dea Opublikowano 16 Października 2013 #1 Opublikowano 16 Października 2013 Witam Proszę o poradę przy projektowaniu instalacji co+cwu. Dane: Wszystkie pomieszczenia wraz z kotłownią na jednym poziomie Układ z 1 pompą z zaworem różnicowym bojler 140l dwupłaszczowy umieszczony w kotłowni pod sufitem grzejniki na rozdzielni podłączone PEX 16, rury prowadzone w podłogach i w ścianach - bez możliwości grzania grawitacyjnego Dwa obwody podłogówki podłączone szeregowo do dwóch grzejników - ale malutkie podłogówki, jedna zaledwie na 1,3m2, druga na 5m2. Piec Zębiec KWKD15 (wyprowadzenia 2'') Pion z pieca do zbiornika wyrównawczego zamierzam zrobić z rur 2''. Od pionu do rozdzielni co na rurach 1'', bojler też ma podłączenia 1''. Schematy przerobione z: http://www.kotly-witkowski.pl/schematy-podlaczen Czy taka instalacja, bez osobnej pompy na CWU będzie dobrze nagrzewać wodę w bojlerze? Jeśli nie to czy wpięcie bojlera za pompą i zaworem 4D będzie wystarczające?
dako1970 Opublikowano 16 Października 2013 #2 Opublikowano 16 Października 2013 niestety lepiej zasobnik cwu wpiąc bezposrednio w kocioł i własna pompa ładująca , sterowana przez sterownik kotła (o ile posiada wyjscie sterowania pompa cwu) lub osobny sterownik dla pompy ładujacej cwu np. euroster 1100b jesli zastosujesz pompe ładujaca cwu bedziesz miał ciepła wodę , w innym przypadku zasobnik zostanie wychłodzony przez pompe kotłowa instalacja według rys 1 ale pompa ładująca docwu.
dako1970 Opublikowano 17 Października 2013 #3 Opublikowano 17 Października 2013 podłogowka szeregowe podłaczenie grzejnik i podłogówka to nie dobre rozwiazanie o ile dla 1,3 m kw. to ujdzie to dla 5 m.kw. to juz nalezałoby połaczyc równolegle do grzejnika i na powrocie podłogówki zamontowac zawór RTL jezeli nie pójdzie grawitacja to po co zawór różnicowy? naczynie wyrównawcze tak jak w opisie rura w pionie zadnych zaworów po drodze i na wszelki wypadek zawór bezpieczeństwa 1,5 bara na zasilaniu kotła( przy kotle)
dea Opublikowano 17 Października 2013 Autor #4 Opublikowano 17 Października 2013 Zawór różnicowy po to, że jeśli połączyłbym tak jak na rys. 2 to grawitacyjnie będzie grzał się chociaż bojler. Sterownik mam tylko na jedną pompę. Układ z drugiego rysunku będzie działał nieoptymalnie? Za pompą trójnik na bojler i rozdzielnię c.o. - pompa wymusza obieg i gorąca woda zasilająca przepływa i przez grzejniki i bojler. Powrót z bojlera i c.o. łączy się przed zaworem 4D. Jeśli ta opcja ma jakieś wady to proszę o ich wskazanie.
dako1970 Opublikowano 17 Października 2013 #5 Opublikowano 17 Października 2013 rys 2 jesli zadziala zawór 4d/3d i zamknie sie to pompa kotłowa bedzie mieszac wode w instalacji co i zabierac cieplo z zasobnika cwu wiem ze chcesz zaoszczedzic ale jesli chcesz miec ciepla wode w zasobniku bez jej wychładzania przez instalacje c.o. to niestety musisz zainwestowac w pompe ladujaca i sterownik euroster 1100b ( prosty sterownik ,łatwy w obsłudze i sprawdzony....mam go załozony od1997 roku, ja przez rok czyli od 1996 kiedy załozylem inni kociol i wymiennik miałem problem z wychładzaniem zasobnika cwu, bo tez dwa obiegi były na jednej pompie) poprostu trzeba zainwestowac aby miec troche komfortu i tak jak wczesniej napisałem zasobnik według rys 1 z pompa ładująca odpowiem ci dlaczego upieram sie przy pompie ladujacej do zasobnika 1 latwośc wysterowania temp zasobnika 2 brak wychłodzenia cwu przez pompe kotłowa 3 "oszczedność" pompa uruchomi sie kiedy bedzie potrzeba doladowac zasobnik (piec nie bedzie obiązony ciaglym dostarczenie energi do zasobnika 4 w razie wygaszania kotła pompa kotłowa nie bedzie miał mozliwości wychłodzenia zasobnika zawór 4d/3d niech pracuje z instalacja c.o. a co do zaworu 4d/3d pytanie ? dlaczedo upierasz sie zaworze? czy jest to zwiazane z ochrona kotla ?czy jeszcze coś masz innego na myśli? pytam dlatego , bo czesto proste rozwiazania sa w zasiegu reki, a pchamy w skomplikowane
dea Opublikowano 17 Października 2013 Autor #6 Opublikowano 17 Października 2013 Głównie chodzi mi o ochronę kotła, choć z drugiej strony ten Zębiec zdaje się dopuszcza powrót od 40 stopni. Czyli Twoim zdaniem lepiej w ogóle zrezygnować z zaworu 4D, więcej pożytku będzie z zakupu drugiej pompy i drugiego sterownika do CWU czyli układ jak na rysunku? Jeśli już to lepiej chyba dać pompę z zaworem różnicowym na bojler, skoro on grawitacyjnie byłby w stanie grzać, a drugą pompę kupić do c.o. tylko z zaworem zwrotnym, bez obejścia różnicowego? Jeszcze pytanie: czy można dać na pionie 2 trójniki: niżej byłby z wyjściem na pompę c.o. (rozdzielnia c.o. jest na wysokości ok 1m), a wyżej drugi trójnik - na wysokości bojlera i od niego druga pompa c.w.u? Wyglądałoby to tak:
dako1970 Opublikowano 17 Października 2013 #7 Opublikowano 17 Października 2013 kotły ze sterownikami i dmuchawami maja taka budowe aby przy zaniku pradu wygasic kocioł,oczywiscie czas wygaszania kotla bedzie długi i raczej nie powinno zagotowac czy to bedzie z jednego trójnika czy z dwóch ...to juz tylko kosmetyka ...ważne aby na rurze do naczynia nie było po drodze żadnych zaworów, filtrow i innych urzadzeń które ograniczałyby wypływ cieczy przy nagłym wzroście cisnienia dla ochrony kotla mozesz zastosowac połaczenie bypass pomiedzy zasilaniem a powrotem (krótki obieg) na bypassie pompka malej mocy sterowana czujnikiem temp np przylgowym zamontowanym na powrocie jak najblizej kotła i dodatkowo sterowana przez równoległe zalączenie pompy kotła c.o. zasada dzialania tego rozwiazania kiedy piec nie pracuje wszystkie pompy stoja , rozpalasz......sterownik zalaczy pompę c.o. jednoczesnie podaje napiecie również na pompe bypassu,tyle ze ona dodatkowo jest sterowana przez termostat przylgowy, w praktyce ta pompa na bypassie pracuje bardzo rzadko,właczy sie na pewno podczas rozpalenia kotła, wygaszania kotła, podczas pracy kotla sporadycznie.....poniewaz dodatkowe cieplo na powrót bedzie spływało z powrotu obiegu ładowania c.w.u. zatrzyma sie kiedy sterownik od kotła wyłaczy pompe c.o. ......takie warunki pracy pompy na bypassie zaobserwowałem u siebie ,proste o wiele tańsze i pracujace bez zadnych komplikacji
dako1970 Opublikowano 17 Października 2013 #8 Opublikowano 17 Października 2013 aha przed pompami - filtry, po - zawory zwrotne , azeby to pracowało
dea Opublikowano 17 Października 2013 Autor #9 Opublikowano 17 Października 2013 Nie mam nadmuchu, opalał będę głownie drewnem, zimą także węglem i wyposażyłem się w miarkownik ciągu. Ciąg kominowy mam dobry (kanał 15x30 cm) i dmuchawa jest mi zbędna. Pisałeś o prostocie, a trzecią pompę mi proponujesz;)
dako1970 Opublikowano 17 Października 2013 #10 Opublikowano 17 Października 2013 moje rozwiazanie z trzema pompami jest proste ,skuteczne i tanie ,a cena dwóch pomp i zaworu 4d/3d z automatyka to juz inna klasa i wyższa półka cenowa (kupic zawór bez pelnej automatyki to mija sie z celem,chyba ze bedziesz siedział przy kotle sprawdzaLparametry szybko kalkulował - krzywa grzewcza w głowie i ustawiał go recznie..... )
dea Opublikowano 17 Października 2013 Autor #11 Opublikowano 17 Października 2013 Zamiast zaworu 4D myślałem także nad zaworem temperaturowym 45 stopni. Koszt zbliżony do 4D (~200 zł), a powrót do kotła zabezpieczony w należyty sposób. Na rozdzielni c.o. mam jeszcze 2 wolne miejsca (kupiłem większą, aby mieć na poddasze jeśli będę robił z niego użytek). Tak sobie pomyślałem, że jako ochronę powrotu dla kotła mógłbym spiąć jeden obwód ciepłej wody z zimną na rozdzielni i odkręcił zaworki minimalnie. Te kilka stopni na powrocie zawsze będzie więcej ;).
dako1970 Opublikowano 17 Października 2013 #12 Opublikowano 17 Października 2013 na rozdzielaczu tego nie rób,ochrona powinna być jak najblizej kotla zawsze mozesz wstawic trójniki (zrobic miejsce na bypass) dac zaworki i korki nalezy jeszcze zauwazyc , ze,jeśli pracuje pompa ładujaca c.w.u. to na powrocie kotła podniesie sie temp ponieważ nie jest mozliwoscia aby w zasobniku był taki szybki odbiór ciepła
dea Opublikowano 17 Października 2013 Autor #13 Opublikowano 17 Października 2013 Dzisiaj właśnie też tak pomyslałem, aby dać trójniki i zaślepki, już nawet bez zaworków, aby w razie przeróbek instalacji nie rozwalać jej prawie całej tylko spuścić wodę i dołożyć pompę. zaworu 4D/3D/temperaturowego już w ten sposób nie dołożę, ale z pompą nie będzie problemu. Będę próbował z jedną pompą i za nią trójnik na rozdzielnię c.o. i bojler. W pionie na wysokości bojlera dam trójnik z zaślepką - będzie to miejsce na dołożenie pompy c.w.u jeśli wychładzanie się bojlera będzie mi przeszkadzało. Dam też trójniki z korkami w miejscu, gdzie mógłbym podłączyć małą pompę do regulacji temperatury powrotu - tej pompy także nie będę zakładał na razie. Tuż przy powrocie do kotła zamontuję sobie termometr i jeśli powrót będzie poniżej 40 stopni nawet przy zasilaniu 70-75 (więcej nie zamierzam ustawiać) to wtedy będę interweniował.
dako1970 Opublikowano 17 Października 2013 #14 Opublikowano 17 Października 2013 oki powodzenia,a wychłodzony zasobnik bedzie wkurzał ,ja wytrzymalem tylko 1 rok na jednej pompie
dea Opublikowano 17 Października 2013 Autor #15 Opublikowano 17 Października 2013 No zobaczymy;) Choć rzeczywiście druga pompa mnie coraz bardziej przekonuje, a raczej ja przekonuje swoją druga połówkę że raczej warto ją założyć. Tylko pytanie mam: nie ma jakiś specjalnych pomp do cwu? Szukam jakiejś słabszej, bo do popchnięcia wody w jednej rurze do cwu nie potrzeba takiej mocy jak do obiegu całego ogrzewania w mieszkaniu. Czy zwykła pompa co na pierwszym biegu (z reguły do 40W) i będzie git?
sambor Opublikowano 17 Października 2013 #16 Opublikowano 17 Października 2013 "zwykła pompa" na pierwszym biegu wystarczy , a pobieraną mocą się nie martw ona będzie pracowała max 3-4 godziny dziennie, czyli dużo nie zje.
dea Opublikowano 17 Października 2013 Autor #17 Opublikowano 17 Października 2013 Ok, na 99% zakładam 2 pompy (na bypassie z różnicowym do c.w.u, który może się grzać i grawitacyjnie, a do c.o. tylko z filtrem i zaworkami, sterownik mam wprawdzie na jedną pompę ale zamawiałem przez internet i mam 10 dni na zwrot lub dogadam się ze sprzedawcą na dopłatę z wymianą na inny sterownik. Rozumiem, że warto mieć sterownik który potrafi równolegle obsługiwać pompę c.o. i c.w.u. a nie tylko jedną z nich? Ewentualnie muszę kupić drugi sterownik z funkcją c.w.u..
dako1970 Opublikowano 18 Października 2013 #18 Opublikowano 18 Października 2013 lepszym rozwiazaniem jest miec drugi sterownik do cwu dwa powody: - w razie uszkodzenia sterownika kotłowego dalej pracuje sterownik do pompy cwu - jeszcze nie znalazłem sterownika aby miał oddzielne oprogramowania do c.o. i c.w.u. (nie mylić z wyjsciami do pomp) w obecnych sterownikach 2 w 1 albo ciepła woda idzie ok a co do kotla to brak pełnego wysterowania lub na odwrót ja mam u siebie cwu na Eurostar 1100b dodatkowo poniewaz najwieksze zapotrzebowanie na c.w. mam rano i wieczorem to sterownik mam wpiety w czasówkę . to powoduje ze pompa pracuje w okreslonych godzinach wybór i tak nalezy do Ciebie,ja tylko podsuwam rozwiazania,które moga byc pomocne , sa sprawdzone i co ciekawe dzialaja .
dea Opublikowano 18 Października 2013 Autor #19 Opublikowano 18 Października 2013 Będę miał 1 sterownik: IE26. Obsługuje on równolegle pompy c.o i c.w.u, ale także dmuchawę, której nie mam. Przyda się jeśli kiedyś zdecyduję się na elektroniczny miarkownik ciągu, mam mechaniczny Honeywell'a. Pompę na c.w.u. dam na bypassie z różnicowym, na c.o. będzie sama pompa. Tylko pytanie: czy zawory zwrotne są konieczne? Pompa nie stanowi wystarczającego oporu aby być blokadą? Jeśli jednak nie to dam ten zawór ale tylko na c.w.u. aby się nie wychładzał, na c.o. nie ma sensu bo i tak grzejniki aluminiowe jak pompa się wyłączy same się schładzają błyskawicznie.
dako1970 Opublikowano 18 Października 2013 #20 Opublikowano 18 Października 2013 zawory zwrotne po kazdej pompie ,a przed pompą filtr
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.