Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Poprawność instalacji


ps7688

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Może ktoś mi doradzi. Mam mieszana instalację. Podłogowka + grzejniki. Na dwóch pompkach. Kocioł to mpm ds 19kw.  Niewiem czy dobrze mam to wszystko rozprowadzane. Na załączonym zdjeciu od prawej strony zaczyna się zasilenie na grzejniki cwu i jeszcze jest w to wpieta ochrona powrotu.  Pierwsza nitka leci na cwu,druga  to ochrona powrotu i leci zaraz w dół do zaworu i w kocioł. Dalej jest już rozgałęzienie w prawo i lewo na grzejniki.  Na zdjęciu po lewej stronie jest druga pompa  i zasila ona podłogowke.  Drugie zdjęcie to trochę w przybliżeniu pierwsze.

 

20190402_082318.jpg

20190402_082559.jpg

Opublikowano

Na trzecim zdjęciu pierwsza  rurka z prawej to wspomniana wcześniej ochrona powrotu. Rurka w środku to powrót z podłogówki. Rurka z lewej to powrót z cwu i grzejników. Czwarta pozioma do uzupełnienia wody w instalacji. Zrobie czwarte zdjęcie w powiększeniu 

20190402_082428.jpg

Opublikowano

20190402_084851.jpg

Opublikowano

Trochę nie pożądku mam w kablach od pompek i sterownika ale będę to zaraz.

 

Czy instalację mam dobrze rozprowadzana? W głowie mam myśl taka że coś jest nie tak.  Miarkownik mechaniczny ust na 70'. Na samych grzejnikach ok łapie  żądaną temp i miarkownik zamyka klapke pp. Ale gdy dorzucę podłogowke to już jest chyba lipa. Miarkownik czy na 70 czy na 80 to kocioł nie osiąga temp zadanej. Z podłogówki dosyć zimny powrót.  Zimny powrót z podłogówki skutecznie schladza mi powrót z grzejników i cwu.  Co skutkuje że ochrona powrotu się załącza i kocioł grzeje sam siebie na małym obiegu  A całą reszta zapieprza powrotem  w instalację bo w kocioł ma przymknieta drogę. Zawór powrotu coś tam puszcza ale nie dużo. I jadę kotłem pełnym gazem  i opal znika mi w oczach. 10-12 kg w 3-4 h. Jak jadę na grzejnikach jest ok. Włączam podłogowke to grzejniki przestają chodzić i kocioł się grzeje sam. Podłogowka w tym czasie chodzi i grzeje. A grzejniki niestety nie...  Czy coś mam zchrzanione tam na powrotach? Jak podnieść temp powrotu podłogówki żeby zawór ochrony się nie przymykal? Bo to chyba taki mam problem...

Opublikowano

Największy problem to ochrona powrotu. Gdyby to był zwykły zawór 3D albo chociaż trójnik, nie byłoby problemu gdy pompa CO pracowałaby ciągle. Ale Ty masz stałotemperaturowy zawór trójdrogowy, który na dodatek pracuje jako rozdzielający (pompa do niego tłoczy).

Z pozostałych "drobiazgów", to grupa bezpieczeństwa umieszczona na ssaniu pomp. Może dochodzić do zasysania powietrza przez odpowietrznik a nawet zawór bezpieczeństwa. Za pompami unikać należy zaworów zwrotnych klapowych. Natomiast zawór zwrotny na obiegu podłogówki przed pompą i mieszaczem 3D jest niepotrzebnie zdublowany z tym na powrocie - do likwidacji. Ten na powrocie OP zostawić- jest we właściwym miejscu.

 

Opublikowano

Czyli muszę wypieprzyc ten zawór stały 55' i wrzucić jakiś 4drogowy? Będzie to jakoś lepiej mieszać? Odpowietrzniki postaram się usunąć 

Opublikowano

Schemat fajny ale z moją instalacja niestety niema zbyt wiele wspólnego.  Gdzie takowe sprzęgło wstawiać? Zawór mam jeden na ochronę powrotu kotła, przed samym kotłem. Powrót  podłogi jest w pięty w powrót grzejników i cwu. I wtedy to wszystko w zawór ochrony powrotu.  Z  jakichś termostatycznych rozwiązań mam jeszcze przed pompa podłogówki z nastawem ręcznym ust na 42'.  

Nie bardzo rozumiem gdzie te sprzęgło wstawiać.   

Dobrze że jest już koniec grzania to może przez lato jakoś to wyorostuje wszystko... 

Najgorsze jest to że ja tego nie robiłem tylko zawodowy hydraulik.

Opublikowano

Ma wszystko wspólne)Masz 2szt zaworów 3D .Zawór 3D do podłogówki zdj.#1 i zawór 3D do ochrony powrotu zdj.#2 Powinny te zawory być rozdzielone sprzęgłem.A ta instalacja to niby w układzie otwartym?Czyli jest gdzieś naczynie wyrównawcze?

zdj.1.jpg

 

zdj.2.jpg

Opublikowano

Czyli suma sumaru niedrogim kosztem uda się mi osiągnąć równomierna  prace podłogi i grzejników?  Ja to i tak ciemny jestem sam tego nie zrobię. Ale kolega hydrauliki się nie boi zrobi wszystko co mu się każe z tym że schemat musi mieć tacy. Czy byłbyś tak uprzejmy  i za pomocą moich zdjęć dorysowal jak i gdzie te sprzęgło podłączyć? Zdjęć mogę narobić więcej żeby wszystko było widoczne dokładnie 

Chodzi o takie urządzenie?

https://allegro.pl/oferta/nowosc-mini-sprzeglo-hydrauliczne-nierdzewne28kw-7177618752?utm_source=facebook&utm_medium=app_share&utm_campaign=AndroidShowitemShare

 

Nie mam koncepcji w głowie jak to wpiac i jak to będzie działać żeby instalacja działa mi prawidlowo

Opublikowano
1 minutę temu, zaworek napisał:

Gdzie jest rura do naczynia?

Zdjęcie nr jeden. Biały pex

Opublikowano

A no widzisz porażka.... podłogowke robiła mi "wyspecjalizowana" firma. Kiedyś do naczynka szedł pion od grzejnika ale to było Max 16mm miedzi. Jak kładli podłogowke to zrobili tak jak jest teraz. Żeby było weselej to wszystko mam zabudowane bez możliwości zmiany... I co ja mam.teraz zrobić? Help!!!

Opublikowano

20190404_180025.jpg

20190404_180252.jpg

20190404_175514.jpg

 

Na tych zdjęciach może nie widać dokładnie ale ten zawór 3d od podłogówki  ma niezależne zasilanie z kotła zazwyczaj 70' za zaworem wychodzi 42' i pompa tloczy to w podłogę. Do zbicia temp na podłogę jest użyty powrót z podłogi. I na tym koniec pracy mojego zaworu 3d podłogi. I pracuje to bardzo dobrze.  Zawór do ochrony powrotu ma zasilenie z obiegu grzejników. I z innej pompy niż OP.   Przed samym kotłem powrót z OP jest wpiety w powrót cwu i grzejników. I wtedy tel mix leci w zawór ochrony powrotu. Gdy pracują same grzejniki i cwu jest ok. Po włączeniu podłogi zbija mi temp na powrocie na tyle skutecznie że zawór zamyka się i kocioł grzeje sam siebie no może też cwu A grzejniki przestają grzać.

A może przeszła by taka rzeźba: 

Zawór 3d od podłogi ust na 42'  zastąpić 4d  i nadmiar ciepłej wody (zazwyczaj jadę  kotłem 70')  pokierować w powrót podłogi.  Czy taka metoda jest szansa podnieść ten powrót podłogi? 

Opublikowano

20190404_190425.jpg

Opublikowano

Jedną z opcji jest wywalenie tego zaworu ochrony powrotu(wtedy niepotrzebne sprzęgło hydrauliczne) i wykonanie jak w załącznikach na pompie kotłowej która przejmuje rolę zaworu stałotemperaturowego.Na zdj.#1 : przenieść filtr osadn. za zaw.3D  tuż przed pompą zasilającą OP a przed nim zamontować zawór kulowy.,wywalić ZZ przed zaw.3D,wykręcić odpow.auto i zakorkować.Upitolić (i zaslepić po ucięciu))rurę która w tej chwili odchodzi od króćca podmieszania zaworu 3D idąca do powrotu niby do zaworu ochrony.Z tą uciętą  rurą oznaczoną na zdj.jako #1 wpiąć się przed zaworem 3D na OP.

Na tej rurze zamontować kolejno:zawór odcinający kulowy,filtr osadnikowy,pompę,zawór zwrotny,zawór grzybkowy(widoczne na zdj.#2 i zdublowane na zdj.#3 Na zdjęciu #3 podłączenie powrotu do kotła

Chyba że chcesz zatrzymać ten zawór stałotemp.to potrzebne będzie sprzęgło hydraul. a sama instalacja będzie wtedy wyglądać inaczej

 

zdj.2 (2).jpg

zdj.3 (2).jpg

 

zdj.1 (2).jpg

 

 

SCHEMAT 17.jpg

Opublikowano

Powiem tak... 

Bardzo bardzo dziękuję! Zejdzie pewnie mi trochę zanim to wszystko zrobię ale muszę to zrobić wyjścia innego nie mam.  Ale za to już teraz BARDZO dziękuję za poświęcony czas... 

Miałem nadzieję że ktoś  coś będzie chciał pomóc  ale nie spodziewałem się takiej pomocy i poświęcenia tyle czasu. Zrozumieć moja instalację edytować opisywać zdjęcia i rysować schemat pode mnie. Jestem pozytywnie zaskoczony. DZIĘKUJĘ 

CO prawda dla mnie to praktycznie czarna magia,te symbole kreski cuda wianki. Dla mojego znajomego co się nie boi łączyć rurki z rurka pewnie też bo to żaden hydraulik. 

Przeanalizuje wszystko sobie dokładnie, myślę że napewno coś będę musiał się jeszcze dopytać i zrobić to w końcu należycie i cieszyć się ciepłem w zimie.

 Po całej tej modyfikacji wszystko powinno śmigać idealnie rozumiem? 

Najprościej było by skasować ten zawór ochrony ale bez tego zajezdzilem 20letnia Hajnówke. 18lat bezawaryjnej pracy dopóki nie przyszła podłogowka. Kocioł zalewalo zimna woda,lało się jak z rynny aż w końcu h to strzelił. 

Boję się że nowy mpm w dwa lata skończył by tak samo bez tej ochrony... dlatego musi jakaś ochrona pozostać A pozmieniac górę...

Dziękuję i pozdrawiam

Opublikowano

Sam niewiem co z tym zaworem zrobić. Dopiero doczytałem że schemat narysowany przez Ciebie jest bez niego. 

Czy w takiej opcji bez niego tak jak rozrysowales  nie będę miał kłopotu że zbyt zimnym powrotem?  

Która opcje byś polecił bardziej? Że sprzeglem i ochrona czy opcja druga?

Finanse nie grają roli. Musi tylko pracować prawidlowo

Opublikowano

Obie opcje  to standardowe rozwiązania.Może zrób na pompie kotłowej (bez zaworu stałotemp.)nie to że to tańsze rozwiązanie.Będzie znacznie mniej przeróbek a i nie pójdziesz w koszty.Oczywiście będzie potrzebna jeszcze jedna pompa która i tak byłaby konieczna przy przeróbce z zaworem temperaturowym.Jak nie będziesz zadowolony z tego rozwiązania to wtedy najwyżej dokupisz sprzęgło.Moze zamontuj sobie na trójniku termometr na powrocie tuż przed kotłem aby mieć stały podgląd na temp.wody powracającej do kotła zamiast tej "fruwającej elektroniki";)

Kwestia robocizny,ale jak masz kolegę co ma pojęcie o łączeniu rur to koszty chyba nie będą duże,wypijecie flaszeczkę przy robocie i będziecie kwita;)Potrzebny będzie zawór grzybkowy! do regulacji przepływu,kulowy się do tego celu nie nadaje.Jakoś dziwnie wygląda podłączenie bojlera tak jakby zasilanie łączyło sie z powrotem? co jest mało prawdopodobne ale na zdjęciu nie wszystko widać,może zmylić.I nie używaj zaworów zwrotnych klapowych tylko ze sprężyną,klapowe stosuje się przy grawitacji

Opublikowano

Coś podzialmy z kolegą i dam znac. Może do świąt się z tym uwine i dam oczywiście znac. Co do cwu to fakt na zdjęciu wyszło śmiesznie.  Ale.jest tak że mam dwa zasilenia do zbiornika i dwa powroty. Bodajże z wezownica i dodatkowym płaszczem wodnym czy jakoś tak. Taki mi wcisneli w sklepie za 800zl. Dzis kupił bym raczej pionowy z wieksza pojemnoscia no ale.coz muszę odczekać aż.ten się posika będzie mniej bolało.   Elektronika napewno do likwidacji poprostu nie miałam nic i zacząłem szukać co gdzie się dzieje i powstała taka rzeźba.wszystkich mam chyba z 8 w kotlowni;) 

Opublikowano

Drobna uwaga do zdjęcia #3: pozbądż się przy okazji tych "esów-floresów". Obróć trójnik, potem nypel, kolano Gw/Gz, zawór zwrotny w pionie do wyrównania poziomów i dalej kolano GZ/GW w stronę kotła.

Jak zbyt mała różnica poziomów, żeby zmieścić zawór zwrotny w pionie, to najpierw za trójnikiem dać zawór zwrotny, a poziomy wyrównać  za pomocą dwóch kolan.

esy-floresy.png.da34852e1a11dddf79bf0d088bbf67ce.png

 

 

Opublikowano

Postaram się ogarnąć i to.  Tak było wygodnie i zrobili na skróty.fuck. 

Pytanie z innej beczki. Bo mam jeszcze inny problem do rozwiązania w centralnym. Podłogowka wsio ok. Za to przy grzejnikach instalacja na piętrze nowa działa Ok, przybuduwka na parterze wszystko ok. Za to na starszej części domu dwa najdalsze grzejniki prawie że nie grzeja. Są odpowieytzane itp ale tylko z góry ciepłe  i to sporo czasu im zajmuje A powroty wiecznie zimne. Tak było na starym kotle też. Czy czeka mnie rycie ścian i wymiana rur? Siedzi miedź 20 letnia fi16....   

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.