Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Mój projekt C.O. i C.W.U.


fryniu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Wreście biorę sie za zmiany w ogrzewaniu mojego domu. Do tej pory dom ogrzewałem piecem c.o. na wegiel kamienny, wodę użytkową ogrzewałem zimą z pieca c.o. i elektrycznie a latem z kolektorów słonecznych i elektrycznie.

Moje zmiany polegają na przeniesienie kotłowni w inne miejsce (budynek gospodarczy),wymiana pieca i modernizacja układu C.O. Piec zakupiłem firmy SAS z podajnikiem na miał "SAS ECO" 23kw, wybudowałem nowy komin fi 200 z kanałem ceramicznym i przystępuję do układów wodnych. Jestem dość regularnym czytelnikiem forum dlatego pozwoliłem sobie na podstawie przeczytanych informacji na forum, wyciągnietych wniosków i sugestii zaprojektować własną instalacje C.O. ( nie jestem fachowcę w tej dziedzinie) ale zanim bym go w prowadził w czyn, chciałbym zasięgnąc opini prawdziwych fachowców a jest ich na forum co najmniej kilku.

Proszę o weryfikację moich projektów, pytania, uwagi i poprawki. Chciał bym zrobić tą instalację naprawdę dobrze i nie mnieć pretensji do siebie że robiąc inaczej było by lepiej.

Zrobiłem trzy projekty:

 

Rys 1 przedstawia Mój obecny układ C.O.

post-2-1215763276_thumb.jpg

 

Rys 2 przedstawia nowo projektowany układ C.O.

post-2-1215763281_thumb.jpg

 

Rys 3 przedstawia dodatkową pompę mieszającą w układzie C.W.U. gdyż kolektor słoneczny nagrzewa tylko górną część bojlera

post-2-1215763285_thumb.jpg

 

 

Co Wy na to fryniu?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam. Widzę że albo mój projekt jest tak dobry że nie ma nic do dodania, albo nikt nie zaryzykuje się wypowiedzeć. A ja muszę zaczynać prace i nie mogę dłużej czekać a mam jeszcze kilka pytań.

Na dziś mam jedno : z pieca wyjście i wejśćie wody jest 1,5", obieg jest tylko wymuszony czy cały odcinek od pieca (do domu patrz rysunek do góry CO2) do rozdziału na kaloryfery powinnem zrobić też w 1,5"?

Pozdrawiam.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Modernizujemy ogrzewanie podobnie.

Z tym ,że moje zmiany polegają na przeniesieniu kotłowni w inne pomieszczenie , ale też wewnątrz domu .Wymiana pieca i modernizacja układu C.O. Zakupiłem piec PROTECH KARO z podajnikiem na miał 25kw, i muszę wybudować nowy komin.Komin mam zakupiony schiedel rondo fi 200 z kanałem ceramicznym i w związku z tym mam pytanie odnosnie komina - Ty też masz komin systemowy ? Stawiałeś sam ? Dobudowany jest do ściany zewnętrznej ? Jak go kotwiłeś do sciany i ile ma wysokości ?

 

W przyszłym tygodniu instalator montuje mi instalacje a komin jeszcze "w proszku", ponieważ od 4 miesięcy nie mogę znaleźć fachowca który montuje kominy systemowe.

Za wszelkie rady z góry dziękuję.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich. Wreście biorę sie za zmiany w ogrzewaniu mojego domu. Do tej pory dom ogrzewałem piecem c.o. na wegiel kamienny, wodę użytkową ogrzewałem zimą z pieca c.o. i elektrycznie a latem z kolektorów słonecznych i elektrycznie.

Moje zmiany polegają na przeniesienie kotłowni w inne miejsce (budynek gospodarczy),wymiana pieca i modernizacja układu C.O. Piec zakupiłem firmy SAS z podajnikiem na miał "SAS ECO" 23kw, wybudowałem nowy komin fi 200 z kanałem ceramicznym i przystępuję do układów wodnych. Jestem dość regularnym czytelnikiem forum dlatego pozwoliłem sobie na podstawie przeczytanych informacji na forum, wyciągnietych wniosków i sugestii zaprojektować własną instalacje C.O. ( nie jestem fachowcę w tej dziedzinie) ale zanim bym go w prowadził w czyn, chciałbym zasięgnąc opini prawdziwych fachowców a jest ich na forum co najmniej kilku.

Proszę o weryfikację moich projektów, pytania, uwagi i poprawki. Chciał bym zrobić tą instalację naprawdę dobrze i nie mnieć pretensji do siebie że robiąc inaczej było by lepiej.

Zrobiłem trzy projekty:

Rys 1 przedstawia Mój obecny układ C.O.

Rys 2 przedstawia nowo projektowany układ C.O.

Rys 3 przedstawia dodatkową pompę mieszającą w układzie C.W.U. gdyż kolektor słoneczny nagrzewa tylko górną część bojlera

 

 

Co Wy na to fryniu?

 

 

Witaj,

 

Fryniu, jeśli chodzi o rys.3 to na Twoim miejscu pompę cyrkulacyjną podłączyłbym pomiędzy wyjściem na krany drugiego bojlera a króćcem cyrkulacji pierwszego. Podłączenie pompy pomiędzy wejściem a wyjściem jest niewłaściwe i będzie powodować niewlaściwą pracę pompy i całego układu mieszającego w trakcie pobierania z kranu ciepłej wody.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Arthek, komin kupiłem firmy IBF z Bolesławca typu classic fi 200 z kanałem wentylacyjnym 7m wysokości. Zbudowałem go sam, ale oczywiście z pomocnikiem bo elementy są naprawdę cieżkie zwłaszcza gdy dochodzi się do samej góry. Dobudowywałem go do budynku gospodarczego dość niskiego jako wolno stojący i wystaje ponad niego z 3m. Zakotwiłem go do ściany w najwyższym możliwym miejscu budynku gospodarczego dwoma prętami. Od sciany stoi jakieś 40 cm tak żeby minąć rynnę nie chciało mi się przerabiać rynny. Nie jestem murarzem ale to nic trudnego najwarzniejsze utrzymać pion i mieć dobre rusztowanie. Powodzenia, jak byś miał jeszcze jakieś pytania a potrafił bym na nie odpowiedzieć to niema sprawy.

Pozdrawiam fryniu.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piotrek automatyk, witam, przyznaje że liczyłem na twoją opinię dziekuję. Cieszę się że mój projekt jest w miare wporządku i że zwróciłeś mi uwagę co do pompki cyrkulacyjnej. Przerobiłem ten projekt tylko powiedz mi czy Cię dobrze zrozumiałem i oto Ci chodziło. Nie rozumię co piszesz o tym seperatorze do odpowietrzania może tak bardziej jak krowie na rowie bo myślałem o odpowietrzniku nad piecem ale z seperatorem to już nie wiem oco chodzi.

Pozdrawiam fryniu.

post-2-1215763127_thumb.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

 

Fryniu, w ten sposób woda trochę dłuzej się nagrzewa, ale masz jej ogrzanej więcej.

 

W zasobniku nr 1 na pewno jest wyjście, króciec itp. być może w tym momencie zaślepiony korkiem mniej więcej w połowe bojlera i tam podłącz się z pompka cyrkulacyjną, nie na wejście zimnej wody.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piotrek automatyk masz rację jest kruciec trochę poniżej połowy i tam się podłączem. Kupiłem dzisiaj zawór 4 drożny i rury preizolowane do ziemi zaczynam myśleć jak to wszystko poskładać żeby było dobrze i estetycznie napewną nasuną się jakies pytania.Muszę jeszcze znaleść jakigoś dobrego spawacza. Pozdrawiam.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Arthek, komin kupiłem firmy IBF z Bolesławca typu classic fi 200 z kanałem wentylacyjnym 7m wysokości. Zbudowałem go sam, ale oczywiście z pomocnikiem bo elementy są naprawdę cieżkie zwłaszcza gdy dochodzi się do samej góry. Dobudowywałem go do budynku gospodarczego dość niskiego jako wolno stojący i wystaje ponad niego z 3m. Zakotwiłem go do ściany w najwyższym możliwym miejscu budynku gospodarczego dwoma prętami. Od sciany stoi jakieś 40 cm tak żeby minąć rynnę nie chciało mi się przerabiać rynny. Nie jestem murarzem ale to nic trudnego najwarzniejsze utrzymać pion i mieć dobre rusztowanie. Powodzenia, jak byś miał jeszcze jakieś pytania a potrafił bym na nie odpowiedzieć to niema sprawy.

Pozdrawiam fryniu.

 

Dzięki wielkie za odpowiedź.

Musze przyznać ze zmobilizowałeś mnie do samodzielnego montażu.

Mam jeszczę mase pytań i liczę na twoją pomoc i cierpliwość:

Rozumiem,że posadowiłeś go na fundamencie ? Jak dużym ? Jakie wymiary i głębokość ?

Czy wkładałeś jakieś pręty w pustaki keramzytowe aby je dodatkowo ze sobą powiązać i tym samym poprawić dodatkowo sztywność komina ?

Czy u ciebie rury ceramiczne też sa łączone kitem kwasoodpornym ?

Montaz przeprowadza się stopniowo ? To znaczy, czy trzeba po postawieniu trzech , czterech pustaków odczekaż aż zaprawa zwiąże ? Jesli tak, to co ile robi się przerwy ?

Ile Ci zajął montaż na gotowo ?

Mówisz ,ze komin stoi 40 cm od budynku, to oznacza że masz bardzo długa rurę przyłaczeniowa pomiędzy trójnikiem komina a kotłem - 40 cm + gr ściany + odległośc do kotła , to jakieś 1,5, m. Nie masz problemów z ciągiem ?

Jak połączyłeś rurę przyłaczeniowa ( stalową ) z trójnikiem ceramicznym ?

Czy masz jakąś izolację pomiedzy rura przyłączeniową a murem ?

Na co jeszcze zwrócić szczególną uwagę podczas "montażu" takiego komina ?

 

Jeszcze raz wielkie dzięki

 

Pozdroooofffka.

 

Arthek

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mój komin stoi na fundamencie grubości 0,5 m a wymiary są wieksze z każdej strony o10cm od pustaków kominowych i lekko zazbrojony, pierwsze dwa pustaki położyłem na jeszcze świeży beton podstawy i w środku zalałem tym samym betonem na 1,5 pustaka oczywiście w otwory powkładałem pręt zbrojeniowy fi 8 tak żeby wystawał nad pustaka z połowe wysokości pustaka i to wszystko jak związało zrobiła sie pożądna podstawa. Pręty zbrojeniowe zawsze ciołem na 1,5 pustaka w kładałem do pustaków i zalewałe rzadką lecz mocną zaprawą murarską( do zaprawy murarskiej dodawałem cementu.) Prętów nie wstawiałem dłuższych bo by było trudno podnieść następnego pustaka tak wysoko a zwłaszcz na rusztowaniu i tak w każdym pustaku w jednym otworze są dwa pręty. Ja najpierw wstawiałem też po dwa - trzy pustaki dziennie potem (bo byłem na urlopie) trzy rano i trzy podwieczór i poszło dość szybko w sumie miałem 21 pustaków. Komina jeszcze nie otynkowałem bo jest od południowej strony i jest za gorąco otynkuję na jesieni. W kwesti podłończeń to Ci narazie nie pomogę bo jeszcze ich nie mam. Rury ceramiczne też są łączone na kit kwasoodporny. Jestem na etapie ustawiania pieca i wymyslania podłączenia idzie to dość powoli bo robię to po pracy no i mam jeszcze czas nic mnie nie goni ale w sierpniu chciałbym to zakończyć.

Jeśli jeszcze jakieś pytanka - nie ma sprawy. Pozdrawiam.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Relizuję powoli moją inwestycję i nasuneły mi się dwa pytania

1. W moim schemacie nie umieściłem filtrów wodnych czy powinny być?, jeśli tak to w którym miejscu?, ja proponuje przed pompkami.

2.Rury od pieca do rozdziału w domu zastosowałem zgodnie z wyjściem z pieca 1.5 cala i tej wielkości zakupiłem zawór zwrotny(założyłem go za pompką a nie jak na rysunku przed), dmuchając w niego stawia dość duży opór, czy pompka o mocy od 38-84 W da radę go otworzyć nie zapominając że jeszcze kawałek musi wodę popchnąć? Jeśli ktoś zna odpowiedzi lub zetknął się z tym, proszę o odpowiedź.

Pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Przeglądam sobie Twoje schematy i wydaje się, że w miejscach, gdzie wstawiłem pytajniki wartałoby zamontować odpowietrzniki lub zwykłe zawory, które znacznie ułatwią odpowietrzenie takiej instalacji.

Jeśli masz możliwość, to naczynie wzbiorcze zamontuj bezpośrednio nad piecem.

Pozdrawiam. Adam.

post-1054-1217154355_thumb.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Adam masz rację z tymi odpowietrznikami, też na to wpadłem i są zainstalowane może nie do końca tak jak zaznaczyłes bo schemat to jedno a wykonanie drugie ale w najwyższych miejscach gdzie bedzie wygodnie odpowietrzać. Co do naczynia wyrównawczego to też masz racje tam powinno być ale mam problem z wysokością bo budynek gospodarczy jest niższy od domu a wyciagając wysoko pod dach mam obawy czy nie zamarznie zimą.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z kolei ja mam taki problem: mam stary wymiennik cwu i przymierzam sie do instalacji nowego Biawar 140l dwuplaszczowy jak prawidlowo wpiac go w instalacje, czy wystarczy zawor bezpieczenstwa 06,atm czy moze zawor bezpieczenstwa membranowy bylby lepszy gdzie go wstawic. Gdzie wiac zawor do spuszczania wody z bojlera i jaki aby bylo w porzadku. Co zrobic aby cyrkulacja (teraz ja mam lecz mi wyziebia wode) nie powiekszala stat. Pan Poterek radzil aby wstawic jakis sterownikitp. A czy mozna prosic o dokladniejsze namiary, a moze jakis schemacik jak to prawidlowo ma wygladac. na starym bojlerze caly czas wystepuje brak cieplej wody Wezownica goraca, a wody cieplej jest zdecydowanie za malo. Nie wiem juz co robic dlatego nowy wymiennik juz czeka tylko nie chce aby fachowiec ktory mi to ma montowac okazal sie dyletantem takim jak ja. Prosze o podopwiedzi.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Mój komin stoi na fundamencie grubości 0,5 m a wymiary są wieksze z każdej strony o10cm od pustaków kominowych i lekko zazbrojony, pierwsze dwa pustaki położyłem na jeszcze świeży beton podstawy i w środku zalałem tym samym betonem na 1,5 pustaka oczywiście w otwory powkładałem pręt zbrojeniowy fi 8 tak żeby wystawał nad pustaka z połowe wysokości pustaka i to wszystko jak związało zrobiła sie pożądna podstawa. Pręty zbrojeniowe zawsze ciołem na 1,5 pustaka w kładałem do pustaków i zalewałe rzadką lecz mocną zaprawą murarską( do zaprawy murarskiej dodawałem cementu.) Prętów nie wstawiałem dłuższych bo by było trudno podnieść następnego pustaka tak wysoko a zwłaszcz na rusztowaniu i tak w każdym pustaku w jednym otworze są dwa pręty. Ja najpierw wstawiałem też po dwa - trzy pustaki dziennie potem (bo byłem na urlopie) trzy rano i trzy podwieczór i poszło dość szybko w sumie miałem 21 pustaków. Komina jeszcze nie otynkowałem bo jest od południowej strony i jest za gorąco otynkuję na jesieni. W kwesti podłończeń to Ci narazie nie pomogę bo jeszcze ich nie mam. Rury ceramiczne też są łączone na kit kwasoodporny. Jestem na etapie ustawiania pieca i wymyslania podłączenia idzie to dość powoli bo robię to po pracy no i mam jeszcze czas nic mnie nie goni ale w sierpniu chciałbym to zakończyć.

Jeśli jeszcze jakieś pytanka - nie ma sprawy. Pozdrawiam.

 

 

Fryniu, te 50 cm głębokości fundamentu to nie za płytko ? Granica przemarzania to podobno 1,2 m.Może Ci "chodzić " ten komin na wiosnę.

Ja jestem właśnie na etapie wykonywania fundamentu i cokołu pod komin.

Fundament wylałem w zeszłym tygodniu na głębokość 1,3 m o wym 0,8 m x 0,8 m.

Cokół wylałem dziś na fundamencie - wysokość 0,6m x 0,5 m x 0,5 m.

Komin ( 7 metrów ) będzie wystawał ponad stropodach około 2 metrów.

Będę korzystał z twoich rad.Zakupiłem zaprawę murarską M5 , pręty zbrojeniowe będę zalewał rzadka zaprawą ale mocną (1 łopata cementu na dwie piachu)

Możesz bliżej coś napisać odnośnie tego zakotwienia komina do budynku ?

Mój komin będzie stał w narożu domu , tak ze dwoma stronami pustaka będzie przylegał do dwóch ścian.

 

POzdroooofka

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Jak wspomniałem wyżej testuję mój nowy piec, są pierwsze wnioski i nie pokoje narazie chodzi o sterownik. Piec SAS na miał sterownik ST 77 niewiem czy nie potrafie czytać instrukcji ze zrozumieniem czy jest coś nie tak z sterownikiem. Otóż jaki problem. Nie chce mi pracować pompka CWU i CO razem, jesli włączem na podstawowy program automatyczny to pracuje tylko pompa CO a według instrukcj ( tak ja ją rozumię) powinny obie. Pompę CWU mogę włączyc tylko ręcznie lub programę "Tryb letni" ale wtedy nie pracuje pompa CO. Jesli ktoś wie jak to ustawić proszę o radę bo narazie nie wiem co robić, może muszę reklamować sterownik. Pytania o nastawy później jak dojdę z pompami do ładu.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.