dbh Opublikowano 27 Października 2014 #1 Opublikowano 27 Października 2014 Witam Mam problem z zasilaniem podłogówki a konkretnie chodzi mi o zbyt wysoka temperature zasilania. Kociol Kamen + sterownik Tech ST-480, 3 pompy (obiegowa, do podlogowki i do zasialania CWU). Instalcja tak jak na zalaczonym schemacie ale opisze. Z pieca wyjscie, trojknik, - 1 rura na grzejniki, tutaj zawor 3D regulowany recznie tak ze czesc wody leci na grzejniki a czesc wraca do kotla i za tym pompma obiegowa, - druga rura leci i znowu trojnik: -- jedna odnoga idzie na zasilanie CWU - pompa, zawor zwrotny i prosto na bojler -- druga idzie na zasilanie podlogowki - zawor kuloway, pompa, zawor zwrotny i do rozdzielacza powrot z bojlera zbiera po drodze wode powrotna z podlogwki i wode powrotna z grzejnikow. pompy obiegowa i do podlogowki to Wilo Stratos Pico, a do CWU jakis polski zamiennik grundfosa ale nie pamietam teraz nazwy. Jak dolozyc do tego jakies zestaw mieszajacy - podejrzewam ze bedzie potrzebny jakis zawor 4d ale prosze zeby sie wypowiedzial ktos bardziej ogarniety w temacie. I jeszcze jedno pytanie, sterownik z pieca ma czujnik temperatury do podlogowki i gdzie on powinien byc umieszczony. Pozdrawiam
sambor Opublikowano 27 Października 2014 #2 Opublikowano 27 Października 2014 Brak zaworu 3-D termostatycznego , jak duża ta podłogówka ?
Gość mak Opublikowano 27 Października 2014 #3 Opublikowano 27 Października 2014 Gdzie jest zamontowany zawór 3D? Ze schematu wynika że na zasilaniu czyli napewno nie słuzy do ochrony kotła przed niską temperaturą powrotu tylko do regulacji temperatury na grzejniki? Tylko po co tą temperaturę na grzejniki regulować? Zastosuj ten zawór do regulacji temperatury na podłogówkę (pod warunkiem że nadaje się do tego). Ochronę powrotu kotła można realizować kilkoma sposobami 3D,4D lub pompa mieszająca. Jak można zrealizować u Ciebie to trudno powiedzieć bo schemat jest bardziej niż schematyczny ( jaka instalacja otwarta czy zamknięta i jak zabezpieczona, jakie średnice rur.....)i na podstawie jego nikt rozsądny nie napisze co można zrobić. Ze schematu wynika że podgrzewacz cwu jest ostatnim odbiornikiem a zdecydowanie powinien być pierwszym.
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #4 Opublikowano 28 Października 2014 zawór 3D zamontowany jest na zasialniu, tak ze czesc wody ktora idzie na grzejniki jest kierowana do pieca. zawor zwrotny zaznaczony elipsa ma dzialac tak ze jak nie ma pradu albo nie dziala pompa to i tak bedzie dzialalo ogrzwanie grawitacyjnie co do materialow to ten odcinek zaznaczony na zolto jest nie wiem z czego, ma srebrny kolor nie wiem mosiądz moze to ejst nie pamietam, pozniej sa miedzine rurki chyba o przekroju 1", a od rozdzielaczy do grzejnikow i cala podlogowka pexem, a CWU na miedzi. nad piecem i nad bojlerem CWU sa naczynia przeponowe.
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #5 Opublikowano 28 Października 2014 tak wyglada ten zawor 3D, kupilem taki b kupowalem w sobote i tylko taki mieli w sklepie ktory byl otwarty - podobno szalu nie robi
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #6 Opublikowano 28 Października 2014 Montaż zaworu 3-D w ten sposób co podałeś powoduje obniżenie temp wody podawanej na grzejniki - to typowy układ mieszacza na grzejnikach nie potrzebny, ba nawet szkodliwy gdyż blokuje przepływ grawitacyjny, czyli zawór różnicowy jest zbędny- grawitacji nie będzie. Do obsługi grzania podłogi potrzebny jest zawór termostatyczny VTA 372/572 23-40C Układ instalacji powinien być mniej więcej taki jak na rysunku poniżej.
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #7 Opublikowano 28 Października 2014 czyli ten zawor ma byc wpiety przed pompa podlogowa i ma mieszac wode z kotla z woda powrotna z podlogowki. sterownik pieca ma opcje sterowania zaworem podlogowym czy ten zawor mozna bedzie podpiac pod sterownik czy tylko recznie? bo w zawor bedzie z tego co mi sie wydaje zawsze mieszal taka sama ilosc wody goracej z taka sama iloscia wody "powrotnej" ale nie zawsze temperatury beda takie same. i jeszcze takie pytanie, do pieca podpiety jest czujnik temperatury do podlogowki, teraz jest przypiety na powrocie podlogowki, a z tego co mi napisali producenci sterownika ma byc on na zasilaniu. tylko ze jak bedzie na zasilaniu to pompa bedzie sie bardzo szybko wylaczac bo zaraz osiagnie temperature "zadana" EDIT tak ten zawor 3D obniza temp na grzejniki ale grawitacja dziala bo po wylaczeniu pieca, ale jak jeszcze sie lekko pali i woda sie podgrzeje to grawitacyjnie idzie cieplo na grzejniki
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #8 Opublikowano 28 Października 2014 ten zawór co podałem to zawór 3-D termostatyczny na nim pokrętłem ustawiasz temp wody w podłogówce i o nic się już nie martwisz, on sam wszystko sobie dobiera. W tym przypadku czujnik temp ze sterownika kotła jest nie potrzebny, możesz go ew założyć na zasilanie za pompą podlogówki aby mieć informację na temat temperatury wody. Jak chcesz sterować temp wody z kotła to musisz mieć zawór 3-d z siłownikiem, siłownik podłączasz do sterownika i wtedy wg wskazań czujnika zamontowanego za pompą sterownik reguluje temp wody podawaną na podłogówkę. W tym układzie ta "pseudo grawitacja" jest napędzana wzrostem ciśnienia w układzie , i to ciśnienie przepycha wodę przez grzejniki - ale tylko do pewnego momentu.
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #9 Opublikowano 28 Października 2014 czyli ten zwór sam reguluje ilosc wody goracej i zimnej tak zeby zawsze na wyjscia byla jednakowa temperatura? czujnik temperatury o ktorym pisalem steruje praca pompy tzn uruchamia pompe w zaleznosci od temperatiury zadanej w sterowniku wiec jesli zaloze zawor o ktorym pisales moge za nim dac jeszcze termometr i kontrolowac temp jak wychodzi na podlogowke, a czujnik dac na powrocie. tylko w takim przypadku jest to faktycznie zbedne skoro zawor kontroluje temperature sam w sobie. co do grawitacji to moze faktycznie jest to pseudo grawitacja bo kociol w srodku sie troche poci wiec mozna byloby to zmienic tylko jak?
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #10 Opublikowano 28 Października 2014 Jeżeli dasz zaw termostatyczny to czujnik będzie tylko podawał informację na ekranie a pompę to możesz podpiąć pod zwykłe gniazdko jak kocioł się poci to trzeba zwiększyć temp w kotle , inaczej kocioł szybko skoroduje - ta wilgoć w kotle to kwasy np siarkowy
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #11 Opublikowano 28 Października 2014 ok tylko co zrobic zeby poprawic temperature na kotle poza oczywistym czyli zwiekszeniem ilosci opalu ;) ?
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #12 Opublikowano 28 Października 2014 Należy zmniejszyć odbiór ciepła z kotła np przez głowice termostatyczne na grzejnikach, zaw 3-d na grzejniki też trochę pomaga. Ale nie podałeś jaka jest moc kotła, pow grzana, ile grzejników i podlogówki
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #13 Opublikowano 28 Października 2014 moc kotla 20 albo 25 kW nie pamietam dokladnie. powierzchnia na ktorej jest podlogowka to ok 85m2 (rurki co ok 15-20cm), plus do tego grzejniki purmo cv 2x600x1000, 1x500x1600, 1x600x1200 i chyba 1 450x1000, plus 2 recznikowe 2 lazienkach.
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #14 Opublikowano 28 Października 2014 To nie dużo grzejesz, pewnie dlatego masz przepał i lecisz na niskich temperaturach. Na takie grzanie 15kW wystarczy. A jak już wiemy ja duża ta podłogówka to wystarczy zawór VTA 372 to zaw 3/4"
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #15 Opublikowano 28 Października 2014 czyli wystarczy penie dolozyc glowice termostatyczny do grzejnikow i powinno byc OK?
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #16 Opublikowano 28 Października 2014 Na założonych głowicach na pewno będzie lepiej wykorzystane wytworzone ciepło, czyli też wyższa temp w kotle przy podobnym zużyciu opału,
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #17 Opublikowano 28 Października 2014 ok to teraz jeszcze jakie glowice warte uwagi w rozsadnych pieniadzach?
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #18 Opublikowano 28 Października 2014 Głowice musisz dobrać do zaworów na grzejniku.
dbh Opublikowano 28 Października 2014 Autor #19 Opublikowano 28 Października 2014 grzejnik Purmo V22 i do tego wg faktury zawory odcinajace katowy Danfoss VKO - czy to o ten zawor chodzi?
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #20 Opublikowano 28 Października 2014 VKO to jest zawór pod grzejnikiem, do Purmo najlepsze są Danfoss RAW-K , Heimeier, Oventrop i inne to podobna półka jakościowa - ceny są też podobne ok 50-70zł/szt. Przy kupnie trzeba pytać o głowicę do Purmo, są też inne gwinty i skoki termostatu Ja używam Heimeiera lub Danfossa, Oventrop się nie sprawdził.
dbh Opublikowano 30 Października 2014 Autor #21 Opublikowano 30 Października 2014 patrzylem na te glowice i Danfoss ma rozne oznaczenia - od czego to jest uzaleznione?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.