dudrok Opublikowano 4 Października 2014 #1 Opublikowano 4 Października 2014 Witam, Planuje modernizację starej stalowej , instalacji tzn wymianę pieca na ekogroszek z podajnikiem ( teraz jest stary węglowy). Instalacja jest w układzie otwartym , grawitacyjna ale dołożona jest pompka - nie wszystkie grzejniki dobrze grzały. Mój problem polega na tym , że nie bardzo wiem jak sobie poradzić ze starą instalacją wokół kotła. Są tam bardzo duże średnice rur na zasilaniu a chciałbym wstawić rozdzielacze na zasilaniu i powrocie aby lepiej wyregulować układ. Obecnie wymieniłem wszystkie grzejniki na panelowe używając systemu skręcanego oraz zamiast jednego grzejnika zrobiłem podłogówkę ( na powrocie dałem zawór RTL ). Mam z nią problem gdyż na powrocie rura jest ciągle zimna - pewnie jest zapowietrzona. Ciężko mi ją odpowietrzyć gdyż piec z całym orurowaniem jest poniżej jej poziomu ( wszystko jest w piwnicy ). Na pewno na dzień dzisiejszy nie chciałbym wycinasz wszystkich rur i wymieniać je na pex tylko zaadaptować to co mam do nowego pieca. Żeby sobie z tym wszystkim poradzić pomyslalem o zainstalowaniu rozdzielacza tylko na powrocie wraz z przepływomierzami. Czy dodatkowa pompka dla CWU będzie potrzebna ? Na pewno chciałbym wstawić zawór 3/4 drożny aby utrzymać bezpieczną temp na piecu. Wszystko robię sam , więc proszę o porady. Załączam schemat instalacji i zdjęcie.
dudrok Opublikowano 6 Października 2014 Autor #2 Opublikowano 6 Października 2014 Czy jest ktoś kto mi pomoże ?
dudrok Opublikowano 11 Października 2014 Autor #3 Opublikowano 11 Października 2014 Czy jesteś ktoś na tym forum kto zna się na tyle , że może mi pomóc ?
sambor Opublikowano 11 Października 2014 #4 Opublikowano 11 Października 2014 Witam Stara instalacja jest spawana i bez palnika gazowego ani rusz. Należy ją zostawić a kocioł dobrać taki aby jak najbardziej pasował pod stare rury. Piszesz że chcesz robić regulację na rozdzielaczu - w tym przypadku nie sprawdzi się - musiałbyś prowadzić osobne rury do każdego grzejnika osobno i dodatkowo zastosować rozdzielacz od podłogówki. Ja proponowałbym regulację na każdym grzejniku osobno przez ustawienie nastaw wstępnych na zaworach lub na zaworach powrotnych ( odcinających) każdego grzejnika. Montaż pompy na powrocie , przed pompą zawór 3-D ochrony powrotu. Natomiast zawór różnicowy jest zbędny - on w tej pozycji nie będzie pracował, z reszta przy zaw 3-D grawitacja nie będzie działać. Dodatkowo dobrze zaizoluj wszystkie rury - taki pająk z rur to duża strata ciepła.
dudrok Opublikowano 13 Października 2014 Autor #5 Opublikowano 13 Października 2014 Witam Stara instalacja jest spawana i bez palnika gazowego ani rusz. Należy ją zostawić a kocioł dobrać taki aby jak najbardziej pasował pod stare rury. Chodzi o duże średnice czy jakiś inny powód (np duza ilosc wody) ? Piszesz że chcesz robić regulację na rozdzielaczu - w tym przypadku nie sprawdzi się - musiałbyś prowadzić osobne rury do każdego grzejnika osobno i dodatkowo zastosować rozdzielacz od podłogówki. Problem polega na tym , że podłogówka , którą dorobiłem (100m rury 16 pex) nie grzeje. Tzn rura na zasilaniu sie tylko grzeje. Wydaje mi się , że problem nie jest z odpowietrzeniem ( troche wody już przelałem) tylko ze zbyt dużym oporem liniowym ze wzgledu na małą średnicę rur w stosunku do reszty instalacji. Dlatego pomyslalem o rozdzielaczu na powrocie, żeby wykryzować powroty z grzejników albo po prostu dołożyć pompkę na powrocie z podłogówki - chyba taniej. Dobre pomysly ? Ja proponowałbym regulację na każdym grzejniku osobno przez ustawienie nastaw wstępnych na zaworach lub na zaworach powrotnych ( odcinających) każdego grzejnika. Mam nowe grzejniki z zaworami termostatycznymi , starczy ? Montaż pompy na powrocie , przed pompą zawór 3-D ochrony powrotu. A może 4-D ? Zależy mi na stałej temp w obiegu pieca. Ma to w moim przypadku znaczenie 3-d czy 4-d ? Załączam propozycję schematu instalacji. Natomiast zawór różnicowy jest zbędny - on w tej pozycji nie będzie pracował, z reszta przy zaw 3-D grawitacja nie będzie działać. Dodatkowo dobrze zaizoluj wszystkie rury - taki pająk z rur to duża strata ciepła. Miałem w planach
sambor Opublikowano 13 Października 2014 #6 Opublikowano 13 Października 2014 Ten twój schemat odpada - nie może być pomiędzy naczyniem przelewowym a kotłem żadnych zaworów a u ciebie jest zawór 4-D Jak podłączyłeś tą podłogówkę na RTL czy inaczej? - 100m rury w jednym odcinku to dużo - na to nie pomoże regulacja na rozdzielaczu. Raczej jest potrzebna dodatkowa pompa Z resztą taką regulację zrobisz lepiej nastawami wstępnymi na grzejnikach. Zauważ że każda próba zmiany tego "pająka" w kotłowni wymaga pomocy spawacza z gazem , a ty podobno chcesz robić zmiany sam.
dudrok Opublikowano 13 Października 2014 Autor #7 Opublikowano 13 Października 2014 Ten twój schemat odpada - nie może być pomiędzy naczyniem przelewowym a kotłem żadnych zaworów a u ciebie jest zawór 4-D Czyli u mnie może być tylko 3-D na powrocie tak ? Jak podłączyłeś tą podłogówkę na RTL czy inaczej? - 100m rury w jednym odcinku to dużo - na to nie pomoże regulacja na rozdzielaczu. Raczej jest potrzebna dodatkowa pompa Tak , założyłem zawór RTL ( jest na schemacie). Na poprawionym schemacie narysowalem też pompe na powrocie. Z resztą taką regulację zrobisz lepiej nastawami wstępnymi na grzejnikach. Chodzi o zawory termo ? Zauważ że każda próba zmiany tego "pająka" w kotłowni wymaga pomocy spawacza z gazem , a ty podobno chcesz robić zmiany sam. Generalnie chce zrobić jak najwiecej sam ale jak będę kupował piec za miesiac to przy jego montażu chcialbym żeby mi troche poprawili , wg moich wskazówek ( wolę na forum znaleźć rozwiązanie niż zdać się na hydraulików wiedzę bądź niewiedzę. Zresztą już teraz będę mógł oszacować koszty gdy ustalę schemat instalacji.
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #8 Opublikowano 14 Października 2014 Po kolei ad 1 - tak ad 2 niestety możesz próbować tylko z pompą - zaw RTL to max 30-50m zależnie od srenicy rury i samego zaworu ad 3 - pod głowicą zaworu powinny być nastawy wstępne i tam trzeba regulować - zobacz co masz pod głowicą zaworu ad 4 ja bym nie robił zmian, najwyżej prosta kosmetyka do podłączenia kotła - to dobry układ
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #9 Opublikowano 14 Października 2014 ad 2 niestety możesz próbować tylko z pompą - zaw RTL to max 30-50m zależnie od srenicy rury i samego zaworu Jak to rozumieć ? Mam dolożyć pompę za czy przed zaw RTL (heimeier) oczywiscie zamontowanym na powrocie.
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #10 Opublikowano 14 Października 2014 załóż tak jak narysowałeś w poście #7, aby ciągła wodę przez RTL
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #11 Opublikowano 14 Października 2014 Kończąc temat poleciłbyś mi jakąś konkretną pompę i zawór 3-D ( chcialbym wlasnie nim sterować a nie piecem) ?
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #12 Opublikowano 14 Października 2014 Pompy są w wielkim wyborze - nie wiem do czego ona ma być zastosowana? Jeżeli za tym nieszczęsnym RTL- em to 25/40 lub lepiej 15/40 a jako pompę główną CO to 25/40 elektroniczną np LFP lub Grundfoss , zaś zawór to termostatyczny 1" na daną temperaturę np 50 lub 55C https://kotly.com.pl/produkt-zawor-mieszajacy-trojdrogowy-25mm--1-cal--regulus-tsv3b-55%C2%B0c-3048.html?l=pl lub lepszy ale droższy o 150zł ESBE
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #13 Opublikowano 14 Października 2014 Jeśli chodzi o zawory 3-d to czegos nie rozumiem. Schemat , który mi zaproponowałeś zawiera tylko jedną pompe główną a pod linkiem , który mi podeslales jest schemat z wykorzystaniem dwóch pomp. Czy mogę prosić o wyjaśnienie dlaczego tak a nie inaczej ? Swoją drogą myślałem o takim rozwiązaniu , w którym zawór 3-d jest z jakimś elektronicznym sterownikiem - manipulatorem i nim reguluję temperaturę obiegu zamiast regulacji na piecu. Co o tym myślisz ? Z góry dziękuję z edukację :)
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #14 Opublikowano 14 Października 2014 Teoretycznie powinna być 1 pompa - ta na powrocie kotła, przed pompą wstawiasz zawór 3-d termostatyczny do ochrony powrotu - on nie potrzebuje siłownika i sterownika - podaje na kocioł zawsze temp nie mniejszą niż jego nominalna np 55C. Druga pompa to proteza do uruchomienia tej podłogówki - ona pracuje niezależnie możesz ją włączyć wprost do gniazdka el. To co ci podałem to był link do zaw 3-D, schematem się nie przejmuj to schemat z zastosowaniem bufora - wtedy muszą być dwie pompy. Swoją drogą myślałem o takim rozwiązaniu , w którym zawór 3-d jest z jakimś elektronicznym sterownikiem - manipulatorem i nim reguluję temperaturę obiegu zamiast regulacji na piecu. Co o tym myślisz ? To co chcesz zrobić wymaga: osobnej rury do naczynia przeponowego i nie chroni powrotu kotła.
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #15 Opublikowano 14 Października 2014 to w jaki sposob mam regulować temp obwodu grzejnikowego ? piecem ? czy musze zalozyc stałą wartość i pozostają mi zawory termo w grzejnikach
sambor Opublikowano 14 Października 2014 #16 Opublikowano 14 Października 2014 Temperaturą na kotle i głowicami termo na grzejnikach np ustawiasz na kotle 65C przy zaw 3-D 55C na powrocie , jak masz kocioł z podajnikiem to nastawiasz na sterowniku a jak zasypowy to na miarkowniku.
dudrok Opublikowano 14 Października 2014 Autor #17 Opublikowano 14 Października 2014 ok , juz wszystko dla mnie jasne. Kotły defro to dobry pomysl Twoim zdaniem czy przereklamowane... Może jakaś propozycja ? Dużo czytam i każdy poleca co innego.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.