Witam.
Jako nowy członek tego forum jak do tej pory tylko przegładałem zawartość i szukałem różnych rozwiązań. Muszę przyznać że ilość informacji jaka się tutaj znajduje jest bez precedensu (i to wszystko za darmo). Ale takie było założenie tego forum. Tak się składa że ostatnio musiałem wymienić mój stary wysłużony kociołek na nowy. Zakupiłem Defro Optima Komfort 10KW. Kociołek ten fabrycznie przystosowany jest do instalacji nadmuchu. Moja istalacja jest tylko w połowie nowa (miedź), a w połowie stalowa. Kiedy robiłem remont kuchni i łazienki pozmieniałem i instalacje (nie tylko C.O.) Ale do rzeczy. teraz zamierzam resztę tej instalacji przerobić na miedź. Pozostały 3 grzejniki oraz pion i osprzęt kotła. Wcześniej miałem inst. klasyczną wspomaganą pompą (w gałązce z zaworem różnicowym). Powierzchnia do ogrzania połowy bliźniaka około 86 m2. Przy braku prądu chodzi dobrze na grawitacji( Cu 28 i 22 na gałązki) po około 30-40 min grzejniki są gorące. temp. na kotle 65-70. Grzejniki żeliwne (choć powoli je wymienię) Wiem że te średnice są duże, ale zakładałem 8 lat temu i miedź nie była taka droga, a wydawało mi się wtedy że dobrze jest zachować średnicę odpowiadające w przybliżeniu rurom stalowym. Proszę o wyrozumiałość ja jestem tylko samoukiem i aby nie zniszczyć mat. i tak drogiego najpierw szukam gdzie się da informacji z danej dziedziny. Do układu dołączony jest bojler Galmeda 80l. z wężownicą do C.O. Bojler jest wpięty bezpośrednio do centralnego. Paliłem z przerwami na noc (rano znowu rozpalanie) i musiałem pilnować (manualnie zaworami na wężownicy) by C.O. nie wychładzało mi C.W.U kiedy w kotle spadała temp. Teraz do nowego kotła zakupiłem ST81zPID + WPA117 oraz zawór 4D Womix 1" (bez siłownika i sterownika bo to dokupię nieco później) W instrukcji Kotła Defro podany jest sugerowany klasyczny schemat połączenia grzejniki i C.W.U (rys 11). Moja zmiana w tym schemacie to gałazka C.W.U zasilanie węzownicy bedzie pompowe bez zaworu różnicowego bo nie mam możliwośći pełnego przerobienia, gdyż bojler mam w łazience a nie będę teraz rozbijał kafelek. do zasilania i powrotu wężownicy dostanę się poprzez scianę pokoju. Miałem jeszcze inny pomysł. zamiast takiej przeróbki do istniejącego układu zasil. wężownicy wpiąć elektrozawór (normalnie zamknięty, a z ST81 poprowadzić czujnik temp. i zasilanie jak na pompę .Sterownik włączał by elektrozawór traktująć go jak pompę aż do uzyskania zadanej temp. takie rozwiazanie było by mniej pracochłonne lecz po namyśle odrzuciłem ten pomysł bo temp C.W.U. jest uzależniona od temp. C.O. Docelowo na zaworze 4D ma tyć siłownik i sterownik też z Techu oraz sterownik pokojowy. Zaznaczam że na grzejnikach posiadam normalne zawory. Instalacja typu otwartego. Rura wzbiorcza jest ocieplona w części strychowej. Chociaż to nie jest potrzebne bowiem nie dawno robiono mi przekładkę dachu, a ja docieplałem go wełną mineralna i na strychu jest w zimie około 15-17 stopni. Moje pytanie jest następujące:
1) Jak praktycznie wykonać (na jakiej wysokości) obwód kotłowy zaworu 4D. by chodziło to też na grawitacji. Tzn. zawór ma być umiejscowiony przy wylocie wody gorącej z kotła, czy raczej skłaniać się do wykonania syfonu cieplnego? Wtedy muszę zawór dać niżej. Lecz w tym wypadku nie da się zachować odległości 0.8 - 1m między rurą powrotną do kotła, a rurą powrotną z C.O. do zaworu? Prosił bym bardzo o rozwianie moich wątpiwości natury technicznej gdyż nie jestem instalatorem, a po za tym wolę wykonywać prawie wszystko w swoim domu sam (w granicach rozsądku oczywiście bowiem są pewnę rzeczy których sam bym nie zrobił np. ze względu na brak uprawnień).
2) Oczywiście zastosowanie zaworu 4D wymusza jeszcze jedną rurę w układzie, a właściwie jej rozdział (chodzi o rure bezpieczeństwa i naczynie wzbiorcze. Poprzednio układ byl mniej skomplikowany i na rurze wzbiorczej był układ pompowy z zaworem różnicowym. teraz oczywiście rura musi być jako singiel aż do naczynia wzbiorczego. Ja wiem że średnica Cu 28 lub 1" do 40KW dla takiej rury to wynik przepisów i norm, ale powiedzcie mi po co tak gruba rura prowadzona jest do naczynia wzbiorczego skoro krućce na naczyniu są 3/4" .Przegladałem katalogi w 3 sklepach hurtowych i baniaki od 10- 60l jak jeden mąż posiadają wejścia 3/4"?
Bardzo dziekuję za ewentualne praktyczne porady. Pozdrawiam. Z poważaniem R.
OPTIMA-KOMFORT nowa linia.pdfOPTIMA-KOMFORT nowa linia.pdf