zombik Opublikowano 27 Października 2014 #1 Opublikowano 27 Października 2014 Witam i przepraszam z góry za być może głupie pytania ale jestem laikiem.Zrobiłem z pomocą Ojca amatorsko instalację C.O. w miedzi lutem miękkim w swoim przyszłym małym mieszkanku pow. 38 m2 ,główne dopływy z rurek fi 20 a gałązki do samych grzejników z rurek fi 15. Miałem wykonany projekt instalacji ,jednak gość przewidział jakby za małe grzejniki ,do kuchni CV11-50-0,7 ,do małego pokoju CV11-50-0,7 i do dużego pokoju CV11-50-0,9 ,wszędzie po forach czytałem że są zdecydowanie za małe i powinny być przewymiarowane do kondensata dlatego też zdecydowałem się założyć wszędzie CV22-50-1.2 z wyjątkiem łazienki w której dałem drabinkę. W tym tygodniu serwisant będzie mi uruchamiał kocioł Immergas Vicrix 26 2 Mam kilka pytań: jak ustawić nastawy wstępne na grzejnikach? Czy tym można skorygować ewentualne błędy jeśli chodzi o ich moce ? Czy taka konfiguracja będzie jakoś normalnie funkcjonowała ? Czy zakładać głowice termostatyczne na zawory jeśli będę miał regulator typbox 137 ? Bardzo proszę o każdą konstruktywną krytykę. Co byście zmienili ? Zawsze mogę wywalić któryś kaloryfer i dać inny. Będę wdzięczny za każdą radę . Pozdrawiam
Gość mak Opublikowano 27 Października 2014 #2 Opublikowano 27 Października 2014 Nie ma potrzeby montować "przewymiarowanych grzejników" (ciągle powtarzany jest ten mit). Grzejniki trzeba dobrać do temperatury zasilania. Jak chcesz zasilać instalację czynnikiem o max temperaturze np 70 C przy temperaturze zewnętrznej -20 to dla takiej właśnie temperatury trzeba dobrać grzejniki. Można oczywiście dobrać grzejniki na niższe temperatury zasilania, nietety jest jeden problem z takim doborem, grzejniki wychodzą ogromne i często dla temperatury zasilania np 40 (przy zewnetrznej-20) dla dużych pomieszczeń wogóle nie można ich dobrać (albo trzeba obwiesić grzejnikami wszystkie ściany mw pokóju). Nastawy wstępne powinny być w projekcie instalacji.
sambor Opublikowano 27 Października 2014 #3 Opublikowano 27 Października 2014 Do kotła kondensacyjnego z zasilaniem 55C i powrotem ok 40C wystarczy zwiększyć grzejniki o ok 50% w stosunku do temp 70/60C czyli już to zrobiłeś. Dla temp niższej to tak jak kolega @mak pisze wychodzą kolosalne wielkości np dla 50C zasilania to 100% większe a dla 45C już 3x większe niż dla temp 70C. Tam gdzie będzie regulator pokojowy głowica na grzejniku powinna być odkręcona na max. Pozdr.
zombik Opublikowano 28 Października 2014 Autor #4 Opublikowano 28 Października 2014 Witam ,dziękuje za pomoc Panowie. Mak znalazłem te nastawy wstępne w projekcie, w trzech grzejnikach widnieją nastawy 3 a w tym ostatnim najdalej położonym jest założone 4 ,ciekaw jestem dlaczego tak jest i czy jest to poprawne ? Sambor czyli mam rozumieć to tak ,że obniżając zasilanie do 55/40 kocioł będzie kondensował ? Czy dobrze myślę ,że jeśli powrót ma niższą temperaturę niż 55 stopni tzw punkt rosy to wtedy poleci kondensat ? A i druga sprawa dotycząca tych głowic termostatycznych ,czy to nie będzie problem jeśli pozakładam je na każdym grzejniku ? Co stanie się wtedy jeśli ustawiając je np na 3-ke w kuchni ,łazience i małym pokoju one się pozamykają i nie pozwolą na przepływ ? Oczywiście zakładając że w ostatnim pokoju gdzie będzie typbox ustawię głowicę na 5. Gdzieś czytałem opinię ,że kocioł może wtedy wariować z powodu zatrzymania obiegu wody. Czy to prawda ? Mam jeszcze pytanie dotyczące regulatora typbox 137 , mianowicie z tego nadajnika z antenką wychodzą cztery żyły a w instrukcji kotła Immergas Victrix 26 2 jest jasno napisane ,że należy go podłączyć tylko do dwóch styków bodajże nr 40 i 41 wypinając uprzednio mostek. Jak to zrobić ? Pozdrawiam
sambor Opublikowano 28 Października 2014 #5 Opublikowano 28 Października 2014 Nastawy są OK, dalszy, teoretycznie większy grzejnik powinie mieć większy przeplyw Co do kondensacji to odbywa się ona od temp spalin 52C w dół, czyli takową możesz mieć przez większość sezonu grzewczego. Głowice pozakładaj wszędzie , ale tam gdzie jest regulator pokojowy odkręć na max i to będzie dla kotła temp odniesienia układu grzewczego. Schemat podłączenia masz w instrukcji , poniżej jej fragment - są tam też opisy po polsku. Przewody z regulatora - czarny i szary podłączasz pod zaciski kotła zaś niebieski pod żyłę neutralną sieci 230V a brązowy pod fazę.sieci230V
zombik Opublikowano 31 Października 2014 Autor #6 Opublikowano 31 Października 2014 Witam Panów ,serwisant uruchomił mi wczoraj kocioł ,i kiedy z nim rozmawiałem poprosiłem go żeby ustawił mi na nim moc minimalną ,on na to że ok ale zrobimy tak żeby starczyło mocy jak przyjdą większe mrozy , w papierach z tego kotła wpisał takie wartości : 1,09/10,0 max. c.o(mbar/kW) , 2,38/22 max. c.w.u. (mbar/kW) , 3,0/0,11 min.c.w.u. (mbar/kW) , 22 mbar (ciśnienie gazu w instalacji) . Pytanie czy powyższa wartość 10,0 to maksymalna moc C.O. w kilowatach ? I jak to tak do końca jest z tą mocą ,czy kocioł automatycznie dobiera sobie właściwą moc z jaką pracuje czy jej minimum może być podwyższone przez jakieś wymuszone ustawienia ? Dla mieszkanka 38 m2 ponoć w zupełności wystarczy 3kW dlatego zastanawiam się czy z taką właśnie mocą kocioł będzie pracował i czy ten serwisant nie narobił mi jakiś jaj ,że w efekcie rachunki za gaz mnie wykończą ?. Troszkę dziwne jest to ,że np w dużym pokoju gdzie stoi regulator typbox kaloryfer mam otwarty na 6kę i jego górna połowa jest gorąca ale za to dół jest chłodny i pytanie brzmi czy ta nastawa wstępna 4 nie jest za niska ? Może podwyższyć ją do 5 albo 6 ? Ludzie też dużo piszą o tym ,że kocioł powinien pracować z małą mocą cały czas a ten mój załącza co kilka - kilkanaście minut palnik ,czasami też chodzi sama pompa a bywa też ,że w ogóle nie pracuje. Czy to normalne zjawisko ? Jak do tego podejść żeby było ok ? Pozdrawiam
sambor Opublikowano 31 Października 2014 #7 Opublikowano 31 Października 2014 Zobacz jak masz ustawiony regulator pokojowy , to on steruje kotłem. I czy w pokoju jest osiągnięta temp zadana Dodatkowo w takich warunkach temperaturowych - ok 0C należy zmniejszyć temp na kotle ( prawe pokrętło) A między Bugiem a prawdą to ten kocioł jest za duży do tego mieszkanka, wg dok minimalna moc grzewcza to 3,2kW a u ciebie w okresie przejściowym wystarczy mniej niż 2kW
zombik Opublikowano 31 Października 2014 Autor #8 Opublikowano 31 Października 2014 Regulator mam ustawiony na dwie temperatury , od godz 6 do 21 jest 21 stopni a od 21 do 6 na 19 , prawe pokrętło mam przykręcone mniej więcej pomiędzy 5 a 6 , nie bardzo jeszcze wiem co oznaczają temperatury pokazujące się na wyświetlaczu bo wygląda to tak jakby się one ciągle zmieniały , nie wiem o co chodzi , być może naprzemiennie pokazywana jest temperatura zasilania i powrotu ? waha się ona od 40 do 60 stopni wzrastając i opadając.
sambor Opublikowano 31 Października 2014 #9 Opublikowano 31 Października 2014 Masz instrukcję kotła, tam jest opis wyświetlanych parametrów, a prawe pokrętło daj na 1 i wtedy zobaczysz jaka jest praca kotła, natomiast pamiętaj że nie liczy się temp grzejnika, tylko temperatura w pomieszczeniu w którym się grzejnik znajduje,
zombik Opublikowano 1 Listopada 2014 Autor #10 Opublikowano 1 Listopada 2014 Dałem pokrętło pomiędzy 3 i 4 ,i mam na zasilaniu 40 stopni ,na termostacie pokojowym 21 stopni a zużycie gazu spadło o połowę :) niecałe 3m3 na dobę No ale to pewnie tylko dlatego ,że jest ciepło na dworze. Ale mam inne pytanie mianowicie : jakie powinno być prawidłowe ciśnienie na manometrze w Victrixie 26 2 ? W instrukcji pisze ,że przy zimnej wodzie 1-1,2 bara , serwisant pozostawił mi ciśnienie 1,8-1,9 bara no i długo nie myśląc odkręciłem odpowietrznik w kaloryferze i upuściłem dokładnie do 1,2 bara z tym ,że temperatura na kotle była 40 stopni . Pytanie czy to nie będzie za mało ? I gdybym chciał dopuścić wody do układu to jak dokonać tego żeby piec nie wyłączył się całkowicie i jednocześnie nie pracował ? :) Głupio to trochę brzmi no ale chodzi mi o to jak dopuścić tej wody żeby nic nie uszkodzić w tym kotle ?
sambor Opublikowano 1 Listopada 2014 #11 Opublikowano 1 Listopada 2014 I gdybym chciał dopuścić wody do układu to jak dokonać tego żeby piec nie wyłączył się całkowicie i jednocześnie nie pracował ? :) Głupio to trochę brzmi no ale chodzi mi o to jak dopuścić tej wody żeby nic nie uszkodzić w tym kotle ? Żadne takie zabawy :angry: ! Dopuszczanie wody tylko przy wyłączonym kotle i wystudzonym kotle, inaczej się nie robi. Na kotle jest przełącznik - Off / Stand-by / On- przełącz stan kotła w poz Off i poczekaj aż wystygnie do temp pokojowej, poz Stand-by nie jest zalecana. Nie baw się kotłem , zima jest blisko! :)
zombik Opublikowano 1 Listopada 2014 Autor #12 Opublikowano 1 Listopada 2014 Bron Boże ! Żadnych zabaw z kotłem nie będzie :) A ile powinno być na manometrze w instalacji z rozgrzaną wodą ? 1,2 bara to za mało ?
sambor Opublikowano 1 Listopada 2014 #13 Opublikowano 1 Listopada 2014 Przy nagrzanym kotle to nikt ci nie powie jakie ma być ciśnienie - zależy ono np od ilości wody w instalacji. Przy nagrzanym kotle powinno być min 1,5bar , ale to zależy od ciśnienia wstępnego w naczyniu, ilości wody w instalacji i samej temp tej wody. Jest ciepło, więc wystudź instalację i kocioł a następnie uzupełnij wodę.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.