Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Przeróbka c.o. i c.w.u


mariusz35
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Nowy dom, jeszcze nie użytkowany a instalacja c.o. i c.w.u. do przeróbki.

Piec to Sas miałowy 17kW, układ zamknięty, zbiornik .w.u to 150 litrów pionowy, 7 metrów od pieca, wpięty jak grzejnik. Miałem monterów starej daty i teraz czeka mnie trochę przeróbek. Chce zastosować zawór 4d ale za pompą i dodatkową rurę z przed zaworu 4d do zbiornika wody użytkowej. Przy tej wersji myślę że powinna wystarczyć jedna pompa z tym że zastosował bym jeszcze elektrozawór do zbiornika w.u. Ten elektrozawór zamknie obwód do wężownicy z.w.u. gdy temperatura c.o. będzie niższa jak wody użytkowej. Wymiennik posiada również grzałkę. Jeden temat to przeróbka hydrauliczna a drugi wykonam samodzielne, chcę zastosować sterownik jeszcze nie wiem jaki, który będzie kontrolował zbiornik w.u. zawór 4d, ogrzewanie podłogowe elektryczne w łazience i ewentualnie zastąpi sterownik pieca c.o. – może to być mały sterownik przemysłowy z odpowiednią ilością wejść z czujników temperatury.

Proszę o ewentualne rady, z góry dziękuje.

 

post-4912-1230308653_thumb.jpg

post-4912-1230308723_thumb.jpg

post-4912-1230308706_thumb.jpg

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaplanuj jeszcze jedną przeróbke w postaci otwartego układu CO bo jak ci się woda zagotuje to ten czerwony baniaczek i zawór bezpieczeństwa w niczym nie pomogą i wysadzisz nową chałupę siebie i rodzinę w powietrze, kontrola temperatury w takim kotle jak miałowiec jest szczególnie trudna, a po co ryzykować. Wiem że niektórzy fachowcy tak montują ale w Polsce układ zamkniety w kotle na paliwo stałe jest zabroniony. Pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i to prędko przerabiaj zawory czwór drogowe najlepiej zdają egzamin przed pompom a pompa bezpośrednio na grzejniki bojler daj przed zaworem jak blisko kotła będzie chodziło bez pompy,grawitacyjnie możesz w każdej chwili wrzucić drugą pompę na bojler,wystarczy dać zawory zwrotne za pompą by nie wychładzał się zbiornik z ciepłą wodą

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i to prędko przerabiaj zawory czwór drogowe najlepiej zdają egzamin przed pompom a pompa bezpośrednio na grzejniki bojler daj przed zaworem jak blisko kotła będzie chodziło bez pompy,grawitacyjnie możesz w każdej chwili wrzucić drugą pompę na bojler,wystarczy dać zawory zwrotne za pompą by nie wychładzał się zbiornik z ciepłą wodą

 

Najlepiej wsadź "drugą i trzecią pompę" potem będziesz dostawał rachunki za prąd po 400 zł a ma być tanio - prawda Wkładanie zbędnej ilości pompek do niczego nie prowadzi

Zawory 4D nie zawsze spełniają swoją funkcje np. pytanie do fachowców jak zawór 4D gdy woda na wejściu do instalacji i na wyjściu ma tą samą temperaturę?

Co do układu zamkniętego to jest jeszcze nielegalny (jeżeli chodzi o zasilanie paliwem stałym - typu miał węgiel i inne) Należy zważyć jednak na to iż sporo instalacji tzw otwartych - przelewowych ma albo w złym miejscu zamontowane naczynie przelewowe albo po prostu zamarza na strychu.

Oczywiście nie namawiam do instalacji ciśnieniowych chociaż sam taką mam - testowałem nawet jak zagotowała się woda (zamierzone) naczynie odebrało nadmiar i nic strasznego się nie stało Wszystko zadziałało jak należy

Także na temat ciśnieniowych instalacji i zaworów 4D można prowadzić długą polemikę

 

Wszystkie moje konkluzje opieram na bazie własnych doświadczeń

 

pozdrawiam

damian

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj Damianie, otóż co do pompek absolutnie się z Tobą nie zgadzam, z dwóch powodów.

1. Przy założeniu iż jedna pompa chodzi na CO czyli zakładamy większa, np. 25/60, to na II biegu pobór prądu jest 60 W, jak dołożymy drugą która będzie chodzić tylko na CWU, gdzie wystarczy I bieg a nawet niech będzie II, ale już tu pompka może być mniejsza np. 25/40, to zużycie drugiej pompy jest 45W, niejednokrotnie zaśniemy przed telewizorem, czy zostawimy komputer nie wyłączony to pobór z takich urządzeń jest kilkakrotnie większy

2. Jeżeli kupujemy kocioł z zasobnikiem, idziemy w kierunku I oszczędności z uwagi na stałopalność, jak też na wygodę i komfort, jak do tej pory miały osoby palące gazem czy olejem opałowym. Otóż po co kocioł ma ogrzewać zbiornik cwu skoro ma zadowalające nas 45*C,a jak mamy pompę po nagrzaniu się wyłączy i poboru o którym wyżej mowa już nie mamy.

 

Co do zaworu wiele było już tematów na tutejszym forum, aż do znudzenia, powiem Ci jedno, nie patrz na zawór tylko przez pryzmat temp. zasilania i powrotu. Bo zawór ten ma funkcję podwójnego mieszania, a rewelacyjnie się to sprawdza w temperatuach na zewnątrz 8-12 stopni, gdzie bez zaworu nie da się grzać bo będzie za gorąco w domu a z temp. kotła nie ma co zjeżdżać w dół bo szkoda kotła a takowy zawór to umożliwia. Na kotle temp. 70*C, spalanie bardzo czyste, a do domu płynie zasilenie o temp. np. 45 stopni grzejniki lekko ciepłe w domu 22*, wilgotność odpowiednia, itd, itp.

 

 

CO w układzie zamkniętym to jedna wielka, bomba, ja sam widziałem jak kobicie rozwaliło komin i jedną ścianę przez taki układ, to o czym piszesz iż przepona odbiera całe ciśnienie może zadziałać w kotłach o niewielkiej bezwładności np. retorciaku, gdzie skoki temp. nie są tak wielki,a co za tym idzie ciśnienie zmienia się znacznie wolniej, w kotłach typowo zasypowych, nie ma na to szans, przy dużej bezwładności, i bardzo szybkim rozprężaniu się układu.

 

Pozdrawiam Tomasz.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj Tomku

 

Zgadzam się z Tobą w 100% każde Twoje słowo jest prawdziwe i ma uzasadnienie w rzeczywistości.

Ja mam zawór 4D do CO i 3D do podłogówki Pompę CO na grzejniki Pompę CO na podłogówkę Pompę osobną do CWU - osobną pompkę do solara Jest ich aż 4 więc znam problem. Co do zaworu 4D to mnie uświadamiać nie musisz :o Ale jest gro ludzi którzy nie wiedzą po co takowy jest w sieci

 

Pozdrawiam

Damian

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

po prostu takowy zawór to idealne rozwiązanie na żywotności kotła oraz oszczędności jakie szukamy w opale możne doczekamy się że każdy producent kotłów będzie nakazywał montaż takich zaworów a nie jak dziś tylko zalecał a inwestor będzie miał jak najmniej dopowiedzenia ,całkowicie się zgadzam z przed mówcą,pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mariusz nie bede sie powtarzał to co napisali przedemna

ale namawiam Cie do zmontowania zaworu 4-d , pompy na wymiennik cwu ,wystarczy 30 W sterowanej termostatem różnicowym , jeden czujnik na piecu drugi w wymienniku

wtedy pompa nie wychładza wody gdy temp. pieca jest nizsza niz w wymienniku i pracuje tylko tyle ile trzeba do nagrzania wody do zadanej temp , nizszej o ok 10- 15 od temp. kotła

zawór 4-d pozwoli na sterowanie poprzez siłownik lub recznie temp. w domu gdy nie ma duzego zapotrzebowania na ciepło do co.

zwróc uwage na filter przy pompie jak jest teraz zamontowany , filtruje ale z czyszczeniem juz bedzie problem

ja tez nie montowałbym kotła zasypowego w układzie zamknietym bez specjalnych zabezpieczen

stosowanych na zachodzie do kotłow weglowych

co innego kotły z podajnikiem , maja mało paliwa na palenisku i bez nadmuchu szybko wygasna

co do zastosowania jednego sterownika do wszystkiego , dla ciebie moze to byc proste ale pomysl czy dla innych obsługa nie bedzie za trudna i ewntulna naprawa

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dziękuję za rady.

 

Myślę że przeróbkę zacznę od zamontowania osobnego dojścia z pieca do cwu i raczej z osobną pompą.

Czy wyłączona pompa zablokuje całkowicie obieg na wężownice i zabezpieczy wychładzanie cwu gdy temp.na kotle spadnie.

 

Aby mieć regulacje temperatury na grzejniki zastosuję zawór 3d lub 4d z siłownikiem i regulator w pomieszczeniu.

Ewentualnie za pompą zawór 3d podający na grzejniki lub wymiennik wody, bez funkcji mieszania.

Lub zawór przelotowy z siłownikiem, połączenie powrotu z pompą, byłaby to najprostsza i najtańsza przeróbka która pozwoliłaby na regulacje temperatury w pewnym zakresie ale myślę że wystarczającym, z uwagi iż na kotle będę miał niską temperaturę.

 

Myślę że na kotle będę utrzymywał temp 50C nie jestem przekonany że utrzymywanie 70C będzie bardziej ekonomiczne poza tym obawiam się skoków temp np. gdy siłownik ustawi zawór na obieg pieca. Oczywiście zdaje sobie sprawę iż jest to niekorzystne dla żywotności pieca.

 

Do częściowego zabezpieczenia układu zamkniętego, którego nie chce mi się przerabiać, zastosuje ups który po zaniku napięcia zasili pompę lub pompy.

 

Szukam sterownika PID który będzie sterował wentylatorem pieca, siłownikiem zaworu, i pompami.

 

Tą instalację będę użytkował od następnego sezonu grzewczego, w jakim stopniu uda mi się ją poprawić będzie zależało od środków i czasu którego również brakuje

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.