Skocz do zawartości

wintermute

Forumowicz
  • Postów

    9
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Informacje o ogrzewaniu

  • Co ogrzewam?
    Dom jednorodzinny (parter + poddasze użytkowe), 175 m2 pow. użytkowej, 20 cm styropian grafitowy na ścianach, 30 cm wełny mineralnej na skosach i suficie poddasza. Rekuperacja.
  • Instalacja
    100% ogrzewanie podłogowe, 2 strefy grzewcze (parter + piętro), bufor c.o. Nibe 100 l, zasobnik c.w.u. Joule 200 l,
  • Kocioł
    Mitsubishi Ecodan 7.5 kW (PUHZ-SW75YAA + EHSD-YM9C)

O sobie

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Wrocław

Osiągnięcia wintermute

Żółtodziób

Żółtodziób (2/14)

  • Pierwszy post
  • Miesiąc później
  • Tydzień pierwszy zaliczony
  • Oddany Unikat

Najnowsze odznaki

0

Reputacja

  1. Moje próby poprawy wykresów MelPump trwają 🙂 bez większych sukcesów jak na razie. Ale jest kolejna rzecz, którą próbuję zrozumieć: dziś w nocy pracowały sobie dwa obiegi równocześnie, przez pół godziny (od 3:30 do 4:00) pracowały bardzo stabilnie (co jest wyjątkiem w przypadku mojej instalacji), ale: T. wyjściowa obiegu głównego 32 st. C, w tym czasie obieg 1 odbiera sobie idealnie 32 st. C, natomiast obieg 2 dostaje cały czas stabilne 31 st. C. Moje zgadywanie: albo ten mój nieszczęsny mieszacz na obiegu 2 nie jest idealnie zamknięty i minimalnie miesza powrót obiegu 2, albo czujnik temperatury na zasilaniu obiegu 2 jest zamontowany / zaizolowany gorzej niż czujnik na zasilaniu obiegu 1. Pytanie 1: jak macie zamontowane czujniki na rurach od c.o.? U mnie instalator przypiął trytytkami do rur w grupach pompowych i nawet nie raczył tego zaizolować. Zaizolowałem kiedyś sam, ale mam pytanie: czy używacie pasty termoprzewodzącej do montażu czujników? Zastanawiam się w jakim stopniu poprawiłaby odczyty temperatur. I moje drugie pytanie: jaki jest najlepszy tryb pracy pomp obiegowych w przypadku podłogówki? Moje pompy obiegowe Grundfos UPM3 Auto L 25-70 są ustawione na stałe ciśnienie, krzywa 3 (najwyższa). To jest fabryczne ustawienie tych pomp, więc niekoniecznie wynika ze świadomej decyzji instalatora. Moje obiegi mają 7-8 pętli. Czy to fabryczne ustawienie pomp jest optymalne dla podłogówki? Wydaje mi się, że gdzieś widziałem opinię, że tryb ciśnienia proporcjonalnego jest lepszy dla podłogówki, stąd moje pytanie.
  2. Bufor Nibe UKV 100 - pojemność 100 l 🙂
  3. Bufor mam podłączony w układzie 4-rurowym - czy to na co zwróciłeś uwagę w swoim poście nie jest bezpośrednią konsekwencją bufora 4T i różnych prędkości przepływu na pompie hydroboxu (21 l/min) vs. obieg 2 (ok. 15 l/min)?
  4. To jest moja sytuacja na obiegu 2 (krzywa grzewcza), która, nie powiem że nie daje mi spokoju, ale - no wydaje mi się, że mogłaby wyglądać lepiej. Czas między 8:00 a 10:30 rano - pracuje tylko obieg 2, na zewnątrz +6 st. C i powoli rośnie. Delta na obiegu 2 w granicach 4-5 st., delta T main między 1,5 a 2 st., nawet przez chwilę mam 1 st. delty. Pompa hydroboxu pracuje na 5 biegu, kod 540 pokazuje 21 l/min, suma rotametrów pokazuje ok 15 l/min, no i jest bufor. A sprężarka się uparła i kręci na 30-36 Hz. Nie rozumiem tego. @nightwatch jeśli powiesz, że 20-minutowe cykle pracy to nie taktowanie to ja się zgadzam, tylko mam wrażenie że ten wykres mógłby wyglądać dużo lepiej, gdyby sprężarka była łaskawa zejść na 20 Hz (że o 16 Hz nie wspomnę). Obieg 1 na autoadaptacji uczy się od wczoraj po restarcie pompy, chyba ma prawo zachowywać się dziwnie, więc nie oczekuję od niego zbyt wiele w tej chwili. O godz. 4:40 dzieje się to o czym pisałem wcześniej - autoadaptacja obiegu 1 zagrzała wodę powyżej poziomu akceptowalnego dla obiegu 2 i ten się odłączył, obieg 1 zostaje sam. Siłownik mieszacza odłączony, 0% podmieszania. Może jak autoadaptacja nie będzie już wchodzić na tak wysokie temperatury, to obydwa obiegi będą miały szansę dłużej popracować razem. No i na samym początku grzania, od 2:20 też ciekawy obrazek - załącza się tylko obieg 2, i w tym samym momencie T zasilania obiegu 1 znacząco spada (natomiast T powrotu #1 rośnie). Rozumiem to w ten sposób, że powrót obiegu 2 wpycha wodę do powrotu obiegu 1 i następuje odwrócony przepływ w obiegu 1 i stąd ten spadek na THW6. Ale czy to normalne?
  5. @Jan01 czy Twój kumpel nie chciałby zostać też moim kumplem?... 🤣 Obydwie opcje: zarówno uruchomienie autoadaptacji na dwóch obiegach, jak i zmiana biegu pompy hydroboxu w zależności od tego czy pracuje tylko jeden obieg, czy obydwa - chyba większość właścicieli instalacji z dwoma obiegami chciałoby się dowiedzieć, jak to zrobić. I już miałem się się cieszyć, ale później uświadomiłem sobie, że mój Ecodan z FTC5 z 2019 r. i tak może tego nie uciągnąć. 😐 Tak czy inaczej - pokazałeś, że da się to zrobić, więc na pewno znajdą się osoby, które będą drążyć temat.
  6. Dzięki, to jest dość istotna informacja, bo to by znaczyło, że (zakładając że mój Ecodan powinien mieć możliwość zachowywać się podobnie), nie muszę się skupiać na zbiciu delty main poniżej 2,0 st., tylko powinenem szukać gdzie indziej. Zawór mieszający jest tylko w grupie pompowej obiegu 2, od początku instalacji. Mój był pomysł dołożenia siłownika. Uzasadnienie: bez siłownika: sytuacja (pożądana) kiedy dwa obiegi pracują równolegle, obieg #1 na autoadaptacji, obieg #2 na krzywej. Autoadaptacja pozwala na T wyjściową #1 wyższą niż T docelowa #2 plus "histereza". I wtedy pompa odcina obieg #2 i dalej już obieg #1 pracuje sam aż będzie pompa stop i T na wymienniku spadnie do poziomu akceptowanego przez obieg #2. Z siłownikiem: w tej samej sytuacji siłownik otwiera podmieszanie na obiegu #2 i obieg #2 ma możliwość popracować dłużej. (Teraz sam sobie dopowiadam: ale podmieszanie i tak powoduje zmniejszenie odbioru ciepła na obiegu #2 i i tak dochodzi do pompa stop tylko trochę później.) Natomiast wydaje mi się, że kiedy pracuje tylko obieg #2 (krzywa) to opóźnienie siłownika (150 s od pełnego zamknięcia do pełnego otwarcia) tylko zwiększa rozchwianie układu. Chyba jednak go odłączę i ustawię mieszacz na 100% zasilania (podmieszanie zamknięte). SW2-6 (Bufor) mam w pozycji ON. Inna sprawa, że z tego co wyczytałem, mój FTC5 nie wspiera czujnika temperatury w buforze (THW10 bodajże?), a ponoć czujnik w buforze też ma wpływ na pracę pompy. Jeszcze ciekawostka: który czujnik odpowiada za T skraplania na wykresie w MelPump? bo mam cały czas 0 st. C... No właśnie to jest największe wyzwanie, bo sytuacja zmienia się diametralnie w zależności od tego, czy załączy się tylko jeden z obiegów, czy też dwa równocześnie... Więc albo optymalizowanie pod jeden pracujący obieg, a jak się załączą obydwa, to po prostu pompa wejdzie na wyższe obroty, albo próba wymuszenia równoległej pracy (harmonogram, stycznik, itp.) Zgadzam się. Z jednym małym ale 🙂 - ale jeśli Patrol znalazł taką konfigurację swojej instalacji, przy której pompa nie taktuje tylko kręci powolutku, to faktycznie pozostaje kwestia tego czy bardziej szkodliwa jest długotrwała praca na niskich obrotach (plus być może niższe COP) czy taktowanie. Raczej nie wymyślimy jednoznacznej odpowiedzi.
  7. To nie do końca tak. Ja rozumiem, że każda pompa się wyłącza, nie ma pomp które pracują bez przerwy i w nieskończoność. Ale chyba większość użytkowników pomp ciepła zgadza się co do tego, że taktowanie nie jest dobre dla pompy. Nie twierdzę, że to wada produktu. Ale jeśli to efekt nieprawidłowej konfiguracji, to chciałbym spróbować go uniknąć. Nie jestem na 100% przekonany, że moc mojej pompy jest ok, być może pompa o "rozmiar" lub dwa mniejsza radziłaby sobie lepiej - ale cóż, projektant policzył, dobrał, ja jako inwestor zaakceptowałem, wykonawca wykonał, i mam co chciałem. (Zaraz ktoś napisze: "zobaczysz, przyjdzie -15 st. C i twoja pompa będzie w sam raz". 🙂 ) Więc testuję sobie różne korekty ustawień w poszukiwaniu lepszej pracy pompy. Niektóre rzeczy wydają się dziwne u mnie - jak np. to że odkąd używam MelPump (od stycznia 2025) - nie widziałem na moich wykresach częstotliwości 16 Hz. Pompka na 5 biegu, 21 l/min, załączy się tylko obieg 2 na krzywej grzewczej, na zewnątrz +10 st. C, a na obiegu wewn. najniższa delta to 2 st., może nawet chwilowo 1,5 st. a sprężarka uparcie na 26 Hz, niżej nie chce zejść, parę razy może mignęło na chwilę 20 Hz. Jak rozumiem, delta na obiegu wewn. ma bezpośrednie przełożenie na częstotliwość pracy sprężarki (pamiętam też o progach T zewn. ale tu mówimy o T zewn. w okolicach +10 st. C), więc jeśli chcę namówić sprężarkę do pracy poniżej 26 Hz, powinienem próbować zmniejszyć deltę obiegu wewn. Przepływem na hydroboxie już delty nie zmniejszę, więc pozostałoby chyba zmniejszenie odbioru ciepła na obiegu 2. @Patrol - przy jakiej delcie Twoja pompa schodzi na 16 Hz?
  8. Potestuję zmniejszenie biegu pompki w hydroboxie najpierw o 1 (na 4 bieg) - wtedy kod 540 pokazuje przepływ 19 l/min. Jedyne co mnie zastanawia, to to, że gdy pracuje tylko jeden z obiegów, to pompa przy delcie na obiegu wewn. ok. 2-2,5 st. C schodzi minimalnie na 26 Hz (chwilowo, a najczęściej jest to 30-36 Hz). Dzieje się tak przy temp. na zewn. nawet w okolicach 10-15 st. C. Nawet jeśli czasem delta na obiegu wewn. spadnie do 1,5 st., pompa nie chodzi poniżej 26 Hz. A te 26-36 Hz to za dużo jak dla jednego obiegu. Widziałem że pisałeś/pokazywałeś kiedyś, że pompa pyrka sobie na 16 Hz - wow, to moje marzenie. Boję się, że jak zmniejszę bieg pompki w hydroboxie, to zwiększę deltę na obiegu wewn. i wymuszę większą częstotliwość sprężarki -> zwiększę taktowanie. Czy źle myślę?
  9. Witam, To mój pierwszy post na forum. Moja pompa ciepła to Ecodan 7.5 kW (PUHZ-SW75YAA + EHSD-YM9C) wyprodukowana w 2019 r. (FTC5), uruchomiona w czerwcu 2020 r. Instalacja to dwie strefy grzewcze (parter i poddasze użytkowe) i CWU 200l. Instalacja c.o. to 100% ogrzewanie podłogowe, na instalacji c.o. bufor Nibe UKV 100, pompy obiegowe Grundfos UMP3 Auto L 25-70 pracujące na ustawieniach fabrycznych (ciśnienie stałe, krzywa 3). W skrócie historia: instalator zamontował, pokonfigurował i uruchomił. Bez termostatu pokojowego i modułu wifi, uznałem wtedy, że na krzywych grzewczych da radę. I tak pompa działała przez 4 lata, na początku korygowałem krzywe grzewcze trochę, w domu ciepło, ok. 24 st. C, bo część domowników lubi ciepło. Jest fotowoltaika 9,7 kWp na starych zasadach (net metering), to zużycia energii elektrycznej za bardzo się nie kontrolowałem. Rok temu trafiłem na ten wątek forum i zacząłem sprawdzać ustawienia swojej pompy – na początek kody 002 i 003 – wyszło oczywiście taktowanie. Rozmowa z instalatorem, polecił dokupienie sterownika pokojowego i ustawienie autoadaptacji. Kupiłem ostatecznie dwa sterowniki pokojowe i moduł wifi. Skoro moduł wifi, to aplikacja MelPump. No i się zaczęło. Nie będę nawet wklejał wykresów, bo nie ma sensu. Obecnie obieg 1 pracuje na autoadaptacji (daje radę), obieg 2 na krzywej grzewczej (taktowanie, masakra). Ogrzewanie parteru (obieg 1) to 9 pętli podłogówki (ale 2 z nich to garaż, nie ogrzewam, rotametry zakręcone), suma przepływu pozostałych 7 rotametrów to ok 14 l/min. Ogrzewanie poddasza to 7 pętli, suma przepływu to ok. 11 l/min. Pompa w hydroboksie ustawiona na bieg 5 (21 l/min). Delty na obydwu obiegach przy tych przepływach to ok. 4-6 st. C W międzyczasie w zeszłym roku dołożyłem siłownik na zawór mieszający obiegu 2. Nie wiem czy ma to sens przy obydwu obiegach niskotemperaturowych, testowałem pracę z włączonym siłownikiem i z odłączonym – mam wrażenie że opcja z siłownikiem trochę poprawia pacę obiegu 2 (krzywa) kiedy obieg 1 (autoadaptacja) również pracuje – autoadaptacja zadaje coraz wyższą temp na obieg 1, a obieg 2 umie ją sobie obniżyć mieszaczem i nie odcina od razu pompy obiegu 2. Natomiast mam wrażenie, że przy samodzielnej pracy obiegu 2 siłownik mieszacza zwiększa „rozchwianie” układu. I teraz moje zasadnicze pytanie: jeśli obydwa obiegi pracują równocześnie, to jeszcze jest szansa na w miarę sensowną pracę pompy, ale przez większość czasu grzania załączony jest tylko albo pierwszy, albo drugi obieg - obydwa obiegi mają swoje sterowniki pokojowe, z reguły uruchamiają się niezależnie, w różnym czasie. Wiem, że jak temperatury na zewnątrz spadną, to sytuacja się poprawi, ale jest w miarę oczywiste, że moc pompy była dobrana dla całkowitego zapotrzebowania na ciepło, więc jeśli pracuje tylko jeden obieg, to pompa jest dwukrotnie „przewymiarowana” – jak sobie radzicie z takim problemem? Teoretycznie można zainwestować w stycznik który będzie uruchamiał pompę obiegu 2 razem ze startem obiegu 1. Można też chyba ustawić harmonogram na obydwa obiegi i próbować wymusić start o tej samej porze. Można w końcu przenieść obydwa sterowniki pokojowe w jedno miejsce i liczyć że przy takiej samej zadanej temperaturze obydwa obiegi będą startować w zbliżonym czasie (w zasadzie to logika taka sama jak przy styczniku). Można też odpuścić sobie sprawdzanie MelPump i wrócić do tego gdy temperatury na zewnątrz spadną w okolice zera.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.