binio1111 Opublikowano 4 Października 2014 #1 Opublikowano 4 Października 2014 Witam kolegów, kolejny raz zwracam się do Was o pomoc. Mam problem z zapowietrzającymi się grzejnikami na poddaszu(na parterze problem nie występuje). W skrócie:instalacja co otwarta, piec na eko groszek, pompa obiegowa na powrocie,2 rozdzielnice parter i poddasze i rury pex do grzejników. Kilka,kilkanaście razy w ciągu sezonu trzeba odpowietrzać grzejniki na poddaszu. Kiedyś pompa była na zasilaniu i problemu z zapowietrzaniem nie było, tylko jak przymykały się głowice grzejnikowe to nieraz pompa przelewała przez naczynie.(W układzie jest jedna rura z pieca do naczynia wzbiorczego, która zasila również grzejniki-Dlatego układ przerobiono i pompa poszła na powrót) .Naczynie jest 1,2m wyżej od najwyższego grzejnika i ma pojemność 35l (W układzie jest ok.150l wody). Teraz pompa wytwarza podciśnienie na grzejnikach i przez to dochodzi do zapowietrzania. Zastanawiam się czy zamontowanie naczynia przeponowego(przebudowa na układ zamknięty) może w tym przypadku pomóc. Naczynia nie można podnieść już wyżej, więc zastanawiam się nad przerobieniem układu. Pompa zostaje na powrocie, demontuję naczynie i zakładam odpowietrznik, naczynie przeponowe montuję w miejscu zaworu do spuszczania wody z kotła(najmniej przeróbek) Efektem byłoby podniesienie ciśnienia w układzie i może wówczas nie dojdzie do zapowietrzania grzejników. Problem dokładnie nie dotyczy mojego domu ale znajomych, męczą się już kilka lat i prosili o pomoc możliwie tanim kosztem. Wiem, że jak damy naczynie za pompą to trzeba (chyba) dać większe ciśnienie układu ze względu na podnoszenie pompy, ale o to będę pytał później. Do tej pory robiłem raczej w otwartych układach i nie mam zbyt dużego doświadczenia w zamkniętych. Proszę o radę bardziej doświadczonych kolegów po fachu.Pozdrawiam
Andrzej_M_ Opublikowano 4 Października 2014 #2 Opublikowano 4 Października 2014 Może jest możliwość zamontowania oddzielnej rury bezpieczeństwa i wznośnej oraz rury sygnalizacyjnej.
binio1111 Opublikowano 4 Października 2014 Autor #3 Opublikowano 4 Października 2014 Niestety nie ma takiej możliwości.Wszystkie prace hydrauliczne były wykonane na etapie budowy chyba 10 lat temu i teraz raczej już się nie da.Znajomy nie miał pojęcia o instalacjach a wykonawca zaoszczędził na jednej rurze ale nie na kłopotach użytkowników.Szukam więc rozwiązania ratowniczego
Gość mak Opublikowano 5 Października 2014 #4 Opublikowano 5 Października 2014 Układ zamknięty to nie rozwiazanie ratownicze. Nie można zamykać instalacji gdy kocioł nie jest przystosowany do pracy w układzie zamkniętym. Bezwzględnym wymogiem dla takiego kotła jest posiadanie wężownicy schładzającej. Co będzie tańszym rozwiązaniem musisz sam policzyć czy przerobienie instalacji tak aby podłączyć prawidłowo naczynie wzbiorcze, czy wymiana kotła i zamknięcie instalacji. Śmieszne jest twierdzenie że już nic nie można przerobić, najpewniej można, trochę rozpierduchy w chałupie i wszystko da się zrobić.
binio1111 Opublikowano 5 Października 2014 Autor #5 Opublikowano 5 Października 2014 Nie chciałem wszczynać dyskusji na temat czy można zrobić rozpierduchę w domu czy nie i czy instalacja zamknięta jest bezpieczna itd. Moje pytanie jest konkretne. Czy podniesienie ciśnienia w układzie co (przerobienie na zamknięty) wyeliminuje zapowietrzanie się grzejników zamontowanych na poddaszu spowodowane wytwarzaniem podciśnienia przez pompę obiegową.( na poddaszu jest rozdzielnica i na niej odpowietrzniki, kazałem je pozakręcać bo czasami zasysało nimi powietrze)ewidentne podciśnienie. A na marginesie na kotle jest resztka tabliczki znamionowej -ciśnienie robocze 1.5bar
Gość mak Opublikowano 5 Października 2014 #6 Opublikowano 5 Października 2014 1,5 bar to ciśnienie dla instalacji typu otwartego. Jak robisz dla siebie to "wolność Tomku w swoim domku", jak będzie jakieś "bum" to sam sobie będziesz winny. Za to jak chcesz "partyzantkę" robić klientowi to zdecydowanie odradzam. Niestety w przypadku nieszczęścia czeka Cię odpowiedzialność karna. Klient przepisów może nie znać, Ty musisz.
binio1111 Opublikowano 5 Października 2014 Autor #7 Opublikowano 5 Października 2014 Kocioł ma 10lat, tak,że pewno długo nie pociągnie,ale nie o tym, pomińmy sprawę kotła, następny na pewno będzie nowocześniejszy z zabezpieczeniami typu wężownica schładzająca i inne.Niestety wymiana kotła nie rozwiąże problemu. Nadal pozostanie sprawa zapowietrzających się grzejników. Podniesienie ciśnienia moim zdaniem rozwiązałby sprawę. Chcę się tylko upewnić czy mam rację i dlatego proszę o pomoc bardziej doświadczone osoby. Pozdrawiam
amber36 Opublikowano 5 Października 2014 #8 Opublikowano 5 Października 2014 Tak kolego jak przerobisz na układ zamknięty to wyeliminuje wszystkie opisane problemy.. .Jak masz wątpliwości to zamontuj dwa zawory bezpieczeństwa i po sprawie
emus Opublikowano 6 Października 2014 #9 Opublikowano 6 Października 2014 W układzie jest jedna rura z pieca do naczynia wzbiorczego, która zasila również grzejniki Czy aby na pewno jest tylko jedna rura? Przypuszczam, że do naczynia podpięty jest także powrót i przelew. Zrób i zamieść zdjęcie podłączenia naczynia. Kiedyś pompa była na zasilaniu i problemu z zapowietrzaniem nie było, tylko jak przymykały się głowice grzejnikowe to nieraz pompa przelewała przez naczynie 1. Źle podpięte naczynie. Rura powrotu i rura zasilania. Powinna być tylko rura zasilania oraz przelew i/lub 2. Pompa o za dużej wysokości podnoszenia. Należy zmniejszyć bieg pompy lub wymienić pompę na pompę o mniejszej wysokości podnoszenia. i/lub 3. Czy na wszystkich zaworach muszą być zamontowane głowice termostatyczne (łazienka? przedpokój? klatka schodowa?)?
binio1111 Opublikowano 6 Października 2014 Autor #10 Opublikowano 6 Października 2014 Niestety jest tylko jedna rura do naczynia wzbiorczego miedź 28, która idzie na strych i z niej jest rozgałęzienie do rozdzielnicy rurą 22,z naczynia do kotłowni wraca przelew i koniec. Pompa jak chodziła na 1biegu to grzejniki były niedogrzane i bardzo zimny powrót, więc pompa na 2 i już wówczas czasami dochodziło do przelewania jak zamknęły się termostaty. Na 3biegu pompa przelewała nawet jak wszystko otwarte chociasz wówczas temperatura powrotu była najlepsza i piec szybko dochodził do temperatury zadanej w czasie pracy. Pompa to 25POr40. Na parterze jest 1 duży grzejnik bez głowicy, ale widocznie było za mało , dlatego po 1 sezonie przyszedł inny fachowiec i przerobił tak że pompa poszła na powrót. Od tamtej pory tak jest czyli jakieś 8 lat. Znajomy już kiedyś mi się żalił, że coś nie tak z instalacją. Temat powrócił w tym roku bo sezon już się zaczyna.Najlepiej byłoby dać pompę na zasilanie a przed nią wyprowadzić rurę do naczynia, no ale do rozwalenia pół domu.Nawet nie chcą o tym myśleć i już wolą odpowietrzać co jakiś czas. Wówczas zaświtało mi, że podniesienie ciśnienia może pomóc w takim przypadku, dlatego założyłem temat i prosiłem o radę bardziej biegłe osoby. Informowałem znajomego o niebezpieczeństwach związanych z instalacją zamkniętą. Twierdzi,że kocioł w największe mrozy chodzi na 65, a normalnie 57 i jeszcze obniża temp. na grzejniki przez 3d. Mierzyłem ciśnienie stastyczne na dole kotła przy spuście jest niecałe 0,7bar. Myślę,że ciśnienie wstępne ustawiłbym na 1,3 bar ze wzoru 0,7bar +0,2 + 0,4bar(bo pompa ma 4 podnoszenia a naczynie byłoby za pompą) i instalacje napełnił wodą do ciśnienia 0,3 większego ,czyli na 1,6bar i po wygrzaniu i odpowietrzeniu dopełnił na 1,5bar. Jak pisałem wcześniej w układzie jest niecałe 150l więc dla świętego spokoju dałbym naczynie przeponowe 24l i 2 zawory bezpieczeństwa 2 bar. Powiedzcie koledzy co o tym sądzicie.
amber36 Opublikowano 6 Października 2014 #11 Opublikowano 6 Października 2014 Kolego ja ma tak zrobione tylko dodatkowo podłączony piec gazowy ciśnienie w instalacji waha się 1,2-1,5 bara zabezpieczenie zdublowane bardzo rozległa instalacja w poziomie od kotła do najdalszego grzejnika ok 30 m. pompka pracuje na pierwszym biegu .
binio1111 Opublikowano 6 Października 2014 Autor #12 Opublikowano 6 Października 2014 Niestety w tym układzie pompka musi chodzić szybciej niż na 1, bo jest ok.270mb rury pex + rury miedź do rozdzielnic-parter i poddasze, ponadto grzejniki regulus(bardzo szybko oddają ciepło i przy małym przepływie woda wraca bardzo wychłodzona)
binio1111 Opublikowano 6 Października 2014 Autor #13 Opublikowano 6 Października 2014 Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i pomoc, przedyskutuję z kumplem czy decyduje się na układ zamknięty, utwierdziliście mnie w przekonaniu, że podniesienie ciśnienia poprawi pracę układu i nie będzie już dochodziło do zapowietrzania grzejników na poddaszu. Prosiłbym jeszcze o sprawdzenie czy dobrze kombinuję z ciśnieniami układu zamkniętego, w skrócie: ciśnienie statyczne niecałe 0,7bar więc ciśnienie wstępne ładuję 0,7bar+0,2bar+0,4bar(podnoszenie pompy bo ma 4)=1,3bar. Wody dopuszczam o 0,3bar więcej czyli do 1,6bar i po odpowietrzeniu i wygrzaniu układu dopuszczam ewentualnie jeżeli ciśnienie spadnie do wartości 1,5bar. Czy tak będzie ok?
binio1111 Opublikowano 6 Października 2014 Autor #14 Opublikowano 6 Października 2014 I jeszcze jedno, czy przy takich ciśnieniach układu zawór bezpieczeństwa 2bar będzie wystarczający? Chciałbym założyć jak najsłabszy z możliwych, żeby maksymalnie zabezpieczyć układ jednocześnie nie przysparzać użytkownikowi kłopotu z kapiącym zaworem.Przypominam jeszcze, że na powrocie i za nią montowałbym naczynie Pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.