Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Zębiec Merkury 18Kw - Nie Umiem Ustawić Optymalnych Parametrów


paypal

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam na początku

Panowie, mam problem z ustawieniem optymalnych parametrów pieca.

Piec to Zębiec merkury ze sterownikiem ST 48 PID plus bojler 200L

Dom 120mkw, 30 lat, częściowo ocieplony.

W chwili obecnej piec pracyje na automacie PID i zużywa 25kg eko groszku na dobę przy temperaturze zewnętrznej +10stC co wg mnie i osób u których podobne piece oglądałem jest wynikiem bardzo słabym.

Automat podczas normalnej pracy podaje węgiel co 55-65sek przez około 3s. Nadmuch do tego jest różny w zależności od momentu, ale średnio przedział 25-60%. Węgiel drogi 850zł/T z kopalni Kazimierz - Sosnowiec a więc porządny. Temperatura ustawiona na 45stC, piec ją utrzymuje, w domu jest cholernie ciepło - za ciepło, niestety mniej na piecu ustawić się nie da.

Próbowałem obniizyć moc kotła, najpierw na 80%, potem na 60%, w pewnym momencie nawet na 45% - piec cały czas utrzymywał temperature, nie gubił jej, ale spalanie i podawanie węgla było cały czas takie same.

Co dziwne, u moich znajomych palenisko było małe, fajnie się żaży, u mnie jest duże z 15cm słupem ognia (bo piec cały czas w automacie podaje i dmucha).

Jeżeli chodzi o popiół - nie ma czarnych węgli, są owszem spieki, ale wszystko choć lekko opalone.

Zadzowniłem na infolinie Ziębca - usłysząłem ze 25kg/dobe przy 10st na zewnątrz to super wynik i oni nic wiecej mi nie pomogą.

Czy faktycznie nic więcej nie da się zrobić ? W podobnych domach sąsiedzi mają wyniki około 15kg/dobę dlatego nie daje mi to spooju. Może przejść na pracę ręczną ? Tylko jakie parametry ustawić ??

Z góry dziękuję za pomoc.

Opublikowano

Piszesz ze w domu jest za cieplo. Pytanie uzywasz termostatow grzejnikowych? Piec ciagle pompuje bo nie ma sygnalu o tym ze juz nie musi.

Opublikowano

wrzuć zdjęcia tych spieków- podejrzewam niedopałki

wyłącz PID- działa dobrze gdy jest duże zapotrzebowanie na ciepło

teraz tylko głupieje

ustaw podawanie 5sek przerwa 50 sek i do tego dobierz nadmuch w okolicy 30%

jeśli nie masz termostatów na kaloryferach, zaworu n-drogowego lub chociaż termostatu pokojowego to skazany jesteś na przegrzewanie pomieszczeń.

spalanie 25kg/dobę byłoby super wynikiem jakby ten dom dachu nie miał

Opublikowano

Witam i dziekuje za szybką odpowiedz

1. Tak mam termostaty, nowe, założone miesiąc temu. Jest niestety z nimi problem a mianowicie - wszedzie obecnie ustawiłem na "3" w pomieszczeniach ciepłych na 2. Problem w tym ze kaloryfer albo grzeje mocno, albo od razu robi sie zimny. Serwisant który montował piec twierdzi ze tak ma byc i że ta "3" okresla temperature w pomieszczeniu a nie kaloryferze. Ja myślałem ze poprostu zmniejsza on temperature grzejnika, ale może sie myle.

2. Mam zawór 3D, z nim też walcze bo ustawienie na stopnu 2 (skala 1-4) sprawia ze mocno grzeje a na 3 juz wszedzie zimne kaloryfery i idzie w bojler. Teraz zmieniam co milimetr , zobacze jak będzie :-)

Zaraz dodam zdjęcia popiołu oraz paleniska.

Tymon - piszesz 5sek i 50 przerwy a obecnie PID daje 3sek i 60 przerwy a wiec mniej groszku i ciut większy odstęp i troche nie rozumiem.

Opublikowano

termostat reguluje ilością wody przepływającą przez kaloryfer

jak pomieszczenie osiągnie odpowiednią temperaturę po prostu zamyka przepływ lub go mocno ogranicza. zatem moze być i tak że kalafiory będą prawie zupełnie zimne

zawór masz na zasilaniu czy na powrocie?

skoro masz teraz w PID 5/60 to tez tak mu zrób

sugerowałem początkowe nastawy od których można dalej robić korekty jak będzie nadal zbyt duża moc

możesz zacząć od swoich i do nich dobrać nadmuch

 

popiół w miarę

Opublikowano

A tutaj palenisko

mdm5.jpg

 

Odnośnie termostatu - ok, dzieki za wyjaśnienie.

Zawór mam na zasilaniu.

Odnośnie ustawień - czy ręczne ustawienie parametrów tych samych co w PID zrobi jakaś różnicę ?? Przepraszam, ale nie rozumiem tego :-( Czy może od razu przy tej samej dawce paliwa wydłużyć czas pomiędzy podawaniem ?

Opublikowano

nie musisz przepraszać nie każdy zna się na wszystkim przecież- moja wiedza też nie jest zbyt duża

 

różnica jest taka że pid działa trochę jak pedał gazu- potrzeba mocy więcej to podnosi nadmuch i skraca przerwę(dodaje gazu), jak mocy za dużo wydłuża przerwę i obniża nadmuch(gazu ujmuje)

w dwustanie jest stała dla wszystkich parametrów czas podania, przerwa i moc nadmuchu

w dwustanie jest jeszcze taka różnica że jak kocioł dojdzie do zadanej przestaje grzać

w PID albo oscyluje wokół zadanej albo przy małym odbiorze ciągnie np 5st wyżej i przechodzi w podtrzymanie.

 

możesz zacząć od nastawy jak dla PID

jak kocioł będzie bardzo szybko osiągał zadaną i długo stał to wydłużysz przerwę podawania i obniżysz nadmuch

powinieneś próbować doprowadzić do stanu w którym kocioł pracuje przez 80% czasu a 20% czasu stoi

jak ci się to uda to te nastawy powinny wystarczyć na cały sezon

im dłużej pracuje i krócej stoi tym mniejsza moc

może się więc okazać że przy bardzo długiej pracy teraz gdy na dworze plusy jeszcze to jak zmrozi na -20st to mocy ciut braknie

stąd moja sugestia by był jednak lekki zapas tej mocy

chyba że teraz ustawisz na styk a przy mrozach "podkręcisz"

Opublikowano

Dzieki wielkie - od jutra zaczynam próbować.

Jeszcze tylko jedno pytanie odnośnie tych głowic tj termostatów. Jak to jest - np. w garazu mam ustawione na 3 (skala 1-5), jest tam chłodno a grzejnik ledwo grzeje, zaś np. w kuchni gdzie mam ustawione na 2, jest bardzo ciepło a kaloryfer do tego cały gorący - myślałem że jeśli w pomieszczeniu ciepło to powinien zamknać dopływ. Głowice wszędzie takie same. Jakieś pomysły ?

Opublikowano

głowica nie powinna być niczym osłonięta

to zakłóca jej pracę

może więc być tak jak piszesz

sprawdź czy nic nie zasłania głowic lub czy nie są wystawione na jakiś przeciąg np.

sprawdzić by też należało wstępne nastawy jeśli są takowe

Opublikowano

sprawdzić by też należało wstępne nastawy jeśli są takowe

Niestety nie wiem co to wstępny nastaw.

Głowice nie są niczym osłonięte, nie ma też przeciągów.

Opublikowano

poszukaj instrukcji do swoich głowic w sieci jeśli nie masz w domku i poczytaj

może też być tak iż w garażu kalafior chłodny nie dlatego że głowica przymyka przepływ ale dlatego że woda nie dociera w odpowiedniej ilości

jeśli kaloryfer w garażu jest najdalej od kotła woda musi pokonać największe opory by tam dotrzeć a jest leniwym medium - płynie tam gdzie ma łatwiej.

zrób test mały- zakręć ze 2 kaloryfery bliżej kotła i potem sprawdź czy ten w garażu mocniej zaczął grzać.

jeśli tak to trzeba regulować przepływy, jeśli nie może trzeba sprawdzić czy nie zapowietrzony, lub trzeba podnieść bieg pompy CO

Opublikowano

Witam serdecznie!

 

Posiadam ten sam kocioł i potwierdzę - spalanie u Ciebie faktycznie jest bardzo duże jak na tą temperaturę (na ile można to ocenić po skąpym opisie obiektu i instalacji - temu należałoby się dokładniej przyjrzeć). Szanując zdanie Timona, proponuję Ci przetestować (dla porównania) również inną opcję:

  • pozostawienie PID
  • podniesienie temperatury kotła do 60st.C
  • regulację zaworu 3D - tak by na obieg CO wychodziła woda w granicach 30-35st.C (wartość musisz określić eksperymentalnie, zależnie od temperatury zewnętrznej, tutaj te wspomniane 10st.C), pompka pracująca cały czas
  • sprawdzenie, czy kocioł nie łapie "lewego" powietrza - przez klapkę w dolnych drzwiczkach oraz czy nie rozregulowano obciążnika przepustnicy przy dmuchawie (ważne)
  • skręcenie mocy na 50% i obserwację popiołu oraz sadzy która osadza się na ściankach kotła - może być konieczna niewielka korekta powietrza (jak nie dopala i sporo sadzy - w górę, przy dobrym węglu popiół jest jak proszek a na ściankach delikatna warstwa pyłu)

Odczytaj też parametry z ekranu serwisowego i wrzuć tutaj. Zdjęcia, opis instalacji i budynku też moga być pomocne w określeniu przyczyn.

Opublikowano

Witam,

W chwili obecnej czekam na nową pompę bo stara hałasowała - testowanie zaczne po wymianie.

Obecnie jestem cały czas na PID, temp. 55st, moc 80%, zawór 3D staram się ustawić własnie w okolice 40stC

Niestety nie wiem jak sprawdzic czy łapie lewe powietrze.

Póki co nawet przy 45stC na piecu w środku był tylko jasno siwy osad, popiół masz pokazany powyżej.

Ekran serwisowy - co konkretnie podac i gdzie tego szukać ?

Budynek - jak wspomniałem 30 lat, 120m2, izolowane fundamenty i ocieplony parter budynku 15cm. Instalacja aluminiowa (grzejniki), ma około 7 lat, rurki miedź, wszędzie termostaty obecnie ustawione na 2-ki

Opublikowano
Niestety nie wiem jak sprawdzic czy łapie lewe powietrze.

Przyjrzyj się czy klapka dobrze przylega (śruba regulacyjna nie jest wkręcona) oraz czy nakrętka na ramieniu przepustnicy przy dmuchawie jest na samym dole. Dodatkowo interesująca jest tutaj wartość temperatury podajnika.

Ekran serwisowy - co konkretnie podac i gdzie tego szukać ?

Menu "Widok ekranu", "Ekran serwisowy", google "ST-48 kod serwisowy", są tam 3 ekrany z bieżącymi parametrami pracy kotła.

Budynek - jak wspomniałem 30 lat, 120m2, izolowane fundamenty i ocieplony parter budynku 15cm.

Czy poddasze/piętro jest ogrzewane, strop/dach ocieplony?

Opublikowano

Dzieki, jutro wszystko pooglądam i tutaj napisze.

Budynek ma piwnice - ocieplone, piętro i drugie piętro - nie ma poddasza bo to tzw. kostka - sufit drugiego piętra to jednocześnie dach - nieocieplony, zwykła kontrukcja, papa termozgrzewalna itd. Do tego bliżniak wiec jedna ściana odpada.

Opublikowano
Budynek ma piwnice - ocieplone, piętro i drugie piętro - nie ma poddasza bo to tzw. kostka - sufit drugiego piętra to jednocześnie dach - nieocieplony, zwykła kontrukcja, papa termozgrzewalna itd.

Niestety duże straty ciepła będa zatem przez niedocieplone ściany / strop.

Jak okna, wentylacja?

Możesz zerknąć też na http://cieplowlasciwie.pl/start w szczególności diagram strat.

Opublikowano

kod serwisowy 5162

 

dom nawet bez izolacji jest za mały aby ten kocioł się spocił chyba że moc podawana przez producenta wyssana z palca- wątpię bo producent raczej nie garażowy

kocioł powinien zatem dać radę bez problemu

piszesz że Ci pompa Co hałasowała i do wymiany idzie

zadam pytanie w związku z tym

czy masz chociaż jeden kaloryfer ze swobodnym przepływem bez termostatu?

zamknięte termostaty w dogrzanych pomieszczeniach powodują odcięcie przepływu wody

pompa napotyka na opór i zaczyna hałasować

moze to nie wada pompy tylko instalacji i nowa zrobi to samo niestety.

do sprawdzenia moim zdaniem

Opublikowano
Odczytaj też parametry z ekranu serwisowego i wrzuć tutaj. .

 

Witam ponownie

Zgodnie z zaleceniami zmniejszyłem moc na 50%, temp. na 60stC. Dopóki nie dostanę nowej pompy zostawie te ustawienia i będe obserwował. Poniżej dane ze sterownika jeszcze przed zmianami :

PID - 80%

Praca podajnika 4

Przerwa podajnika 48

Siła nadmuchu 83

Obroty wentylatora 2000

MOSFET 61

Spaliny 115

Podajnik 27

CO 56 55

CWU 57 40

Podł X

Podajnik :

Hallotron podajnika - kwardat wypełniony

Max praca podajnika 6

Min przerwa podajnika 37

Max przerwa podajnika 75

Opublikowano
w domu jest cholernie ciepło - za ciepło

Cóż, teraz po prostu piec "przepala" węgiel i pracuje z taką mocą jaką widuję przy mrozach. Czy udało Ci się odpowiednio wyregulować zawór 3D? Przy pracy ciągłej kluczem będzie właściwa temperatura na obiegu.

Opublikowano

Temperature w domu opanowałem termostatami - wszedzie mam praktycznie na 1 w skali 1-5 i teraz jest OK.

Wydłużył sie też troche czas podawania z 55-60sek do 65-70 sek choć w zużyciu ekogroszku jakis drastycznych zmian nie widać - moze 1kg na dobe mniej czyli dalej w okolicach 25kg/dobe

Odnośnie tego zaworu jest strasznie ciężko, gdy ustawie bardziej na CO kaloryfery są gorące, gdy zaś na CWU to kaloryfery momentalnie są zimne.

Zresztą w podanych powyzej danych widać ze temp zadana na CWU to 40stc a jest cały czas 57 wiec też za dużo.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.