Skocz do zawartości

djmaly

Forumowicz
  • Postów

    21
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Osiągnięcia djmaly

Ciekawy

Ciekawy (3/14)

  • Oddany Unikat
  • Od roku na pokładzie
  • Reacting Well Unikat
  • Miesiąc później
  • Współtwórca

Najnowsze odznaki

0

Reputacja

  1. U mnie w zbiorniku miejsce na czujnik wody CWU znajduje sie ponizej polowy zbiornika, domyslam sie ze to tez ma znaczenie iz szybciej odbiera naplywajaca zimna wode. Co do izolacji termicznej to zbiornik posiada pianke okolo 3cm. Zmienilem temp wody w CWU na 50 stopni, bede obserwowal jak to teraz bedzie dzialalo. Dodatkowo przelaczylem na sterowanie histereza. Co do cyrkulacji tez jest aktywna. Ustawiona na harmonogrami w godzinach porannych i wieczornych ci 30 min na 2min oraz po wejsciu do lazienek i wlaczeniu oswietlenia. Wylaczylem cyrkulacje i zobacze efekty. Dziekuje panowie za podpowiedzi z waszego doświadczenia na pewno wyciagne wiele i bede testował.
  2. Dziękuję sambor, w takim razie instalację grzania CWU mam poprawną, zaworu zwrotnego nie będę dostawiał jak nie ma większego znaczenia i sensu co wynika z twojej odpowiedzi. Co do samego sterowania grzaniem CWU. Obecnie w okresie letnim mam ustawiony harmonogram codzienny jak pisałem w pierwszym poście. Zredukowałem moc kotła do jakiś 4,5kW i daje mi to około 5 worków 15Kg na miesiąc grzania CWU. Do takich ostawień doszedłem drogą prób aby zredukować (oszczędzić) na pellecie. Nawet jak temperatura z czujnika w CWU pokazywała 25 stopni, wody ciepłej starczało. Wcześniej przez zimę CWU grzane było za pomocą histerezy 10 stopniowej, grzejąc do 60 stopni. Piec odpalał się często i cały zasobnik (około 5 worków) na początku okresu tylko grzania CWU starczał na 2 tygodnie. Moc kotła była ustawiona domyślnie na 7,5kW. Czy można coś zrobić aby przyśpieszyć ogrzewanie CWU jak przejdę na tryb zimowy? W zimę będę musiał wyłączyć harmonogram aby móc ogrzewać CO. Zacząłem myśleć czy aby powrotu z wężownicy CWU dać za zawór zabezpieczający powrót, wówczas do wężownicy trafiała by woda o temperaturze min 55 stopni co mogło by przyśpieszyć ogrzewanie wody. Czy nie ma to większego sensu? Obecnie przy tej konfiguracji różnica w temperaturze wody w kotle a w zasobniku CWU podczas grzania wynosi około 5 stopni. Na mocy 7,5kW było to 10-12 stopni.
  3. Dla jasności, poniżej schemat jak jest podłączony zasobnik CWU do kotła. Powinien być jakiś zawór zwrotny na zasilaniu lub powrocie z wężownicy CWU?
  4. Witam, Jaki sposób podłączenia zasobnika CWU do instalacji z piecem podajnikowym na pellet jest najbardziej efektowne i najbardziej ekonomiczne? Zasobnik CWU, który obecnie posiadam to 140L Elektromet Venus. Wężownica podłączona jest, zasilanie poprzez zawór przełączający, a powrót przed zaworem zabezpieczającym kocioł przed niską temperaturą powrotu. Podłączenie zgodnie z instrukcją, która zaleca aby tak podłączyć CWU do 200L. Pytanie zrodziło się, ponieważ odnoszę wrażenie, że jak grzeje obecnie na harmonogramie zasobnik 6-8 oraz 18:30-20:30, to prawie 2h trwa jego grzanie z temp 35-40 do 60. Jak grzanie ustawie na histerezie (max jaką mogę ustawić dla CWU to 10 stopni), piec uruchamia mi się dosyć często. Czy podłączenie powrotu za zaworem ochronnym kocioł poprawił by szybkość nagrzewania CWU? Na wężownice dostawała by się od razu woda o temperaturze 55-60 stopni. Obecnie woda w wężownicy nagrzewana jest o kilka stopni więcej niż woda w CWU i podbijana powoli proporcjonalnie do temperatury wody w CWU.
  5. Witam Zawór temperaturowy zabezpieczający powrót kotła: ESBE VTC312 55 Stopni Afriso ATV 335 55 Stopni Wiem jak działa jeden i drugi ale czy jest jakieś uzasadnienie zastosowanie ESBE lub Afriso lub nie ma żadnego i można stosować zamiennie? Zawór Afriso było by chyba lepiej zastosować 45 stopni ponieważ przy 55 stopniach otwiera on się w 100%.
  6. 1-2 rozpalenia to fajny wynik jak przy buforze 500L i obwodach mieszanych. Mówisz o warunkach pogodowych jakie teraz są co do ilości rozpaleń? Z drugiej strony to faktycznie nie ma sensu grzać wysoko bufora piecem pelletowym, jeśli jest 100% podłogówki. Po pierwsze im wyższa temperatura tym wyższe spalanie co wiąże się z długim czasem nagrzewania jak wspomniał sambor. A 60-65C to i tak spora temperatura w buforze jak ma być wykorzystana tylko w podłodze przez mieszacz. Pogodowo sterujesz ładowanie bufora ale tylko temperaturą z jego dołu do jakiego poziomu ma być dogrzany a górny parametr sztywno tak jak zadany na kotle? Skoro czujnik jest w 1/3 wysokości od góry to i tak nie ma znaczenia do pomiaru temperatury bo i tak więcej nie pójdzie na niego jak 60C. Minimum górnego czujnika 38C na uruchomienie pieca do ładowania to spowodowane jest wbudowanym CWU czy grzejnikami? Przy podłogówce myślałem aby zejść do poziomu 33-35C? W kotle wbudowana jest pompa Grundfosa UPM3 25-70 więc będzie można jakieś przyzwoite wyniki otrzymać temperatury na powrocie. W takim razie chyba nie będę kombinował i szukała na siłę większego bufora, kupie golasa 500L dobrze ocieplę i wszystkie połączenia też i myślę, że przy moim zapotrzebowaniu energetycznemu będę zadowolony z wyników, ale i tak wszystko wyjdzie w praniu.
  7. PioBin jak wygląda u ciebie ilość rozpaleń na dobę tak średnio? Do ilu minimalnie wychładzasz bufor? Jak długo go ładuje piec? PioBin, "prace ciągłą pieca bez bufora" masz na myśli że piec działa 24h? Moc kotła raczej jest aż nadto jakie mam zapotrzebowanie, dlatego na pewno będzie modulował i działał z mniejszą mocą ale czy to przyniesie jakieś korzyści w mniejszym spalaniu lub czasie działania ewentualnie ilość rozpaleń niż mieć bufor 500L? Sambor, piszesz "R3 nie pozwala na zejście z temp na kotle poniżej 40C", czyli sterownik pilnuje temp na kotle nawet jak on nie pracuje, jak spadnie temp poniżej 40C ewentualnie histereza to sterownik utrzymuje temperaturę kotła z wody w buforze? Sambor "Kocioł, bufor i instalacja pracują na krzywej pogodowej" czyli jeden regulator reguluje temperatura kocioł bufor a drugi bufor instalacja? Ja mam w planie pogodowo sterować bufor instalacja, a kocioł bufor na sztywno ustawionej temperaturze. Producent zaleca zastosowanie zaworu zabezpieczającego 55C wiec i tak trzeba grzać wyżej więc w okolicach 60-65 jak będzie kocioł ustawiony to chyba będzie optymalnie i jakiś kompromis z tego będzie.
  8. Wiem, że nigdy nie odda dlatego podałem że to są czysto teoretyczne obliczenia. Sambor, gdzieś w postach doczytałem że masz 800L i piec z palnikiem 24kW? Wiec jak masz to zrobione, podłączone, sterowane, że uzyskujesz takie wyniki jak czytałem w postach? Jak ocieplony bufor? Czy grzanie do 65 wystarczy spokojnie lub czy to taka wartość optymalna?
  9. Kiedyś jak robiłem obliczenia w cieplowlasciwie.pl to wyszło, że potrzebował bym bufora coś koło 1500L aby raz go ładować elektrycznie i starczał na 24h. Czyli kompromisem będzie 500L. Myślę, że to na ile starczy to będzie zależało do jakiej temperatury będzie ładowany. Chce kupić goły zbiornik i dać minimum 15cm ale i zmieszczę też 20cm ocieplenia. Wiadomo, że podłogówka sama w sobie jest buforem, więc raz zagrzana utrzyma trochę temperaturę w pomieszczeniu ale ważne aby bufor tracił jak naj mniej energii postojowej. Jest w dobrej cenie 740L i dlatego takie pytanie o większy bufor. Ale w podobnej cenie jest nowy 500L. Przeliczając jak piec odda 10kW mocy to 500L zagrzeje z 30 do 70 w 2h a 800L koło już w prawie 4h. To są obliczenia czysto teoretyczne w praktyce na pewno wyjdzie inaczej. Piec na mocy maksymalnej spala około 2,2kg pelletu.
  10. Witam, Czy bufor 800L do pieca 10kW nie będzie za duży? Czy może na starcie 500L ewentualnie w przyszłości rozbudowa o kolejne 500L jak będzie za mało?
  11. Teraz pytanie czy jak mowi 10 cm to ogolnie zbiornik jest wiekszy o 10cm czyli ocieplenie 5cm? Moze lepiej kupić goly zbiornik i go ocieplic? Welna?
  12. Dzięki PioBin za nakierowanie. Piec raczej nie ma obsługi ładowania bufora: – pierwszy obieg CWU, sterowanie zaworem przełączeniowym lub pompą ładująca, – drugi obieg CO, sterowanie pompą i termostatem otoczenia, – trzeci obieg CO, sterowanie zaworem mieszającym, pompą i termostatem pokojowym, – współpraca z czujnikiem pogodowym (kocioł steruje zaworem mieszającym w oparciu o krzywe grzewcze), – współpraca z zaworem cztero-drogowym. Co do bufora to wystarczy standardowy z fabrycznym ociepleniem np 10cm? Odnośnie sterowania to zamierzam wykonać sterowniki samodzielnie ewentualnie nie wiem czy zdążę zrobić sterownik do ładowania bufora i zakupie chyba gotowy. Reszta z biegiem czasu będzie robiona samodzielnie.
  13. Wykonałem poglądowy schemat instalacji z buforem. Na załączonej grafice naniosłem dodatkowo opcjonalne/przykładowe sterowanie ładowanie bufora oraz rozładowania go. Na schemacie brakuje naczynia przeponowego. Piec jest wyposażony w naczynie przeponowe z grupą bezpieczeństwa 6L oraz pompę kotłową. Wyszedłem z tego założenia, że za sterowanie bufora stał by przykładowo sterownik UMS-4AP, który odpowiednio skonfigurowany dawał by sygnał do kotła aby go uruchomić i ładować bufor do zadanej temperatury i po osiągnięciu progu piec został wyłączony. Za sterowaniem rozładowania bufora byłby odpowiedzialny przykładowo sterownik UMS-4PS, który sterowałby zaworem 3D mieszającym zgodnie z krzywą grzewczą na podstawie temperatury zewnętrznej i mierzył temperaturę wody na wyjściu zaworu oraz pompą obiegową. Dodatkowo dałem sterowanie pętlami za pomocą siłowników i termostatów pokojowych lub prostsza wersja, wyregulowanie odpowiednio przepływów na rotametrach i po jednym termostacie na kondygnacje, które uruchamiały by pracę sterownika UMS-4PS. Tylko widzę w tym rozwiązaniu jeden mankament. Mianowicie Sterownik UMS-4PS posiada wejście, które można wykorzystać do wyłączenia CO. Ale wyłączeniu podlega tylko zawór 3D, który jest zamykany a pompa działa nadal. I pytanie czy takie działanie nie będzie prowadziło do szybszego wychłodzenia pomieszczenia jeśli woda będzie krążyć w układzie jeśli nie będzie siłowników czyli przepływ w całym układzie lub jak siłowniki będą to tylko w obwodach gdzie są drabinki łazienkowe? Pytania są trzy: 1. Jakie naczynie przeponowe dobrać do CO? Wiem, że będzie to uzależnione od wielkości bufora. 2. Jakie naczynie przeponowe dobrać do CWU, jeśli zbiornik będzie miał pojemności 140L? 3. Jaka wielkość bufora będzie odpowiednia? Gdzieś na forum znalazłem info, że przelicznik do mocy kotła to 30L na 1kW.
  14. Już teraz co nie co rozumiem. Mam zamiar sterować zaworem mieszającym za pomocą sterownika pogodowego. Rozumiem doskonale, że najlepsze warunki pieca to praca z jego nominalną mocą, w tym wypadku chyba najlepiej sprawdził by się bufor/akumulator ciepła. Ale z opisu gmaj22 wyciągam wniosek, że piec ma pracować cały czas ponieważ pompa ma mieszać bez przerwy wodę. W takim wypadku jak piec ma wiedzieć kiedy się uruchomić a kiedy wygasić? Przygotowałem najprostszy schemat, który pomoże mi zobrazować jak to prawidłowo wszystko spiąć. Proszę o rady czy coś jest źle i co poprawić. W oparciu o ten schemat będę chciał zbudować maszynownie i sterowanie tego. Zacznę od tego co jest dla mnie oczywiste. Piec ma moc nominalną 10kW, potrafi modulować 3-10kW. Piecem można sterować zewnętrznym sterownikiem, który będzie go uruchamiał i wyłączał na podstawie temperatury w zadanym pomieszczeniu. Do pieca można podłączyć czujnik pogodowy, na podstawie, którego można ustawiać krzywą grzewczą, a piec będzie sterował wówczas zaworem mieszającym i pompą obiegową. Wiadomo, że jak w pomieszczeniu gdzie będzie termostat wł/wył piec to na jego podstawie będzie działał piec. Proszę o jakieś podpowiedzi jak to dobrze spiąć i kontrolować, aby ograniczyć spalanie pelletu oraz ilość rozpaleń pieca.
  15. Odpowiem sobie sam co do obiegów czy jeden czy dwa (dwie kondygnacje) tego samego medium grzewczego. To jest moje myślenie, proszę o sprostowanie jeśli się mylę. Weźmy pod uwagę najprostsze sterowanie poszczególnymi pętlami/pomieszczeniami czyli za pomocą rotametrów. Przykład z jednym mieszaczem i pompą i dwoma termostatami sterującymi temperaturami na parterze i piętrze czyli jeden obieg. W takim przypadku wydaje mi się że będzie dochodziło do przegrzewania kondygnacji, ponieważ jak piętro będzie potrzebowało jeszcze ciepła to i tak ono nadal będzie szło na parter mimo że termostat zasygnalizuje wyłączenie kotła ale górny termostat jeszcze nie. Z jednym termostatem będzie dochodziło chyba do niedogrzania pomieszczenia bo jak termostat będzie na parterze i zostanie wyłączony a piętro może potrzebować jeszcze trochę ciepła to go nie dostanie. W tym przypadku wydaje mi się, że sprawdzi się sterowanie tylko z siłownikami na wszystkich pętlach, które odetną całkowicie dopływ wody jeśli dane pomieszczenie zostanie już zagrzane. Co do najprostszego sterowanie pętlami/pomieszczeniami za pomocą rotametrów to w przypadku dwóch niezależnych obiegów czyli dwa mieszacze i dwie pompy dana kondygnacja jak potrzebuje ciepło to tylko je dostanie. Stosując siłowniki na pętlach możemy doprowadzić układy do bardziej sterowalnych lub prościej sterowalnych. Czyli chyba więcej zalet jest za osobnymi obiegami dla poszczególnych kondygnacji. Proszę o sprostowanie czy tak to wygląda i tak to ma działać czy są ku temu inne zalety itp. To są tylko moje przemyślenia. Dochodzi też kwestia w którym przypadku piec mógłby się uruchamiać rzadziej?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.