donvito Opublikowano 13 Stycznia 2014 #1 Opublikowano 13 Stycznia 2014 Witam serdecznie uczestników forum. Chciałbym przedstawić Wam schemat mojej instalacji CO (bez rozrysowanych rur ciepłej i zimnej wody). Instalacja składa się z: -kocioł dolnego spalania Hef 14Kw miarkownik ciągu -mieszacz podłogówki TECE z pompą - podłogówka na całym dole -grzejniki na górze + dwie pętle podłogówki RTL -zasobnik CWU 140L z wężownicą -pompa CO, CWU Wilo -naczynie przeponowe Reflex 8L -naczynie wzbiorcze 15L samouzupełniające się -rury od kotła miedziane 25mm -rury od podłogówki 16mm -komin 8m 14x27 cegła -ciśnienie w instalacji zimnej wody 2,0bar -instalacja ok. 200l wody całość Jak dotąd nie dorobiłem się sterowników czy termostatów na grzejnikach. Jeśli chodzi o ogrzewanie to niestety jest krótka stałopalność i węgiel typu orzech (dość drobny) spala się w 6-8h na pełnym załadunku. Miałem nadzieję na dłuższą stałopalność kotła, więc chyba przyjdzie mi w przyszłości wymienić kocioł . Drewna używam tylko do ogrzania CWU bo kocioł ma małą komorę spalania. Jeśli chodzi o CWU to nagrzanie wody do temp. ok 80C w zasobniku daje komfort użytkowania ciepłej wody przez 2 dni (oczywiście w ograniczone ilości). Problemem staje się kiedy w kotle temperatura przekroczy 80C - zawór naczynia przeponowego puszcza i w kotłowni woda (puszcza powyżej 5,5bar). Czyżby naczynie było za małe? Dużym dyskomfortem jest użytkowanie wody pod prysznicem, ponieważ po uruchomieniu pompy CWU i odczekaniu kilkunastu sekund woda ciepła pojawia się, ale nie utrzymuje się stale na jednakowym poziomie. W momencie kiedy przerwie się pobieranie wody, a następnie wznowi (pompa CWU nadal działa) efekt jest taki, że leci przez chwilę woda gorąca, potem chłodniejsza, a następnie o pożądanej temperaturze. Daje to duży dyskomfort - ciągłe wahania mimo tych samych ustawień. Czytałem że można temu zaradzić stosując baterię termostatyczną lub za zbiornikiem CWU zawór 3D termostatyczny z zaworem zwrotnym. Czytałem również, że wiele osób ma w instalacji CO zawory 3D i 4D, których u mnie nie ma, czy warto wzbogacić o nie instalację? Proszę o wypowiedzi jakie zmiany w instalacji mogą usprawnić jej działanie/poprawić jakość użytkowania. Pozdrawiam. Witek
gersik Opublikowano 13 Stycznia 2014 #2 Opublikowano 13 Stycznia 2014 Masz jedną pompę i to jest twój problem. Powinieneś na bojler mieć osobną a na CO osobną. Dodam jeszcze że naczynie zbiorcze jest nieprawidłowo podłaczone.
donvito Opublikowano 13 Stycznia 2014 Autor #3 Opublikowano 13 Stycznia 2014 Mam rozumieć, że powinna być zamontowana jeszcze jedna pompa CO do przepychania wody przez wężownicę bojlera? Ja najczęściej gdy grzeję CWU to w tym czasie nie używam pompy CO rozprowadzania wody po grzejnikach. Proszę napisać coś jeszcze na ten temat. Co to zmieni w instalacji. Przepraszam za wprowadzenie w błąd ale chyba pomyliłem jedną z rur na schemacie, która łączy się z naczyniem wzbiorczym. Schemat poprawiony: Czy teraz podłączenie naczynia wzbiorczego jest poprawne?
staran Opublikowano 13 Stycznia 2014 #4 Opublikowano 13 Stycznia 2014 Co do naczynia to najprosciej byłoby przerobić w ten sposób (ewentualnie jeśli masz dostęp to należałoby przerobić według normy) .Wode cwu grzejesz do granicznych temperatur dlatego naczynie może nie dawać rady,trzeba by zmierzyć ciśnienie wstępne w zbiorniku i obnizyć ewentualnie do wielkości cisnienia w instalacji ( u ciebie 2 bar+0,3),lub zmienić na większe.Problemy z ciepłąwodą mogą mieć kilka przyczyn ,trzeba by podać dokładny schemat podłączenia pompy cyrkulacyjnej ,czy sa zawory .gdzie i jakie oraz sposób sterowania. Spalanie to temat rzeka i nie na ten wątek.
donvito Opublikowano 13 Stycznia 2014 Autor #5 Opublikowano 13 Stycznia 2014 Proszę napisz staran co zmieni przerobienie instalacji jak sugerujesz? Czy jest także sens wpinać w instalację zawory 3D lub 4D? Co z zaworem termostatycznym 3D za bojlerem aby w kranach nie było "wrzątku" - jest sens zastosować? Ok, to spalanie odpuszczamy, a odnośnie CWU to tak wygląda układ: Co o tym sądzicie?
staran Opublikowano 14 Stycznia 2014 #6 Opublikowano 14 Stycznia 2014 Zmiana podłączenia naczynia zapewni bezpieczeństwo i możliwośc odpowietrzania,powinno być podłączone rurą 1" bez żadnych zaworów i urzadzeń na odcinku kocioł-naczynie.Sądze że grzanie cwu ponad 80C jest niebezpieczne dla instalacji ,a przede wszystkim dla domowników,mozna się poparzyc,stąd wzrost ciśnienia i puszczanie na naczyniu.Nie wiem jaką masz pow.do ogrzania i ocieplenie ,ale powinieneś dążyć do stałego palenia w kotle na temperaaturach 50-65C i wtedy ocenić komfort cieplny i tem. powrotu,na tej podstawie zdecydujesz o potrzebie zamontowania zaworów 3,4d. Przy wachaniach temp. w cyrkulacji trzeba sprawdzić czy nie ma gdzies zrobionej przetoki z zimna woda
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.