Skocz do zawartości

cezario1

Stały forumowicz
  • Postów

    770
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

  • Wygrane w rankingu

    8

Ostatnia wygrana cezario1 w dniu 9 Grudnia 2024

Użytkownicy przyznają cezario1 punkty reputacji!

2 obserwujących

Informacje o ogrzewaniu

  • Co ogrzewam?
    Dom jednorodzinny 165m2 Ocieplenie styropian 15cm.
  • Instalacja
    Grawitacyjna, grzejniki różnego typu w większości żeliwne.
  • Kocioł
    Pompa ciepła T-cap 9kw, awaryjnie kocioł na drewno OGNIWO BIO 25kw

O sobie

  • Płeć
    Mężczyzna

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Osiągnięcia cezario1

  1. Źle zrozumiałem to co napisałeś, ale raczej @nightwatch ma rację że musiała by być bardzo wysokiej temperatury w bojlerze, i z PC tego się nie da zrobić.
  2. Od dołu woda w bojlerze jest zawsze zimniejsza niż u góry więc dolna wężownica lepiej odbiera ciepło z PC niż górna. Mała wężownica równa się taktowanie PC więc musi grzać dwoma jeżeli bojler ma dwie mniejsze a nie jedną dużą. Tutaj koledze @Qbkens chodzi żeby zamontować jak najmniejszy bojler bo mało zużywa wody no i cena większa dużego. Ale w pewnych granicach, Jak będzie za duża moc PC do możliwości odbioru ciepła w bojlerze to się nie zmoduluje i wyłączy. @Qbkens Przy grzaniu wody tylko grzałką z fotowoltaiki musisz mieć też większy bojler bo słońce nie zawsze mocno świeci nawet latem więc dobrze zmagazynować ciepłą wodę chociaż na 2 dni. Nagrzej sobie bojler który masz do temp 65 st bo grzałką możesz grzać do większej temp odłącz go od prądu i zobacz na jak długo starczy Ci tej wody. Z własnego doświadczenia wiem że lepiej grzać z PC niż liczyć na nagrzanie wody z fotowoltaiki grzałką bo z słońcem różnie bywa a z PC masz zawsze mniejsze zużycie energii obojętne czy masz ją z magazynu czy prąd kupisz więc dobierz bojler do PC odpowiedniej wielkości i o parę zł nie próbuj zaoszczędzić bo później może wyjść drożej.
  3. Robi sam podłogówkę od podstaw więc teoretycznie powinien ją zrobić pod PC dobrze. Mam nadzieję że ktoś mu to przeliczył a może ma w projekcie domu. Zrobić ją żeby dawała sama radę ogrzać dom a rekuperacje olać.
  4. Ale koszty grzania większe niż PC. Ktoś go namówił na grzanie i chłodzenie rekuperacją i ma problem Chłodzenie nie zastąpi klimy.
  5. Rekuperacja na temp takiej jak podłogówka nie będzie dobrze grzała dlatego żeby zmniejszyć temp na podłogówkę potrzebuje tych zaworów mieszających. Do rekuperacji musi mieć osobną pompę ale sama podłogówka przeważnie działa na tej w PC trzeba znać parametry tej pompy bo tak to wróżenie. Może też przy chłodzeni PC przez rekuperacje występować taktowanie PC. Do chłodzenia rekuperacją dodatkowej pompy nie potrzebuje bo odetnie podłogówkę czyli problem robi tylko grzanie rekuperacją.
  6. A kto bogatemu zabroni. Według mnie to kolega ma problem bo się uparł na grzanie rekuperacją a można to zrobić na samej podłogówce bez żadnych grup pompowych, zaworów mieszających , buforu itp. Do tego grzanie podłogówką wychodzi najbardziej ekonomicznie. @ŁukaszT jak zrobisz tak jak na schemacie to wszystko będzie na 100% dobrze działało Rozwiązanie najbardziej bezpieczne tylko zbędne koszty zakupu niektórych urządzeń i większe opłaty za prąd przy grzaniu wyższym parametrem rekuperacji niż podłogówki i straty przez mieszanie wody w buforze.
  7. Niektóre PC już ten zawór mogą mieć na wyposażeniu Zwykły bojler elektryczny też wymaga podłączenia czyli koszt rurek odpada. Oryginalny zawór trójdrożny Panasonic do PC tej firmy kupimy do 600 zł na znanym portalu. Pozostaje większy koszt zasobnika z wężownicą plus dodatkowa grzałka do niego.
  8. Najlepiej tak zrób. Weź też pod uwagę że cyrkulacja CWU też powoduje straty i czym woda cieplejsza krąży tym bardziej to wszystko się wychładza a założenie zaworu mieszającego też swoje kosztuje. Ja mam założony przełącznik w domu do załączania cyrkulacji Jak nie używam wody bo nie ma nikogo w domu lub idziemy spać to jest wyłączona a nie muszę biegać daleko do suteryny. Odnośnie cop to średnio z sezonu grzewczego grzejąc CWU powinien wyjść min 3 a jak na dworze +20st to PC pokazuje około 6 cop przy temp wody 40st. Wychodzą śmieszne pieniądze za nagrzanie 200l wody. Największe straty wychodzą jak zbiornik stoi w pomieszczeniu które nie chcesz ogrzewać zimom Dla mnie to największa wada dużego bufora. Ale na dłużej tej wody starczy.
  9. Co jakiś czas trzeba wygrzać bojler. W niektórych PC jest to zaprogramowane automatycznie.
  10. Zawór mieszający większy wydatek niż termostat w grzałce a nadmiar energii pójdzie do magazynu. W nieocieplonym pomieszczeni np suterynie zimą to się marnuje latem mniej bo bojlery musisz wybrać dobrze docieplony Jak grzejesz wodę do temp 40 st a w domu masz 24 st to woda bardo słabo się wychładza. Zimą jak bojler odda trochę ciepła do domu zamiast grzejnika to mały problem przy grzaniu go do 40 st PC. Ja grzejesz wodę w bojlerze do 60 st to pomimo małego bojlera starcza jej na dłużej ale przy PC grzeje się do temp 40-45st żeby PC miała dobry cop dlatego potrzebna większa pojemność bojlera. Wyższa temp w bojlerze powoduje większe straty ciepła. Dogrzewanie wody z magazynu energii lepiej sobie odpuść. Szkoda baterii. Mniejszy bojler tak ale wężownica musi być duża bo PC będzie taktowało co jest dla niego szkodliwe i powoduje większe zużycie energii Ale głównie chodzi o to że ciepło wyprodukowane przez PC nie zostanie odebrane przez małą wężownicę. Można dostać dotację w Mój Prąd na magazyn ciepła czyli bojler z grzałką nie wiem czy z wężownicą też się kwalifikuje.
  11. Są kalkulatory do wyliczania zużycia energii do podgrzewania wody. https://pl.galanshop.eu/electricity-calculator Nie uwzględnia on strat jakie bojler oddaje do otoczenia. PC zimą zużyje co najmniej średnio 3 razy mniej energii a latem jeszcze COP będzie większy. Za mały bojler do zmagazynowania energii z fotowoltaiki (w jeden dzień słońce jest a w drugi będzie pochmurno} Przyjmuje się że minimum to 50l na jedną osobę. Ja PC nie grzeję cwu bo mam nadmiar prądu z fotowoltaiki na starych zasadach. Bojler miałem stary to nie wymieniałem. Jak bym robił wszystko od podstaw to bym kupił bojler nadający się do PC 300 l (mam miejsce gdzie mogę postawić taki duży) ewentualnie do niego zamontował grzałkę żeby przy dużym słońcu grzać grzałką bo mam bardzo duże napięcie które wyłącza falownik fotowoltaiki a dla oszczędności zużycia PC można je wyłączyć na lato. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Do ogrzewania CO dużego wyboru nie masz żeby było komfortowo pozostaje PC.
  12. Nie znam Twojej rekuperacji ale mam doświadczenie na przemysłowej gdzie jest tylko grzanie zakładu tą rekuperacją i kilkoma nagrzewnicami. Jest w niej też zamontowany wymiennik klimatyzacji. Ogrzewanie działa tak że jeżeli obroty wentylatora ustawisz na 3 bieg czyli największe obroty to zaciągane jest dużo zimnego powietrza z zewnątrz i ciężko pomieszczenie dogrzać W drugą stronę wyciągane jest ciepłe powietrze na zewnątrz budynku. Żeby to jakoś działało to musi być ustawiona centrala na najniższy bieg do tego dodatkowa konfiguracja zmniejszenie obrotów wentylatora wyciągającego powietrze ile się da. Nawiew musi być zostawiony większy żeby ciepło było odbierane z wymiennika. Na wymiennik idzie temperatura wody 50 - 60 st z elektrociepłowni. Klimatyzacja też działa mało wydajnie bo jest wymiennik ogrzewany powietrzem z zewnątrz budynku. Przy temp 28st na dworze centrala nawiewa od 16 do 18 st i jest zamontowany bardzo mocny kompresor przemysłowy Daikina. Dużo lepiej działają klimy zamontowane taka jak w domu też Daikina tylko że jest tego zamontowane około 20 sztuk na całej hali produkcyjnej. One nie ciągną ciepłego powietrza z zewnątrz tylko chłodzą to co jest w budynku. Podsumowując da się rekuperacją ogrzewać i chłodzić pomieszczenie niestety jest to sposób mało ekonomiczny Jest marnowane dużo energii W dużych zakładach przemysłowych musi być wymiana powietrza dużo większa niż w domu dlatego założenie klimy do rekuperacji ma sens natomiast w domu raczej to kiepski pomysł czy chodzenie PC. Można w Twoim przypadku najprawdopodobniej zamontować to wykorzystując pompę obiegową tylko tą w PC (zależy jaka jest mocna pompa obiegowa w Twoim PC) i może nawet bufor byłby zbędny bo masz duży zład wody w podłogówce. Rozwiązanie najbardziej ekonomiczne bo PC tak zużyje najmniej prądu (nie występuje mieszanie wody w buforze) i pompą obiegową steruje PC. Brak dodatkowych kosztów na zakup bufora i dodatkowych pomp które pobierają dodatkowy prąd, zaworów mieszających itd. Lepiej jest PC dobrać do istniejącej instalacji niż na odwrót bo to więcej kosztuje. Może lepiej odpuścić sobie instalację wymiennika w rekuperacji? Może ktoś ma inne doświadczenia z rekuperacją to zapraszam do dyskusji.
  13. Wszystko da się zrobić Tylko jeżeli będziesz grzał bufor do takiej temp jak podłówka to można zrobić to jak proponuje @sambor ale jak na nagrzewnice ma iść wyższa temp np 45 st to taka temp musi byś w buforze a za buforem daje się zawór mieszający którym może sterować PC jeżeli ma możliwość sterowania więcej niż jedną krzywą grzewczą Na podłogówce musisz mieć temp około 30st dlatego potrzebny ten zawór żeby pomięszał wodę do odpowiedniej temp. Grzanie wody w buforze o 10 st więcej niż potrzebuje podłogówka wiąże się z większym zużyciem prądu o 20% Też tak sądzę.
  14. Pytanie czy wystarczy do tej nagrzewnicy temp wody taka jaka będzie na podłogówce czyli niska?
  15. Ja tam się na Rotenso nie znam ale wydaje mi się że ona jest za bardzo oszroniona Na dworze deszcz nie pada, śniegu nie ma. Mnie się zdarza w Panasonicu czasami takie oszronienie ale w bardzo niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.