Skocz do zawartości

PawelU

Forumowicz
  • Postów

    15
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

O PawelU

  • Urodziny 06.06.1981

O sobie

  • Płeć
    Mężczyzna

Osiągnięcia PawelU

Ciekawy

Ciekawy (3/14)

  • Pierwszy post
  • Współtwórca
  • Tydzień pierwszy zaliczony
  • Miesiąc później
  • Od roku na pokładzie

Najnowsze odznaki

0

Reputacja

  1. Dzień dobry, witam wszystkich po długiej przerwie. W między czasie poczytałem pogadałem, popisałem tu i tam. Poza tym wybudowaliśmy „dom w lukrecji (G)” ok130m2 podłóg głównie grzejniki i trochę podłogówki (głównie jako wsparcie dla grzejników) i może będę dogrzewał garaż ok. 25m2 (ok.7oC). W najbliższych dniach kupię DEFRO KOMFORT EKO 20KW LUX (podobno Defro robi dobrej jakości kotły). Przygotowałem uproszczony schemat instalacji (zwyczajny, w małym domu niema co kombinować) 8 grzejników aluminiowych (na rysunku 4) i 4-5 pętli podłogówki. Z kotła króćce mają po 1 ½ cala, jaki zawór 4d, 1 ¼ cala będzie O.K.? Zastanawiam się czy jest sens instalacji siłownika i modułu ST-61 sterującego zaworem 4d w tak małym domu? Pompa podłogowa włącza się, gdy spadnie zadana temperatura o 2oC na czujniku (myślę by umieścić go w mosiężnej kapilarze w podłodze z ogrzewaniem podłogowym w holu, by w razie uszkodzenia czujnika móc go wymienić na nowy, kotłownia graniczy z holem) kocioł nie przechodzi w tryb pracy z podtrzymania (potwierdzone przez serwis DEFRO). Należałoby wstawić zawór zwrotny na powrocie z kaloryferów, ale dają duże opory i czy w razie awarii nie będzie problemu? Przy okazji podłogówka będzie z rurek fi16mm PEX/AL/PEX, jakie mogą być nierówności, chudy beton w salonie mam ze spadkiem 2cm może 3cm na 4metrach, czy trzeba to równać? Czy nie przejmować się i wylać jastrych cementowy w najgrubszym miejscu 8cm w najcieńszym 5-6cm? Jeżeli można to ulepszyć to piszcie. Pozdrawiam i dziękuję. Paweł
  2. Dzień dobry. Sam sobie odpowiedziałem na to pytanie. Nie wiem jak by się sprawdziły rury miękkie miedziane 15x1 bez żadnych otulin, ale wiem, że kosztowałyby dużo za dużo. Rury Cuprotherm CTX są dobre, ale drogie. Nie mam nieograniczonego budżetu, więc wybieram PEX/AL./PEX i też będę zadowolony. Pozdrawiam
  3. Dzień dobry, Czytam to forum i nie mogę znaleźć dokładnych informacji na temat miedzianych rurek do podłogówki. Chodzi mi o to, czy mogą to być rury miękkie miedziane np.15x1 bez żadnych otulin, czy jednak tańsze Cuprotherm CTX np.16x2 (warstwa otuliny 1,65mm i ścianka rury miedzianej 0,35 mm od wewnątrz)? A może jest mowa na forum o jeszcze innych rurkach? Pozdrawiam
  4. Puenta jest taka, że przy niedużych domach jednorodzinnych z kotłem wyposażonym w podajnik nie ma co kombinować. Rozwiązania proste i typowe są najlepsze. Dziękuję i pozdrawiam. P.S. W schemacie z 08 lipca 2011 - 12:15 moim zdaniem, jeżeli na powrocie c.w.u. i grzejników da się zawór trójdrożny ESBE seria VTC300 to c.w.u. będzie podgrzewane do temperatury jaka jest na wyjściu z kotła i nie będzie potrzeba zaworu do podgrzania wody powrotnej do kotła, oczywiście w tej sytuacji nie będzie można dopuścić do zbytniego ochłodzenia c.w.u. bo temperatura powrotna będzie niska. Choć uważam, że można tak zaprojektować instalację by to chodziło jak trzeba to generalnie i tak rezygnuję z tego rozwiązania na rzecz zaworu trójdrożnego z siłownikiem na zasileniu jak tu: http://www.ib-forum.net/archive/index.php/thread-81.html
  5. Bardzo podoba mi się ta odpowiedz. Czytam to i owo, choć przede wszystkim to forum. Przygotowałem w sumie trzy koncepcje, tą umieściłem na forum, bo wydała mi się ciekawa. Niestety okazało się, że to nie jest to, co być powinno.
  6. Zawór zwrotny na powrocie z bojlera jest bo zawór 3d ESBE przełącza się stopniowo (jest ?stan przejściowy?) jeśli byłby zawór z siłownikiem to byłoby AB-A lub AB-B i na pewno nie trzeba by było żadnego zaworu zwrotnego.
  7. Wieczorem pogłówkowałem by to jeszcze uprościć i zamiast pompy na zasileniu grzejników dałem zawór 3d rozdzielający na powrocie bojler a grzejników. W ten sposób c.w.u. zawsze będzie ciepłe i przy okazji nie będzie trzeba systemu antyoparzeniowego, bo zanim woda się ?przegrzeje? to zawór przełączy na grzejniki. Będzie działać? Czy oba zawory 3d mogą to być ESBE seria VTC300? Nie mam jeszcze pewności czy zawory zwrotne są w odpowiednich miejscach i czy nie jest ich za dużo? Pozdrawiam i dziękuję.
  8. Fajny pomysł, z ciekawości się spytam. Jakiej mocy jest wężownica, jaka temperatura w buforze i czy daje to komfortową i dość stabilną temperaturę c.w.u.? Pozdrawiam
  9. Fakt wyrwałem się z tą grawitacją. Czyli z tego co rozumiem to bufor do małego domu bez dokładnych wyliczeń, może nie przynieść oczekiwanych oszczędności. Wężownicę schładzającą teraz chyba dobrze podłączyłem pompę c.o. dałem na powrocie bo to bezpieczniejsze miejsce. Pobawiłem się i dodałem zawód 3d do podgrzania wody na powrocie do kotła. Sama pompa c.o. grzeje tylko c.w.u. W tym schemacie myślę że termostat pokojowy będzie włączał kocioł, który uruchomi również pompę c.o. (obowiązkowo). Tak samo podłogówka ze swoim termostatem pokojowym uruchomi kocioł z pompą c.o. i swoją pompę za mieszaczem. Bojler też powinien mieć swój czujnik i w razie potrzeby włączać kocioł z pompą? Choć podejrzewam, że woda w bojlerze będzie dogrzewana nadwyżką ciepła, szczególnie przez zawory termostatyczne na grzejnikach (myślę, że będą działały jak kryza). Odezwę się jutro muszę się z tym przespać, dużo się dowiedziałem. Pozdrawiam
  10. Poleciłbyś mi coś bardziej standardowego do tak małego domu. Grzejniki w układzie grawitacyjnym, termostat pokojowy będzie włączał kocioł, który uruchomi pompę c.o. Tak samo podłogówka ze swoim termostatem pokojowym uruchomi kocioł i swoją pompę za mieszaczem. Przy okazji gdy kocioł uruchomi pompę c.o. (podejrzewam że będzie to robił zawsze) ciepło popłynie na grzejniki i do c.w.u. Na powrocie bojlera jest zawór RTL w okresie zimowym będzie pilnował by nie przegrzewać ciepłej wody i by ciepło z zasilenia nie krążyło po wężownicy bez potrzeby (sam na to wpadłem, powiedzcie czy to ma sens, czy jest tylko wytworem osoby nie znającej się na rzeczy? ;-)).
  11. Co do sterowania myślę że myślimy podobnie, czyli czujnik z bojlera informuje kocioł o konieczności uzupełnienia ciepła w zbiorniku, ogrzewanie grzejnikowe włączane termostatem pokojowy (na ścianie) władcza pompę, która pobiera ciepło z bojlera przez wężownicę, jak widzę z ogrzewaniem podłogowym będzie trzeba zrobić tak samo (zawór termostatyczny z kapilarą do układu mieszającego, czy po zaworze na pętlę do tłumienia powrotu? Nie bardzo zrozumiałem). To że na górze bojlera jest zapas ciepłej wody to się cieszę bo nie zabraknie w kranach ;-) Jeśli chodzi o układ ochrony kotła przed niską temperaturą powrotu to po prostu nie umiałem tego na rysować, ale myślę o czym w rodzaju: zawór mieszający ESBE 1" VTC312. Myślałem że jeżeli dam termostatyczny zawór bezpieczeństwa (otwiera się przy 95st.C) i automatyczny zawór uzupełniania wody to to wystarczy do ochrony instalacji, ale jeśli mówisz że ma być wężownica schładzająca to będzie. Bezpieczeństwo przede wszystkim.
  12. Dzień dobry. Jestem nowy, będę budować dom energooszczędny (120m2 powierzchni użytkowej) systemem gospodarczym i zaprojektowałem ogólny szkic instalacji c.o. i c.w.u. zamkniętej. Proszę o sprawdzenie i komentarze, czy to będzie działało, szczególnie pomysł ze zbiornikiem bojler/bufor. Kocioł na ekogroszek/biomasę ok. 14kW z podajnikiem, na wyjściu pieca 75st.C. Kocioł będzie pracował z pełną mocą do nagrzanie bojlera i się wyłączał, liczę że da to wysoką sprawność. Pompy grzejników i ogrzewania podłogowego będą włączane własnymi sterownikami. Gdy piec będzie działał będą pojedynczo lub osobno pobierać ciepło z zasilenia a gdy piec będzie nie aktywny to z wężownicy bojlera (wężownica ogrzewana c.w.u.). 1. Czy to się sprawdzi? 2. Skoro piec będzie miał jakieś 14kW a wężownica 30kW to nie trzeba sprzęgła hydraulicznego? 3. Martwi mnie jeszcze to, że gdy instalacja będzie korzystała z bojlera, a myślę że może to potrwać nawet kilka godzin to czy w tym czasie tlący się opał nie zapali mi się w zbiorniku? 4. Tak z ciekawości może być w tej kolejności umieszczony termostatyczny zawór bezpieczeństwa i naczynie wzbiorcze z grupą bezpieczeństwa. 5. Na powrocie z grzejników i podłogówki może lepiej dać zawory zwrotne? Grzejniki z zaworami termostatycznymi będą w czterech pokojach w sumie 57,2m2 powierzchni podług (47,70m2 powierzchni użytkowej). Pompa do grzejników będzie włączana czujnikiem na ścianie w jednym z pokoi mniej uczęszczanych (np. sypialnia). Ogrzewanie podłogowe 50,80m2 będzie sterowane przez czujnik w podłodze (włączane przy 19st. C, wyłączane przy 26st. C w salonie? Myślę, że zakres temperatur dobierze się w trakcie użytkowania ;-)). Rury miękkie 15x1 miedziane (bez osłony), rozdzielacz podłogówki z mieszaczem (myślę że około 45-50st.C) z przepływomierzami i zaworami regulacyjnymi (będzie trzeba się pobawić by to ustawić, ale ustawi się i będzie tak na stałe). Może ktoś zaproponuje coś prostszego i równie sprawnego, chętnie obetnę koszty. Może trzeba sprzęgło hydrauliczne? Co myślicie o rurach ogrzewania podłogowego Cuprotherm CTX16x2 (rura miedziana 0,35mm z trwale zespolona z otuliną 1,65mm)? Czy rozdzielacz grzejników podłogowych może być jeden czy dwa po jednym na każdej kondygnacji (na piętrze jeden obwód, na parterze cztery obwody)? Pozdrawiam
  13. Dzień dobry, jestem nowy, czy ogrzewanie podłogowe będzie działać poprawnie z pompą w miejscu P1?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.