Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Auraton 2005 Nie Obniża Temperatury Poprzez Siłownik


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam Ling Duo 15 KW z sterownikiem RecalArt Economic Premium, do tego podłączony termostat pokojowy Auraton 2005, zawór 4D z siłownikiem. Głowice termostatyczne Heimeier.

 

Termostat pokojowy Auraton 2005 podłączony jest na stykach COM i NC, a mikroprzełącznik ustawiony na grzanie. Ustawienie pieca to:

P1 - Temp. ogrzewania - 65*C (poniżej nie mogę zejść, bo powraca z powrotem na 65*C)

P3 - Podajnik 25s

P4 - Dmuchawa 180 (skala max. to 250)

P5 - Podtrzymanie 40 min

 

Opcje serwisowe:

P1 - Temp. min. kotła 55*C

P16 - Termostat - obniżenie 30%

P18 - Zawory miesz. dodatkowa temp. kotła - 5*C

P19 - Zawór mieszający główny:

1) Czas otwarcia - 120 s

2) Temp. min. obiegu - 25*C

3) Temp. max. obiegu - 60*C

4) Korekta czynnika reakcji - 10

 

Problem:

Auraton ma zadaną temp. 18*C, w pomieszczeniu jest 20*C, co za tym idzie Auraton powinien poprzez siłownik obniżyć temp. w C.O. Ale tak się nie dzieje! Piec schodzi do parametrów:

Zasilanie kotła ok. 65*C,

Powrót ok. 37*C,

C.O. ok. 45*C

I w tych parametrach sobie zawór działa raz podnosząc temp. a raz ją obniżając, co za tym idzie temp. w kaloryferach nie obniża się więc w pomieszczeniu wciąż jest 20*C. Kiedy piec po upływie czasu zejdzie poniżej temperatury 55*C (temp. min. kotła) załącza grzanie aż dojdzie do parametrów podanych wyżej i tak w kółko, niestety temp. w pomieszczeniu wciąż wynosi 20*C. Jeśli chodzi o głowice termostatyczne to ustawione są na 3 (czyli 20*C) we wszystkich pomieszczeniach, również tam gdzie Auraton.

 

Jeśli chodzi o poprawność podłączenia to sugerowałem się schematem w instr. obsł. regulatora Economic Premium oraz poradą ze strony Klimosza. W sytuacji kiedy ręcznie podniosę Auratonowi temp. zadaną np. 22*C to wówczas pojawia się na wyświetlaczu termostatu wiatraczek i wtedy załącza się piec (na wyświetlaczy regulatora Economic Premium pojawia się ikonka termostatu). Kiedy wpiszę Auratonowi temp. niższą niż w pomieszczeniu czyli np. 18 *C to wtedy termostat wyłącza piec a ikonki z termostatu i regulatora znikają. Niestety na tym koniec bo temp. w pomieszczeniu nie zmienia się a siłownik nie obniża temp. w C.O.

 

Proszę o pomoc, nie wiem już co mam zrobić...

Opublikowano

Witam , co to za zawór 4d ,co to za siłownik do tego zaworu może jakieś schematy , podejrzewam że tym sterownikiem tego siłownika nie za sterujesz, przeważnie siłowniki 4d są sterowane poprzez dostarczanie im napięcia np. od 0 do 3 V , otwarcie częściowe ,od 3v do 6v otwarcie zaworu do połowy i od 6 do12V pełne otwarcie , a z tego co piszesz to albo twój zawór otwiera się na maxa jak regulator zewrze styki albo do niego nie dochodzi żadne napięcie , ale to tylko moje przypuszczenia dlatego zdjęcia i schemacik prosimy , pozdr

Opublikowano
P16 - Termostat - obniżenie 30%

 

W sytuacji kiedy ręcznie podniosę Auratonowi temp. zadaną np. 22*C to wówczas pojawia się na wyświetlaczu termostatu wiatraczek i wtedy załącza się piec (na wyświetlaczy regulatora Economic Premium pojawia się ikonka termostatu).

Witam,

 

Bardzo ładnie opisany przypadek.

Ostatnio studiowałem parametry tego sterownika, wiec pozwolę sobie dać odpowiedź.

 

Rozumiem, że w zacytowanej sytuacji zawór otwiera sie i podwyższa temp. na obiegu grzeników.

Jeśli tak, to wszystko jest ok.

 

Nie napisałeś czy używasz pogodówki P10=? oraz czy masz czujnik temp. zewn.

Zakładam, że P10=0

 

Zacytowałem również ustawienie parametru serwisowego P16.

To on mówi sterownikowi o ile ma sie obniżyć temp. grzejników gdy termostat pokojowy już nie chce grzania.

I wygląda na to, że tak właśnie działa.

 

Zmień go na 60% i sam zobacz.

Wtedy grzejniki prawie przestaną grzać i temp. pomieszczeń zacznie się obniżać.

 

Myślę, że to rozwiązuje Twój obecny problem.

 

Ale tu uwaga - ogrzewanie sposobem 60C na grzejniki jak zimno i 25C gdy się nagrzało jest nieciekawym rozwiązaniem wogóle.

Masz taki fajny sterownik więc go wykorzystaj.

Po pierwsze włącz najpierw sterowanie pogodowe dobierz odpowiednią krzywą grzewczą

P10 np. 7

 

Wtedy sterownik powinien dopasowywać temp. grzejników do temp. zewnętrznej.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Witam,

dzięki za informacje, ale niestety w opcjach serwisowych P16 skalę mam do 40%, więc obniżyłem o te 40% i nic się nie dzieje, bez większych zmian. Serwisowe P19 2) temp. minimalna obiegu zmieniłem na fabryczną nastawę 40*C a 3) Temp. max. obiegu zmieniłem na 95*C, tak jak było wcześniej.

Jeśli chodzi pogodówkę to nie posiadam i raczej wolałbym jej nie mieć. Pozostanę przy samym Auratonie, natomiast P10 nie zmieniałem wcale. Wchodząc pojawia się napis Automatyka pogodowa WYŁĄCZONA, dlatego pozostawiłem bez zmian.

Pozdrawiam

Opublikowano
Witam , co to za zawór 4d ,co to za siłownik do tego zaworu może jakieś schematy , podejrzewam że tym sterownikiem tego siłownika nie za sterujesz, przeważnie siłowniki 4d są sterowane poprzez dostarczanie im napięcia np. od 0 do 3 V , otwarcie częściowe ,od 3v do 6v otwarcie zaworu do połowy i od 6 do12V pełne otwarcie , a z tego co piszesz to albo twój zawór otwiera się na maxa jak regulator zewrze styki albo do niego nie dochodzi żadne napięcie , ale to tylko moje przypuszczenia dlatego zdjęcia i schemacik prosimy , pozdr

 

Witam,

Zawór i siłownik WOMIX, można obejrzeć zdj. i schematy. Podłączenie do mojego pieca takie jak na samym dole strony (po prawej), którą podałem. Tylko, że na schemacie jest wówczas skala zaczynająca się od 10 do 0, a mi instalator zamontował od 0 do 10.

Pozdr

Opublikowano
Rozumiem, że w zacytowanej sytuacji zawór otwiera sie i podwyższa temp. na obiegu grzeników.

Jeśli tak, to wszystko jest ok.

 

Jakbyś mógł jeszcze odpowiedzieć na to pytanie to byłoby dobrze.

 

W P19 minimalną jednak zmniejsz - myślę, że do 25 było ok.

 

Natomiast tutaj przede wszystkim P1:

Musisz go ustawić na mniej np. P1=45 i przy okazji serwisowy P19=15

Wtedy będzie na co puszczał 45C, na kotle utrzymywał 60C a jak się w domu nagrzeje, to na grzejniki pójdzie 40% mniej niż 45C. Jak to zacznie działać, to zamiast 40% ustawisz 25% ...

 

Nie wiem czemu nie możesz zmienić P1 - w instrukcji jest napisane, że jest on niedostępny tylko gdy P10<>0.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
Rozumiem, że w zacytowanej sytuacji zawór otwiera sie i podwyższa temp. na obiegu grzeników.Jeśli tak, to wszystko jest ok.

 

Hej,Zawór utrzymuje temp. na C.O. ok. 45*C, jak spadnie temp. to odpowiednio ją sobie podwyższy.

 

Nie wiem jaki parametr P19 mam zrobić na 15. Czy chodzi o Temp. min. obiegu? Jeśli tak to mogę najniżej zejść do 20*C.

 

Z kolei P1 - jeśli zrobię poniżej 65*C to potem wskakuje mi z powrotem na 65*C. Zgłosiłem to serwisantowi Klimosza i twierdzi, że powinno się dać obniżyć P1 poniżej 65*C, a że wskakuje z powrotem na 65* to powiedział, że jest coś ze sterownikiem. Jutro powinienem mieć ten sterownik wymieniony i może wtedy spróbuję, bo chyba teraz to tak po omacku się krąży po tych ustawieniach.

Zobaczymy po wymianie sterownika, co będzie.

Pozdr

Opublikowano
Nie wiem jaki parametr P19 mam zrobić na 15. Czy chodzi o Temp. min. obiegu? Jeśli tak to mogę najniżej zejść do 20*C.

 

 

Oczywiście chodzi o P18, sorry za literówke.

 

Czemu nie chcesz używać funkcji pogodowej skoro ona w tym sterowniku jest?

Opublikowano
Czemu nie chcesz używać funkcji pogodowej skoro ona w tym sterowniku jest?

 

Hej,

no nie wiem, może mój błąd, ale przed kupnem pieca nasłuchałem się od kilku osób, że pogodówka nie sprawdza się, że przekłamuje itp. No i bardziej polecano mi termostat pokojowy, że mam pełną kontrolę. Sam nie wiem... Jakie zalety ma ta pogodówka w połączeniu z termostatem pokojowym? Wiem, że termostat steruje temp. wody w C.O. przymykając bądź otwierając zawór 4D (wersja z siłownikiem oczywiście), natomiast pogodówka ma tylko wpływ na P1 czyli zadaną temperaturą C.O. czyli nie ustawiamy P1 ręcznie tylko sterownik pieca na podst. temp. zewn. za nas dobiera sobie temp. zadaną C.O. No ale praca kotła to przedział temperaturowy od 55*C do 80*C. A jeśli przypuśćmy, że na podst. temp. zewn. sterownik będzie wahał się w przedziale 60*-65* a to za dużo, bo gdybym robił to ręcznie to ustawiłbym np. na 55*C?

 

Zastanawiam się jak to działa w praktyce w połączeniu z termostatem pokojowym, no i jak się sprawdza pogodówka w takim układzie w dzień a jak przy niższych temp. w nocy, jak w okresie jesiennym a jak w ostrą zimę... Nie wiem, może mnie przekonasz skoro pytasz dlaczego nie chcę pogodówki, bo mam wrażenie, że jesteś z niej zadowolony :P

pozdr

Opublikowano

Normalnie pogodówka w połączeniu z termostatem pokojowym ma działać tak:

1. Sterownik ustala na podstawie temp. zewnetrznej oraz wybranej charakterystyki pogodowej temperaturę zadaną na obwód grzejników (tu: c.o.1)

Siłownik zaworu oraz czujnik c.o.1 dbają o to, żeby taka temperatura właśnie tam była.

2. Temperatura na kotle masi być odpowiednio wysoka (wyższa niż max wynikająca z charakterystyki). W praktyce ustawia się np. 65C. Tu działa parametr serwisowy podwyższenia temp.

3. W momencie, gdy termostat pokojowy oznajmi, że "pokoje nagrzane, Panie", sterownik obniża temp. c.o. o zadaną wartość (tu: powinien robić to parametr serwisowy % obniżenia temp.)

Realizuje to oczywiście siłownik+czujnik c.o.1

4. Jak na termostacie pokojowym zrobi się za zimno - histereza wyda rozkaz ponownego grzania, sterownik zapomina o obniżeniu i znowu ustawia mieszacz tak, żeby puszczał na c.o.1 wyliczoną z charakterystyki temperaturę.

 

I teraz zobacz przykład:

Na zewnątrz 5C - charakterystyka wylicza 45C i tyle jest na grzejnikach, po 2 godzinach w domu sie nagrzało, co stwierdził termostat pokojowy, na grzejniki jest więc podawane 45 - 15 = 30C. W domu sie powoli wychładza. Jak zrobi się za zimno (histereza termostatu lub przestawienie ręczne itp), to znowu na grzejniki jest puszczane 45C.

To przy założeniu że cały czas jest 5C na zewnątrz (zastanów się co się byś chciał, żeby się działo, gdy w międzyczasie temp. zewn. bedzie się zmieniać o parę stopni w różne strony).

 

Na zewnątrz (no już przemogę się i napiszę - na dworze) temp. -10C. Ta sama charakterystyka pokazuje, że na grzejniki trzeba puścić 59C - i tak się dzieje! (siłownik pilnuje) ale jeśli w domu się już nagrzeje, to sterownik obniża np. do 41C i tak w kółko.

 

Przy np. +12 na polu charakterystyka wyliczy odpowiednio na grzejniki: 38C jeśli w pokojach zimno i 27 gdy już się zrobi tam ciepło.

 

Tych charaktrystyk masz do wyboru paręnaście - wybierasz tylko 1 - jak dobierzesz dobrą do Twojego domu, to cały rok będzie grzało odpowiednio bez żadnej dodatkowej regulacji.

 

 

A bez pogodówki? Teraz to by pasowało grzać na ok. 40C (dużo większy komfort niż 60C na grzejnikach) a jak już się nagrzeje, to 30C. Ale jak przyjdzie mróz, to te ustawienia się do niczego nie nadają - trzeba interweniować!

Jak się zdarzy parę super ciepłych dni w zimie, to znowu niekomfortowo w chałupie :P

A jak tęgi mróz to bez zmiany ustawień ani rusz.

 

A teraz jeśli to zrozumiałeś, to skonfrontuj z tym co Ci nagadali ... koledzy.

 

W razie pytań, dawaj.

Opublikowano
W P19 minimalną jednak zmniejsz - myślę, że do 25 było ok.

 

Natomiast tutaj przede wszystkim P1:

Musisz go ustawić na mniej np. P1=45 i przy okazji serwisowy P19=15

Wtedy będzie na co puszczał 45C, na kotle utrzymywał 60C a jak się w domu nagrzeje, to na grzejniki pójdzie 40% mniej niż 45C. Jak to zacznie działać, to zamiast 40% ustawisz 25% ...

 

Nie wiem czemu nie możesz zmienić P1 - w instrukcji jest napisane, że jest on niedostępny tylko gdy P10<>0.

 

Hej,

mam już ten nowy sterownik economic premium. Teraz mogę zmieniać P1. Więc wszystko ze sterowaniem przez siłownik jest ok.

Ustawienia:

P1 - 45*C

Serwisowe:

P4 - 25*C

P16 - 30%

P18 - 15*C

P19: 1)120 s, 2)25*C 3)95*C [fabrycznie, więc nie zmieniałem], 4) 10

 

Teraz działa, gdy temp. w pomieszczeniu osiągnięta to z C.O. 45*-30% obniżenia, wtedy na grzejniki płynie 31*C i grzejniki się schładzają, a piec wchodzi w stan podtrzymania. Podtrzymanie ustawione na 40 min. Jeśli w tym czasie temp. na kotle (P1+P18 = 60*C) spadnie poniżej serwisowego P1 temp. minimalnej kotła 55*C, piec załącza się aż osiągnie ok. 58*C. Cały czas termostat pokojowy blokuje piec, temp. pożądana nadal osiągnięta. Przy tej temp. ok. 8*C na dworze pomieszczenia przy zimnych grzejnikach długo się wychładzają, więc w tym czasie parametry wyglądają następująco:

Temp. kotła ok. 58 - 62*C

Temp. powrotu ok. 28*C

Temp. C.O. 31 - 32*C

 

Opiszę jeszcze parametr P4 - temp. ochrony kotła. Dlatego 25*C, ponieważ przy ustawieniu wyższym np. 30*C, kiedy temp. w pomieszczeniu osiągnięta i C.O. spada do 31*C to na powrocie robi się ok. 27-28*C, a wtedy włącza się ochrona kotła: temperatura poniżej zadanego parametru 30*C włącza blokadę zaworu 4D. I kiedy po paru godzinach pomieszczenie się wychłodziło i termostat pok. daje sygnał "grzać" to zawór jest wciąż zablokowany i nie puszcza ciepłej wody na grzejniki. Sprawdzałem przez kilka godzin i mimo, że temp. kotła spadała to grzał tylko jak wynika z parametrów czyli dochodził do ok 60*C, powrót stał w miejscu, a na grzejniki chwilami szło 40*C ale zaraz zawór się zamykał, więc pomieszczenie niedogrzane.

 

Teraz będę testował regulację głowicami termostatycznymi, ciekawe jak będzie się zachowywać temperatura w pomieszczeniach w połączeniu z Auratonem.

 

Co do pogodówki to chyba mnie przekonałeś Vernal :P

Pozdr

Opublikowano
Opiszę jeszcze parametr P4 - temp. ochrony kotła. Dlatego 25*C, ponieważ przy ustawieniu wyższym np. 30*C, kiedy temp. w pomieszczeniu osiągnięta i C.O. spada do 31*C to na powrocie robi się ok. 27-28*C, a wtedy włącza się ochrona kotła: temperatura poniżej zadanego parametru 30*C włącza blokadę zaworu 4D. I kiedy po paru godzinach pomieszczenie się wychłodziło i termostat pok. daje sygnał "grzać" to zawór jest wciąż zablokowany i nie puszcza ciepłej wody na grzejniki. Sprawdzałem przez kilka godzin i mimo, że temp. kotła spadała to grzał tylko jak wynika z parametrów czyli dochodził do ok 60*C, powrót stał w miejscu, a na grzejniki chwilami szło 40*C ale zaraz zawór się zamykał, więc pomieszczenie niedogrzane.

Widzę, że kumasz bazę.

Niezły opis.

 

Z cytowanego fragmentu wnioskuję, że czujnik powrotu masz umieszczony na samym dole przy kotle.

Niestety obwód kotłowy w 4D często się trafia leniwy.

Rozwiązaniem może sie okazać umieszczenie czujnika powrotu nieco wyżej - tam gdzie temp. rozgrzewanego kotła jeszcze dociera. Chodzi o to, żeby ten czujnik reagował na wysoką temperaturę kotła - teraz nie reaguje.

Można wtedy ustawić na nim odpowiednio wyższą temperaturę, ale generalnie chodzi o to, żeby zareagował gdy zawór się zamknie a temp. kotła już wzrośnie.

 

Pogodówka robi to samo co opisałeś, tylko dynamicznie dostosowuje c.o.1 do temp. otoczenia (oraz oczywiście termostatu).

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
Przepraszam, nie kliknąłem tam gdzie trzeba.

Pytanie do Vernal.[/b

Jak wykorzystać takie sterowanie przy dwóch obiegach grzewczych: grzejnikowym i podłogówce. Dwa zawory mieszające? Jakie?

Witam.

Niezależnie od tego, czy będzie pogodówka, obwody trzeba wykonać zgodnie z zasadami sztuki (tutaj dałbym 2 zawory mieszające, przy czym na podłogówkę oczywiście 3D). Zależy jaki masz układ - czy podłogówka tylko w łazience, kuchni czy tego więcej - można sie zastanawiać nad sterowaniem.

Obwody trzeba rozpatrywać osobno.

Na grzejniki układ taki o jakim tu dyskutujemy.

 

Na podłogówkach sprawdza się tańszy układ oparty na zaworze termostatycznym - tu ustawiamy temp. ręcznie (rzadko się to zmienia). Poborem energii steruje termostat pokojowy wyposażony w algorytm PI, który załącza pompę podłogówki.

Algorytm ten na podstawie zmian temp. pokoju oblicza jak często i na jak długo włączać pompe, żeby utrzymywać zadaną temperaturę.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Witam.

Z góry przepraszam ale użytkuję kocioł od niedawna więc mogę wypowiadać się nieprecyzyjnie i niezbyt fachowo. Ciągle się uczę. Kocioł Ling Duo 15 KW ze sterownikiem Economik Premium+termostat pokojowy Auroton 2005, nie podłączony czujnik temperatury zewnętrznej. Instalacja nowa: grzejnikowa w 4 pokojach, podłogówka w kuchni, 2 łazienkach i holach na parterze i piętrze. W sumie 4 obwody grzejnikowe i 6 obwodów podłogowych wyprowadzonych z rozdzielaczy. Zabezpieczenie termiczne kotła pompa przewałowa (brak zaworów mieszających), pompa c.w.u.+ zasobnik płaszczowy, układ grzejnikowy: pompa c.o. sterowana Aurotonem, podłgówka: zawór termostatyczny ustawiany ręcznie + pompa c.o. Chyba niezbyt trafne rozwiązanie i w pełni nie wykorzystuje możliwości sterownika kotła. Oczywiście problemy od samego początku mimo zapewnień serwisanta i firmy instalatorskiej że jest O.K. Proszę o radę.

Pozdrawiam.

Opublikowano
Witam.

Niezależnie od tego, czy będzie pogodówka, obwody trzeba wykonać zgodnie z zasadami sztuki (tutaj dałbym 2 zawory mieszające, przy czym na podłogówkę oczywiście 3D). Zależy jaki masz układ - czy podłogówka tylko w łazience, kuchni czy tego więcej - można sie zastanawiać nad sterowaniem.

Obwody trzeba rozpatrywać osobno.

Na grzejniki układ taki o jakim tu dyskutujemy.

 

Na podłogówkach sprawdza się tańszy układ oparty na zaworze termostatycznym - tu ustawiamy temp. ręcznie (rzadko się to zmienia). Poborem energii steruje termostat pokojowy wyposażony w algorytm PI, który załącza pompę podłogówki.

Algorytm ten na podstawie zmian temp. pokoju oblicza jak często i na jak długo włączać pompe, żeby utrzymywać zadaną temperaturę.

 

Pozdrawiam.

Dosyłam opis mojego problemu.

Zwracam się do Państwa z następującym problemem i w miarę możliwości o fachową poradę w tej sprawie. Od dwóch tygodni użytkuję kocioł Lind Duo 15 KW, sterownik Economic Premium w nowym, niezamieszkalnym jeszcze domu o pow. 165 m2. System c.o. w układzie otwartym z obiegami grzejnikowymi i ogrzewaniem podłogowym z zamontowaną pompą przewałową zamiast zaworu czterodrogowego (zdaniem firmy instalatorskiej bardziej optymalne rozwiązanie mimo mojej sugestii na temat zamontowania zaworu i dostarczenia przed montażem schematu podłączenia kotła z oryginalnej instrukcji). Kocioł współpracuje z regulatorem pomieszczeniowym EUROTON 2005. Pierwszego uruchomienia dokonał oczywiście autoryzowany serwisant (wymóg gwarancji, koszt 400 zł- szok!!!). W zasadzie od początku mam wątpliwości co do poprawnej pracy kotła, a mianowicie:

- ustawiona temp. ogrzewania 600C; na wyświetlaczu: temp. zasilania 70-780C,

temp. powrotu 29-340C;

Ze względu na obecne warunki kocioł pracuje w większości w trybie podtrzymania ( temp. w pomieszczeniu wyższa od ustawionej). Zgodnie z zasadą pracy w tej sytuacji (bez zaworu czterodrogowego) sterownik kotła blokuje pracę pompy c.o. (w moim przypadku również pompy przewałowej, wpiętej równolegle w zaciski sterownika wraz z pompą c.o.) zgodnie z 3 opcjami: nr.0-blokada całkowita; nr.1- 8min.przerwa-2min.praca-8min przerwa; nr.2-6min-4min-6min.

Nie jest to chyba stan prawidłowy, stąd moje wątpliwości (a gdzie zalecana temp powrotu 550C). Serwisant twierdzi, że tak powinno być a sytuacja poprawi się gdy będą ujemne temperatury. Chyba nie do końca, co będzie latem gdy będę korzystał tylko z c.w.u.? Już teraz przegrzewam pomieszczenia bo ratuję sytuację ustawiając w trybie podtrzymania opcję pracy pompy c.o. nr.1

W związku z zaistniałą sytuacją proszę o opinię czy:

- istnieje możliwość podpięcia pompy przewałowej do sterownika kotła tak aby pracowała niezależnie od pompy c.o. lub inne rozwiązanie?

- jedynym wyjściem z tej sytuacji jest przebudowa nowej przecież instalacji (montaż zaworu czterodrogowego) ? co nie ukrywam nie bardzo mi odpowiada w związku z poniesieniem dodatkowych kosztów.

Pozdrawiam

Opublikowano

Hej,

nie bardzo wiem jak pomóc, bo nie znam zasady działania i podłączenia pomy przewałowej, bo jak rozumiem jest ona zamontowana zamiast zaworu 4D. Jeśli poczytasz wyżej to co pisałem to będziesz wiedział jak u mnie działa piec z wyłączeniem oczywiście problemu z sterownikiem, gdzie nie mogłem regulować temp. zadaną C.O. Na powrocie nie musi być wcale taka duża temp. choć temp. minimalną ustawia się w opcjach serwisowych. U mnie jak miałem ustawioną temp. powrotu na 30*C to kiedy piec wszedł w podtrzymanie na dłuższy czas, bo temp. w pomieszczeniu była osiągnięta to temp. w C.O. była 27*C a na powrocie 26*C. Kiedy termostat pok. dał sygnał "grzać" to piec niby chciał ale nie mógł grzać bo zgodnie z ustawieniami, kiedy temp. powrotu spada poniżej temp. zadanej czyli 30*C to blokuje pompę lub zawór 4D się zamyka i nie pozwala puszczać cieplejszej wody na grzejniki. Jeśli masz temp. minimalna powrotu ustawioną wyżej np. na 55*C to przy temp. ok 30*C zablokuje pompę. Z kolei piec nie chce grzać bo temp. ma osiągniętą i dlatego chodzi na podtrzymaniu a wtedy na powrocie spada temp. Tak ja to rozumiem. Sprawdź najpierw opcje serwisowe. W sterowniku economic premium hasło: to strzałka w górę, strzałka w dół, ptaszek, strzałka wyjścia. Potem wejdź w P4 - temp. ochrony kotła i jeśli chcesz to zmień. No i proponuję zmienić temp. zadaną ogrzewania C.O. przy obecnych temp. zewnętrznych na ok. 45*C, zgodnie z zapotrzebowaniem na ciepło. Nie wiem czy pomogłem, bo u mnie jest trochę inaczej. Mam zawór 4D z siłownikiem i to działa rewelacyjnie.

 

Co do instalacji to mi powiedzieli, że warunkiem gwarancji jest montaż zaworu 4D, a jak sie do tego ma zamontowanie zamiast zaworu pompy przewałowej? Nie wiem. U mnie serwisant za podłączenie wziął 150 zł, więc te Twoje 400 zł mnie rozbroiło. Chyba, że serwisanci biorą ile chcą i nie są zależni cennikiem od Klimosza... Co do instalatorów to ich porady to dzieliłbym na pół, u mnie w ogóle nie chcieli patrzeć na schemat podłączenia i chciał zamontować bez zaworu, ale się uparłem więc założył. No i powinna być dodatkowa pompa i zawór 4D w u kładzie gdy zasobnik CWU jest zamontowany za zaworem 4D, bo inaczej nie będzie ciepłej wody w bojlerze, przynajmniej może to ciepło nie wystarczać, bo w takim przypadku bojler działa jak zwykły grzejnik, kiedy spada zapotrzebowanie na ciepło piec wejdzie na podtrzymanie i obniża temp. w C.O. i w C.W.U. Gdyby była dodatkowa pompa i zawór 4D do bojlera to zawór nie pozwoli wystudzić wody. No ale dopiero sprawa się wyjaśniła, kiedy przyszedł serwisant i powiedział jak to będzie działać, więc został mi bojler tylko na prąd i odcięcie go od centralnego ogrzewania. Bezsens. No ale nic nie da się zrobić a przeróbek już nie chcę bo jestem po skończonym generalnym remoncie i szkoda ryć wszystko od nowa. Dlatego wydaje mi się, ze fachowcy proponują to co im jest wygodne, szybsze w montażu i nie zawsze poinformują o konsekwencjach, a już nie mówię że co tu ktoś będzie wyjeżdżał im ze schematami...

Pozdr

Opublikowano
Widzę, że kumasz bazę.

Niezły opis.

 

Z cytowanego fragmentu wnioskuję, że czujnik powrotu masz umieszczony na samym dole przy kotle.

Niestety obwód kotłowy w 4D często się trafia leniwy.

Rozwiązaniem może sie okazać umieszczenie czujnika powrotu nieco wyżej - tam gdzie temp. rozgrzewanego kotła jeszcze dociera. Chodzi o to, żeby ten czujnik reagował na wysoką temperaturę kotła - teraz nie reaguje.

Można wtedy ustawić na nim odpowiednio wyższą temperaturę, ale generalnie chodzi o to, żeby zareagował gdy zawór się zamknie a temp. kotła już wzrośnie.

 

Pogodówka robi to samo co opisałeś, tylko dynamicznie dostosowuje c.o.1 do temp. otoczenia (oraz oczywiście termostatu).

 

Pozdrawiam.

 

Hej,

czujnik mam zamontowany w specjalnej rurce na dole z tyłu pieca tak jak wg instrukcji.

 

Podłączyłem pogodówkę. W tej chwili mam Parametr 7 + Temp. pok. 20*C i przy serwisowych:

P4 - 25*C

P16 - 30%

P18 - 20%

P19 - 2) 30*C

 

Temp zewn. 11*C to Temp. kot. - ok. 68*C

C.O. - 45*C

Powrót - 40*C

 

Przy podtrzymaniu

Temp. kotła ok. 63*C

C.O. 32*C

Powrót 37*C

 

Mieszkanie na 2 piętrze, budynek przedwojenny, nieocieplony. Zastanawiam się czy charakterystyka nie jest dobrana za wysoko, bo mieszkanie ogólnie w miarę ciepłe jest i przy tych temp. zewn. to chyba nie potrzeba takiego ustawienia, ale jak obniżę charakterystykę to nie wiem czy nie będę musiał jej potem zmieniać gdy przyjdą mrozy, a podobno raz ją się ustawia, chyba, że trzeba na początku eksperymentować:P

pozdr

Opublikowano
chyba, że trzeba na początku eksperymentować:P

Cześć,

 

Tu trafiłeś w sedno!

 

Myslę, że przy 11C na zewnątrz 45 na grzanie to trochę za dużo.

Poeksperymentuj.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
- ustawiona temp. ogrzewania 600C; na wyświetlaczu: temp. zasilania 70-780C,

temp. powrotu 29-340C;

 

zgodnie z 3 opcjami: nr.0-blokada całkowita; nr.1- 8min.przerwa-2min.praca-8min przerwa; nr.2-6min-4min-6min.

Nie jest to chyba stan prawidłowy, stąd moje wątpliwości (a gdzie zalecana temp powrotu 550C).

 

Używasz opcji nr 1 i masz 30 stopni na powrocie przy 70 na zasilaniu?

To rzeczywiście jakaś przewałka.

 

Chętnie bym ten układ przewałowy zobaczył.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
Hej,

nie bardzo wiem jak pomóc, bo nie znam zasady działania i podłączenia pomy przewałowej, bo jak rozumiem jest ona zamontowana zamiast zaworu 4D. Jeśli poczytasz wyżej to co pisałem to będziesz wiedział jak u mnie działa piec z wyłączeniem oczywiście problemu z sterownikiem, gdzie nie mogłem regulować temp. zadaną C.O. Na powrocie nie musi być wcale taka duża temp. choć temp. minimalną ustawia się w opcjach serwisowych. U mnie jak miałem ustawioną temp. powrotu na 30*C to kiedy piec wszedł w podtrzymanie na dłuższy czas, bo temp. w pomieszczeniu była osiągnięta to temp. w C.O. była 27*C a na powrocie 26*C. Kiedy termostat pok. dał sygnał "grzać" to piec niby chciał ale nie mógł grzać bo zgodnie z ustawieniami, kiedy temp. powrotu spada poniżej temp. zadanej czyli 30*C to blokuje pompę lub zawór 4D się zamyka i nie pozwala puszczać cieplejszej wody na grzejniki. Jeśli masz temp. minimalna powrotu ustawioną wyżej np. na 55*C to przy temp. ok 30*C zablokuje pompę. Z kolei piec nie chce grzać bo temp. ma osiągniętą i dlatego chodzi na podtrzymaniu a wtedy na powrocie spada temp. Tak ja to rozumiem. Sprawdź najpierw opcje serwisowe. W sterowniku economic premium hasło: to strzałka w górę, strzałka w dół, ptaszek, strzałka wyjścia. Potem wejdź w P4 - temp. ochrony kotła i jeśli chcesz to zmień. No i proponuję zmienić temp. zadaną ogrzewania C.O. przy obecnych temp. zewnętrznych na ok. 45*C, zgodnie z zapotrzebowaniem na ciepło. Nie wiem czy pomogłem, bo u mnie jest trochę inaczej. Mam zawór 4D z siłownikiem i to działa rewelacyjnie.

 

Co do instalacji to mi powiedzieli, że warunkiem gwarancji jest montaż zaworu 4D, a jak sie do tego ma zamontowanie zamiast zaworu pompy przewałowej? Nie wiem. U mnie serwisant za podłączenie wziął 150 zł, więc te Twoje 400 zł mnie rozbroiło. Chyba, że serwisanci biorą ile chcą i nie są zależni cennikiem od Klimosza... Co do instalatorów to ich porady to dzieliłbym na pół, u mnie w ogóle nie chcieli patrzeć na schemat podłączenia i chciał zamontować bez zaworu, ale się uparłem więc założył. No i powinna być dodatkowa pompa i zawór 4D w u kładzie gdy zasobnik CWU jest zamontowany za zaworem 4D, bo inaczej nie będzie ciepłej wody w bojlerze, przynajmniej może to ciepło nie wystarczać, bo w takim przypadku bojler działa jak zwykły grzejnik, kiedy spada zapotrzebowanie na ciepło piec wejdzie na podtrzymanie i obniża temp. w C.O. i w C.W.U. Gdyby była dodatkowa pompa i zawór 4D do bojlera to zawór nie pozwoli wystudzić wody. No ale dopiero sprawa się wyjaśniła, kiedy przyszedł serwisant i powiedział jak to będzie działać, więc został mi bojler tylko na prąd i odcięcie go od centralnego ogrzewania. Bezsens. No ale nic nie da się zrobić a przeróbek już nie chcę bo jestem po skończonym generalnym remoncie i szkoda ryć wszystko od nowa. Dlatego wydaje mi się, ze fachowcy proponują to co im jest wygodne, szybsze w montażu i nie zawsze poinformują o konsekwencjach, a już nie mówię że co tu ktoś będzie wyjeżdżał im ze schematami...

Pozdr

Dzięki za podpowiedź, z tymi cenami to nasza szara rzeczywistość, każdy chce zarobić szybko i jak najmniejszym kosztem. Firma Klimosz też nie kwapi się z odpowiedzią jak rozwiązać ten problem. Furum to cenne źródło informacji chociażby po to aby mieć argumenty do dyskusji z takimi fachowcami jak napisałeś.

Mój układ grzewczy (kocioł Ling Duo 15 KW ze sterownikiem Economik Premium+termostat pokojowy Auroton 2005, nie podłączony czujnik temperatury zewnętrznej. W sumie 4 obwody grzejnikowe i 6 obwodów podłogowych wyprowadzonych z rozdzielaczy. Zabezpieczenie termiczne kotła pompa przewałowa (brak zaworów mieszających), pompa c.w.u.+ zasobnik płaszczowy, układ grzejnikowy: pompa c.o. sterowana Aurotonem, podłgówka: zawór termostatyczny ustawiany ręcznie + pompa c.o) - chyba wymaga jednak przebudowy. Oczywiście przez innego instalatora (obecny upiera się.że jest to dobre rozwiązanie) i podłączenia automatyki kotła przez takiego autoryzowanego serwisanta który zna się na rzeczy a nie tylko posiada "papiery". Za niewiedzę jak zwykle płaci klient (ale "aby napić się piwa trzeba kupić browar?").

Pozdrawiam.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

Z komentarzy wynika,że serwisanci są niedouczeni,czy oby na pewno

"niedouczeni"? Gdybyśmy tą myśl rozszerzyli i poddali pod refleksję,

myślę,że każdy z nas wyciągnąłby jednakowe wnioski ;)

 

Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.