Skocz do zawartości

kropekkkk

Forumowicz
  • Postów

    13
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

O sobie

  • Płeć
    Mężczyzna

Ostatnie wizyty

1 407 wyświetleń profilu

Osiągnięcia kropekkkk

Żółtodziób

Żółtodziób (2/14)

  • Pierwszy post
  • Współtwórca
  • Tydzień pierwszy zaliczony
  • Miesiąc później
  • Od roku na pokładzie

Najnowsze odznaki

0

Reputacja

  1. Witam po przerwie. Wreszcie podłączyli gaz i chcę podpiąć kocioł kondensacyjny. Zapotrzebowanie przy -20 to 5200W i teraz szukam jakiegoś kociołka. Czy jest jakiś o niskim taktowaniu. Może Immergas Victrix TT 12? Ktoś go ma i może się wypowiedzieć. Druga sprawa to wyszło mi na parterze 14 obiegów w tym jdwa grzejnikowe łazienkowe , na piętrze mam 13 obiegów w tym dwa łazienkowe. Łącznie będzie to około 1600 metrów pex16x2. Czy można to podłączyć bezpośrednio pod kocioł i to będzie działać, czy kupić sprzęgło hydrauliczne (myślę o Elterm She-CDI 55kw) a za nim zawór mieszający? Przeczytałem rożne opinie i są zwolennicy sprzęgła, jak są również osoby, które je wymontowały bo były większe straty. Jeśli musi być sprzęgło to jaki zawór mieszjący i pompę zamontować? Myślałem o Afriso ATM kvs 2,5 ale producent mówi, że to nie da rady na tyle pexa. Mam przepływ z projektu około 1200 litrów na godzinę. Rurki do rozdzielaczy planuję założyć pex 26/3 które złączę trójnikiem do pieca lub sprzęgła. Czy wystarczy taki pex i osprzęt na średnicę 1 cal, czy dać 5/4?
  2. Witam po przerwie. Mam kolejne pytanie. Zacząłem liczyć te moje obiegi i szału dostaje. Mam pętle po 200 metrów i wychodzi mi sporo odpadów. Czy program do obliczeń podłogówki ma opcję wyliczania pętli w zależności od posiadanej szpuli. Ręcznie idzie mi topornie. Chyba, że ktoś ma jakiś sposób. Zastanawiam się czy na pierze nie rozbić pętli w sypialni czy pokoju, żeby mieć możliwość manewru dopasowania mniejszych pętli co dałoby mi mniejsze straty. Zamówiłem taker do spinek , cena niewielka 150 zlotych więc chyba nie będzie to duzy wydatek. Niestety znów mam problem z gazem. Miał już być a tu niestety toczę boje z Gazownią. Nie odpuszczę jednak za namową forum i po ostatniej zimie. Koniec marnowania czasu i zdrowia.
  3. Więc tak. 1. Meble kuchenne i w sumie inne też(przynajmniej większość) będą na stopkach, więc ogrzewanie powinno działać sprawnie. Powiedzmy, że będzie to 10 cm więc chyba nic meblom kuchennym się nie stanie. Ruch powietrza będzie, a w końcu to nie temperatura 50 stopni tylko 35. Ewentualnie do kuchni dorobię boki z siatki nierdzewnej. Widziałem kiedyś na targach budowlanych taką kuchnie i bardzo fajnie to wygląda. Praktycznie nie widać że to jest siatka. Głównym jednak powodem dla którego chcę aby meble jak i armatura łazienkowa były na stopkach lub podwieszane to po prostu czystość. Meble w kuchni po zamontowaniu nie będą do ruszenia z uwagi na blat. Z doświadczenia wiem, że po pół roku użytkowania kuchni za szafkami już będzie pełno pajęczyny, śmieci, okruszków i tłustych plam. Ciężko to usunąć bez odsuwania, a tak to problem z głowy. W starym domu musiałem odsunąć meble po dosyć krótkim okresie użytkowania i niestety to co wysprzątałem mnie przeraziło, dużo dużo syfu, a dziecko też swoje dorzuci zawsze za szafkę. 2. Co do redukcji pętli to też myślałem o usunięciu tej z wiatrołapu całkowicie. Wydaje mi się, że tam straty dużej nie będzie, bo drzwi zewnętrzne zostaną zamurowane, a dodatkowo w tym wiatrołapie będzie wywiew WM więc i tak powietrze będzie ciepłe zasysać z ganku. Jeśli chodzi o przedpokój to mam puścić wszystkie zasilania i powroty po całej powierzchni, a nie jeden koło drugiego? Wystarczy to, aby podłoga była lekko ciepła, bo chodzi mi tylko o odczucie dla nóg jak ktoś wejdzie boso. Załączam projekt WM na którym widać przepływ powietrza w pomieszczeniach oraz widok domu.(okna drzwi) 3. Kolejna sprawa to kocioł. Wybrałem taki z opinii na forum i dlatego, że ma modulację od 1,9 , a przy moim zapotrzebowaniu wychodzi moc około 2 kW. Wtedy kocioł nie załączałby się tak często i na krótko. Nie mam żadnego rozeznania w kotłach, ale jeśli jest coś innego wartego uwagi to z chęcią się zapoznam, poproszę o podesłanie kilku modeli. Z obliczeń wychodzi mi kocioł o mocy 8 kW łącznie z CWU. Czy ten kocioł o mocy 22 kW nie będzie za duży do ogrzania domu. Problem mam jednak taki, że zbiornik CWU Hewalexa o pojemności 400 litrów, który posiadam trzeba jakoś połączyć z tym kotłem w taki sposób, aby móc ustawić temperaturę wody CWU na taką jaką chcę. Według jednego opisu ten Immergas Victrix 12x tt 2 erp posiada wejścia do podpięcia takiego zbiornika i dodatkowe na obieg CO. Jednak w instrukcji kotła o ile dobrze wyczytałem to takiego osobnego wejścia i wyjścia dla CWU nie ma. Więc jak należy go podłączyć. Konieczna będzie osobna pompa obiegowa do zbiornika CWU i jakieś sterowanie. Podrzuci ktoś schemat kotła immergas ze zbiornikiem CWU innym niż immergas. 4. Zakładając, że pompa od kotła sobie poradzi to jaki wewnętrzny przekrój rur zamontować od kotła do trójnika, a następnie do rozdzielacza jeśli chodzi o pex. Rura 32 będzie mieć wewnątrz 26mm, rura 25 będzie mieć wewnątrz 20 mm. Z kalkulatora który znalazłem obie rury poradzą sobie z przepchaniem nawet 12kW ciepłej wody z tym, że przy średnicy 26 mm będzie mniejsza prędkość przepływu więc powinno być chyba lepiej. Jaki materiał zastosować można do podpięcia kotła z rozdzielaczami. Czy ten pex się sprawdzi, temperatura niska, ewentualnie do wężownicy CWU bym dał coś innego gdyby trzeba raz na jakiś czas nagrzać zbiornik do temperatury zabijającej legionellę. Zbyt dużo przeróżnych materiałów podobno źle wpływa na instalację. Grzejniki drabinkowe są aluminiowe i z miedzią podobno źle się spisują. Jakie najlepsze rozwiązanie byłoby u mnie: kocioł przyłącze 3/4 cala-redukcja- pex32-trójnik-pex32 – rozdzielacz z przyłączem 1 cal czy 1 1/4 kocioł przyłącze 3/4 cala-redukcja-pex32-trójnik-pex25 – rozdzielacz z przyłączem 1 cal kocioł przyłącze 3/4 cala-redukcja-pex25-trójnik-pex25 – rozdzielacz z przyłączem 1 cal Do zbiornika CWU również pex 32. Opcja 1 wydaje mi się najrozsądniejsza w przypadku gdybym chciał instalację zalać mieszanką np ergolit eko. Powód dla którego chciałbym zrobić mieszankę to bardzo zła woda, która jeśli chodzi o kamień poraża. Na kranie po prostu robi się kula kamienia. Czy jest sens i jakaś możliwość ekonomicznie uzasadniona, aby zabezpieczyć instalację CO przed złą wodą. Czy wystarzy tylko zmiękczyć wodę. Mówi się o ph wody i innych parametrach, ale to czarna magia. Środków jest cała masa łącznie ze specjalnymi dozownikami za grube pieniądze. Rozdzielacz w przypadku zasilania z pompy kotła powinien mieć: 2 belki mosiężne lub nierdzewne 2 zawory kulowe na wejściach, Zawory regulacyjne z przepływomierzami, Zawory termoregulacyjne (te przy sterowaniu ręcznym zostawię otwarte) 2 trójniki zakańczające belki, Zawory odpowietrzające automatyczne, Zawory spustowe, eurokonusy 16x2 / ½” . Wszelkie złączki, trójniki w instalacji również mosiężne lub nierdzewne. Mosiądz i stal nierdzewna wraz z aluminium może chyba być łączona w jednej instalacji, czy muszę coś odrzucić. Zastanawiam się nad rozdzielaczami ogrzewania podłogowego z przepływomierzami TRPHO+R firmy Finish-A ze względu na magnetyczne przepływomierze lub rozdzielacze firmy Techniprot. Obie firmy Polskie. Nie wiem niestety jaka jest jakość wykonania. Ktoś się orientuje, czy lepiej jest zakupić coś innego sprawdzonego, tylko co? W przypadku gdy pompa od kotła sobie nie poradzi i trzeba będzie zamontować pompy przy rozdzielaczach i jakoś nimi sterować jaka powinna być głębokość szafki aby ta pompa się zmieściła. Lepiej będzie jak zawczasu uwzględnię ją w szafce, żeby potem nie kuć. Pozdrawiam wszystkich.
  4. Witam. Ogrzewanie jest obliczone na temperaturę zasilania 35 stopni, a powrót na 30 stopni. Zbiornik CWU który mam z solarami kupiłem z dofinansowania więc koszt praktycznie taki co sam zbiornik. W 2017 roku pomimo zasłonięcia solarów wyprodukował on ponad 1100 kWh, więc jakaś to oszczędność jest. Ze schematu Immergas wynika, że jego podpina się bezpośrednio pod osobne wejście i powrót wody. Natomiast obieg grzewczy jest na osobnym przyłączu. Co do pętli to właśnie zwrócono mi uwagę na to, że pętle są po całej powierzchni i dodano, że można to zrobić tak. W miejscu gdzie będzie prysznic z płytek, wanna na nogach lub meble na stopkach pętle mogą zostać. W przypadku zasłonięcia całkowitego powierzchni pętle ułożyć w miejscu odsłoniętym, ale gęściej tak aby zgadzała się łączna moc grzewcza danej pętli. Wykonać dylatację w przypadku gdyby np w kuchni występowały obszary nie ogrzewane tj pod meblami. Co do przekroju rur to pętle średnica 16x2, natomiast z tego co czytam w projekcie to mam jeszcze rury o średnicy 28 i 22 mm. Wnioskuję, że 28 to zasilanie z kotła do rozdzielaczy. Natomiast 22 nie mam pojęcia gdzie ma iść, chyba do zbiornika CWU. Poczytałem troszkę wczoraj jeszcze i z wszelkiego opisu i porad wychodzi, że OP będzie na tyle bezwładne, że nie za bardzo będę mógł regulować temperaturą w pomieszczeniach, więc sterowanie strefowe odpada i najlepszym będzie zamontowanie tego sterownika car v2 na parterze w salonie. Pokoje i łazienka gdzie chciałbym mieć ciut inną temperaturę w takim razie wyreguluję na przepływomierzach. Trochę zostałem zbity z tropu i chyba mój schemat się nie nada, bo rysowałem bez sprzęgła. Czy to sprzęgło będzie potrzebne? Myślałem, że z kotła dam tą rurę i rozdzielę ją trójnikiem na rozdzielacze. Tam ewentualnie dopiero zawory 3D. Choć bardziej by mi pasowało gdyby dało się to jakoś zrobić z jednym zaworem 3D i jedną dodatkową mocniejszą pompą CO. Woda CWU będzie grzana w zbiorniku np do 45 stopni, nie przepływowo. Co do mojego domu to nie mam okien dachowych, a jedynie 3 drzwi balkonowe i okno łazienkowe. Zakładałem, że góra będzie i tak dużo cieplejsza niż dół. W przypadku gdybym miał dwie pompy do rozdzielaczy, to w jaki sposób kocioł będzie je uruchamiał? Regulator otrzyma sygnał, że temperatura spadła i automatycznie włączy obie pompy i kocioł zacznie grzać, nawet jak np na piętrze będzie już temperatura wystarczająca? Czy w takim przypadku wystarczą mi same rotametry i na powrocie pętli nie należy montować żadnych zaworów termostatycznych ustawianych ręcznie? Dlaczego te przepływy muszą być powyżej 0,7l/min? To błąd projektowy, że tak go nazwę kategoryczny, który nie powinien wystąpić. Spróbuję rozrysować to od nowa, tylko teraz się pogubiłem jaki powinien być prawidłowy schemat kocioł rozdzielacze. Pozdrawiam
  5. Więc tak. Wszędzie będzie podłogówka zasilana kotłem gazowym kondensacyjnym i do tego zbiornik CWU zasilany również kotłem gazowym, wspomagany solarami. Nie wiem jeszcze jak to sterować, czy montować pogodówkę, czy sterować temperaturami w pomieszczeniach poprzez regulatory pokojowe, czy może sam sterownik pieca wystarczy. Kocioł gazowy prawdopodobnie będzie Immergas vitrix 12 TT, do tego jest sterownik car v2. I tu na chwilę obecną kończy się moja wiedza, bo nie wiem jak tą temperaturą sterować. Najchętniej to bym nie montował żadnych regulatorów pokojowych. Zastanawiam się, czy ten jeden sterownik kotła da radę. Ustawiłbym go na parterze na temp pomieszczenia powiedzmy 22 stopnie, a pozostałe inne pomieszczenia gdzie chcę cieplej lub chłodniej regulowałbym na przepływomierzach. Czy tak się da? Jak to prosto i sensownie zrobić. W dobrze ocieplonym domu chyba sterowanie pogodówką nie ma sensu, bo temperatura i tak nie spadnie szybko. Czy dobrze myślę. Czy na jednej pompie można zasilić całą podłogówkę montując zaraz za kotłem zawór 3D . Załączam moje ogrzewanie podłogowe. Zmienię tylko gęstość rurek tam gdzie mam terakotę, bo może założę panele i wtedy by było kiepsko. Ma ktoś kocioł gazowy jednofunkcyjny i Ogrzewanie Podłogowe w domu sterowane przez sterownik kotła bez zbędnych bajerów. W takim przypadku to na rozdzielaczach oprócz przepływomierzy konieczne jest zamontowanie na powrotach pętli zaworów termostatycznych z ustawioną temperaturą powrotu, czy zrozumiałem źle. Szczęśliwego Nowego Roku dla wszystkich. I dziękuje za wybicie z głowy mi węgla. Rysuje schemat CO, jak będę bliżej końca to go wkleję, choć to zależy właśnie chyba najpierw od zrozumienia tego sterowania.
  6. Drodzy koledzy i koleżanki. Więc wychodzi na to, że jednak będę miał podłączony gaz za około 2200 złotych do skrzynki. Od skrzynki (tj. ogrodzenia) mam 5 metrów plus to co w kotłowni. Myślę, że tragedii finansowej nie będzie. Więc wungiel odpada i chyba dobrze. Zdecydowałem się bo pojawiła się opcja gazu i w porównaniu do sąsiada, który ma ciut większy dom i ciut słabiej ocieplony i bez WM jego koszt grzania za 12 miesięcy razem z wodą i kuchenką to 2600 zł (z czego około 60-70 zł miesięcznie to woda i kuchenka). W takim przypadku nawet jak zapłacę 2000 zł za ogrzewanie to nie ma po co pchać się w szufelkę. Teraz tylko jak podłączyć ten kocioł pod moją podłogówkę i nią sterować w miarę tanio i sensownie, bo bajerów nie potrzebuję. Skończę rysunki to wkleję moje obliczenia. Może ktoś coś doradzi. Pozdrawiam P.S. moje średnie zapotrzebowanie na ciepło. http://cieplowlasciwie.pl/wynik/32gu powinno być lepiej bo nie uwzględnia ocieplenia fundamentów i domu pianką, okien 4 szybowych i ocieplenia poddasza, które jest 30cm na skosach i 60cm na suficie.
  7. Witam ponownie. Jednak pojawiła się opcja zasilania gazem. Zapadła więc decyzja o grzaniu gazem i już nie będę pchał się w inne kotły na węgiel . Do kotła podłączę zbiornik CWU, który zasilany jest z solarów. Czy jest możliwość podłączenia go w ten sposób, że ogrzewa on wodę już wychodzącą ze zbiornika CWU, jeśli temperatura wody np jest poniżej ustawionej temperatury. Szkoda grzać całego zbiornika CWU tylko po to, żeby czekał aż będzie potrzebna woda. Czy taki kocioł sobie poradzi. Z racji tego czy możecie doradzić jak sterować ogrzewaniem. Zastanawiam się nad kotłem Immergas Victrix 12 X TT 2 ERP. Do tego jest sterownik Immergas SCAR (Super Comando Amico Remoto) sterownik pogodowy + Sonda. - mogę kupić inny oczywiście. Ma ktoś doświadczenia z tym kotłem lub może zaproponować coś sprawdzonego. Nie wiem tylko jak teraz sterować podłogówką. Po kilku rozmowach z różnymi instalatorami odradzano mi opcję montażu w każdym pokoju regulatora, które miały sterować zaworami na rozdzielaczach. Jakie pompy obiegowy musiałbym zamontować. Czy jedna sterowana z pieca wystarczy? Tu chyba też problem jest, bo pompy w rozdzielaczach powinny się załączać kiedy będzie grzana bezpośrednio woda. Jak w przypadku kotła gazowego wykonać sterowanie. Jeden regulator na parterze wystarczy i dodatkowo resztę regulować ręcznie na przepływomierzach z nastawą temperatury na zaworach termostatycznych, które będą na rozdzielaczu. Ewentualnie drugi na piętrze z czujnikiem w podłogowym zamontowany w najzimniejszym pomieszczeniu. Czy sterowanie gazem musi być oddzielne. jeden sterownik do kotła inny do podgłówki. Chciałem jednak trochę zrezygnować z rzeczy, które będą tylko bajerem. Na forum czytałem, że dwa regulatory podłogówki w zupełności na dom wystarczą, z tym że one były pod kocioł węglowy. Kotłem znów sterował inny sterownik. W gazie nie wiem jak to zrobić. Pozdrawiam. Pewnie krytyka jakaś będzie, ale bardzo proszę doradźcie jak to zrobić i nie przepłacić. Moderatora bym prosił o przeniesienie tematu do kotłów gazowych. Dziękuję
  8. No więc odgrzeje kotleta. I pomimo kociołka, który musi być bo awaryjne źródło muszę mieć jak prądu braknie. Gaz mi odpadł i póki co z gazownią nie wygram. Choć może jeszcze szansa jest. Więc pozostaje mi pompa ciepła. Skłaniam się do powietrze woda. Zgłębiam temat, ale to potrwa. Może ktoś ma , użytkuje i jest zadowolony i podeśle model
  9. Witam. W starym domu zużywam 4-5 ton węgla, nie w nowym. Dlatego w starym chcę niestety węgiel bo gazem wyjdzie drugie tyle co węglem czyli jakieś 7 tysięcy. W nowym domu rozważam węgiel lub gaz. Pompy ciepła nie biorę póki co pod uwagę bo cena spora i gwarancja nie jest za duża. Współczynnik COP dla PW w temperaturze ujemnej jest praktycznie żaden. Chyba że będzie jakieś dofinansowanie do Pomp Ciepła. Solary dlaczego 4? nadmiar odprowadzę w razie czego w podłogę w okresach przejściowych, w lato najwyżej zasłonię 2 jak by było za dużo ciepełka, choć myślę, że u mnie woda ciepła idzie w dużych ilościach i z tym problemu nie będzie. Czytałem o kotłach pulsacyjnych, ale nie wie le o nich znalazłem po za kilkoma wypowiedziami i cenami rzędu 17-20 tysięcy, a sprawność taka jak kondensatów. Dlatego właśnie odradzano mi podajnikowe kotły bo najmniejszy znalazłem 14 kw, a to wychodzi że za dużo jak na mój domek i piec nie będzie miał co zrobić z mocą, więc sprawność będzie mniejsza. Jakiej mocy z tych wyliczeń potrzebuję kocioł? Komin posiada odprowadzenie do kanalizacji. Mam zrobione dwie rury wychodzące pod fundamentem na zewnątrz domu, jedno na powietrze, drugie jakby mi się zachciało kiedyś np GWC robić albo PCI ziemne. Czekam na decyzje w sprawie ceny instalacji gazu i możliwe, że te 800-1000 złotych warto odżałować na spokój. Ale do starego domu pozostaje mi tylko węgiel więc z buforem chyba lepiej niż bez. Proszę więc o dobór zarówno schematu kotła zasypowego z buforem do starego domu jak również określenie mocy kotła do nowego domu.
  10. Stać nie stać, zacząłem budowę i staram się ją skończyć. Zainwestowałem w ocieplenie bo obecnie mieszkam w starym powojennym domu którego, aby w miarę ogrzać to potrzeba jakieś 4-5 ton węgla i sporo drzewa. Nie znaczy jednak, że na wszystko mam kasę. Muszę znaleźć kompromis pomiędzy wygodnym i możliwie drogim, a tańszym i częściej obsługowym. Znam dom Pasywny, który zużywa max 400 zł na CO i CWU, ale niestety koszt budowy jego to 950 tysięcy. Nikt mi chyba nie powie, że jest się czym pochwalić. Zresztą właściciel też zmienił zdanie o swoim domku. Obecnie kalkuluję koszty ogrzewania: Węgiel przy sprawności 75% Pellet sprawność 85% GAZ GZ 50 sprawność 95% koszt ogrzewania - 1320zl koszt ogrzewania - 1570zł koszt ogrzewania - 2600zł kaloryczności - 27MJ/kg, kaloryczności - 15MJ/kg kaloryczność - 35MJ/kg ilość zużyta - 1646 kg ilość zużyta - 2615 kg ilość zużyta - 1002 m3 Nie znam kosztu podłączenia gazu, ale po dzisiejszej rozmowie wynika, że PGNIG nie podepnie mnie w zakładanej wcześniej sumie tj 10 tyś, kręcili głową więc chyba ktoś z nich się pomylił. Czekam na kosztorys z max błędem 1000zł. Wtedy podejmę decyzję, czy skusić się na gaz. Jakiej mocy kocioł potrzebny byłby do domu o takim zapotrzebowaniu? 10KW wynika z moich obliczeń o ile dobrze to robię. Co kolega VLAD24 rozumie bezobsługowe czyste? Węgiel można spalać czysto, drewno też i pellet również. Można też kopcić z komina. Co do finansów- wiele osób się buduje i to buduje po kilka lat. Dlatego ja chcę to zrobić dobrze i w miarę w przyzwoitych pieniądzach, nawet jak będę musiał iść co jakiś czas do kotłowni. Pójście raz czy dwa na dzień to i tak nic w porównaniu do teraz kiedy prawie co godzinę nie raz częściej trzeba chodzić do pieca. Pompa ciepła P-W uważam, że sama w sobie nie jest tania, i długo może nie pochodzić. Co innego kotły na paliwo stałe czy też gaz. Dlatego tylko w tym zakresie się poruszam. Zamierzam palić najefektywniej jak się da danym źródłem ciepła, tj. tak aby jak najwięcej poszło do instalacji CO, a nie w komin. Druga strona medalu to taka, że niezależnie od tego czy w moim domu założę gaz czy nie, to w starym budynku rodziców muszę zamontować właśnie kocioł na węgiel i do tego bufor. Dlatego temat aktualny jest jak najbardziej co do schematu, bo będzie identyczny (różnica tylko w wielkości zbiornika CWU i ilości paneli solarnych). Gaz w starym domu nie wchodzi w grę z uwagi na ilość opału jaką zużywa dom, gaz już był i poszedł do lamusa razem ze starym piecem. Co rozumiesz przez powyższe i dlaczego uważasz że kotły na paliwo stałe nie osiągną sprawności 80%? Może 75% osiągną? Rozważam konstrukcję z komorą szamotową i dopalaniem z PW W lato z solarów woda za darmo, za 3000zł chyba warto. Nie doczytałem dokładnie o pelletach w poście kolegi Sambor. Czyli wychodzi albo węgiel lub drewno albo Gaz. Za pomoc z góry dziękuję
  11. Z góry przepraszam za powtórny post. Myślałem, że został skasowany, a moderator go wyłączył. Zdaję sobie sprawę, że coś do wszystkiego jest do niczego, więc chcę znaleźć w miarę sensowne rozwiązanie. Zbiornik CWU będzie na piętrze w pomieszczeniu technicznym. Co do pelletu to parametry wiem tyle, że jest z trocin stolarskich, czysty bez lakierów itd, zawartość popiołu 5kg na tonę, kaloryczność 16-17MJ/kg. Co do palnika nie chodziło mi o super drogi i najlepszy ale taki, żebym był z niego zadowolony i dał radę spalić też słabszej jakości pellet. Jak najbardziej interesuje mnie ile zużyje paliwa bo z zapotrzebowania nie mam problemów aby przeliczyć kWh na MJ i odwrotnie, jednak nigdzie nie pisze o poborze prądu przez palnik, a to też chciałem uwzględnić w ogólnych kosztach. Solary montuję bo mam dofinansowanie na nie 75%, a zbiornik CWU i tak bym musiał kupić. Wydaje mi się, że za te pieniądze opłaci się je mieć. Pompa ciepła uważam, że na dzień dzisiejszy dla mnie odległy temat. Obawiam się jej szybkiego zużycia, awarii. Mowa o pompie powietrzne-woda i małe jej efektywność przy niskich temperaturach. Na odwierty to już w ogóle mnie nie stać. Jeśli chodzi o gaz to obecnie nie mam przyłącza. Koszt 7-10 tysięcy wstępnie, a może być i więcej. Może i była by ta opcja dla mnie, ale jaki kocioł musiałbym mieć do mojego domu? Z moich obliczeń wynika że rocznie zużyję ponad 1000m3 gazu a to oznacza duże opłaty abonamentowe i przesyłowe przez cały rok a nie tylko okres grzania. ad. 1 jeśli miałby być kocioł to chciałbym zrobić otwarty- natomiast całą reszta za buforem w układzie zamkniętym. ad. 2 glikol dlatego żeby mi nie zamarzła instalacja jakby nie było mnie przez kilka dni i nie miał kto w piecu rozpalić, choć to małe ryzyko przy takim ociepleniu. Glikol jest czysty, tzn. moja woda w kranie ma więcej kamienia niż wody, przynajmniej na razie. ad. 3 rurki od CWU i kanalizacja są zabezpieczone przez zamarznięciem ad. 4 dla mnie najistotniejsza jest jego sprawności zużycie opału. podaje się różne sprawności dla różnych kotłów czy to na paliwa stałe czy gaz czy pellet, a w rzeczywistości jest niestety gorzej. ad. 5 zakładam, że na kotłownię i podłogówkę wydam jakieś 30 tysięcy, ale to moje szacunkowe wyliczenia. ad. 6 węgiel, pellet później również drzewo, gaz mogę podłączyć tylko ten koszt. Po zimie będę wiedział ile kolega zużył pelletu w domku dosyć dobrze ocieplonym więc dopiero wtedy porównam czy jest sens się tym interesować. Zakładam, że węgla przy 80% sprawności kotła zużyję 1,5-1,6 tony czyli jakieś 1200 złotych. Gdybym miał zużyć trochę więcej i palić gazem lub w miarę bezobsługowym kotłem czy to na pellet czy ekogroszek jestem za. Niestety co do kotłów z podajnikiem na ekogroszek to u mnie niestety koledzy mają same problemy, ciągłe zmiany ustawień czasów i dawek itd. Uważam, że skoro kocioł automatyczny to nie powinienem nic grzebać przy nim, a tu okazuje się, że ten PID tak super sobie nie radzi jak wymaga ręcznych ustawień. Mnie często nie ma w domu więc takiego kotła żona nie ustawi. Gas sam się ustawi, a zasypowy kocioł żona obsłuży. Palniki na pellet z tego co rozmawiałem nie wymagają takiej ingerencji w ustawianie. Załączam rysunki domu i widok parteru na moją kotłownię. P.S. Jeśli piszę coś nie tak to tylko dlatego, że nie znam się na tym, a nie chcę wydać kasy w błoto bo niestety ale nie śpię na pieniądzach. Instalatorzy z którymi rozmawiałem wciskają mi przeróżne schematy które są jeszcze gorsze niż mój przedstawiony. Dlatego z góry przepraszam, ale szukam pomocy u osób które mają pojęcie w tej dziedzinie czyli Was wszystkich, za co z góry dziękuję i proszę o wyrozumiałość jak zadaję dla was oczywiste pytania.
  12. Witam wszystkich. Chciałbym prosić o poradę w kwestii wykonania instalacji CO i CWU w nowo budowanym domu oraz doborze źródła ciepła. Dom jest o powierzchni 170m2. w całym domu jest ogrzewanie podłogowe + dodatkowo 2 grzejniki ręcznikowe. Bufor ma mieć 1000 litrów, natomiast zbiornik CWU 400 litrów i zamontowane do niego 4 panele solarne Wstępne wyniki z OZC to Sezonowe zapotrzebowanie na energię na ogrzewanie Strumień powietrza wentylacyjnego-ogrzewanie Vv,H: 242,8 m3/h Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 33,33 GJ/rok Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 9258 kWh/rok Powierzchnia ogrzewana budynku AH: 171 m2 Kubatura ogrzewana budynku VH: 434,5 m3 Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 195,3 MJ/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 54,3 kWh/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 76,7 MJ/(m3·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 21,3 kWh/(m3·rok) Wykonałem schemat instalacji. Czego w nim brakuje? Instalację CO chciałem zalać glikolem lub czymś podobnym. Czy piec, bufor może być takim środkiem zalany, bo podłogówka tak.? Czy zamiast zaworów termostatycznych oznaczonych 1 i 2 powinny być zawory trójdrożne? Czy wyjście z bufora do zasilania podłogówki powinno posiadać również zawór trójdrożny z ustawioną temperaturą np 30 stopni na wyjściu? Czy pompki obiegowe powinny być zamontowane na powrotach (czyli zimna woda), czy powinny być na zasilaniu? Jak wykonać schemat, aby w lato woda z solarów w przypadku zbyt wysokiej temperatury (np 70%) automatycznie załączyła obieg pomiędzy buforem oddając mu ciepło i zmniejszając np temperaturę do 50 stopni, po czym również automatycznie zostanie ten obieg wyłączony? W zimie natomiast, aby było zabezpieczenie przed osiągnięciem temperatury przekraczającej przykładowo 70 stopni? Jaka moc kotła jest mi potrzebna do takiego domku i bufora? Czy faktycznie aby osiągnąć najwyższą sprawność kotła potrzebuję taki bufor, czy jest np. możliwość palenia kotłem na pellet z podajnikiem i instalacja nie będzie wymagać zainstalowania bufora? Wtedy jednak potrzeba będzie w lato upuszczać ciepło z CWU na ogrzewanie podłogowe w razie zbyt wysokiej temperatury. Jakiej mocy powinien być kocioł do takiego budynku? Co do sprawności to rożnie jest podawana, a w praktyce wychodzi jak zawsze. Czy realne jest uzyskanie np 80% sprawności z kotła zasypowego, czy też 90% z kotła z podajnikiem na ekogroszek lub pellet? W przypadku zastosowania bufora, czy kocioł powinien być podłączony z buforem przez wężownicę czy bezpośrednio? Na jakiej wysokości powinny być wężownice w zbiornikach? Solary na samym dole, a kocioł u góry czy w połowie zbiornika? Jest możliwość wykonania instalacji Kocioł-bufor w układzie otwartym z naczyniem zbiorczym, nawet jeśli instalacja mogłaby zalana glikolem? Cała reszta w układzie zamkniętym? Zestaw solarny będzie montować firma więc ona montuje wszystko co potrzeba do nich i wpinają się w istniejącą instalację. Jest to taki zestaw http://www.hewalex.pl/oferta/zestawy-solarne-z-kolektorami-plaskimi/zestaw-solarny-hewalex-4-tlp-ac-400w.html Jakie zawory, zawory róźnicowe i inne rzeczy powinny być na schemacie i gdzie? Pozdrawiam wszystkich Adrian
  13. Witam. Na wiosnę, max do lipca 2015 roku muszę mieć zrobioną całą instalację CO i CWU. Bardzo bym prosił o poradę. Może najpierw powiem jaki mam domek. Dom 11x9, dach dwuspadowy. Ocieplenie: fundamenty 80cm PUR pod wylewką i 20cm styro 0,031 na wylewce. Ściany z BM 24cm odmiany 600 i 30c m styro 0,031, poddasze skosy 15cm pomiędzy i 15 cm pod krokwy 0,032, strych około 40cm wełny. Okna w domu łączne U=0,67 choć w OZC były przyjęte U=0,78 W całym domu ogrzewanie podłogowe + 2 grzejniki łazienkowe. Nie wiem czy podłogówka w końcu w każdym pomieszczeniu jest pożądana. Z OZC mam Sezonowe zapotrzebowanie na energię na ogrzewanie Strumień powietrza wentylacyjnego-ogrzewanie Vv,H: 242,8 m3/h Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 33,33 GJ/rok Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 9258 kWh/rok Powierzchnia ogrzewana budynku AH: 171 m2 Kubatura ogrzewana budynku VH: 434,5 m3 Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 195,3 MJ/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 54,3 kWh/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 76,7 MJ/(m3·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 21,3 kWh/(m3·rok) Kotłownia ma 3x2 m. Pytanie do Was, osób znających temat ogrzewania. Jaki piec dobrać do mojego domku? Kotłownia znajduje się na parterze a nad nią będą zamontowane solary http://www.hewalex.pl/oferta/zestawy-solarne-z-kolektorami-plaskimi/zestaw-solarny-hewalex-4-tlp-ac-400w.html Jaki rodzaj ogrzewania zastosować piec zasypowy, piec zasypowy + bufor, piec z podajnikiem , piec z podajnikiem + bufor.? Jakiej mocy potrzebuję kociołek. Chciałem początkowo kupić kocioł KUS I , ale teraz zastanawiam się czy nie lepiej było by kupić na pellet pod warunkiem że uda mi się zakupić tonę za około 500 złotych bo w innym przypadku węgiel nadal wyjdzie taniej. Druga strona medalu, to to że u mnie nigdy nie wiadomo jaki węgiel jest na składzie, więc z tego co czytałem na forum mogę mieć problemy z paleniem, tj. spiekaniem. Jaki palnik jest że tak powiem najlepszy do pellet? Ktoś pali pelletem w kociołku HG-BIO? U mnie jest producent który sprzedaje http://www.sas.busko.pl/pl/produkty/palnik-sas-multi-flame.html, ale kilka osób twierdzi, że konstrukcja nie jest dopracowana. Ile energii elektrycznej zużywa palnik peletowy przez sezon? Nigdzie nie znalazłem takich informacji. Czy palnik powinien posiadać automatyczne czyszczenie w razie słabej jakości pelletu? Solary chciałbym podłączyć aby w okresach przejściowych a nawet w lecie jeśli będzie nadmiar ciepła w zbiorniku CWU, przekazywać je do podłogówki, zamiast upuszczać wodę ze zbiornika. Mam więcej pytań ale najpierw konieczna jest wiedza jaki ten kociołek najlepszy. Pompa ciepła raczej nie dla mnie bo koszty są za duże, a i ryzyko zepsucia też. Pozdrawiam. P.S. Pana Przemka z góry przepraszam, jeśli zaśmieciłem jego temat, ale w sumie o jego kotły mi chodzi. A ja po prostu nadal nie wiem jaki kociołek i czy węgiel, drewno pellet itd. Jeśli Pan może również coś podpowiedzieć to bardzo proszę
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.