Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Bufory wodne do kotłów


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jeśli mogę dorzucić coś od siebie to zalecał bym wykonanie kilku buforów a mniejszych połączonych kaskadowo( pierwszy nabity np. do 75 stopni i przełącza na drugi itd.)Lepiej mieć 1000 litrów o temp. 75 niż 2000 o temp. 45 (CHYBA). Wszystko należy poprawnie obliczyć na podstawie naddatku mocy. Taki projekt jest dobry dla dużych kotłów gdzie mamy do czynienia z naddatkiem mocy w stosunku do zapotrzebowania. Najlepiej podłączyć w taki sposób instalacje aby poprzez automatykę ustanowić tem. na CO a naddatki kierować do bufora. To skomplikowana inwestycja z dużą ilością zaworów mieszaczy siłowników i sterowania elektronicznego. Najlepszym rozwiązaniem było by zastosowanie buforów bez układów pośrednich( bez części wymmiennikowej) podobno w taki sposób łatwiej zsynchronizować pracę układu niż przy np. spiralach – rozkład warstwowy itd. Sam byłem o krok od podjęcia takiego projektu i nawet znalazłem pomysł na wykonanie tanim kosztem bufora 1 tyś litrów ( koszt jednego około 150 zł ) Pomysł sprawdzony przez majsterkowicza. Ogólnie temat rzeka więc w szczegóły może zaczniemy się w dawać jeśli się rozkręci.

 

Pozdrawiam Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój brat posiada bufor ciepła o pojemności 3600l. Kocioł Atmos 45kW. Wprawdzie uruchomiony kilka tygodni temu więc nie ma doświadczeń jak bedzie się sprawował zimą. Jednak do ciepłej wody użytkowej idzie wspaniale. Brat pali co 5 dni. Nie ma żdnej elektroniki tylko Laddomat przy kotle. Bufor służy jako wymiennik. Są dwie wężownice miedziane - górna CW niższa CO. Po rozpaleniu ciepła woda jest po pół godzinie palenia. Przy wlocie i wylocie z bufora na końcach rur są zamontowane kolana więc następuje bardzo duże rozwarstwienie temperatur w buforze - moim zdaniem chyba nie ma sensu robić kilku zbiorników - większe straty przy przechowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

bufor to dobry pomysł pod kątem uniknięcia strat kotła. kocioł na paliwo stale działa najlepiej gdy pracuje na wysokich mocach więc super jak kocioł pracuje na dużej mocy i wszystko co wygeneruje kocioł jest odbierane przez bufor. No tylko te ceny na instalacji !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamierzam zainstalować bufor i sporo czytam na ten temat, spotkałem się z opinią że jeżeli mamy bufor to kocioł może być trochę za mały, więc jak to jest?

 

Czy na powierzchnię 120m powierzchni użytkowej, jest to dom 2 kondygnacyjny połowa bliźniaka, starczy piec SDS Warmet ceramik 18,5 kw i bufor 1000l. Dom jest w starej technologi, bez ocieplenia, grzejniki żeliwne.

 

Do tej pory dom ogrzewałem piecem gazowym 20kw i nie pamiętam żebym kiedykolwiek musiał go ustawiać na max obroty.

Ale zużycie gazu mam duże, ta zima 5000 zł, za samo ogrzewanie, cwu z termy elektrycznej.

Czy w takich warunkach bufor się sprawdzi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam kolegę AND7 wielkośc buforu pozwoli ci ogrzać dom przez okolo 12-20 godz.

Natomiast piec bedzie rozgrzewał bufor do temp.70-75 stopni przez okres okolo 7 godzin,od uzyskania przez piec temp. okolo 80 stopni,jesli chcesz aby dzial to sie szybciej powinienes zamontować 2 razy wiekszy piec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Moim zdaniem bufor zdecydowanie za mały a z doborem kotła wobec mocy (potrzebnej i magazynowanej ) można dyskutować. Moim zdaniem czym kocioł większy tym większa ilość uzyskanej energii a czym jej więcej tym większy sens magazynowania energii. Buforowanie ma tylko sens wtedy gdy możemy spożytkować tą energię w momencie gdy jest nam ona niezbędna. W moim przekonaniu kocioł powinien być większy od zadanego na daną powierzchnię a nie mniejszy. Bufor do kotła na paliwo stałe to podstawa w celu uzyskania efektywnego spalania tego rodzaju opału. Jeśli już palimy i uzyskujemy naddatki mocy to lepiej mieć zdecydowany naddatek moc który można spożytkować po wypaleniu wsadu kotła np. do powolnego obniżania temperatury na CO. tzw ogrzewanie spoczynkowe – czyli naddatkiem ciepła buforowanym w akumulatorze które bagatela może dysponować mocą starczającą do 150 % czasu samego palenia się w kotle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę o 1000l bo to dla mnie najmniejszy koszt, mam zbiornik hydroforowy o tej wielkości tylko nie wiem jaki jest jego stan jeszcze nie sprawdzałem.Chyba z przeróbką hydroforu na bufor nie będzie problemu.

 

1000 l jako zasobnik ciepłej wody i jako wspomagający stałopalność pieca na drewno czy węgiel wydaje mi się że by się sprawdził.

Szczególnie w okresach przejściowych wiosna-lato kiedy to nie potrzeba wysokich temperatur na grzejnikach, a przydało by się trochę dogrzać, może wtedy wystarczyło by przepalić raz na kilka dni.

 

Ale oczywiście myślę o większym, szczególnie po przeczytaniu info o budowie Akumulatora Ciepła w Elektrociepłowni Siekierki, o pojemności około 30 tysięcy m3 i ilość zgromadzonej energii ma starczyć w nim do awaryjnego zasilenia 25000 mieszkań w Warszawie.

To duża inwestycja i na pewno ma swoje uzasadnienie ekonomiczne, wtedy 5000l to co to jest. :P

 

Rozmawiałem już z fachowcem który zajmuje się spawaniem kotłów, na temat kosztów zrobienia bufora 2000 l, wycenił mi zbiornik na około 2000 zł z blachy o grubości 3mm. Ale się trochę boi spawać tak duży zbiornik i ma się zastanowić czy podejmie się mi taki zespawać.

 

Czy blacha 3mm nie będzie za cienka?

 

Decyzja jeszcze nie podjęta, nie wiem jeszcze jakie będą koszty całej inwestycji, jak za duże to pewnie się skończy na buforku z 200l :lol:

 

 

Pytanie do kolegi Gronowojtek, użytkujesz może instalacje z pracującym buforem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Jedną część instalacji już mam :lol: Zdecydowałem się na 1000l bo okazało się żę nie muszę jego przerabiać.

Ten zbiornik stał u mnie na działce w nieużywanej kotłowni od 8lat kiedyś służył jako hydrofor, ale wygląda na zdrowy.

Jak narazie kosztował mnie 100 paliwo 100 robota i 11 piw za pomoc w wyciągnięciu :P

Waży zdrowo ponad 500 kg.

 

post-2142-1219394320_thumb.jpg post-2142-1219394390_thumb.jpg

 

Zastanawiam sie jakiej mocy kocioł dobrać do bufora czy 13.5 kw starczy na powierzchnie 160m

Kocioł dolnego spalania Junkers Supereclass s.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za zainteresowanie,

 

Aby "nabić" bufor i korzystać międzyczasie z CO ( w sezonie) lepiej przewymiarować kocioł wobec powierzchni i zapotrzebowania na moc.

Nie wziąłem pod uwagę C.W.U bufor będzie służył jako zasobnik ciepłej wody. Wtedy te 13,5 może być rzeczywiście trochę mało.

Z junkersa już zrezygnowałem po obejrzeniu komory załadowczej, jest strasznie ciasna. Zastanawiam się jeszcze nad wersją 25kw tam komora ma 61l.

Z instalacją bufora muszę trochę jeszcze poczekać do momentu remontu pomieszczenia w którym będzie stał.

Zdecydowałem się postawić bufor wewnątrz domu tak żeby wykorzystać ewentualne straty ciepła do ogrzania domu, pierwotnie miał stać w dobudowanej kotłowni na zewnątrz budynku.

Zastanawiam się jeszcze jak rozwiązać sprawę ciepłej wody.

 

Do wyboru mam:

1) wężownica wewnątrz bufora - nie wiem czy znajdę taką którą bym wcisnął przez rewizje w zbiorniku, jak na razie nie znalazłem żadnej :lol: , można dostać gotową wężownice czy tylko samoróbki wchodzą w rachubę ?.

2) podłączenie przez wymiennik Jad 3.18

3) podłączenie przez wymiennik płytowy - jaki?

4) Osobny zasobnik z wężownicą zasilaną z bufora

 

Jeżeli ktoś mógłby mi poradzić w tej kwestii był bym wdzięczny :P

 

Mam jeszcze jeden zbiornik hydroforowy 300l, może można by go jakoś wykorzystać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

te 13 kW graznie i bufor to tak samo jakbyc chciał grzac pomieszczenia swieczka

w twoim przypadku bez obliczen to kocioł min 25kW a najlepiej wiekszy

co do bufora zadnych wymienników proponuje wpinac na ostro tylko delikatnie zautomatyzowac

co do jakiegos zbiornika 300l to wykorzystak go jako zasobnik cwu

tylko ezownice zamontój

pomysł generanie jest ok tylko ze bufor przy mrozach o moze z 6-9h wytrzyma max wiec np w nocy nie bedziesz palił

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kotła na paliwo stałe podłączony bufor wodny ok 3000-5000L , może mniej . Co o tym sądzicie . Czy ktoś ma już jakieś doświadczenia :rolleyes:

 

 

Witam,

 

Po przeanalizowaniu wielu wątków na tym forum i w necie mam zamiar zastosować do nowobudowanego domu jednorodzinnego 160m2 wg załączonego schematu hydraulicznego, w którym jest zawarta podstawowa idea, ale może brakować szczegółów. Pewnie zastanawiacie czemu tak skomplikowany.

Powody:

1. Bufor 1000l warstwowy grzany z różnych dostępnych lub używanych w danym momencie źródeł ciepła np:

- nadwyżka z solarów próżniowych (zaczynam od jednego potem stopniowo 2-gi i 3-ci)

- nadwyżka z kominka z płaszczem wodnym lub wymiennikiem dymowym

- nadwyżka z kotła " malucha na wszystko"

- ładowany na maksymalnych obrotach z głównego kotła na eko-groszek, miał potem w zależności jak długo trzyma ciepło w buforze wygaszony lub podtrzymanie.

 

2. Układ otwarty dla kotłów i kominka i zbiornik wyrównawczy na tym samym poziomie w kotłowni (~8% zładu to około 100l) tak duży zbiornik na poddaszu nie wchodzi w rachubę.

 

3. W związku z punktem w/w ogrzewanie podłogowe, 1xCWU i grzejnikowe na układzie zamkniętym za wymiennikiem płytowym 31-40kW.

 

Oczekuje następujących korzyści:

1. Z solarów (docelowo trzech paneli) nie ogrzeje domu, ale glikol teoretycznie nie powinien mi się nigdy zagotować bo teoretyczny nadmiar ciepła (na tej samej pompie z rozdzielacza) pójdzie do bufora a to już mniejsze zapotrzebowanie paliwa dla koltów.

2. Drugi mały prosty kocioł 10-12 Kw do palenia "wszystkiego" aby nie niszczyć tego podstawowego z podajnikiem na eko-groszek, miał.

4. Woda w układzie zamkniętym z inhibitorami (tylko rury PEX/AL/PEX) , aby nie niszczyć instalacji grzejników i ogrzewania podłogowego.

5. Pierwszy zasobnik CWU 200l wiszący tylko do solarów bo mam nadzieję w ogóle nie odpalać kotłów latem a jak już to tylko sporadycznie "malucha" . Mam nadzieje, że podgrzewanie elektryczne nie będzie potrzebne chociaż będzie zamontowane.

6. Drugi zasobnik (szeregowo z pierwszym) używany tylko w okresie zimowym i ładowany z bufora przez układ zamknięty gdy będzie brak możliwości podgrzania z solarów pierwszego zasobnika CWU. Pompa cyrkulacyjna ta sama. Mam nadzieje, że podgrzewanie elektryczne nie będzie potrzebne chociaż będzie zamontowane.

Uwaga Powód rozdziału jednego zasobnik dwuwężownicowego na dwa 1 wężownicowe jest taki, że gdyby był tylko dwuwężownicowy to w okresie jesienno-wiosennym w przypadku dobrej pogody nie wykorzystałbym w pełni energii słonecznej bo ona nie zagrzeje mi bufora 1000l, a koszt 2xzbiornik 1xwężownicowy zbliżony lub nie wiele większy do jednego 2xwezownicowego

7. Gdy palić będę w kominku od czasu do czasu tylko rekreacyjnie to mniejsze zapotrzebowanie paliwa dla kotłów bo nadmiar ciepła również do bufora

8. Zadaniem kotłów to tylko i wyłącznie ładowanie bufora na możliwie maksymalna temperatura zasilania (60-70 stopni) dzięki temu liczę na mniejsze zużycie komina, samych kotłów i poprawę sprawności. Kotły, solary, kominek tylko sprawdzają temperaturę na odpowiednich warstwach bufora

9. Brak możliwości przegrzania podłogówki.

10. Układ sterowania ogrzewania niezależny od kotłów, kominka czy solarów. zależy tylko od temperatury górnej warstwy bufora.

11. Wariant zastosowanego ogrzewania uzależniony od rynkowych cen: węgla, energii elektrycznej, miału, lub drewna i będę wybierał w zależności od kosztów utrzymania, ponieważ w najbliższym czasie spodziewam się kolejnych podwyżek cen a niestety ogrzewanie to jednak znaczna część budżetu domowego stąd koncepcja raz dużo zainwestować i być elastyczny w kosztach.

12. Pozwala na wykonanie instalacji etapami: Najpierw bufor, kocioł główny, podłogówka, grzejniki, potem solary, kominek itd.

 

Przewidywany koszt podstawowe:

1xKocioł 20kW na eko-groszek miał 8000PLN

1xKocioł 10-12 kW 2000PLN na "wszystko"

1xBufor 1000l z 1xwęzownica 4500PLN

2xZasobnik z 1xwężownica 3500PLN

1xWymiennik płytowy np. LB31-40 900PLN.

1xZbiornik wyrówn do układu otwartego 100L 600PLN

1xZbiornik przeponowy w układzie zamkniętym 20l 250PLN

1xKominek 12kW z płaszczem wodnym 3500PLN

5xPomp 1000PLN

2xSterowniki 500PLN

 

Zakładam razem materiał 27000PLN (bez solarów) i 6000PLN robocizna.W cenie zawarte elementy, które występują również w prostej otwartej instalacji. Dokładam więc jakieś 12000PLN bo podłogówka i instal. grzejnikowa i tak by była. Liczę na zwrot po 5-10 lat eksploatacji (po zastosowaniu solarów).

 

 

To tyle. Oczekuje uwag.

 

z pozdrowieniami

 

Marek Gdynia

 

CO_Rogulewo.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ambitnie trzeba przyznac ale kolego po pierwsze w tej kwocie co pisałes sie nie zmiescisz chocbys usiadł na krzeslei nic nie robił dodaj jeszcze kilkadziesiat procent

po drugie to buforowanie energi z eko groskzu to mija sie z celem kompletnie

po trzecie odzysk energi z kominka to koszt niemniejszy niz 12-13 tys razem z automatyka a w rezultace bedzietak ze niebedziesz go uzywał

nastepna sprawa solary jak bardzo chcesz magazynowac energie to załoz nie 3 a z 7 płyt

nastepna sprawa to zautomatyzowanie i koszt energi do obsłuzenia tego wynalazku zje zały zysk jaki mógły bybyc i po 10latach sie okaze ze koszt eksploatacji był z 25000zł a miał przyniesz oszczednosci

automatykatez musoiałaby byc oparta na sterowniku swobodnie programowalnym z kilkoma kanałami pomiarowymi z funkcjami rozniczki i innych do zrobienaia ale koszt niewiem czy z 5000zł starczy nawet moge sie podjac

wracając na ziemie to :

-kominek zwykły dla klimatu z rozprowadzeniem powietrza

-solar min 7płyt

-zasobnik do wody 500l biwalentny

-bufor do nadmiaru energi ok 1000l czyli na wiosna -lato -jesien

-kocioł ekogroszek ok 20kw

-3 pompy do poprawnej pracy układu przyczym tylko jedna [pracujaca w danej chwili

-solary nie rurowe tylko płaskie

tyle z realnych rzeczy apłyt zapronowałem tyle zebysnapewno nie musial nawet po trzech dniach bez słonca dogrzewac latem innym zrodłem ,bo widze ze kasy mozeszzainwestowac wiec zainwestuj w solar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

 

Kolejna zmiana to inne sprzegniecie dwóch 200l zbiorników CWU (od solarów) i CWU (od CO).- p. załacznik CO-Rogulewo-zmiana 23_04_2009.pdf

Poczatkowo uważałem, ze latem będę korzystał tylko z CWU na solary a zima tylko z CWU na CO. Ale doszedłem do wniosku, ze w zadnym zbiorniku CWU nie moze być przestój, musza byc zawsze z cyrkulacji. dlatego sprzegłem je równolegle z mieszaczem 3-drogowym na jednej pompie cyrkulacyjnej zamiast mieszania bezposrednio z ZW z wodociagow. Stopień regulacji mieszania bedzie zalezal od pory roku.

W całej instalacji zastosuje tylko zawory ESBE z mozliwoscia podłaczenia siłowników. Poczatkowo wszystkie zawory bede sterował recznie, dopiero jak bede w praktyce wiedzial na co zwrócic uwage, bede stopniowo dokładał siłowniki i sterownik i to wszystko zautomatyzuje, bo być moze pewne elementy zostana raz ustawione i będa wymagały sterowania lub bardzo rzadko.

 

 

z pozd

Marek Gdynia

 

CO_Rogulewo_zmiana_23_04_2009.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Po przeanalizowaniu wielu wątków na tym forum i w necie mam zamiar zastosować do nowobudowanego domu jednorodzinnego 160m2 wg załączonego schematu hydraulicznego, w którym jest zawarta podstawowa idea, ale może brakować szczegółów. Pewnie zastanawiacie czemu tak skomplikowany.

Powody:

1. Bufor 1000l warstwowy grzany z różnych dostępnych lub używanych w danym momencie źródeł ciepła np:

- nadwyżka z solarów próżniowych (zaczynam od jednego potem stopniowo 2-gi i 3-ci)

- nadwyżka z kominka z płaszczem wodnym lub wymiennikiem dymowym

- nadwyżka z kotła " malucha na wszystko"

- ładowany na maksymalnych obrotach z głównego kotła na eko-groszek, miał potem w zależności jak długo trzyma ciepło w buforze wygaszony lub podtrzymanie.

 

2. Układ otwarty dla kotłów i kominka i zbiornik wyrównawczy na tym samym poziomie w kotłowni (~8% zładu to około 100l) tak duży zbiornik na poddaszu nie wchodzi w rachubę.

 

3. W związku z punktem w/w ogrzewanie podłogowe, 1xCWU i grzejnikowe na układzie zamkniętym za wymiennikiem płytowym 31-40kW.

 

Oczekuje następujących korzyści:

1. Z solarów (docelowo trzech paneli) nie ogrzeje domu, ale glikol teoretycznie nie powinien mi się nigdy zagotować bo teoretyczny nadmiar ciepła (na tej samej pompie z rozdzielacza) pójdzie do bufora a to już mniejsze zapotrzebowanie paliwa dla koltów.

2. Drugi mały prosty kocioł 10-12 Kw do palenia "wszystkiego" aby nie niszczyć tego podstawowego z podajnikiem na eko-groszek, miał.

4. Woda w układzie zamkniętym z inhibitorami (tylko rury PEX/AL/PEX) , aby nie niszczyć instalacji grzejników i ogrzewania podłogowego.

5. Pierwszy zasobnik CWU 200l wiszący tylko do solarów bo mam nadzieję w ogóle nie odpalać kotłów latem a jak już to tylko sporadycznie "malucha" . Mam nadzieje, że podgrzewanie elektryczne nie będzie potrzebne chociaż będzie zamontowane.

6. Drugi zasobnik (szeregowo z pierwszym) używany tylko w okresie zimowym i ładowany z bufora przez układ zamknięty gdy będzie brak możliwości podgrzania z solarów pierwszego zasobnika CWU. Pompa cyrkulacyjna ta sama. Mam nadzieje, że podgrzewanie elektryczne nie będzie potrzebne chociaż będzie zamontowane.

Uwaga Powód rozdziału jednego zasobnik dwuwężownicowego na dwa 1 wężownicowe jest taki, że gdyby był tylko dwuwężownicowy to w okresie jesienno-wiosennym w przypadku dobrej pogody nie wykorzystałbym w pełni energii słonecznej bo ona nie zagrzeje mi bufora 1000l, a koszt 2xzbiornik 1xwężownicowy zbliżony lub nie wiele większy do jednego 2xwezownicowego

7. Gdy palić będę w kominku od czasu do czasu tylko rekreacyjnie to mniejsze zapotrzebowanie paliwa dla kotłów bo nadmiar ciepła również do bufora

8. Zadaniem kotłów to tylko i wyłącznie ładowanie bufora na możliwie maksymalna temperatura zasilania (60-70 stopni) dzięki temu liczę na mniejsze zużycie komina, samych kotłów i poprawę sprawności. Kotły, solary, kominek tylko sprawdzają temperaturę na odpowiednich warstwach bufora

9. Brak możliwości przegrzania podłogówki.

10. Układ sterowania ogrzewania niezależny od kotłów, kominka czy solarów. zależy tylko od temperatury górnej warstwy bufora.

11. Wariant zastosowanego ogrzewania uzależniony od rynkowych cen: węgla, energii elektrycznej, miału, lub drewna i będę wybierał w zależności od kosztów utrzymania, ponieważ w najbliższym czasie spodziewam się kolejnych podwyżek cen a niestety ogrzewanie to jednak znaczna część budżetu domowego stąd koncepcja raz dużo zainwestować i być elastyczny w kosztach.

12. Pozwala na wykonanie instalacji etapami: Najpierw bufor, kocioł główny, podłogówka, grzejniki, potem solary, kominek itd.

 

Przewidywany koszt podstawowe:

1xKocioł 20kW na eko-groszek miał 8000PLN

1xKocioł 10-12 kW 2000PLN na "wszystko"

1xBufor 1000l z 1xwęzownica 4500PLN

2xZasobnik z 1xwężownica 3500PLN

1xWymiennik płytowy np. LB31-40 900PLN.

1xZbiornik wyrówn do układu otwartego 100L 600PLN

1xZbiornik przeponowy w układzie zamkniętym 20l 250PLN

1xKominek 12kW z płaszczem wodnym 3500PLN

5xPomp 1000PLN

2xSterowniki 500PLN

 

Zakładam razem materiał 27000PLN (bez solarów) i 6000PLN robocizna.W cenie zawarte elementy, które występują również w prostej otwartej instalacji. Dokładam więc jakieś 12000PLN bo podłogówka i instal. grzejnikowa i tak by była. Liczę na zwrot po 5-10 lat eksploatacji (po zastosowaniu solarów).

 

 

To tyle. Oczekuje uwag.

 

z pozdrowieniami

 

Marek Gdynia

 

CO_Rogulewo.pdf

Do tego ukadu zapomniałeś chyba dodać kocioł gazowy i pompę ciepła. Acha i z tym sterowaniem za 500 to troche przesadziałeś. Taka przyzwoita kotłownia z 2 obwodami grzewczymi i prządnym zasobnikiem cwu i porzadnym kotłem z podajnikiem to koszt ok 20 tys zł. A ty chcesz takie cudo zrobić za 33 ??? powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Kolejna zmiana. Dodany mieszacz na zasilaniu drugiego kotła aby go nie dobić bo by była za niska temperatura powrotu przy ładowaniu bufora.

Ponadto dodane zawory spustowe i sposób zasilania i powrotu do bufora. Uznałem, ze zasilanie po jednej stronie a powrót po drugiej podobnie zrobię z kominkiem. Podłaczenie zasilanie bufora po przeciwnej strony czyjnika pomiaru temperatury warst po to aby temperayura zasilania z kotła/kominka nie fałszowała rzeczywistej temp. danej warstwy.

 

 

z pozdowieniami

Marek Gdynia

 

 

_CO_Rogulewo_zmiana_30_04_2009.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może służyć jako przykład możliwości rozbudowy układów eksperymentalnych. Ale niezbyt życiowych. Nie bardzo wiem czemu ma ten układ służyć. Jako egzemplarz pokazowy? Jako eksperyment? Bo jeśli o ekonomikę chodzi to już niestety nie. Niestety inwestycja bez zwrotna.

 

Instalacja rozbudowana do granic absurdu, nie mogłem się oprzeć aby to napisać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

" Guitar" dzięki za uwagi.

Instalacja wbrew pozorom jest niezwykle prosta, tylko automatyka dla ułatwienia obsługi może wydawać się skomplikowana.

1. Bufor używany tylko i wyłącznie pod kątem nadmiaru energii: z solarów, kotła rezerwowego zasypowago opalanego na "wszystko" i z kominka. Bufor jest załączany do powrotu klasycznego układu, gdy temperatura górnej warstwy>45-50 st. Dotyczy to głównie okresu przejściowego jesień-zima, zima-wiosna.

2. Bez bufora układ działa klasycznie (2 zawory przełączające w stanie A-AB), zasilające dwa obwody grzewcze : grzejniki i podłogówkę, na automatycznym kotle Eko-Greń (eko-groszek/miał), poprzez wymiennik płytowy. W ten sposób moze pracować na eko-groszku non-stop

3. Po co to robię?

Chcę być bardzo, ale to bardzo elastyczny w kosztach eksploatacji (stanowią one znaczy część budzetu rodzinnego) wg zasady, że raz wykonujesz instalację ogrzewania i raz ponosisz jej koszty budowy. Przy aktualnej polityce państwa zamykania kopalń, stoczni, paliwa stałe w najblizszym czasie na pewno znacznie podrożeją i najtańszym paliwem będzie energia słoneczna, drewno itp bo nigdy tego nie zabraknie.

Poza tym dom jednorodzinny w trakcie budowy i potem ma to do siebie, że masz zawsze coć niepotrzebnego do spalenia (nie mam na mysli tworzyw sztucznych itp) i zamiast płacic za wywiezienie śmieci raz na jakis czas wspomagasz system z b.dobrym skutkiem.

4. To o czym pisze niestety na początku kosztuje.

5. Wiem,że dąży sie do układów prostych, ale nie wszystko da się zrealizować na jednej pompie i kawałku rury miedzianej

 

Gdy moje przewidywanie się stanie faktem, łatwo przejdę/ (lub moje dzieci) na kocioł zgazowujący drewno a instalacja zostanie nie zmieniona bo dom buduje się przynajmiej na dwa pokolenia.

W życiu jest tak, że jeśli czegoś nie wypróbujesz/eksperymentujesz to sie nigdy nie przekonasz a w kwestii buforów na szczęście nie jestem osamotniony. Gdybym miał miejsce w kotłowni to najchetniej postawiłbym nawet 3000l.

 

 

z pozdr

Marek Gdynia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.