od instalacji ale również od budynku i preferencji temperaturowych mieszkańców). ale wtedy właściwie wykluczona jest mozliwość współpracy z kominkiem. Niestety pogodowe sterowniki kotłów gazowych przeważnie nie współpracują (poza wyjatkami) z innymi źródłami ciepła. Masz w swoim układzie zintegrowane rozdzielacze które mogą współpracować z kotłem na paliwo stałe (kominkiem) czy pracującym na stałym parametrze kotłem gazowym ale do współpracy z jego sterownikiem już nie. Jeżeli chcesz wiedzieć jak prawidłowo powinien wygladać układ ogrzewania to odwiedź stronę producenta kotła przeczytaj informacje o ogrzewaniu strefowym i wytyczne projektowe dot ogrzewania podłogowego.
automatyk Opublikowano 28 Marca 2014 #5 Opublikowano 28 Marca 2014 a powiedz o czym tu pisać jak masz kondensat i najgorsze na rynku mieszacze przecież tego nie da się komentować .....,wywalisz to co masz i zołaysz mieszacz z pompą w kotłowni i zuzycie i prądu i gazu spadnie
gersik Opublikowano 28 Marca 2014 #6 Opublikowano 28 Marca 2014 Pal więcej w kominku to zaoszczędzisz na gazie. Oszczędność bierze się z izolacji budynku i sprawności instalacji. Przeróbka twojej instalacji nie zmieni jej sprawności a tylko ułatwi tobie życie. Wiesz jaką tem. w domu utrzymują twoi znajomi?Ja też powiem że mam 23oC w domu i spalam 500 kubików gazu. Sprawdź czy zawór zwrotny jest sprawny i w dobrym kierunku. Jednak jak chciałbyś przerobić instalacje to przy kominku zmień grupę pompową na taką z mieszaczem.
Bilu Opublikowano 28 Marca 2014 Autor #7 Opublikowano 28 Marca 2014 jeden utrzymuje tem 20 na 22 a drugi 20 na 21 i ja tak samo jak ten drugi. Zawór zwrotny jest sprawny i w dobrym kierunku, problem w tym ze zawór jest na zasilaniu a ciepła woda idzie nakominek przez powrót. a nie idzie przerobić tej grupy pompowej? tz tylko dołożyć zawór 3 drożny (bedzie taniej).
Bilu Opublikowano 30 Marca 2014 Autor #8 Opublikowano 30 Marca 2014 Wywaliłem częśc mieszacza z pompą i głowicę termostatyczną, obróciłem tym sposobem obiek w podłogówce i musiałem dać z górnej na dolną belkę retometry. wszysko chodzi teraz tylko na kondensacie, no i już woda ciepła nie idzie na kominek. Myślę żeby przerobićukład tak jak to jest na rysunkach tylko który schemat jest prawidłowy? ewentualnie co zmienić lub dodać?
gersik Opublikowano 30 Marca 2014 #9 Opublikowano 30 Marca 2014 Pompa raczej powinna być za zaworem 4d. kocioł gazowy ma swoja pompę.
sambor Opublikowano 30 Marca 2014 #10 Opublikowano 30 Marca 2014 Tu prosi się sprzęgło hydrauliczne i likwidacja 1 pompy - tej za kotłem gazowym.
Bilu Opublikowano 30 Marca 2014 Autor #11 Opublikowano 30 Marca 2014 A co jeśli pompa z kondensata nie obrabia wszystkiego? A bez sprzęgła co się może dziać oprócz szumu?
sambor Opublikowano 30 Marca 2014 #12 Opublikowano 30 Marca 2014 pompa w kotle ma określoną wydajność i to trzeba sprawdzić - ile na ogrzewanie idzie wody i wtedy można określić czy trzeba sprzęgło hydr + oddzielną pompę. jeżeli wstawisz oddzielna pompę w szereg z tą z kotła to kocioł może nie pracować prawidłowo Do 100 m2 podłogi to zawsze wystarcza pompa w kotle, po wyżej trzeba policzyć.
Bilu Opublikowano 30 Marca 2014 Autor #13 Opublikowano 30 Marca 2014 Z tej pompy z kotła mam max przepływy 1.5l/min ale to tylko na krótkich obiegach łazienek garderoby i holu, na dłuższych pętla jest około 1l/min. Może jakbym przymknal lekko na tych krótkich pętla to było by dobrze. W takim razie jak układ powinien wyglądać? A nie prawidłowo pracowałby kocioł tz jakie nieprawidłowości mogłyby wystąpić? Do tej pory chodzila pompa kondensata i dwie pompy przy rozdzielaczach i nic dziwnego z kotłem się nie działo. Tak samo jak chodzila pompka od kominka to tez wszystko było w porządku.
sambor Opublikowano 30 Marca 2014 #14 Opublikowano 30 Marca 2014 W poprzednim układzie za przepływy odpowiadały pompy w rozdzielaczach - te 1l/min w pętli to trochę mało - powinno być od 1,5- 2l/min. jak długie są te pętle?, ile ich jest? w dziale o kotłach gazowych był jeden lu dwa tematy o dodaniu pomp i sprzęgła do kondensata - poczytaj i ew zobacz schemat adaptacji kotła do takiego układu.
Bilu Opublikowano 31 Marca 2014 Autor #15 Opublikowano 31 Marca 2014 Na dole jest 6 pętli a na górze 8 pętli wszystkie mają około 100m a te w łazienkach, holu i garderobie po około 60m. Szukałem i czytałem tematy o których mówisz ale nie znalazłem tam informacji że ktoś miał 2 pompy w szeregu bez sprzęgła i że ma z tym problem, ani takiego że po dodaniu sprzęgła zaczął dobrze funkcjonować cały układ. Zastanawia mnie cały czas to czemu do tej pory chodziły 2 pompy przy rozdzielaczach i pompa kondensata lub kominka (bez sprzęgła) i nic się nie gryzło, a teraz nagle ma zacząć się coś dziać... Pozatym sprzęgło podnosi temperaturę powrotu do kotła, czyli pobiera część wody z zasilania co skutkuje tym że na zasilanie idzie mi niższa temperatura niż ustawiona na kondensacie. A z tego co się naczytałem to im większa różnica jest między zasilaniem a powrotem tym jest więsza sprawność kotła. Przykładowo: 1. Przy mieszaczach musiałem ustawiać na kotle 40-50stopni, po przejściu wody przez mieszacz w podłogę szło około 30stopni i w powrót kotła też 30stopni 2. Teraz jak zamieniłem stronami zasilanie z powrotem na rozdzielaczach tece i usunąłem pompę z baypasem i głowicę z kapilarą ustawiłem temp na kotle 32stopnie i w podłogę idzie mi 32stopnie a w powrót kotła około 20stopni. Teraz słychać że więcej kondensatu idzie mi w kanalizę, do tego palnik na wyświetlaczu pokazuje mi minimalną moc. 3. Jeśli zastosuję sprzęgło to czy nie będzie podobnej sytuacji jak z mieszaczem, czy nie będę musiał podnieść temp na zasilaniu?(raczej tak). Przeszedł mi przez głowę jeszcze pomysł żeby wypiąć elektrycznie pompę kondensata i w jego piny wpiąć pompę(o większej mocy) która będzie zamontowana za kondensatem.
sambor Opublikowano 31 Marca 2014 #16 Opublikowano 31 Marca 2014 Układy z pompą mieszającą wymagają aby temperatura wody zasilającej od strony kotła była o min 20 C wyższa od temperatury ustawione na głowicy termostatycznej, co r resztą sam zauważyłeś. Przy tak długich pętlach powinna być osobna pompa 25/60, aby przepływy osiągane były rzędu 1,5 -2l /min Sprzęgło nie podniesie temperatury powrotu gdy moc pomp obiegowych będzie większa niż moc pompy kotłowej. Dodatkowo na sprzęgle musi być zamontowany czujnik temp jeśli on odczyta, że ma kocioł grzać to grzeje, jeśli jakiś zawór w obwodzie grzewczym zostanie zamknięty to nie ma grzania bo nie potrzeba. Nie radzę ingerować a konstrukcję kotła i automatykę .
Bilu Opublikowano 31 Marca 2014 Autor #17 Opublikowano 31 Marca 2014 Ok czyli temperatura powrotu bedzie niska dzieki zastosowaniu mocniejszej pompy ale w takim przypadku pompa ta będzie mieszać wodę zasilającą z powracającą(pobierać wodę zasilającą z powracającą) w samym sprzęgle(chodzi mi tu teraz o stronę podłogówki) co będzie skutkować niższą temperaturą na zasilaniu podłogówki, po czym będę musiał ustawić na kondensacie wyższą temperaturę. Mam rację czy się mylę? I dalej nie znam odpowiedzi dlaczego pompa kondensata lub kominka pracowała w jednym układzie bez sprzegła z pompkami rozdzielaczy i nic się nie gryzło...
sambor Opublikowano 31 Marca 2014 #18 Opublikowano 31 Marca 2014 I dalej nie znam odpowiedzi dlaczego pompa kondensata lub kominka pracowała w jednym układzie bez sprzegła z pompkami rozdzielaczy i nic się nie gryzło... Bo to inny układ pracy - tam była 1 pompa dostarczająca ciepło - czyli kotłowa lub kominkowa i pobierająca wg potrzeb podłączona równolegle do układu pompa mieszająca rozdzielacza. A tu masz w szereg 2 pompy. Wszyscy robią na sprzęgłach, takie są zalecenia producentów a ty szukasz dziury w całym i płaskiej Ziemi, Jak zrobisz tą instalację prawidłowo i ustawisz temp i przepływy to zobaczysz jak będziesz miał - trzeba będzie to podniesiesz temp ;) i co świat się zawali ? Jedno jest pewne musisz mieć sprzęgło z miejscem na czujnik temp i automatyka musi obsługiwać ten czujnik. Tłumaczenie podstaw hydrauliki to trochę za dużo jak na to forum - zobacz w googlu. Z reszta co ja się będę z koniem kopał - to twoja instalacja i ty rób jak chcesz, najwyżej będziesz poprawiał wg moich zaleceń :P Pozdr.
Bilu Opublikowano 31 Marca 2014 Autor #19 Opublikowano 31 Marca 2014 Nie mowie ze zrobię to tak jak pokazywane na układzie. Poprostu jak się za coś biorę to musze zrozumieć najpierw. Dzięki twoim odpowiedziom juz coś wiem i rozumiem. To powiedz mi jeszcze jakie sprzęgło najlepiej jaka pompa itd.. Chodzi mi producent, model. I jak ten czujnik ma być spiety z kotłem?
sambor Opublikowano 31 Marca 2014 #20 Opublikowano 31 Marca 2014 O pompie to można powiedzieć że musi być 25/60 . Czy będzie adaptacyjna czy nie to zależy od ciebie. Powinieneś mieć coś takiego Hydrauliczny Rozdzielcz Strefowy DIM, przeznaczony do współpracy z kotłami małej mocy Immergas, zawierający sprzęgło hydrauliczne, pompy, zawory oraz moduł elektroniczny, który komunikując się z kotłem zapewnia najwyższą ekonomię wytwarzania i rozdziału ciepła. jeżeli nie masz to niestety zostaje coś takiego W tym przypadku sprzęgło w Immergazie nie bedzie mieć czujnika temp, gdyż kocioł tego bezpośrednio nie nie obsługuje, jedynie większe modele , co do modelu lub producenta to tu jest oryginał : http://pl.immergas.com/media/sprzeglo_instrukcja.pdf A tu cena i sklep http://bayzone.pl/pl/akcesoria/74334-grzejnik-plytowy-immergas-superrad-11-ek-400x500.html Pozdr.
Bilu Opublikowano 1 Kwietnia 2014 Autor #21 Opublikowano 1 Kwietnia 2014 Cena tego rozdzielacza strefowego zabija :wacko: no ale sprzęgło jest w cenie ok. Teraz pytanie czy musi być to grundfos alpha czy może być inny producent z autoadaptacją? I czy ta 25-60 obrobi dwa piętra przy tylu pętlach, czy będą wtedy przepływy na poziomie 1,5-2l/min? Czy może jakąś mocniejszą szukać?
sambor Opublikowano 1 Kwietnia 2014 #22 Opublikowano 1 Kwietnia 2014 Co do pompy to trzeba ją przeliczyć, 25/60 przeważnie dla takiego budynku była na wyrost. Są różne pompy z adaptacją, ale jak nie masz siłowników na pętlach to nie musisz takiej brać, Może być zwykła, dobrej marki.
Bilu Opublikowano 1 Kwietnia 2014 Autor #23 Opublikowano 1 Kwietnia 2014 Czyli z adaptacją bo mam razem 6 obiegów na siłownikach. Pytanie jeszcze odnośnie zaworu 4drożnego, czy zastosować zwykły czy termostatyczny? czy może na innym zaworze zrobić zasilanie z kominka?
sambor Opublikowano 1 Kwietnia 2014 #24 Opublikowano 1 Kwietnia 2014 Do czego ci ten zawór 4-D ? Przecież nie do kondensata! Do kominka dajesz zawór 3-D stałotemperaturowy dla ochrony powrotu i pompę pomiędzy zaworem i kominkiem Z resztą jak dasz sprzęgło to zawór 3-D też nie jest potrzebny.
Bilu Opublikowano 1 Kwietnia 2014 Autor #25 Opublikowano 1 Kwietnia 2014 No właśnie do ochrony powrotu kominka i zabezpieczenia podłogówki przed zbyt wysoką temperaturą na zasilaniu. Sprzęgło tak miesza, że mając temperaturę na kominku np 80stopni to na zasilanie podłogówki nie pójdzie więcej niż 55stopni? W takim razie mając na kondensacie 40stopni jaką otrzymam temperaturę na zasilaniu podłogówki?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.