Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wymuszenie Dopływu Powietrza Do Kominka


us07

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Jestem posiadaczem kominka i mam pewien temat do zrealizowania i może komuś mi coś podpowie lub doradzi.

 

Posiadam kominek z płaszczem wodnym - problem polega na zbyt małej ilości tlenu w komorze spalania - drobniej porąbane drewno spala się do końca, natomiast większe sztaby palą się słabo i woda nie osiąga pożądanej temperatury. Miałem u siebie już 3 kominiarzy i wszyscy twierdzą, że komin jest OK, ciąg jest prawidłowy, nawet lekkie uchylenie drzwiczek kominka powoduje natychmiastową reakcję i w palenisku aż furczy :), następuje efektywne spalanie.

 

Do kominka doprowadzony mam w posadzce kanał dolotowy powietrza z zewnątrz (odległość OK 4m i niestety 5 albo 6 kolan, średnica fi100). Niestety po odłączeniu rury dootowej od kominka czyli przy czerpaniu powietrza bezpośrednio z komory kominka/pomieszczenia, nawet przy otwartym oknie, nie widać większej różnicy w spalaniu. Tak jak gdyby problem leżal w samym kominy - nie wiem czy to możliwe, ktoś to przecież projektował i testował ( kominek - BeF 8 Aqua Start 8.

 

Zastanawiam się zatem czy w kanale dolotowym nie zainstalować wentylatora wymuszającego dopływ i sterowanego na podstawie temperatury wody na rurze wylotowej z kominka. Czy możecie się wypowiedzieć odnośnie tego rozwiązania? Może ktoś miał podobny problem?

 

Mam kominek od 3 lat i jak do tej pory jest dla mnie większym utrapieniem i problemem niż przyjemnością.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Opublikowano

Twój instalator kominka nie przeczytał instrukcji wg której min otwór doprowadzający powietrze powinien wynosić 400cm2 a u ciebie jest 78cm2 czyli prawie 6x za mało.

Wentylator nawiewny jest pewnym rozwiązaniem ale nie do końca, powinieneś zmienić doprowadzenie powietrza na większe.

Opublikowano

Jak wspominałem wcześniej do komina doprowadzona jest rura o średnicy fi100, fabryczne kominek ma wyprowadzenie w obudowie pod rurę o średnicy fi150 i co mnie dziwi w komorze spalania pod kratka popielnika powietrze wlatuje przez otwór 2/2 cm - nie powinien być większy? Jak to wygląda w innych kominkach?

 

nie bardzo wiem jak to policzyłeś, że wyszło Ci 6x za mało? - podpowiedz proszę jak to liczyłeś...?

 

fabryczny otwór na dolot powietrza w kominku ma fi150 czyli 176cm2

 

skąd masz dane o otworze doprowadzającym, który powinien wynosić 400 cm2 ? masz to w manualu od tego kominka?

 

p.s. jak wspomniałem wcześniej - nawet jak odłączyłem rurę doprowadzającą powietrze do kominka, czyli kominek czerpał powietrze otworem fabrycznym z pomieszczenia (przy otwartym oknie) nie wiele to zmieniało jeśli chodzi o jakość spalania. Na tej podstawie wnioskuję (może się mylę), że nawet pry większej średnicy rury nic by się nie zmieniło.. no ale ja nie jestem z branży i mogę się mylić.

 

 

Opublikowano

Zobacz tu http://www.befpolska.com/download/tl-start-8-aqua-1210_pl.pdf na dole pierwszej strony.

 

To chyba ten kominek?

Jeżeli tak to prosty jest rachunek - on wymaga przekroju dopływu powietrza 400cm2 a ty masz 78 czyli 400/76= 5,12 w tym kolana czyli powinno być nawet więcej niż 400cm2

A ty nie wiesz co masz - w pierwszym poście jest podana rura 100, w trzecim 150 a naprawdę.?

 

A jaki masz komin? powinien być fi 200.

Opublikowano

Tak - to faktycznie ten kominek.

 

W pierwszym poście pisałem, że mam zamontowaną rurę dolotową 100, w trzecim, że "fabryczny otwór na dolot powietrza w kominku ma fi150" mam tu na myśli, że taka jest średnica fabrycznego wejścia dopływu powietrza do kominka. Czyli podsumowując rurę doprowadzającą powietrze z zewnątrz mam o średnicy 100, później reduktor 100/150 i wejście do kominka o średnicy 150.

 

Zastanawia mnie fakt, że w sytuacji kiedy odłączyłem wąskie gardło czyli rurę dolotową fi100 z zewnątrz, to kominek czerpał powietrze bez żadnych ograniczeń z wnętrza pomieszczenia (okno uchylone)i nie zauważyłem, żeby do paleniska docierało więcej powietrza. Paliłem tak przez kilka dni i dalej paliło się lipnie...

 

p.s. komin ma fi 200 !

 

p.s. tak się jeszcze zastanawiam - skoro fabryczne wejście "dolotu" w kominku ma fi 150 to daje nam to 176cm2 - nawet gdyby zastosować rurę fi150 na dolocie by zrównać się ze średnicą otworu w kominku to i tak nie osiągnę zalecanych 400 cm2

 

No chyba, że inaczej się to przekłada i ważne jest żeby kanał dolotowy przez całą długość miał te 400cm2 a wejście do kominka może być już zwężone do fi 150 czyli 176cm2?

 

Jak to jest naprawdę?

Opublikowano

Najpierw spróbuj powiększyć rurę nawiewu do min 160 - typowa rura kanalizacyjna , ew fi 150 tak jak wlot do kominka.

Wiele firm produkujących kominki tak robi - większy dolot i zwężenie przy podejściu do kominka

Ja np w kominku Spartherma miałem dolot fi 125, rurę zalecali 200cm2 ( fi 160) a do paleniska powietrze było doprowadzane 2 szczelinami 1x 4cm , podczas rozpalenia otwartymi ale podczas pelnego palenia przymkniętymi do 1/4 pełnego otworu.

W twoim przypadku mogą być źle ustawione deflektory - są dwa.

Sprawdź je czy jest przelot pomiędzy nimi.

W moim kominku w celu dostosowania do optymalnego palenia.była regulacja otwarcia takiego deflektora śrubą rzymską .

 

Z tymi przekrojami dolotów rozchodzi się o wytworzenie ciągu kominowego w układzie a nie o ilość powietrza potrzebną do spalania.

Opublikowano

OK w weekend zamierzam doprowadzić rurę o większej średnicy do kominka.

 

Jeśli chodzi o deflektory to instalator zdemontował całkowicie jeden z nich gdyż twierdził, że słaby ciąg jest i bez niego będzie lepiej. Deflektor wala się gdzieś po moim podwórku. Czy to też może mieć wpływ na spalanie?

Opublikowano

Brak deflektora może być przyczyną złego grzania - czyli lepiej poszukaj tego deflektora i jak dojdziesz do ładu z paleniem to go zamontuj z powrotem.

 

Jak wsadzisz zapaloną gazetę do kominka lub świeczkę to widać że jest ciąg?

Opublikowano

Tak jak wcześniej pisałem było u mnie już kilku kominiarzy, każdy z nich zapalał gazetę w wyczystce i też w samym kominie we wnętrzu kominka - ciąg był duży - "furczało" na maxa... ciąg jakoś zanika jak tylko zamknę drzwiczki od kominka.

 

Odszukam zatem deflektor i założę go - jak tylko mi się uda bo nie mam pojęcia jak był zamontowany.

Opublikowano

Jeżeli jest ciąg przy otwartych drzwiczkach kominka to problem jest z dopływem powietrza do paleniska, sprawdź drożność - może coś się przytkało od dołu.

Nie zależnie większa rura nawiewna.

  • 3 lata później...
Opublikowano

Bardzo jestem ciekawy czy problem z tym kominkiem został rozwiązany, ponieważ mam podobny.

Z nie świadomości umieściłem cierpnie powietrza od strony wschodnie, tam gdzie mieszkam z reguły wieje z zachodu. Przeróbka raczej nie wchodzi w rachubę może ktoś mi podpowie czy można rozwiązać w jakiś sposób ten problem.

Opublikowano

Chyba to bez znaczenia z której strony bo ja mam od wschodu i dmucha ok.

Opublikowano

Primo - sprawdzamy drożność kanału doprowadzającego powietrze z zewnątrz.

Po drugie : czytamy instrukcje. Punkty odnośnie dopływu powietrza - kratki na i wywiewne.

Po trzecie : sprawdzamy przepustnice powietrza przy kominku. Może zacięta?

 

Jeśli ciąg w kominie jest to musi działać. Kiedyś nie było doprowadzenia powietrza z zewnątrz i kominki się paliły.

 

No i rozpalaj z głową :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Wydawało mi się, że robię i wszystko jest dobrze nic nie przynosiło pozytywnych efektów. Aż któregoś dnia wpadłem na pomysł, co pokazuje na filmie: 

https://www.youtube.com/watch?v=kWlBKxv7LxE&feature=youtu.be

 

Nic nie zmieniałem w instalacji ani w kominku, tylko wstawiłem jeden prosty element, który wykonałem w przydomowym garażu.

Opublikowano

Zamiast nauczyć się palić  - bądź co bądź jak piszesz aż 7 lat niewłaściwego palenia to teraz szukasz jeleni na jeden prosty element, który wykonałeś w przydomowym garażu.

A jakbyś miał prawidłową instalację to nie byłoby problemu już 7 lat temu.

Ale jak napisałeś kilka postów wstecz 

 

Wynika z tego, że niektórzy bajki piszą. A jak coś źle działa człowiek wszystkiego się chwyta.

Opublikowano

Nic nie zmieniałem w instalacji ani w kominku, tylko wstawiłem jeden prosty element, który wykonałem w przydomowym garażu.

Zamiast umieszczać takie filmiki, opisz dokładnie, jak i co zrobiłeś.

Opublikowano

Witam,

taki prosty temat przyszedł mi do głowy: czy w tym lufcie kominowym nie ma gdzieś otwartej wyczystki, lub przypadkowo nie została zamontowana kratka wentylacyjna na jakimś etażu ? To może powodować słaby cug.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

w instrukjcji do "turbokominka" z Makrotermu napisali, ze czerpnia musi miec srednice min. fi100 mm, ja mam zwykla rure 110 mm kanalizacyjna, dł. ok. 6 m i 5 kolan po drodze. Wlot na elewacji zachodniej. Problemem przy 8 metrowym kominie fi200 mm jest zbyt duzy ciag. Przy silnym wietrze (jak np. dzis) w ogole nie trzeba stosowac wentylatora, gorzej, ze wzgledu na brak przepustnicy brak jakiejkolwiek kontroli nad tym co dzieje sie w kominku.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dokładnie - jak dobrze zawieje to w kominku powietrze z zewnątrz nie jest potrzebne :).

Opublikowano

Jak nie będzie powietrza z zewnątrz to pociągnie z wewnątrz i chata będzie się chłodzić. Na zbyt duży ciąg przy silnym wietrze to tylko rck.

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Mam kominek (bez płaszcza wodnego) w którym powietrze do paleniska jest brane z pomieszczenia (nie ma dolotu bezpośredniego). W sieci doczytałem się opinii, że w takim przypadku robienie dodatkowej czerpni nie ma sensu). 

Czy tak jest w istocie?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.