Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

 

Panowie potrzebuje pomocy. Nie idzie rozgrzeć instalacji.

 

Dom poniemiecki, nieocieplony. Niektóre pomieszczenia jeszcze z pojedyńczymi szybami w oknach. Kapitalny remont wkrótce.

Łączna powierzchnia ogrzewanych pomieszczeń 246m2. Ogrzewany parter i piętro.

 

Piec HEF 27KW z miarkownikiem. Palone węglem Piast

Grzejniki: góra żeliwne - łącznie 130 żeberek.

               dół - stalowe 2-panelowe: 4 kaloryfery 600x1200 i 4 o wymiarach 600x800mm.

Termostaty na grzejnikach.

Bojler 140L.

Pompa LFP 25/6, 3-biegowa - obsługuje CWU i CO.

Obecnie używany zawór 4D, wcześniej był 3D, oba 1 1/4"

Sterownik Tech ST-431N + siłownik do zaworów.

Rury przy piecu fi 35mm, dalej fi 22,18,15 w różnym rozkładzie.

Całość to układ otwarty ze zbiornikiem wyrównawczym (podłączony na rurze zasilającej grzejniki na piętrze).

 

Wiem że w grę może wchodzic za mała moc pieca. Wybór na 27KW padł po rozmowach z 3 hydraulikami i dodatkowo obok stoją niemal dwa bliźniacze domy o podobnej 

powierzchni z piecami 25KW, większymi bojlerami (400l) i też wszystko na jednej pompie. U nich wszystko działa jak należy. Akurat ogrzewanie u moich rodziców i 

sasiadów robił ten sam hydraulik.

 

No i problem: nie idzie rozgrzać instalacji. 

- zakrez temperatur ustawianych na kotle 50-80st. Osiąga je bez problemu - dość szybko poprzez krótki obieg, wolniej przy bardziej uchylonym zaworze. Wiadomo.

- ochrona powrotu sprawdzana na przedziale 35-60st. Da się osiagnąć bez problemu - poprzez krótki obieg, ale kosztem temperatury jaka idzie na instalację.

- praca pompy sprawdzana na wszystkich możliwych konfiguracjach: praca non stop na wszystkich biegach, od pewnego progu i dla różnych temperatur. 

- sprawdzane z grzaniem bojlera i bez 

- kryzy ja ustawiałem i jest chyba ok. Instalacja odpowietrzona, obieg chyba też w porządku - jak otworzę zawór i dam pompę na 3 bieg to po kilkunastu sekundach 

  wszystkie grzejniki są ciepłe.

 

Główna bolączka to ciągły chłodny powrót, czyli jakies niecałe 20-35st. gdy na grzejniki idzie od 50st. w górę (przy w pełni otwartym zaworze).

 

Sterowanie zaworem 4D przez sterownik mija się z celem. Siłownik cały czas pracuje ale i tak ciągle priorytetem jest dla niego ochrona powrotu, a w tym czasie na 

grzejniki idzie woda przeważnie o temp. 20-35st. Nawet jak wyjdzie cieplejsza to i tak na chwilę i zawór znowu się zamyka. Błędne koło...

 

Nie znam się za bardzo na instalacjach ale jeszcze takie ciekawostki. Stopniowo zamykałem grzejniki i obserwowałem co się będzie działo. Doszedłem do tego że 

zamknąłem wszystkie grzejniki żeliwne na górze i 2 stalowe na dole. Czyli otwartych było tylko 6 grzejników i... sytuacja taka sama !?

 

Zdarzają się dni kiedy w miarę to jakoś funkcjonuje ale na niskiej temp. zasilania (kocioł ma odpowiednią temp.). Czasem góra jest ciepła a dół leży...

 

Ręce opadają.

 

Wcześniej był zamontowany zawór 3D i instalacja lepiej się zachowywała - tzn. grzejniki były cieplejsze ale były podobne szaleństwa.

Nie miałem okazji bliżej się temu przyjrzeć ale wydaje mi się że hydraulik żle zrobił krótki obieg. Załączam schemat.

Kiedy przyszedł na poprawkę to na prośbę ojca załozył zawór 4D.

 

Jako że juz 2 innych hydraulików miało przyjść i to obejrzeć ale słuch po nich zaginął proszę o jakąś opinię.

 

Na początek już nawet sam planuję przerobić instalację przy piecu i wrócić do zaworu 3D. Tylko dać go na zasilaniu - potem pompa, czy na powrocie w układzie pompa-

zawór-kocioł ?

 

Także Panowie co robić i jak żyć ? :)

post-61682-0-68238500-1423576671_thumb.jpg

post-61682-0-06510200-1423576680_thumb.jpg

Opublikowano

Witam.

Przy małych średnicach krótkiego obiegu zawór 4d nie działa właściwie, wydaję mi się że dodatkowa pompa na krótkim obiegu powinna znacząco podnieść temperature powrotu.

Opublikowano

Krótki obieg jest na fi 35, jedynie powrót na tym krótkim poziomym odcinku jest zredukowany do fi 28 (ta załamana rurka z lewej). Wiem że to do poprawki.

Wszystko chyba działa ok, tylko chłodny powrót wszystko burzy. Jak zawór chroni powrót to zawót jest otwart czasem tylko na 5% a wtedy przy włączonej pompie i wymieszanej wodzie na instalację idzie te 30-kilka stopni.

Jak zawór się otworzy to piec dostaje tą zimną wodę i znowu się zamyka.

A takie otwarcie zaworu to trwa przeważnie z minutę. Ciepła woda wtedy ledwo dopływa do ostatnich grzejników.

Opublikowano

Narysuj schemat instalacji z zaworem 4d. Dokąd idzie ta rurka cienka miedziana pod bojlerem?( tam jest chyba coś nie tak). Kocioł ma wyście 6/4" i taki powinien być zawór i obieg kotłowy. Instalacja jest nieprawidłowo podpięta do naczynia wyrównawczego. Dlaczego bojler jest zamknięty?

Opublikowano

Może będzie trochę jaśniej. Jak trzeba opiszę jeszcze dokładniej.

Bojler zamknięty w ramach eksperymentu. Jak jest włączony podnosi powrót o kilka stopni. Z pamięci powiem że tak o około 5st. Ale pewien nie jestem musiałbym jeszcze raz sprawdzić. 

post-61682-0-08039400-1423588211_thumb.jpg

Opublikowano

Domyśliłem się. W piecu jest palone prawie non stop ale tylko do testów. Jak nikogo nie ma to albo sterowanie ręczne albo zwiększone minimalne otwarcie na więcej niż 50%.

Opublikowano

Ta instalacja jest skopana okropnie, najważniejsze jest to że niema rury łączącej kocioł ze zbiornikiem przelewowym i to jest do poprawki w pierwszej kolejności. Obecnie przy zamkniętym zaworze 4d wrazie zagotowania wody nadmiar ciśnienia niema gdzie ujść. Podłączenie bojlera za zaworem 4d też jest nie ciekawym pomysłem gdyż uzależnia temp cwu od tego ile wynosi akurat temp za zaworem 4d.  W obecny stanie należy przerobić zasilanie bojlera i wpiąć go przed zaworem 4d montując dodatkową pompkę ładującą zasobnik dzieki czemu uzyskamy przy okazji podniesienie temperatury powrotu.

Opublikowano

Sebastian rozumiem. 

 

Jak raz zadzwoniłem do hydraulika pytając się dlaczego nie dał podłączenia do zbiornika przelewowego przy zasilaniu to powiedział że jak coś to powrotem pójdzie... Ale grzejąc piec jakoś widziałem że nie chciało tak iść :)

 

- czyli już wiem że wypada zmienić rury na takie jakie być powinny czyli 6/4" - na jakim odcinku ?

- podłączenie naczynia też będzie zmienione - jaką dać średnicę rurki ?

- co do bojlera to podobne pytanie - jaka średnica przyłącza ?

Opublikowano

Rura wychodząca z kotła do zaworu 4d 6/4'' i rura powrotna z zaworu 4d do kotła 6/4''.  Rurka do naczynia  3/4 cala lub 1 cal.  Bojler jeśli ma być ładowny pompką to wystarczy 1/2 '' , ewentualnie 3/4''

Opublikowano

Rura wychodząca z zaworu na instalację ma 35mm (ten krótki pionowy odcinek). Potem przez ścianę idzie dalej na fi28, a widoczna odnoga z prawej na 6 grzejników ma fi22.

Generalnie są 4 grupy grzejników:

 

Dla przykładu częściowo widoczne na zdjęciu:

Do bojlera rura fi22, potem fi18 do pierwszego grzejnika i od niego fi15 do drugiego grzejnika.

 

Podobne stopniowanie jest w pozostałych 3 grupach grzejników.

Ale ogólnie najmniejsza średnica rury to fi15

 

Prawidłowo ?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.