Łuki Opublikowano 23 Maja 2015 #1 Opublikowano 23 Maja 2015 Witam.Zaczynam moją przygodę z budową domu. Dom parterowy bez poddasza użytkowego powierzchnia około 140 m2.Do rzeczy. Planuje zakupić piec z podajnikiem szufladkowym, póki co. Mam parę typów ale jeszcze myślę. Wizję ogrzewania mojego domu mam taką: -salon + łazienka ogrzewanie podłogowe ale w łazience grzejnik mały -drabinka -reszta pomieszczeń grzejniki ale w salonie będzie jeszcze kominek Rysunek skopiowany ale dokładnie mam taką wizję podłaczenia instalacji ja dorysowałem podłogówkę.Instalacja ma być prosta i najmniej skomlikowana w budowie. Mam parę pytań: 1.czy poprawne będzie podłączenie ogrzewania podłogowego ? zależy mi na tym aby móc też kontrolować i rególować temp zasilania na podłogówce2.czy przed pompą co na podłogówce należało by zamontować zawór zwrotny ?3.jeśli wstawił bym zawór kulowy na dopływie do grzejników zaraz za pompą co i go zamkną np w okresie letnim to w takiej konfiguracja będzie instalaja prawidłowo funkcjonować -chodzi o samo grzanie na ciepła wode w bojlerze ? proszę o poradę i wyrozumiałość nie jestem specjalistą ale z waszą pomocą spokojnie to ogarnę tak myślę obecną instalację w moim obecnym mieszkaniu robił mi fachowiec z nazwy i teraz widzę mnóstwo błędów a nie chcę ich powielić...dzięki z góry za odp
sambor Opublikowano 23 Maja 2015 #2 Opublikowano 23 Maja 2015 Brak pompy na grzaniu CWU może powodować nieprawidłową pracę zaw 4-D lub brak grzania wody. Zasilanie podłogówki należy wpiąć za zaw 4-D, ale przed pompą CO Zawory zwrotne muszą być za każdą pompą - czyli za CO i za podłogówką Przed pompami filtry skośne. Zawór różnicowy jest zbędny
Łuki Opublikowano 24 Maja 2015 Autor #3 Opublikowano 24 Maja 2015 z góry dzięuje za odp cenie sobie bardzo twoje rady jeszcze mam pytanie : 1.czy przy pompie c.w.u należy też zastosować zawór róznicowy tak jak ma pompa co na rysunku ? nie pisałem jeszcze jednej rzeczy chciałbm wyjscia z pieca i podłaczenie bojlera zrobić w miedzi a resztę w pexie czyli połogówka i grzejniki zastanawiam sie z jakiej grubości rury zrobić wyjśćia z pieca i na bojler ? mógłbyś mi doradzić 2.a chcąc regulować osobno temperaturę podłogówki wystarczyło np wstawić głowicę termostatyczną tylko ? wielkie dzięki za odp
sambor Opublikowano 24 Maja 2015 #4 Opublikowano 24 Maja 2015 Nie stosuj żadnych zaworów różnicowych. Obieg kotłowy - do i z zaw 4-D musi być 5/4" lub 6/4" lub min Cu35, obwód musi być jak najkrótszy, z minimalną ilością kolan, sam zawór 4-D musi być powyżej kotła Na bojler daj Cu22 + pompę 25/40 Na CO daj do pompy Cu28 później Cu28 lub 22, podobnie podłogówka. Pompy do CO i podłogi to 25/40
Łuki Opublikowano 24 Maja 2015 Autor #5 Opublikowano 24 Maja 2015 ok . dzięki za porady ,zastosuję sie do twoich zaleceń a takie drugie pytanie jeszcze z innej półki możesz mi polecić jakiś sterownik pieca który ogarnie te trzy pompy co-cwu+podłogówka ?
Gość Digitrax Opublikowano 24 Maja 2015 #6 Opublikowano 24 Maja 2015 Prościej będzie jak zastosuje się zawory 3D do obiegu CO i podłogowego + pompa kotłowa. Nie trzeba wtedy zaworu 4D i "grubego" obiegu kotłowego robić.
Łuki Opublikowano 25 Maja 2015 Autor #7 Opublikowano 25 Maja 2015 koledzy,mozecie podpowiedziec lub doradzic jak nalepiej w takim ukladzie zrobic sterowanie osobno temperatura w podlogowce ? czy to ma sens wogole ? gdzie salon plus jadalnia bedzie miala okolo 30 m2 ? zawor rtl sie nie sprawdzi w takim ukladzie tak wyczytalem ?
sambor Opublikowano 25 Maja 2015 #8 Opublikowano 25 Maja 2015 W pierwszym poście pisałeś o mieszaczu na zaw 3-D termostatycznym i niech tak zostanie - na tym zaworze nastawiasz ręcznie temp wody 2-x na sezon i to wystarcza. Dodatkowo w pomieszczeniach z podłogówką można dać termostat ścienny, który będzie wyłączał/ załączał pompę podłogówki. A sama pompa może być podłączona wprost do sieci przez wyłącznik sezonowy, którym odłączasz pompę po za sezonem grzejnym. Na powierzchnię 30m2 trzeba by 4-6 szt zaw RTL-a co jest przesadą
Łuki Opublikowano 25 Maja 2015 Autor #9 Opublikowano 25 Maja 2015 ok,własnie takiej odpowiedzi chcialem i to ma sens ale podobno podlogowka ma duza bezwladnos ciekawe jak to w praktyce przy takiej powierchni ? czy np jak nastawimy 21 stopni na czujniku osiagnie i wylaczy pompe ale po jakims czasie zalaczy pompe znowu i bedzie znowu dlugo grzalo ? sory za glupie pytania ale nie wiem po prostu jak to sie zachowuje na tak duzej powierzchni ale na pewno zrobię tak jak radzisz ale dziekuje naprawde za dobre rady
sambor Opublikowano 25 Maja 2015 #10 Opublikowano 25 Maja 2015 Temp wyłączenia i ponownego załączenia musisz wypraktykować aby nie było za dużych wahnięć temp w pomieszczeniu. Podłogówka ma dużą bezwładność i czas ponownego nagrzania zależy od temp wody w obiegu, przepływu wody w obiegu, grubości samej wylewki, izolacjo od dołu podłogi - czyli strat ciepła.
Łuki Opublikowano 31 Maja 2015 Autor #11 Opublikowano 31 Maja 2015 koledzy chcial bym jeszcze zrobic podlogowke w lazience i w holu ale jesli bede chcial w salonie palic w kominku to po co ma pracowac podlogowka ? a caly uklad bedzie na jednej pompie jak to najprosciej rozwiazac zeby moc sterowac osobno np ?
Łuki Opublikowano 1 Czerwca 2015 Autor #12 Opublikowano 1 Czerwca 2015 myślę ,że zastosuje na pologowce zawory rtl i bedzie dobrze
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.